Mamutí DNA
Němečtí genetici získali z kostí mamuta bezmála třetinu jeho mitochondriální DNA. Její analýzy potvrdily, že mamut měl blíže ke slonovi indickému než ke slonovi africkému.

Ostatky mamutů se dochovaly ve věčně zmrzlé půdě. Jeden se skrývá v tomto bloku. Mamutí DNA je přesto i u takových „dokonale dochovaných kusů“ hotová genetická „sekaná“. Vydolovat z nich 5000 písmen mitochondriální DNA je proto husarský kousek.

Podnikatelům či podnikavcům, kteří by chtěli zavést do turistického byznysu luxusní destinaci „Jurský park“, se opět blýsklo na lepší časy. Kompletní genom pravěkého tvora je stále v nedohlednu, stejně jako technologie, které by dokázaly z DNA vytvořit živého tvora. Obor výzkumu „pravěké DNA“  si ale připsal na své konto další významný úspěch. Přičinili se o něj němečtí genetici vedení Michaelem Hofreiterem z lidského Ústavu Maxe Plancka  pro evoluční antropologii. Výsledek svého snažení zveřejnili on-line na webových stránkách Nature.

K významnému úspěchu se vědci dopracovali s pomocí pouhých 200 miligramů kosti odebraných z mršiny mamuta uchované v permafrostu v povodí sibiřské řeky Kolymy. Hofreiterův tým se pokusil izolovat z kostí tzv. mitochondriální DNA. Ta má něco málo přes 16 000 písmen genetického kódu a obsahuje jen pár genů.

Jurský park proto zůstává stále doménou scifi.

Vzhledem k velkému počtu mitochondrií v buňkách a pěti kopiím DNA v každé mitochondorii  je to ale nejhojnější DNA v buňkách živočichů. Jestli nějaká DNA v kostech dávno mrtvého mamuta přežila, pak by to měla být právě mitochondriální DNA. Hofreiter tento předpoklad potvrdil. Izoloval celkem 46 zlomků mamutí mitochondriální DNA a rekonstruoval z ní sekvence o celkové délce asi 5000 písmen. Z porovnání s mitochondriální DNA slonů pak němečtí genetici usoudili, že se vývojové linie slona afrického a mamuta rozešly zhruba před 6 miliony roků. Předci slona indického se evolučně rozžehnali s mamutí linií asi o půl milionu roků později.

Sekvence 5000 písmen genetického kódu je nejdelší, jakou se zatím podařilo izolovat z pravěkého tvora. Prozatímní rekord činil 1 600 písmen. Z vyhynulých tvorů byla kompletní mitochondriální DNA rekonstruována jen u ptáka moa, který se však poroučel na věčnost mnohem později než mamut. Na svědomí ho měli Maorové, kteří je vyhubili během 16. století.

Datum: 19.12.2005 06:55