Gorily poprvé přistiženy s nástroji
Vědci poprvé zdokumentovali používání nástrojů u goril ve volné přírodě.

Samice Leah s větví zkoumá hloubku tůně.

Gorily a další lidoopi používají nástroje v zajetí. Ve volné přírodě ale zatím gorily s nástroji nikdo nenačapal, a tak zůstávalo otevřenou otázkou, nakolik je užívání nástrojů v zajetí skutečně jejich přirozeným projevem. První důkaz o používání nástrojů volně žijícími gorilami podal americký zoolog Thomas Breuer z Wildlife Conservation Society a zveřejnil jej v PLoS Biology.

Breuer učinil svůj objev v močálovité lokalitě Mbeli Baia v konžském národním parku Nouabale-Ndoki. Poprvé to byla hůl využitá ke změření hloubky vody v tůni. Samice gorily se pokusila přebrodit tůň vyhloubenou slony, ale po pár krocích ji voda sahala už po břicho. Vylezla proto z tůně, ulomila si suchou větev ze stromu a s tou pak zkoumala, jak je voda hluboká. Jiná gorila použila silnou hůl jako oporu, když se potřebovala natáhnout pro chutné rostlinné sousto. Jindy si zase gorily „přemostily“ větvemi blátivou louži.
Podle odborníků používají gorily méně nástrojů než šimpanzi, protože vládnou větší fyzickou silou. Proč by bušily do ořechu kamenem, když ho spolehlivě rozmáznou pěstí?

Pramen: PLoS Biology