Záhadný zdroj gingkolidů
Jinan dvojlaločnatý má podivuhodného podnájemníka, který mu platí činži léčebnými terpeny ze skupin gingkolidů.

Jinan dvojlaločnatý (Ginkgo biloba) je ceněn jako zdroj biologicky aktivních látek, pro které byl využíván k léčbě už před tisíciletími tradiční čínskou medicínou. K těmto molekulám patří i zvláštní terpeny označované jako gingkolidy. Jejich produkci zajišťuje jinanu nezvyklý symbiont. Tomuto  jedinečnému organismu přišla poprvé na stopu až v roce 2002 francouzská farmakoložka Jocelyne Trémouillaux-Guillerová z Université Francois-Rebelais de Tours. Kultivovala buňky jinanu v laboratorních podmínkách a sledovala v nich produkci farmakologicky  využitelných gingkolidů. Přitom si všimla, že původně „bezbarvé“ buňky za určitých podmínek zezelenají.

Jinan dvojlaločnatý má podivuhodného podnájemníka.

Jocelyne Trémouillaux-Guillerová zjistila, že se na změně barvy buněk podílejí záhadná tělíska. Některé jejich rysy připomínaly jednobuněčné řasy. Tělíska však postrádala jak buněčné jádro tak i chloroplasty s chlorofylem. To se však od zákaldů změnilo, když  buňky jinanu uhynuly. V té chvíli tělíska „oživla“ a proměnila se ve volně žijící fotosyntetizující  řasu vybavenou chlorofylem. Tím byla vysvětlena záhadná  změna barvy buněčné kultury.

Jeden z terpenů gingkolidů – gingkolid A.

Němečtí biologové vedení Volkerem Hussem  z university v Erlangenu nyní prokázali, že se řasy nacházejí nejen v laboratorně pěstovaných buňkách ale i v jinanech rostoucích ve volné přírodě.Vědci je našli v květech i v semenech. Marně po nich však pátrali v typicky rozeklaných listech jinanů. Řasu detekovali vědci v jinanech rostoucích v Číně, Evropě i Americe.

Řasa žije s jinanem v podivné symbióze, jejíž detaily stále čekají na odhalení. V živých buňkách jinanu jsou řasy zcela závislé na svém hostiteli a získávají od něj veškeré živiny. Volker Huss je přesvědčen, že za to řasy „platí nájem“. Zřejmě pomáhají jinanu vyrábět gingkolidy. O syntéze těchto látek se ví  jen málo, ale vědci zjistili, že se na jejich vzniku podílí dosud blíže neurčená organela.
„Mohla by to být právě symbiotická řasa,“ říká Huss.

Pramen:  Science