Čtyři klíčky k embryonálním kmenovým buňkám
Jak udělat z embrya embryonální kmenové buňky a přitom embryo nezničit a nepopudit pravověrné křesťany? To je problém, který řeší někteří biologové, aby vybředli ze slepé uličky, do které biomedicíncký výzkum zavedla politika – především ta severoamerická. Japonci nabízejí řešení – vytvořit embryonální kmenové buňky bez embrya, pouhou „převýchovou“ buněk odebraných z dospělého těla.

Fibroblast pokožky lze aktivací genového kvartetu přeměnit …

Nedávno jsme představili „úspěch“ Roberta Lanzy a jeho kolegů z americké biotechnologické společnosti Advanced Cell Technology. Vypěstovali lidské embryonální kmenové buňky z buněk, odebraných z časného lidského zárodku. Zárodek přežil.

Shinya Yamanaka

Lanza už jásal, že má v rukou „eticky čistou“ metodu. George Bush ho ale zpražil slovy, že je to sice krok správným směrem, ale naprosto nedostatečný. Ani na takto tvořené embryonální kmenové buňky Bush dolary z federálního měšce nepustí (viz OSEL 26.08.2006 v 00:36)

Tvorba embryonálních kmenových buněk metodou ve stylu „chytré horákyně“, při které embryo sice nezaniká, ale provádí se na něm relativně radikální zásah, zjevně nepředstavuje pro odpůrce embryonálních kmenových buněk přijatelné řešení. Mnozí z nich mají vážné výhrady i proti in vitro oplození a předimplantační genetické diagnostice. Laťku jejich etických nároků není snadné zdolat. Řešení nabízí zdánlivě nesmyslný koncept – tvorba embryonálních kmenových buněk bez použití embrya.  Že je to schůdná cesta naznačují výsledky výzkumu japonských biologů zveřejněné nedávno v prestižním biologickém časopisu Cell.

Shinya Yamanaka spolu s Kazutoshim Takahashim z university v Kjótu vykultivovali embryonální kmenové buňky ze somatických buněk odebraných z těla dospělých myší.
Embryonální kmenové buňky se vyznačují typickým vzorem aktivních genů. Yamanaka a Takahashi jich pro své experimenty vytipovali čtyřiadvacet a v laboratorních podmínkách zkoušeli navodit expresi těchto genů ve fibroblastech dospělých myší. Dočkali se velkého překvapení. Fibroblasty se měnily na buňky nápadně podobné embryonálním kmenovým buňkám při expresi pouhých čtyř genů. Konkrétně šlo o geny označované jako Oct3/4, Sox2, c-Myc a Klf4.

… na embryonální kmenové buňky

Kupodivu nebylo k proměně na embryonální kmenové buňky zapotřebí exprese genu nanog objeveného skotským biologem Austinem Smithem v roce 2003. Exprese genu nanog plní klíčové role v časných fázích vývoje savčího embrya a udržuje u jejich buněk pluripotenci. Znamená to, že buňky s expresí genu nanog se mohou diferencovat v kterýkoli z 230 typů buněk dospělého savčího těla.

Změny v expresi některých genů (např. c-Myc) ale mohou zároveň vyvolat nádorové bujení. Na obrázku je jádro nádorové buňky, kde jsou jako růžové tečky znázorněny kopie defektního genu c-Myc.

Yamanaka a Takahashi vystavili nově vypěstované kmenové buňky, pro které razí označení „indukované pluripotentní buňky“, zásadní zkoušce ohněm. Vstříkli je pod kůži myším s defektním imunitním systémem a sledovali jejich další osud. Z indukovaných pluripotentních buněk narostly komplikované novotvary, v nichž lze nalézt pestré spektrum nejrůznějších typů buněk. To dokazuje, že „převychované“ tělní buňky získaly schopnost proměny na všemožné typy buněk dospělého těla a chovají se jako buňky vypěstované ze zárodku.

Přesto ani japonští biologové zřejmě nepřinášejí konečné řešení. Obavy vzbuzuje například zapnutí genu c-Myc, který se u člověka podílí na vzniku některých typů zhoubných nádorů. Výzkum „převýchovy“ buněk odebraných z dospělého těla přesto představuje jeden z nejnadějnějších směrů současného biomedicínského výzkumu. Slibuje toho opravdu hodně. K tvorbě embryonálních kmenových buněk by už nebylo zapotřebí lidské embryo. Navíc by bylo možné vyrobit vlastní embryonální kmenové buňky pro případnou léčbu každému pacientovi z jeho vlastních buněk. Tím by padly potíže, které může vyvolat reakce pacientovy imunitní obrany na podání léčebných buněk vypěstovaných  z cizího embrya.

Pramen: Cell

Datum: 31.08.2006 03:55

Embryo     Autor: Jan Nevoral (29.03.2024)
V Alabamě jsou zmrazená embrya po právní stránce dětmi     Autor: Dagmar Gregorová (23.02.2024)
Buněčný atlas žloutkového váčku     Autor: Jan Nevoral (31.01.2024)
Model lidského embrya, nebo už syntetické embryo?     Autor: Josef Pazdera (11.09.2023)
Pozor na mezeru     Autor: Josef Pazdera (20.05.2022)

Cesta

Ccecil,2006-09-01 00:18:09

Cesta, kdy se kmenové buňky vytvářejí oklikou, tedy nikoliv usmrcením, respektive manipulací embria - jedince, ale manipulací jiných buněk je eticky správná. Sice je obtížnější, ale o to je poznání hlubší. Myslím, že s takovýmto postupem může souhlasit i převážná většina "ortodoxních" věřících. Protože nedochází k při těchto praktikách ani k usmrcení, ani k omezení jiného, byť potencionálního jedince.

Věřím také tomu, že ikdyž je to cesta mnohem obtížnější, bude mnohem přínosnější a paradoxně objevnější. Celý výzkum ale s našimi dosavadními znalostmi připomíná alchymii, kdy alchymisté smíchávali náhodně různé kapaliny podle tradovaných postupů a dosahovali tak určitých cílů, bez znalostí skutečných mechanizmů reakcí. Tak v podstatě na tom jsme i my ve většině biotechnologií. Je to z 90% střelba na slepo na terč za kopcem ze zbraně s ohnutou hlavní na jedoucím oři. Nicméně je nezbytné takto postupovat, protože jinak to prostě nejde.
Chvílemi máme tendenci si přírodní mechanizmy velmi zjednodušovat a mnohdy při zjištění nějaké závislosti jsme ochotni prohlašovat, že víme přesně, jak který postup funguje. Že koukáme jen na vršek ledovce daného problému nás ani nenapadne. A proto je tu etika, která byť pro mnohé nepříjemným způsobem upozorňuje na nepředstavitelné aspekty slepého výzkumu a v určitých oblastech ho prostě odmítá. Víme toho totiž příliš málo, abychom se jí vysmívali a bagatelizovali ji, jak je bohužel v dnešní době špatným zvykem.

Problém je v tom,

J. Šimůnek,2006-09-01 07:56:23

že etika není žádná exaktní věda (různí etikové docházejí z identických východisek identickými postupy ke zcela protichůdným závěrům). Etika je pouze součástí ideologie. Je mi jasné, že toto konstatování je velice nepříjemné pro křesťanské ideology, kteří se svou etiku snaží presentovat jako "jedinou správnou", "jedinou možnou" či dokonce "jedinou existující", ale to jen ukazuje na skutečnost, že pro křesťany je v okamžiku, kdy potřebují obhajovat svou víru, zcela přijatelné lhát.
Ideologický boj se nedá vyřešit vědeckými prostředky, ale prostředky politickými, případně ryze mocenskými, proto by bylo zřízení nátlakové, vlivové, politické (atd.) organizace (jak se zmiňuji níže) zcela racionálním počinem. Mělo by to daleko více smyslu, než se snažit obcházet překážky vršené stále znova a znova lidmi, propagujícími placatost země, stvoření v sedmi dnech a podobné nesmysly. Už proto, že když jednu takto navršenou překážku dnes obejdeme, tak stejně zítra budou tvrdit něco jiného, třeba naprosto protichůdného, jen aby škodili dál.
Křesťanům jde jen a jen o co největší zbrždění vědeckého poznání na tomto poli (a mnoha dalších). Blekoty o duši v zygotě (když ještě koncem 19. století oficiální křesťanská doktrína, hlásaná papežem, prohlašovala, že duše vstupuje do nenarozeného dítěte někdy kolem 6. měsíce těhotenství) jsou jen zastírací manévr, nic jiného. A jako na zastírací manévr, účelovou lež, by na ně mělo být pohlíženo.

podivné argumenty

Ccecil,2006-09-01 23:25:14

opravdu musím do zblbnutí číst argumenty typu placatost země, stvořewní v sedmi dnech a podobně? Je to asi stejné, jako by jste napsal, že mravenec nemá červený puntíkovaný šátek. Ano, vskutku nemá. Pro plodnou debatu je to ale naprosto irelevantní a ukazuje to na to, že si ve svých argumentech nejste zdaleka tak jist, jinak byste nepoužíval tyhle směšné obezličky.

Etika je jistý souhrn pravidel chování. Jistě že můžeme namítnout, že tato pravidla vytvářejí lidé a lidé je mohou měnit. Ale ta tzv jediná správná etika má jeden hodně podstatný úkol. Zajistit kontinuitu, rozvoj a hlavně vyvarovat se takových skutků v jednání, které vedou k degradaci a následnému kolapsu společnosti. Příklad? Etické je nekrást. Ikdyž to v naší společnosti často lidé porušují, obecně je přijato, že krádež je špatná. Proveďme myšlenkový experiment a nahraďme tento kodex jiným, kdy krást je etické, ne jenom tolerované. Co to udělá se společností je na bíledni. Během krátké doby kolaps.
Úcta k životu je v etice velmi důležitá. Relativizování tohoto pojmu a snaha ho nahradit či spíše vymazat, může vést k opravdu různým katastrofickým situacím a patologickým jevům. Nedovedu si dost dobře představit rovnovážnou prosperující společnost rovnoprávných lidí, kdy by bylo třeba etické splodit dítě na náhradní orgány pro rodiče, či rozkrájet jiného člověka na orgány, eventuelně kdy by byla etická nmohá další podobná "přijatelná řešení". Je to trochu přitažené za vlasy? Možná, ale každá cesta začíná prvním krokem. A my jich máme v téhle oblasti již hodně za sebou. Jakože např. interupce, ikdyž dříve chápána jako neetická, přesto provozovaná, se později vysloveně slala nejen tolerovaná, ale prakticky žádoucí a přijatelná. A jdeme mnohem dál. Troufáte si odhadnout, kde to skončí? Třeba bude neetické si za pár let brát partnera opačného pohlaví a staří lidé se budou "euthanázovat", aby nebránili mladším v rozletu. Blbost? Paranoia? A co když jen pouhá aproximace nastolené cesty?

Etika je velmi důležitá a její bagatelizování a nahrazování jinou, přijatelnější, než je ta jediná, může vést do opravdového konce civilizace. Ona je totiž jediná správná nikoliv proto, že si to někdo vymyslel, ale prostě proto, že každá odchylka na tu či onu stranu vede prokazatelně v dlouhodobém časovém úseku k úpadku, stagnaci a kolapsu. Čím je úchylka razantnější a rychlejší, tím jsou následky hlubší a rychlejší. Tož tak.

Re: J.Š.

Katka,2006-09-01 23:30:00

Je příjemné zde opět zaznamenat otevřenou mysl. Vyvážená kombinace nestrannosti a rozumnosti.

Katka

"Rozumnost znamená vidět věci pravdivě"

ad Podivné argumenty

Jan Šimůnek,2006-09-02 18:30:34

Pletete si etiku, která žádný racionální základ nemá, s teorií her, která vychází z dost exaktních základů.
Takže trestání zlodějiny vychází z teorie her, kterou lze dost slušně matematicky (matematicko-logicky) modelovat a v analýzách docházet k naprosto jednoznačným závěrům. Jednotlivé etické systémy se liší pouze v tom, co ta zlodějina vlatně je (v Talmudu i Koránu se dočtete, že vzít něco člověku, který nepatří příslušné náboženské komunitě je zcela správné a žádoucí, podobné věci se dají najít i ve Starém Zákoně). A lze pochopitelně vzpomenout i některých zákonů, přímo konstruovaných tak, aby se podle nich dalo "legálně krást" (a nejen u nás a nejen po roce 1989).
Pro stanovení, od kdy vzniká "plnohodnotný člověk" žádné objektivní kriterium neexistuje. Praktická shoda mezi jednotlivými etickými systémy není, proto dost dobře nelze považovat názory křesťanů na tuto porblematiku (navíc narychlo zpatlané v pár posledních letech, lze prokázat, že ještě před nějakými 150 lety hlásali něco jiného) jako jedné existující či jediné správné.
A, pochopitelně, mnoha křesťanům se po přijetí zákona o registrovaném partnerství zhroutil svět protože do té doby dali na soudruha faráře a věřili, že si takovýto zákon přeje "jen pár úchylů", a že jeho podpora kolem 70% v průzkumech veřejného mínění je zfalšovaná.
A argumenty o placatosti Země atd. samozřejmě relevantní jsou. Protože pokud křesťanští ideologové cosi se stejnou vehemencí prosazovali v minulosti, a pak se jednoznačně prokázalo v konfrontaci s realitou, že to byly naprosté ptákoviny, pak se dá poměrně snadno extrapolovat, že to, co křesťanští ideologové prosazují dnes, jsou ptákoviny také. A z toho důvodu si také křesťané při vzpomínání na to, co prosazovali v minulosti jako pravdy zjevené, absolutní a neotřesitelné, zacpávají uši.

Domnívám se

Mirek,2006-09-02 23:43:28

že etika racionální základ má, tou je lidská zkušenost. Matematické modely jsou pouze exaktním zdůvodněním této empirie.
Nejsem křesťan, nepovažuji shluk buněk za člověka, svět se mi nehroutí kvůli potratům nebo registrovanému partnerství, ale relativizace hodnot mne také děsí. Lidské společnosti mohou mít různé hodnotové systémy, ale bez nich být nemohou.
Podle mé zkušenosti moudří křesťané se snaží udržet jistý hodnotový systém, fanatici škodí, a nejen vědě. Stejně tak moudří vědci nepřekračují morální bariery, hloupí z toho ještě dělají hrdinství.

Hmmmm

Ccecil,2006-09-03 11:43:55

Pane Šimůnku, je to klasika. Opět hláška typu "soudruh farář". Opravdu jste takový ignorant, nebo si na něj jen hrajete? Vaše myšlení je prostě tak mocně zasaženo virem komunistické ideologie a ikdyž se to znažíte zastírat, je to velmi patrné. Jeden z projevů je absolutní nepřátelství ke všemu, co se byť stínem blíží pojmu křesťanství. Vybudoval jste si na ateistickém komunistickém základě vám ostatně od dětských let vštěpovaným, vlastní obrázek k tomuto pojmu a ten pak vhodně doplňujete a přiživujete. Pak si k pracně takto vybudovanému svému mylnému obrazu vyrábíte argumenty, proč je křesťanství špatné a s velkou slávou ho popíráte.(jak komické) Nicméně to co vlastně popíráte je jen a pouze vaše pokřivené vidění světa způsobené právě tou komunistickou ideologií, kterou, ač ji možná popíráte také, tak jste prakticky přijal za svou a z jejích amorálních pozic koukáte na svět, který pak hodnotíte. Není divu, že vám vychází z toho taková slátanina.

Je s podivem, že po revoluci mnozí odvrhli formálně komunistickou ideologii, ale bohužel semínka jejich myšlenek trvale rostou a mohutní v hlavách mnohých. Pak se není čemu divit, že pokračuje morální lidský úpadek v naší společnosti jak je patrné ve všech sférách lidské činnosti. Absence a relativizace etiky je jen třešnička na dortě, protože ta defacto pro tyto lidi neexistuje, nebo lépe řečeno je prázdným a vyhořelým pojmem.

PS osobně neznám nikoho, komu by se "zhroutil svět" po přijetí zákona o RP. Ale vy asi žijete jinde a jste obklopen jinými lidmi. Nebo síše jste si to jen vymyslel, protože přesně to naplňuje představu vámi stvořené představy světa a jiná varianta by byla nepochopitelná.

to Mirek a Ccecil

J. Šimůnek,2006-09-04 16:56:24

To, co má v rámci etiky nějaký racionální základ, to je matematicky modelovatelné, nejčastěji v rámci tzv. teorie her. Zbytek je bez racionálního základu, modelovat se nedá a každý etický systém problémy zahrnuté do toho zbytku řeší nějak jinak.
Křesťanští ideologové a agitátoři velice často tyto dvě kategorie etických problémů míchají, aby mohli propagovat "tu jedinou pravou" etiku tím způsobem, že se snaží předstírat existenci racionálního základu všeho, co hlásají. V zásadě ale platí, že pokud hlásají křesťanští ideologové něco skutečně univerzálního, pak jsou to věci opsané z jiných etických systémů. Pakliže hlásají něco originálního, pak je to snůška ptákovin a vyslovených nesmyslů.

Hlášku typu "soudruh farář" používám proto, že křesťanství je ideologie vysoce kolektivistická, která má jak ve filosofii tak i v ekonomických názorech ke komunistickým / socialistickým ideologiím velice blízko. Křesťanství hlásá blaženost v posmrtné existenci, o níž není možné se přesvědčit, komunisté / socialisté hlásají blaženou budoucí komunistickou společnost, a o tom, zda ji skutečně vybudují, se také v současnosti přesvědčit nelze. Systém ideologické kontroly populace v podstatě komunisté kompletně převzali od křesťanů. Dá se tak říct, že křesťanství do značné míry připravilo cestu komunistické ideologii.
A snad ještě jedno škaredé srovnání křesťanů a komunistů: Porovnejte si letopočty, kdy byl odsouzen Galileo a kdy byl rehabilitován, a kdy byli odsouzeni sovětští genetici a kdy byli rehabilitováni (někteří z nich se té rehabilitace i dožili). A z toho celkem jednoznačně vyplyne, která z těchto ideologií škodí víc.

Z předchozího srovnání komunistů a křesťanů snad také jednoznačně vyplynulo, že k oběma těmto ideologiím mám spíše negativní vztah; komunismus do značné míry považuji za druh náboženské víry (protože hlásá něco, co se nedá experimentálně nebo logickými postupy doložit). Proto jsem také dost alergický na rovnici komunista = ateista. Komunisté se ryze formálně hlásili k ateismu, ale jejich ideologie má mnoho rysů shodných s náboženstvím (přinejmenším s některými sektami) a jejich organizace má velice blízko k organizaci církevní.

K té "relativizaci etiky": V okamžiku, kdy akceptujeme skutečnost, že etika je do značné míry poplatná vládnoucí ideologii (ale také dalším podmínkám ve společnosti), potom se koncepce "jediné správné" či dokonce "univerzální" etiky nutně musí zhroutit. To není "relativizace", to je konstatování známých skutečností.

Ke "zhroucení světa": Faktem je, že někteří diskutující na webových magazínech reagovali na prohlasování zákona o RP takovým způsobem, že to přímo ukazovalo hloubku traumatu, které utrpěli.

A je pro vás příznačné, že nereagujete na poslední odstavec mého příspěvku.

c

c,2006-09-06 15:32:25

c

Poslední odstavec..

Ccecil,2006-09-07 07:03:16

Původně jsem ho považoval pouze za hloupý výkřik do tmy, ale je vidět, že si na něm zakládáte.

Tedy logická zkratka - Jestliže někdo si dovolil v minulosti zastávat obecně přijímaný názor, že země je placatá a zároveň byl křesťan, což byla v té době normální věc, musí z toho "logicky aproximací" vyplývat, že křesťané se vždy mýlí.

Je to ztráta času se tím vůbec zabývat, ale něco to vypovídá o způsobu myšlení lidí, co takovéto argumenty používají a na jenich základech pak vytvářejí bizardní konstrukce, které s velkou slávou označují za jedninou svou pravdu. Ubohé.

Problém není v tom, že

Jan Šimůnek,2006-09-08 21:52:00

" Jestliže někdo si dovolil v minulosti zastávat obecně přijímaný názor, že země je placatá a zároveň byl křesťan, což byla v té době normální věc, musí z toho "logicky aproximací" vyplývat, že křesťané se vždy mýlí."

Jde o to, že křesťanské církve mocenskými prostředky prosazovaly něco, co v té době byla už jen bezcenná, pavědecká veteš. A dělaly to v řadě případů. Nelze doložit jediný případ, kdy by křesťané z ideologických důvodů prosazovali sice obecně neuznávasný, ale správný vědecký názor.
A o kulatosti Země věděli už antičtí filosofové, dokonce uměli jakžtakž odhadnout její průměr. "Zeměplacatost" byla pavědou ještě před tím, než se dostali křesťané za Konstantina k moci, neřkuli v době procesu s Galileem.

Poněkud mlžíte

J. Šimůnek,2006-09-09 21:56:27

"Placatost Země" byla překonána už v antice - nebyl to tedy "převažující vědecký názor" doby např. procesu s Galileem. Konec konců, i heliocentrický model sluneční soustavy byl známý už od antických dob.
Nicméně v tom zmiňovaném posledním odstavci jde o to, že církev prosazovala opakovaně ideologickými a mocenskými prostředky názory, které byly z vědeckého hlediska překonané, nebo vysloveně špatné. Současně nelze doložit jediný příklad situace, kdy by prosazovala podobným způsobem něco na špičce vědeckého pokroku. A z toho už se dost snadno dá extrapolovat, že cokoli křesťanští ideologové, potažmo církve prosazují, je nevědecké, nebo alespoň zastaralé.

Omlouvám se

J. Šimůnek,2006-09-09 21:58:26

Redakční systém přihazuje příspěvky jednou shora, jednou zdola.

Ach jo

Mirek,2006-09-01 00:13:44

Při čtení takovýchto příspěvků nestranný pozorovatel neví jestli jsou větší fanatici ortodoxní katolíci nebo jejich neméně ortodoxní odpůrci.

Něco na zamyšlení

G,2006-09-01 00:10:03

Podnětný text k tématu se dá najít tady:/>
a tady:/>

vy tam ...

honza hájků,2006-08-31 23:52:08

pamatujte si jméno embryologa milana ešnera,jednou strčí pana johna walkera texase buze buse bushe do kapsy!!!

i ako inteligent

i,2006-08-31 20:24:51

Cestou ktorou mozno hladat pomoc pre mnohych ludi je v tomto pripade vyskum na bunkach,ktore sa neziskavaju manipulaciou s embryami,v tomto smere sa uz podarili aj mnohe medicinske uspechy,co sa len tazko da povedat v pripade embryonalnych kmenovych buniek,o uspechoch ktorych sa viac menej len teoretizuje.
Moslimovia a zidia maju iny nazor na vec,podla mojho nazoru mylny.Predpokladam,ze ked ma niekto z nich zastavu srdca,prestava byt na chvilu clovekom a v takom pripade je mozne ho dat utratit-to len logicky vyvodzujem z ich postoja-(zvratene).
V pripade,ze je mozne,aby vznikol z tychto embryonalnych kmenovych buniek clovek-v takom pripade je to neeticke.

na "i" začínají i jiná slova

jarda petr,2006-09-01 06:43:59

To jsem rád, že vím s kým mám tu čest. Na písmeno "i" začínají i jiná slova, například ignorant nebo imbecil. Inteligent si jistě všimne, že pro muslimy a judaisty srdečními ozvami život lidského jedince začíná. Pro konec života mají jiná kritéria. Neříkají, že zástavou srdce život končí. Ani v těchto zemích nestačí k prohlášení za mrtvého zástava srdce, ale mozková smrt. To je jako kdybych já katolíkům podsouval názor, že smrt lze uznat jen přípdě, že spermie opět vyleze ven z vajíčka a že jsme tedy všichni prakticky nesmrtelní.
Váš hlavní problém není v tom, že máte svůj názor. Ba ani v tom, že se tento názor neshoduje s názory ateistů, muslimů nebo judaistů. Hlavní problém "i", jako jste vy, spočívá v tom, že svůj názor považují za jediný správný a snaží se jej vnutit jako obecně platnou normu závaznou pro všechny. Já bych chápal, kdybyste řekl: "Pro mě je vznik embryonálních kmenových buněk vražda a nikdy bych nevyužil léčby, která by na nich byla založená. I kdybych měl umřít!"
TOTO vám nikdo neupírá. Pokud ano, stojím na vaší straně a budu TOTO vaše právo hájit. Ale nediktujte zbytku světa, jak by měl žít. Kde berete tu jistotu (odvahu nebo dokonce drzost), že se hluboce nemýlíte. Věda je ochotna korigovat své názory, podle momentálního stavu poznání. Vy máte ve všem jasno - odjakživa a naždycky. A to je téměř zrůdné.

Křesťané dříve mohli upalovat,

J. Šimůnek,2006-08-31 18:57:29

teď alespoň škodí.
Z celého toho plyne jediný závěr: Co nejvíc potlačovat vliv křesťanské ideologie a "etiky" na vědu. U nás jdeme, bohužel, přesně opačným směrem. Asi by bylo záhodno zřídit nátlakové skupiny, které by co nejvíc kompenzovaly vliv křesťanské lobby.

Pane Š. omlouvá vás jen neznalost a komunistická .

Ccecil,2006-08-31 23:55:34

Pane Š. omlouvá vás jen neznalost a komunistická predestinace. Je vidět, jaký vliv na českou populaci měla a má neustále. Asi by to stálo za výzkum, ale i přes jeho absenci je zřejmé, že absence elementárního chápání etických hodnot je v populaci velmi rozšíření. Vy jste zářným příkladem této disfunkce.

To myslim vazne

Mirek,2006-09-01 12:18:52

Ccecile, po komentari Petry "to snad nemyslite vazne" Vam nemohu nedat za pravdu. Ta predestinace je tak priserne zazrana, ze i spousta inteligentnich lidi se nedokaze pomoci zdraveho selskeho rozumu zbavit svych naucenych amoralnich postoju a faktickym pohrdanim lidskym zivotem ve jmenu svych osobnich zajmu.

To opet nemuzete myslet vazne

Petra,2006-09-01 13:23:20

Kdybyste nebyl demamgog s rozumem zastrenym velmi silnym osobnim postojem, asi bych vas i pozadala o omluvu, nicmene za jistou hranici uz jakakoli diskuze pozbyva zmyslu. I ta o slusnosti

Za co bych se mel omlouvat ?

Mirek,2006-09-01 15:46:10

Za to, ze povazuji za amoralni postoj klast vetsi duraz na to, co muze zachranovat lidske zivoty do 5ti let pred tim co MOZNA muze pomoct za 20-30 let? Ja nehlasam ukonceni jednoho v zajmu druheho jen zmenu priorit ve prospech dnes smrtelne nemocnych pacientu misto akademickych zajmu panu vedatoru casto silne odtrzenych od reality.
Devce, srovnej si trochu zivotni priority.

Oprava

Mirek,2006-09-01 16:09:35

Samozrejme prvni veta ma znit: Za to, ze povazuji za amoralni postoj klast vetsi duraz na to, co MOZNA muze pomoct za 20-30 let, pred tim co muze zachranovat lidske zivoty do 5ti let?

Diky

Petra,2006-09-01 16:11:02

Ale nebylo treba utvrzovat me v domneni, ze jsi mozek nechal u sveho nemocneho ditete. Nauc se nejdriv diskutovat, nez zacnes podsouvat nevyrcene a jeste u toho jednim vrzem moralizovat na vykunstoravanych zakladech.

Na to se da rict uz jen

MIrek,2006-09-01 16:19:21

ze urazka od vola je mi poctou. Howg.

krizovatky

Lyborko,2006-08-31 13:06:27

Som velmi zvedavy, ci sa v buducnosti najde nastroj, ktory tieto moralne uvahy o pociatku zivota a jeho zaobchadzanim posunie dopredu. Krestania maju problem s tym, ze ked maju v rukach moc "vzkriesit" bunku az na dospeleho cloveka, musia niest bremeno zodpovednosti za dalsi postup. V minulosti sme podobne moznosti nemali, preto aj tato eticka otazka neexistovala. Rovnako je to aj s eutanaziou - "ozivujeme" ludi, co mali byt davno mrtvi.
Tak ci tak je dnesny vyvoj v genetike nezadrzatelny a nezastavia ho ziadne Bushove restrikcie...

A ještě dále

Pavel,2006-08-31 13:37:06

A co až se lidi naučí vyrábět organismy podle záznamu DNA! Pak každý disk nesoucí informaci o DNA člověka bude potenciálním novým člověkem a nebude smět být zničen!

To Pavel

lyborko,2006-08-31 16:25:48

:-) Ano, s tym diskom to bude onedlho realita. Ale myslim si, ze aj keby tam bola cela DNA jedinca, tak to urcite nevyvola take rozporne reakcie, ako ked sa ocitne v skumavke jeho zygota. Neda sa namietat, ze zygota je ranne stadium vyvoja (kym info na disku nie).

to je právě ten fór

jarda petr,2006-08-31 10:41:52

To je právě ten fór. Z lidských embryonálních kmenových buněk člověka už nikdo nestvoří. Jsou schopny jakékoli diferenciace, ale tvorby kompletního člověka nikoli. Ale jinak s vámi souhlasím. Ostatně zapravdu vám dává už militantně laděný příspěvek jistého "i" o řádek níže,

Ano

Mirek,2006-09-01 00:38:10

toto může být jedna z cest kudy se bude ubírat vývoj buněčných terapií. Ale k cíli je ještě velmi daleko a dokonce ani není jisté, že zrovna tudy povede ta správná cesta.
Pacienti obvykle nemají čas čekat 20-30 let. Proto bych se přimlouval za větší pozornost pro ty druhy terapií, které jsou blíž cíli.

to snad nemyslite vazne

Petra,2006-09-01 09:46:53

To se da rict i obracene

Mirek,2006-09-01 12:10:07

vam je sumafuk co bude s dnes nemocnymi, hlavne ze si muzu hrat se svymi milovanymi embryonalnimi kmenovymi bunkami, slibovat mozna nesplnitelne a opajet se pocitem spasitele lidstva nekdy v budoucnu. Filosofie slibujici raj na zemi v budoucnu vymenou za mrtve dnes nam tu vladla 40 let, to opravdu nechci.
A nejen kvuli svemu klukovi ale obecne!
:-(

Ale?

Petra,2006-09-01 13:17:08

A na to jste proboha prisel kde? Ja snad nekde prochazim diskuze o lecivech v poslednich fazich vyvoje a rikam podobne jako vy jen v opacnem gradu "kaslete na dnesni lidi, za dvacet let bude zapotrebi lecit o dve miliardy vic krku"? Nejste vy trochu demagog???

Ale

Mirek,2006-09-01 16:02:00

Ja snad rikam kaslete uplne na vyzkum EKB? Ja jen po nekolikate ruznymi slovy rikam, ze vyzkum ma sluzit lidem a ne lidi vyzkumu a podle toho by mely byt nastavene priority. Ze v soucasnosti je potreba vic vedcu, kteri jiz objevene dokazi dostat do praxe ve prospech tech, kteri si je z dani plati, nez odborniku na stosestou nohu stonozky. A zase, tim nerikam, ze jiste mnozstvi odborniku na tu stosestou nohu stonozky neni potreba, jen je potreba mit rozumny pomer obou tak, aby se objevene dalo co nejrychleji zuzitkovat ve prospech nemocnych.
A jestli toto je jen pro lidi co delaji zakladni vyzkum a na vse okolo kaslou, tak pardon. Napiste rovnou, ze zadny jiny pohled vas nezajima, ze vy mate ten jediny spravny pohled na vec, ze nejdulezitejsi na svete je vedet hned ted vse i o stosedme noze stonozky, a budeme mit jasno.

asi jsem z jine planety

Petra,2006-09-01 16:21:39

Chlapce, jasne rikas (a to na diskuzi, ktera se vubec netyka EKB vs jine metody), ze se vedci maji vice soustredit na neco jineho, nez aby vyhazovali penize na EKB. Ja se vubec neodvazuju polemizovat o tom, co je spravnejsi na ukor ceho. Tento postoj povazuju za naprosto zrudny a naprostou nehoraznost povazuju, ze se snazis mi podsouvat to, co tu prevdadis ty a nikdo jiny.
Jak si dovolujes mi podsouvat nejake nadrazovani mych nazoru (ktere jsem ani nevyrkla, jen jsem se pozastavila nad zvacenosti myslenky nadrazenosti jednoho vyzkumu nad jinym), kdyz sam jednim dechem prezentujes svuj nazor na potrebnost urciteho druhu vyzkumu jako jediny moralne spravny? Bez si dat studenou sprchu, nez zacnes nekoho napadat.

tak ještě jednou a pomalu, polopatisticky

Mirek,2006-09-01 16:47:59

Ve svém komentáři jsem navazoval na debatu mezi mnou a panem Petrem, která proběhla před pár dny a které se toto téma úzce týká, na které mne dokonce upozornil. A dal jsem mu za pravdu v tom, že toto je nadějný směr výzkumu. Současně jsem vyjádřil svůj laický názor, že genetické léky, které se vyvíjí dnes můžou dnešní generaci pacientů výrazně pomoct během relativně krátké doby, tj. cca 5-10 let, narozdíl od buněčných terapií jejichž terapeutické využití je otázka několika desetiletí. Čili nijak jsem nesnižoval ty, kteří na tom pracují osobně ani jejich práci. Jen jsem vyjádřil svůj soukromý názor, a vím, že to není osamocený názor, že aplikovaný výzkum si zaslouží víc pozornosti, víc financí.
A po takovémto sdělení panu Petrovi se od tebe dovím: "Jinak receno, za dvacet tricel let je vam totalne sumak, co se bude s lidma dit, hlavne, ze ted se vyleci vase rodina".
Přiznám se, že jsem spíše čekal snahu zchladit můj optimismus co se týče genových terapií nebo naopak korekci mého názoru na časový horizont použitelnosti buněčných terapií, ale tak blbou reakci jsem opravdu nečekal.

re

Petra,2006-09-01 18:37:55

Z ceho porad usuzujes, ze nevim, kam miris? Ja tu diskuzi cetla, uz tehdy sem si rikala, ze to preci není mozny, aby tohle nekdo myslel vazne. Kdyz to pak jeste sestkrat zopakujes, tak mi nezbyva, nez uverit, ze nekdo s takto tesne nasazenyma klapkama na ocich vubec dokaze psat.
Oba druhy vyzkumu jsou stejne zapotrebi a jsou tesne provazane. Koukat na jeden tim stylem, ze jeho vysledky jsou krajne nejiste, proto by bylo rozumne na JEHO UKOR (ano ta debata zacala tim, ze se kolem EKB dela zbytecny humbuk, který odebira financni prostredky jinemu vyzkumu, padaly dokonce slova o parazitovani) se venovat vice jinemu, je opravdu nehorazna zrudnost. Myslis, ze by dneska genovy terapie mely pet let k uvedeni do praxe, kdyby se pred dvaceti lety někdo nerozhod zkusit, co to udela, kdyz se tenhle gen nahradim timhle, s krajne nejistym vysledkem? Ses snad osvicenej duchem svatym, ze se odvazujes jen tak z patra ukazat vedcum, pro které ten vyzkum znamena roky kazdodenni driny, „tudy panove ne“, „musite tudy, jinak jste u me moralni odpad“? Z mne neznameno duvodu se mi snazis naznacit, ze moje moralka nesaha te tve ani po kotniky. Ano, ja se totiz bavim na zcela jiné urovni, nez na kterou ty se neustale snazis tu debatu stocit. A kritizuju prave tu tvoji uroven, ne konkretni nazor na dane urovni. Ja se na rozdil od tebe nepovazuju za zadneho nadcloveka, kterej by moh kazat ostatnim o moralce. Jedno ale vim urcite. Muj postoj, kdy se topim v nejistote a neodvazuju se rict „vy nahlouply hovada, prestante si ukajet sve zvrhle choutky a venujte se necemu poradnemu, co pomuze hned“ je na hony vzdaleny tvemu „Je to presne takto a vsichni s opacnym nazorem jsou zvrhlici a mají blbe reakce“ a jsem tomu rada.
Cekat omluvu za tu snuzku demagogii vyse asi nemá smysl, ze? Pane moralisto.

Tyhle názory nechápu.

ps,2006-09-01 22:35:48

Podle některých přízpěvků to vypadá jako by se v medicíně investovaly všechny peníze do výzkumu EKB a o na ostatní metody léčby nešel ani haléř. Ale to je přece blbost. NEhledě na fakt, že pokud se někde plýtvá tak to určitě není ve vědě. EU ročně utratí stovky miliard na naprosto nesmyslnou podporu zemědělství (kde jsme mohli být kdyby se ty peníze daly do výzkumu?!) ale to nikoho nezajímá. Řekl bych, že je to pouze demagogie mající zakrýt fakt, že odpůrcům výzkumu EKB se nedostává relevantních argumetnů.

HOWG

Mirek,2006-09-01 23:13:24

Již jsem si všiml, že se pohybuješ na velmi, velmi vysoké úrovni :o) a doporučuji vrátit se zpět na zem dřív než uklouzneš a zřítíš se z té velké výšky. K tomu doporučuji uvědomit si pár základních faktů:

1. Každý stát, i ten nejbohatší, má jen omezený počet plátců daně a tudíž omezenou sumu peněz, které může dát na vědu. Jde o systém s konečným množstvím peněz takže platí to, že když jeden výzkum odčerpá víc financí nutně tím zbyde méně na jiné. Jestliže někdo získá více peněz na svůj výzkum tím, že bombastickou, hysterickou či klamavou kampaní (za zneužití obvykle věci neznalých novinářů) nebo zneužíváním známostí, korupcí apod. přesvědčí příslušné státní úřady o tom, že jeho objevy zachrání za 20-30 let lidi trpící chorobou XY částečně i na úkor těch, kteří jsou od podobných léků vzdáleni 5-10 let, považuji to za :
a) z hlediska vědců, kteří jsou 5-10 let od cíle, za podraz protože - cituji "ten vyzkum znamena roky kazdodenni driny" a teď místo, aby jejich práce konečně přinesla ovoce je odsunuta na vedlejší kolej kde v lepším případě živoří. A to ne proto, že by byla horší než to slibované.
b) z hlediska dnešních pacientů za přímo trestuhodný podvod, který oddálí jejich léčbu, sníží jejich šanci na vyléčení a přežití, nebo je dokonce zabije
c) z ekonomického hlediska za hloupou krátkozrakost, protože vyléčení nemocní se stanou daňovými poplatníky, kteří pak přispívají na další výzkum, nebo jsou alespoň menší sociální zátěží pro stát.
Proto trvám na tom, že :
a) výzkum EKB jde zákonitě na úkor jiných výzkumů
b) někteří zastánci EKB argumentují před veřejností nekorektně a proto se chovají amorálně
c) problematika EKB je specielně v USA zneužívána i k politickým cílům nemajících s vědou nic společného. Jinými slovy má fungovat jako klacek na Bushe.

2. Věda je nástroj k dosahování cílů, ne cíl sama o sobě. Pokud chce fungovat jako efektivní nástroj musí existovat co nejrychlejší a nejrozsáhlejší přenos vědeckých poznatků do praxe. Upřednostňování základního výzkumu před aplikovaným se dřív či později projeví nezájmem o jeho výsledky protože neodpovídají potřebám praxe a vytvořením paralelního výzkumu v těch průmyslových odvětvích, které na to mají a potřebují jej. Upřednostnění aplikovaného výzkumu povede k “vyčerpání” objevů a stagnaci. Proto každý rozumný stát musí udržovat vhodný poměr mezi základním a aplikovaným výzkumem.

3. Vědci nejsou páni bozi, aby si diktovali nad čím budou bádat a stát byl povinen je za to platit. Jejich zaměření musí reflektovat potřeby státu, který si je platí. Tím nechci tvrdit, že jsou zbyteční např. astronomové ale to, že by měl být daleko větší počet těch, kteří pracují např. na nanovláknech a jejich využití. Nejde o vnucování lidem ty budeš dělat to a ty tamto, jde o přirozený a zdravý výběr těch, kteří pracují na tom co je potřeba.

4. Výrok “Jinak receno, za dvacet tricel let je vam totalne sumak, co se bude s lidma dit, hlavne, ze ted se vyleci vase rodina” považuji za neuvěřitelně arogantní a drzý, za prvé proto, že mi podsouvá něco co jsem neřekl, za druhé proto, že staví vědecké bádání si jedněch nad zdraví a život druhých. Pro mne, stejně jako pro každého zodpovědného rodiče, je největší prioritou zdraví mých dětí. A protože doufám, že tu budou i za 20-30 let nestavím bariéry žádnému výzkumu který může vést k novým, účinnějším metodám léčby chorob, které je můžou potkat. Ale pevně trvám na tom, že je nutno orientovat priority výzkumu tak, aby byl účinným nástrojem už teď a ne až za 20-30 let.
Konkrétně pro DMD funguje na zvířatech několik léků, které jsou schopny postup choroby buď výrazně zpomalit nebo dokonce zastavit. To co teď chybí jsou peníze na jejich klinické odzkoušení a uvedení do praxe. Proto zastávám názor, že v tomto případě je lepší před tím než začnou být vyvíjeny nové léky na nových principech dotáhnout do fáze použitelnosti léky založené na “starých” principech, nenechat je nedodělané ležet v šuplíku. Viz bod 1. opačný postup považuji za amorální, neekonomický a hloupý a z uvedených důvodů a na tom trvám.

5. Můj názor je laický názor není ale důsledkem frustrace. Jsem ochoten naslouchat každému racionálnímu argumentu. Takových jsi ale moc nepoužila, zato arogance, urážek a emocionálních výlevů víc než dost. Proto nepředpokládám, že tvým cílem bylo racionálními argumenty obhajovat svůj názor. Z toho vyvozuji, že ti nejde o to vydiskutovat fakta a proto debatu s tebou končím.
Howg.

Mirek,2006-09-01 23:44:18

1. nejsem odpůrcem EKB, nejde mi o jejich potlačení
2. souhlasím s tím, že se u nás i v EU vyhazují miliardy zbytečně
3. trvám na tom, že obhájci EKB používají nekorektní argumentaci slibováním něčeho, co ještě ani nemohou vědět jestli budou schopni splnit
4. zdravotnický výzkum je silně podfinancovaný, vývoj a klinické odzkoušení léků je prováděno většinou soukromými subjekty jejichž prioritou je spíše osmnástý lék na rýmu, který si jednou ročně koupí každý, než léky na "orphan disease", jen v málo případech je spolufinancují státy a to směšnými částkami ačkoliv na druhou stranu vyhazují neuvěřitelně vysoké sumy právě za korunové léky na rýmu pro ty, kteří si je mohou bez problému pořídit sami.

ps,2006-09-02 10:37:51

Souhlasím s bodem 4, že lékařský výzkum (a nejen lékařský) je podfinancovaný. Souhlasím s tím, že farmaceutické firmy věnují peníze spíše na vývoj a zkoušky nových antidepresiv než antibiotik, a že by se s tím mělo něco dělat.
To, že výzkumníci v oboru EKB se snaží dělat své práci reklamu a možná to trochu přehánějí je asi pravda ale já v tom problém nevidím. Taková je prostě mediální společnost. Naopak si myslím, že je to dobře, že se medializují.
Analogii vidím v kosmických závodech mezi američany a rusy ze 60.let. Politici byli ochotni investovat peníze do těch projektů ne proto, že by v tom viděli nějaký přínos pro lidstvo ale proto, že to bylo mediálně zajímavé a jakmile opadl zájem médií a společnosti, opadl taky přísun peněz. A přece si kvůli této medializaci nebudume myslet, že to bylo zbytečné mrhání penězi, naopak mělo to obrovský přínos.
Prostě si myslím, že nepřítomnost té reklamy co si výzkkumníci EKB dělají by neznamenala více peněz do jiných oborů medicínského výzkumu ale méně peněz do výzkumu vůbec.

2 ps podruhé

Mirek,2006-09-02 22:53:54

Dík za racionální argumenty oproštěné od hysterie.
Souhlasím s tím, že kosmické závody mezi USA a CCCP vedly k nalití obrovských financí do některých vědních oborů, jiné, které nesouvisely s projektem Apollo přímo nebo nepřímo ale neměly na růžích ustláno. Doteď si pamatuji jeden článek, asi to bylo nějaké staré 100+1 ale krk za to nedám, kde se prohra v kosmických závodech s USA vydávala za vítězství humanismu soc. soustavy, která raději věnovala finance na vývoj léků a nových strojů na ulehčení lidské práce než na zbytečně nákladné courání se lidí po měsíci když tu samou práci zvládne daleko levněji stroj. K tomu krátký článek údajně převzatý z US tisku, kde se psalo o faktické lidvidaci nějaké laboratoře díky přesunu většiny financí na výzkum do projektů souvisejících s kosmickým programem. Pamatuji si to, protože mne taková argumentace vzhledem ke stravu soc. průmyslu a zdravotnictví naštvala.
Co se týče přílivu peněz do výzkumu EKB na základě reklamy nebyl bych tak optimistický. Typl bych si, že podstatnou část "peněz navíc" spolknou hysterie kolem ptačí chřipky, SARS, apod. Nicméně tady nemám důkazy v ruce, je to jen má doměnka. Ale ty asi taky ne. :-)
Za těch pár let co sleduji dění kolem vývoje léku pro DMD bylo vyvvinuto několik kalpain inhibitorů, přinejmenším 3 z nich už byly odzkoušeny na dystrofických zvířatech a dokázaly výrazně zpomalit postup choroby. Už 2 roky se oddalují klinické pokusy s jedním z nich, důvodem jsou pouze finance.
Osobně si myslím, že jsou obory dobře či alespoň dostatečně financované a obory nedostatečně financované, a to "nedostatečně" je silý eufemismus. Vývoj nákladných léků pro užší okruh pacientů je jeden z nich. To si nakonec uvědomily už před lety povolanější hlavy v USA a vymyslely pro takovéto léky označení orphan drug a zavedly pro ty co je vyvíjí jisté finanční úlevy licenční privilegia apod. EU a Japonsko to už také převzaly. Vzhledem k tomu, že se tím vývoj nijak nezrychlil domnívám se, že tyto pobídky jsou nedostatečné.
A typl bych si, že až z EBK vypadne něco použitelného tak to narazí na podobné problémy. Věda se zas bude hnát za dalším hitem sezóny, státy budou investovat do toho kolem čeho se udělá největší humbuk, vyděsí nejvíc lidí, a rodiče se zas budou skládat na to, aby se objevy na zastaralých principech jako budou EKB daly využít pro léčbu jejich děcek.

ps,2006-09-03 19:09:20

K tomu bych chtěl říct tohle. Komunistické 100+1 nelze brát za relevantní zdroj informací ale za zdroj propagandy. Nedávno se mi dostaly do ruky stará čísla z roku 89 a bylo to naprosto zřejmé.
Nebál bych se toho, že "jakmile z EKB vypadne něco použitelného", že se na to zapomene a, že se věda požene za jiným hitem, a to proto, že tohle už nebude věc základního výzkumu ale věc pro farmaceutické firmy na které bude možno slušně vydělat.
Z vašich slov mám pocit, že se domníváte, že vědci ve výzkumu se prostě vrhnou na to co je zrovna "in". Ale to je přece nesmysl, je to přesně naopak. Vědci se snaží popularizovat EKB protože vědí, že s toho může být velký přínos.

Mirek,2006-09-04 14:30:14

1. Samozrejme, 100+1 neni seriozni zdroj informaci, ale to, ze "nekosmicky" vyzkum trpel je fakt. I ty komunisticke lzi mely obvykle racionalni jadro.
2. Farmaceuticke firmy maji zkusenost s AIDS. Vyvinuly drahe leky zpomalujici postup choroby, jestli si ty cisla pamatuji dobre tak rocni davka byla zhruba 10.000 USD. Protoze to bylo prilis drahe pro prumerneho obyvatele Afriky s AIDS byly firmy politickym tlakem donuceny vzdat se licenci, aby se mohla vyrabet levnejsi generika. VYsledek byl ten, ze rocni davka byla radove 1000 USD coz je pro prumerneho cernocha stejne nekonecne vysoke cislo jako 10.000, takze ti z toho prospech nemaji, farmaceutickym firmam se nevratilo co vlozily do vyvoje, zisk zustal u vyrobcu generik, kteri vyvoj obvykle nedelaji a zdravotnich pojistovenu EU a USA. Proto se farmaceuticke firmy do vyvoje orphan drug nezenou.
3. S poslednim odstavcem nemohu souhlasit, ted jsme v podobne situaci s genovymi terapiemi a zadny boom zajmu se nekona, naopak jde o velmi opatrne otukavani. Troufam si tvrdit, ze bez systemovych zmen to dopadne za par desitek let podobne s EKB nebo KB obecne. Proste dnes se dela mnoho vyzkumu jen pro vyzkum a neni vyresena navaznost na praxi.

ps,2006-09-04 21:43:30

1. nemyslím si, že by nekosmický výzkum v 60. letech trpěl, právě naopak. Lety do vesmíru přece neznamenaly jen vývoj raketové techniky ale musely být vyvinuty nové technologie v mnoha jiných oborech. Jako příklad za vše uvádím tranzistory, které sice byly tehdy již skoro 20 let známé ale používat se ve výpočetní technice začaly až s projektem Apollo, a to proto, že bylo třeba vyvinout lehčí počítače s menší spotřebou el. enrgie. Což prostě s lampami nešlo. Ergo, byla by výpočetní technika tak kde je dnes bez kosmického boomu ze 60. let? Myslím, že ne.
Tento mechanismus samozřejmě neplatí pro bývalé SSSR. Tam se skutečně jednalo o vyhozené peníze protože nově vyvinuté technologie v kosmickém a zbrojním průmylu se ke komerčnímu využití nikdy nedostaly (leda snad až po rozpadu SSSR).
2. Tento vývoj událostí je samozřejmě možný ale neodvážil bych se hodnotit nakolik se vrátili investice farmaceutických firem vložené do výzkumu léku proti AIDS. Snad to nebude tak strašné vzhledem k tomu, že jsem v médiích zaznamenal informaci o nově vyvinuté vakcíně proti AIDS. Také si nemyslím, že za vzdáním se licencí byl politický tlak ale spíše to, že jihoamerické a asijské firmy vyrábějící generika vesele ty léky kopírovaly aniž se obtěžovaly s nákupem licencí. Ostatně nemyslím si, že by podobný vývoj hrozil i u EKB.
3. Nemyslím si, že genové terapie jsou nějak v pozadí zájmu. Samozřejmě neznám toky peněz jdoucí na vývoj v oblasti EKB/KB a genových terapií ale nemyslím si, že jedno by šlo na úkor druhého. Za větší medializaci EKB oproti genovým terapiím, dle mého názoru, nemohou vědci ale to, že se EKB je kontroverzní téma zajímavé pro média.

Mirek,2006-09-07 00:02:22

1. Ja jsem napsal "...které nesouvisely s projektem Apollo přímo nebo nepřímo ale neměly na růžích ustláno". To co uvádíte je zrovna příklad oboru, který s kosmickým výzkumem souvisí velmi úzce, takže to mému tvrzení neodporuje.
2. Cely zdroj jsem uz nenasel, tady je to aspon nakousnuto:
3. Vaše argumenty mne nepřesvědčily.
Howg

2mirek

ps,2006-09-07 20:28:48

To jste nenapsal. Napsal jste "nekosmický výzkum" a za ten považuji i výzkum v oblasti výpočetní techniky i když samozřejmě s projektem Apollo souvisel. A taky nelze říci, že nějaký obor přírodních věd by neměl souvislost s tak komplexním oborem jako je kosmický výzkum. Projekt Biosféra 2 dokládá, že s výzkumem vesmíru souvisí i ekologie.
Mně vaše taky ne.

Boj s vetrnymi mlyny

Petra,2006-08-31 09:54:42

Mam dojem, ze nedotknutelna cirkev svata prijde s nazorem, ze shluk nediferencovanych bunek je lidske embryo. Postup je totiž hodne podobny klonovani. Kdyz prenesu kus telni bunky do vajicka, aby dosko k dediferenciaci, preci zadnyho novyho jedince nevytvorim, a presto vsichni krici, ze u toho vrazdim. Pokud se jim povede vytvorit embryonální kmenové bunky, které umejí, to co normalní, budou zase moralisti kricet, ze vrazdi, jelikoz by z toho teoreticky mohl vzniknout novy clovek. Bojim se momentu, kdy vedci rozlusti princip regulace genove experese v zygote. Pak se totiz potencialnim novym clovekem stane jakakoli somaticka bunka a kazdy z nas se miliardnasobnym vrahem. Na hranici s nama se vsema :)

Tak tento pocit je jenom pocit

Ccecil,2006-09-01 00:24:10

naštěstí a je zcela lichý. Ikdyž si dovedu některé exoty představit s nějakou takovou myšlenkou, ale to je extrém a ty holt budou vždy.

Nechapu

Petra,2006-09-01 10:04:47

V tom pripade je problem vyresen jiz ted. Pokud by krestanum nezalezelo na osudech miliard bunek, ze kterych muzeme pouhym chemickym zasahem udelat embryo, proc jim zalezi na osudu umeleho konstruktu jedne telni s jedne pohlavni bunky, ktery se chova podobne jako embryo, ale bez umelych zasahu se v nic nevyvine? Ja nevidim rozdil.

dostojnost cloveka

i,2006-08-31 08:50:46

Slusni ludia nebudu nikdy suhlasit s manipulovanim s ludskymi embryami,kedze je to uz ludska bytost v zaciatku vyvoja,pretoze je to proti ludskej dostojnosti.Takto sa na vec pozera ale clovek povazujuci ludsky zivot za jednu z najvyssich hodnot.Ti ostatni,ktori nerozlisuju ani medzi zivotom vlastnych deti a zivotom kureniec,ktore jedavaju doma na obed,takym jedincom to bude jedno vzdy.

Dolní Počernice

Jan Vlk,2006-08-31 09:18:14

Zkuste se na to podívat očima odborníka, který je přesvědčen, že právě toto je cesta, která pomůže mnoha lidem od utrpení a zachrání mnoho lidských životů. Většina vědecké komunity se na to dívá právě tak. To sice není argument, ale zatracovat mínění odborníků, nebo jim podsouvat, že to myslí špatně, by také nemuselo být tou nejlepší volbou. Škoda, že Vám Vaše důstojnost nedovolila se ani podepsat. Bylo by to důvěryhodnější, neý když apeluje na dustojnost lidské bytosti nějaké "i".

právě jste urazil

jarda petr,2006-08-31 10:39:07

Právě jste urazil všechny muslimy a judaisty, kteří považují počátek lidské existence chvíli, kdy se ozve srdce budoucího člověka. A to navzdory tomu, že v pokusu se mění jedny buňky na jiné buňky a embryo, z kterého by se mohl narodit nový tvor (v tomto případě myš, nevzniká. Pro vás je zřejmě kritériem slušnosti, zda je člověk křesťan a řídí se papežskými encyklikami. Není to trochu chabé kritérium?