První zfilmování aktivity genu v živé buňce a v reálném čase
Kamera ukázala, že syntéza proteinů uvnitř buněk probíhá jako „sled malých výbuchů“.

Nová technika využívá ke zviditelnění tvořících se molekul vazby fluorescenčního barviva. Vyvinuli ji chemici z Harvardské university a stali se tak prvními lidmi, kteří mohli pozorovat na vlastní oči jev, kdy se při zapnutí příslušného genu spustila syntéza proteinu, která o sobě dala vědět záblesky připomínajícími výbuchy ohňostroje. (Credit: Harvard University)

Molekulu po molekule umí zviditelnit tvorbu proteinů nová technika. Toto sledování děje syntézy jednotlivých proteinových molekul dovoluje zjistit jak a kdy je  příslušný gen zodpovědný za tvorbu tohoto proteinu aktivní. Tato nová metoda dovede sledovat aktivitu genu na živém organismu a dokonce v reálném čase.

Právě proto, že se jedná o zviditelňování tvořících se molekul, tak ji  její tvůrci nazvali technikou „molecule-by-molecule“, což by se dalo přeložit jako technika sledování „molekuly za molekulou“.  Vědci nyní mohou sledovat aktivitu genu dlouhodobě po celou dobu  života organismu, například u bakterií a to od okamžiku jejich zrození až po smrt.

Objevitelský kolektiv, Dr. X. Sunney Xie je uprostřed.

Za objev se zasloužil tým výzkumníků vedených doktorem X. Sunney Xiem ze zmíněného  Harvardu. Xie o metodě říká, že luminiscenční světlo lze uvnitř buňky pozorovat tehdy, když se k mnohočetným ribozomům  naváží jednotlivé kopie mRNA (messenger ribonukleové kyseliny), které završují proces spouštěný řídícím centrem - jadernou DNA.

Výhodou je, že na živém organismu lze sledovat jak a kdy se ten který gen zapíná a kdy se jeho činnost naopak tlumí. To umožní v praxi zjišťovat například to, jaké škodliviny, nebo léky, dokáží ten který gen v jeho činnosti přibrzdit a nebo zase spuštění genu urychlit. Prakticky to dovoluje  nahlédnout do samého nitra probíhajících buněčných dějů.
Tak jak  centrální dogma molekulární biologie praví, jsou geny z jaderné DNA přepisovány do mRNA a tato informace je přetlumočena v ribozomech do podoby zahájení syntézy proteinů. I když tento poznatek je znám dlouhou dobu, sledovat tyto děje v reálu šlo prakticky jen technikou in vitro. Sledování aktivity mnohých genů dosud znemožňovala také malá citlivost stávajících technik.

Nová metoda sledování dějů v buňce  pracuje s přesností na úrovni jednotlivých molekul a proto má všechny předpoklady stát se nástrojem, který  posune naše znalosti z oblasti molekulární genetiky, ovlivňování činnosti genů a tím i lidského zdraví, o velký kus vpřed.

Videozáznam   ( MOV,  565 kb )