Výpočty tryskem: Hladovějící datacentra zapojují proudové motory  
Božstvo umělé inteligence strádá po energii. K utišení jeho hladu jsou nutné oběti. Naštěstí nejde o válečné zajatce nebo malé děti, ale staré proudové motory, které dostanou nový účel. ProEnergy nastupují do tohoto trendu improvizační energetiky s aeroderivativními plynovými turbínami PE6000, původně odvozenými od motorů Boeingu 747 (a řady dalších letadel). Teď burácejí na zemi!
Boeing 747 přistál a vyrábí elektřinu. Kredit: ProEnergy.
Boeing 747 přistál a vyrábí elektřinu. Kredit: ProEnergy.

Svět teď horečnatě buduje infrastrukturu pro umělou inteligenci, která je velice hladová po energii. Problémy s rozvodnými sítěmi a nedostatek nových plynových turbín nutí inženýry, aby hledali pomoc na obloze. Zní to jako nějaký bizarní rituál a je to skoro pravda. V USA i jinde teď božstvo umělé inteligence vyžaduje oběti v podobě starých proudových motorů, které se teď předělávají na generátory. Aby umělá inteligence měla co jíst.

 

Letecký motor CF6-80C2K1F pro transportní letoun Kawasaki C-2. Kredit: Hunini. Wikimedia Commons. CC BY-SA 4.0.
Letecký motor CF6-80C2K1F pro transportní letoun Kawasaki C-2. Kredit: Hunini. Wikimedia Commons. CC BY-SA 4.0.

Datacentra se rozrůstají jako houby po dešti, ale energetika nestíhá. Zařízení, která lační po megawattech, čekají na připojení k síti celé roky. Inženýři by je normálně připojili přímo k síti nebo jim postavili vlastní elektrárny či generátory, ale poptávka je tak šílená, že to prostě nelze stihnout. Na nové plynové turbíny od předních výrobců, jako jsou GE Vernova nebo Siemens Energy se teď čeká tři až pět let, někdy i déle.

 

Jako už mnohokrát v historii, podobná situace je příležitostí pro inovace ve zběsilém tempu. Teď vznikl vzkvétající trh pro předělávky vysloužilých proudových motorů, které mohou nalézt ztracené mládí jako plně funkční generátory energie, aeroderivativní plynové turbíny.

 

Motor starší aeroderivativní plynové turbíny GE LM6000. Kredit: TDC, Wikimedia Commons. CC BY-SA 4.0.
Motor starší aeroderivativní plynové turbíny GE LM6000. Kredit: TDC, Wikimedia Commons. CC BY-SA 4.0.

Tento koncept kupodivu není vůbec nový. Už po celá desetiletí společnosti jako zmíněné GE Vernova a Siemens Energy konvertují letecké motory na generátory energie. Například GE LM6000 je motor pro aeroderivativní plynovou turbínu, který je přímo odvozený od úspěšného proudového motoru CF6-80C2, poprvé spuštěného v roce 1971, pohánějícího komerční (i vojenské) proudové letouny. Můžete je vidět v letadlech jako Boeing 747, Airbus A310, McDonnell Douglas MD-11, C-5M Super Galaxy a řadě dalších.

 

Aeroderivativní turbíny jsou sexy. Oproti svým těžkopádným industriálním protějškům jsou lehčí, menší a mají snadnější údržbu. Bývají volbou pro dočasné nebo mobilní energetické systémy. Letos na přelomu září a října se v texaském San Antoniu odehrála výstava Data Center World Power. Společnost ProEnergy z Missouri modernizovala motor CF6-80C2 v LM6000 na nízkoemisní plynovou turbínu PE6000. Každá taková turbína generuje až 48 megawattů, kterými lze pohánět malá až střední datacentra pro město s 20 až 40 tisíci domácnostmi. ProEnergy už prodali 21 turbín PE6000 pro dvě datacentra.

Předělané letecké motory v současné době představují zásadní technologii pro překlenutí propasti zející mezi poptávkou hladových datacenter a loudající se energetikou. Je to dočasná záchrana, která umožní spustit datacentra o celé roky dřív. Snad to sleduje i český průmysl. Svět požaduje motory pro letadla, rakety, drony a plynové turbíny a to hned. Máme smysl pro improvizaci, v tom bychom mohli být dobří.

 

Video: Data Center World POWER | Sept 29 - Oct 1, 2025 | San Antonio, TX

Literatura

Interesting Engineering 21. 20. 2025.

Datum: 22.10.2025
Tisk článku



Diskuze:

Zajímavé, tahle "ekologie" zeleným aktivistům nevadí?

Martin Novák2,2025-10-22 13:57:41

Stejně tak jako nezanedbatelná spotřeba energie těžbou kryptoměn.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz