Náboženská paranoia a šíření dětské obrny  
Nečekaná záplava polioviru v indickém Uttarpradéši ukazuje, kam vede náboženský fanatismus a kultura ignorace.

 

Zvětšit obrázek
Pulse Polio v Indii. Oficiálně to šlo jako na drátku, konzervativním muslimům ale bude třeba vysvětlit, že Alláh miluje vakcíny.

Svět je plný šílenců. I tak je ale těžko představitelné, že by se našel někdo, kdo by odmítal očkování proti dětské obrně. Poliovirus, maličký RNA virus, je ve skutečnosti kruťák s obzvláštní zálibou v dětech. Devadesát procent nakažených si často ničeho nevšimne a myslí si, že prodělali nějakou chřipku. Jedno promile onemocnění ale končí smrtí a zhruba půl procenta s trvalým ochrnutím. Kupodivu se odmítači očkování proti dětské obrně našli a jak už to v podobných případech bývá, vše souvisí s náboženským fanatismem. Nedávno vyšlo najevo, že kromě pálení dánských vlajek a obdobných kratochvílí probíhá slušně bizarní konfrontace mezi konzervativními islámskými kleriky a moderním světem právě na poli tažení proti dětské obrně.

 

Zvětšit obrázek
Poliovirus. Co je malé, to je nebezpečné. Svatý duch Gabriel to nějak opoměl zjevit Mohamedovi.


Není to tak dávno, co byla dětská obrna jako přenosné virové onemocnění s hrozivými následky postrachem dětí i v těch nejrozvinutějších zemích planety. Při poslední epidemii ve Spojených státech v roce 1953 zaznamenali 58 000 případů. Naše ošklivá a znečisťující civilizace ale názorně předvedla, k čemu je dobrá. V padesátých letech jistý Johan Salk vyvinul prakticky využitelnou vakcínu proti polioviru. Většina zemí světa se postupně dokázala dětské obrny zbavit. Podle odborníků v letošním roce existují stabilní populace polioviru už jen ve čtyřech zemích – Nigérii, Indii, Pákistánu a Afghanistánu. Je pozoruhodné, že se hlavní ohniska dětské obrny prakticky vždy vyskytují v oblastech praktikování muslimského práva šaría.

 

 

Zvětšit obrázek
V roce 1988 ještě poliovirus strašil skoro celý svět.

Indie měla v roce 1994 hlášeno 4 791 případů dětské obrny a právě tehdy spustila celonárodní očkovací kampaň „Pulse Polio“. Během ní každé indické dítko dostalo dávku orální polio vakcíny. Počet zaznamenaných onemocnění rok od roku utěšeně klesal a loni Indie zaznamenala pouhých 66 případů. Podle mnohých odborníků stála na prahu úplné likvidace polioviru na svém území. Jenže přišel rok 2006 a s ním studená sprcha. Do září bylo objeveno 325 případů a z nich již bylo nejméně 23 smrtelných. Letos to dělá v rámci celého světa dvě třetiny případů dětské obrny. Nápadné je, že mezi nakaženými je celý 70% muslimů, přitom v Indii žije pouhých 13% muslimského obyvatelstva. Postupně se zjistilo, že část muslimů považuje očkovací kampaň za zástěrku pro vládní spiknutí s cílem sterilizovat muslimské děti.
Letošní masový výskyt polioviru postihl především největší indický stát Uttarpradéš. Právě tam skupiny ultrakonzervativních duchovních šíří báje o tom, jak se indická vláda pomocí polio vakcíny tajně snaží snížit porodnost muslimů. Proti vakcíně byly v několika oblastech vydány fatwy, čili náboženské rozsudky. Někteří muslimové znemožnili zdravotníkům vstoupit do svých domovů. Podle oficiálních odhadů přibližně 15% procent domácností v západní, nejvíce muslimské části Uttarpradéše neprošlo očkováním proti polioviru. Uttarpradéš je velmi hustě osídlený a v tuhle chvíli funguje jako aktivní epicentrum nákazy. Na konci září našli poliovirus ve kanálech slumů Bombaje. Přitom Bombaj byla už dva roky bez dětské obrny.

 

Náboženským fanatikům poděkují i okolní země Bangladáš a Nepál, kde letos došlo k znovuobjevení nákazy, prokazatelně v důsledku šíření viru z Uttarpradéše. Jak říkají zdravotnické organizace, v globálním světě jedna země s prudkým nárůstem dětské obrny ohrožuje všechny ostatní. Některé muslimské státy jako je Saudská Arábie reagují pragmaticky a nevpustí na své území jediného muslima ze země s poliovirem mladšího 15-ti let, jenž by u sebe neměl doklad o očkování proti dětské obrně.

Zvětšit obrázek
Dnes už jen trestá muslimské děti za omezenost rodičů.

 

Co se týče náboženského tažení proti polio vakcíně, nejde vlastně o nic nového. V roce 2003 náboženští vůdci v severonigerijské provincii Kano, kde už nějaký čas vládne šaría, očkování proti dětské obrně striktně zakázali. Důvodem byl sponzorský podíl bohatých neislámských zemí. Duchovní získali dojem, že se USA a další satani za Západu snaží nigerijské muslimy sterilizovat a nakazit virem HIV. Vynucená přestávka v očkování bohatě stačila na to, aby se poliovirus opět rozlezl po celé Nigérii a poctil návštěvou 10 dalších afrických zemí, kde předtím již vymizel.

 

Nebylo by fér vinit výhradně islám. Loni našli poliovirus u sedmiměsíční holčičky v Minnesotě. Nemluvně mělo smůlu, že se narodilo sektě Amishů, kteří dosud vězí v 18. století. Podle všeho nepovažovali za vhodné dát děcko očkovat. A nejde jen o poliovirus. Leckde po světě a mnohdy ve Spojených státech je na mnoha smutných kauzách bolestně vidět, že náboženská víra sice snad může být dobrý, byť poněkud obstarožní sluha, ale nepochybně je hodně brutální pán. Američtí lékaři, co riskují interrupce a poznali „právo na život“ na vlastní kůži, by mohli vyprávět. Zrovna příběh polioviru ale naštěstí ukazuje, jak v konfrontaci s přízemní a špinavou vědou fanatismus vlastně časem vyřídí sám sebe.

 

Prameny: Time, Wikipedia

Datum: 12.10.2006 06:17
Tisk článku


Diskuze:

ehm

strejda,2006-12-20 19:58:44

Járo máš pravdu... jen ten pán, co si říká bů je prachsprostě zaujatej proti jakékoli víře... sám totiž věří asi jen sobě... a to sorry neni dobře!

Odpovědět

co si myslí jeden nevzdělanec

vosel,2006-12-20 19:42:39

Já si myslím, že na jakékoli víře není nic špatného... ale pokud je ta víra taková, aby mě určitým způsobem povznášela na duchu... tak NESMÍ nikterak ohrožovat zdraví.. či co:) fanatismus je samozřejmě strašná věc a lidé žijící na Blízkém Východě to mají asi určitě velice složité, nicméně to nemění nic na tom, aby svoje děti nechali očkovat... kdyby si ale nechali občas něco vysvětlit... tak by to bylo určitě všechno mnohem jednoduší, ale na druhou stranu to asi tak má být...

Odpovědět

Pro autora

NEatheista,2006-11-02 16:58:07

Pane S.M. , opravdu nejste schopen odlišit dva pojmy? A sice : Víru, resp. podstatu náboženství a Zneužívání Víry, resp. náboženských představ k realizaci mocenským cílů? I když by se mohlo zdát , že u Budhismu Vám nepatrně začíná svítat.
Dále, z Vašeho (pa)vědeckého přístupu k věci by se mohlo zdát, že materiální věda už vše prozkoumala a vysvětlila a dokázala. A co nelze vysvětlit na základě materiálních důkazů , to neexistuje .
!ALE!
Dnešní věda ví,že klasickými metodami lze pozorovat a zkoumat pouhá 3% "hmoty" . O zbývajích 97% víme jen to že "tam něco je". Zkuste vzít tato fakta v úvahu a trochu doplnit svůj Světonázor o nová poznání.
P.S.Panu Plihalikovi by jste měl poděkovat za veškeré komentáře. Čtě te je pozorně, protože je v nich více pravdy než tušíte.

Odpovědět

...

Martin,2006-10-14 07:32:56

Mertin Herzán v knihe "Totalitní světovláda" píše, že ajc sa v Afrike rozšíril až potom, ako sa populácia hromadne očkovala proti kiahňam (kiahne = neštovice). A to isté údajne platí aj pre homosexuálov v USA, aj tých vraj očkovali proti nejakým chorobám a potom medzi nimi vypukla epidémia ajcu. A potom údajne USA nátlakom dosiahli, že Rusi prestali písať o ajce ako o umelo vytvorenej a rozširovanej chorobe, slúžiacej na likvidáciu Afričanov. Ak vieme, akí rasisti sú Angličania a Angloameričania (vyvražďovanie Indiánov, Tasmáncov, Afričanov aj austrálskych domorodcov), tak táto konšpiračná teória dáva zmysel, ale aj tak sa mi to zdá príliš pritiahnuté za vlasy. Ale tých nových chorôb je v posledných rokoch akosi moc, nemyslíte?
Pokiaľ ide o náboženstvo, tak jediný dôvod, prečo má toľko prívržencov, je ten, že malé deti nemajú slobodu voľby a od malička im ktosi dospelý tlačí do hláv to, čo on osobne pokladá za jedine správne. Ja nepotrebujem falošné nádeje a sľuby, ktoré síce dá farár, ale plniť ich musí niekto iný (mystická bytosť).
Som síce krstený (ako malé decko - na nátlak príbuzných), ale rodičia mi v tomto nechali slobodu voľby a ja som si vybral vedu. A za toto im budem do smrti vďačný.

Odpovědět


...

CC,2006-10-14 13:12:17

já spíše věřím tomu, že hiv se mezi lidi dostal v důsledku drancování populací pralesních lidoopů

nepochybuju o tom, že existuje spousta "lidí" plesajících nad katastrofálním postižením homosexuálů a afričanů, ale takové konspirační teorii prostě věřit nemohu, nejsa sám takový blázen

Odpovědět


*

Blahovicnik,2006-10-14 17:09:31

Za to "množství nových chorob" mužou pokroky v lékařkské vědě. Jednak lepší diagnostika (díky ní má více nemocných "název choroby"),za druhé pokroky v léčbě - o množství nemocných bychom se vubec nedozvěděli, protože by zemřeli dřív, než by se zlistilo o jakou nemoc jde.Navíc šodíme přírodní výběr tím, že je zachráněno mnoho lidí např. s vrozenými chorobami, ti potom mají další potomky a celková odolnost populace klesá.

Odpovědět


jednostranný pohled

ps,2006-10-14 18:02:30

A španělé snad nejsou rasisti? Ti vyvraždili podstatně víc indiánů než se kdy američanům zdálo. A co francouzi nebo němci v Africe? Nezdá se mi, že by si tam počínali v rukavičkách. Právě naopak. A co rusáci, jak ti si počínali když dobývali Sibiř. Pár vyvražděných kmenů domorodců jim problém vůbec nedělalo. A co ti samotní domorodci jak ti se k sobě chovalil. Na základě čeho vybudovali aztékové a inkové své říše? Na dobyvačných válkách, teroru a vyvražďování protivníků, ostatně jako kdekoli jinde na světě.
Už mně to štve. Američani zabili pár indiánů a hned jsou to rasisti a imperialisti. Zajímejte se trochu o historii.

Odpovědět


jasné

Martin,2006-10-14 19:49:30

Jasné, ja viem o Španieloch moc dobre a viem aj to, že Indiáni protestovali proti tomu, že na španielskych bakovkách sa nachádza portrét Pizarra, ktorý zlikvidoval ríšu Inkov. Ale vo vzťahu Španielov k Indiánom nešlo ani tak o etnický rasizmus ako skôr o náboženskú aroganciu, chamtivosť a otrokárstvo.
Čo sa týka chorôb, pisal som, že konšpiračné teórie sa mi zdajú pritiahnuté za vlasy. Veď skoro všetci sme čítali o víruse SIV, divom a neškodnom prechodcovi HIV. Ktovie, čo sa ešte ukrýva v pralesoch...

Odpovědět


očkování a AIDS

JP,2006-10-15 03:09:33

Tak tahle bajka o "očkovacím původu" AIDSu už dávno padla. Je to prostě jen další tvrdošijně tradovaný nesmysl.

Odpovědět

bacha

.,2006-10-13 11:08:34

"Lidé bystré a střízlivé mysli", to zní nebezpečně šíleně. Znáte Stranu Zdravého Rozumu :-)

Odpovědět


:)

Pán Bů,2006-10-13 11:28:13

Myslel jsem skutečnou bystrou a střízlivou mysl, ne politickou sektu, která může mít v názvu cokoliv, a stejně je to většinou blbost či prázdná fráze. Podobně je tomu u sekt náboženských a u různých radikálních hnutí.

Odpovědět


no

plihalik,2006-10-13 11:41:29

Tak vidíte, "pane Bů", ani vy nic nemyslíte tak radikálně a nebezpečně, jak by se mohlo zdát. Přehodnoťte ještě svůj radikální postoj k církvím a náboženstvím a vše bude OK :)

Odpovědět


:)

Pán Bů,2006-10-13 13:52:39

Já a četný zástup domácích kutilů usuzujeme, že člověk by se měl postavit, a je tomu tak už od samotné podstaty tvora, který by rád žil pokud možno v co nejharmoničtějším a nejbezpečnějším prostředí, proti všemu, co mu škodí! A církev a jiná podobná náboženství škodí! Proto jsem proti nim v souladu s pudem sebezáchovy! Radikální nejsem, neboť nevyhazuji kostely a jiné sakrální symboly do povětří, jak to většina jiných náboženství dělá.

Odpovědět


Pane Bů,

plihalik,2006-10-13 15:40:03

můžete uvést, jak vám některá z registrovaných církví v české republice (!) škodí. (A ať to není ňáka ptákovina vířivých...dovikoho nebo něco typu: Upálili nám Jana Husa)

Odpovědět


paraziti

Marek,2006-10-13 15:58:40

Nejsem sice pan Bů, ale odpovědět mohu. Stát podporuje všechny registrované církve ( no jo už je to tak panáčci jsou státní zaměstnanci ), čas od času nějakej ten kostelík potřebuje něco opravit a kdepak by na to nějaká malinká církev ( třebas husiti ) vzala jednoduše jim na to někdo prachy dá. Prostě parazitují. M

Odpovědět


...

Colombo,2006-10-13 19:02:42

Ale víra je velmi důležitá, dává nám důvod žít, nežijeme bo vědecká teorie, ale žijeme a umíráme s vírou, s ideály. Ona víra může mít potom jakýkoliv tvar, to ale není důležité.
Ale podle mého by si měl každý věřit v co chce a stát by neměl na to dávat ani korunu. Pokud v to opravdu věří, tak si rádi i nějakou tu korunku zaplatí(hlavně katolíci, že? U nich mi připadá, že opět ze své původní cesty sešli). Ty kecy, že musí spravovat církevní stavby, ať to předají na stát. To, že stát se tuneluje vrchem spodem je jiný problém:)

Odpovědět


dotace

Ocean,2006-10-14 20:50:09

Pravda, kazatele nám platí stát, ale na výstavbu modlitebny jsme si půjčili a splácíme sami z "desátků". A katolická církev by asi měla dost prostředků na opravu památek, kdyby jí stát vrátil majetek, který jí ukradli komunisté (protestanti moc majetku neměli).

Odpovědět


:(

Pán Bů,2006-10-16 09:12:44

Mně škodí hlavně Křesťanství (parazitováním, rozšiřováním pohlavních chorob a cenzurou), Jehovisté (totéž co Křesťanství plus obtěžováním, vnucováním se a těžkými urážkami mé osoby (uráží mou inteligenci, neboť si myslí, že jsem úplně blbý a že jim na ty šplechty skočím)) a nepřímo pochopitelně Islám svou svatou válkou, která postihuje celý svět.

Odpovědět


Pán Bů

fanatik,2006-10-17 10:59:47

Ale tak špatné vztahy zřejmě s křesťany nemáte, když se bojíte, že vám budou škodit přenášením pohlavních chorob :-).

Odpovědět

Pavel

smrk,2006-10-13 11:05:49

Ten Datti Ahmed, co kauzu začal, je především politický radikál. Opřel se z jedné strany o to, že odborník na islámské právo a předseda nejvyššího islámského soudu, a z druhé strany o to, že je praktický lékař.

Zámerné útoky proti zdraví nepřátelské populace už tu byly - komunisté například podporovali šíření toxikomanie na Západě. Je strach, že se nás teroristé snaží nakazit antraxem, taky náboženský?

Odpovědět

...zase ten gulas

jara cimrman,2006-10-12 17:01:33

...zase gulas vedy s nabozenstvim....neco na tom je, ale takhle to vyladit do cernobila ???...na pozadi geopolitickych udalosti se ale cela vec jevi docela pozitivne....kdyz do gulase pridame spetku cynicismu...

Odpovědět


:(

Pán Bů,2006-10-13 09:34:52

Náboženství je záležitost pravěku! Já doufal, že jsme už ze stromu slezli! Jak se zdá, ne všichni!

Odpovědět

sterilizace v Indii

fanatik,2006-10-12 13:44:16

Zrovna v Indii mohou být zprávy o nucené sterilizaci brány mnohem vážněji, protože k nim skutečně docházelo:
http://www.literarky.cz/?p=archiv&text=763
Každopádně bych doporučoval přečíst si nějaký hodnověrnější zdroj, než tenhle čím dál bulvárnější plátek.

Mimochodem, "vědci" v části Nigérie, odkud se panika začala šířit, ve vakcíně cizí látky (prý) našli. Ale věřte vědcům...

Odpovědět

Otázka přeci stojí jinak.

pejjska,2006-10-12 13:42:59

Už Blaise Pascal napsal: Existuje Bůh nabo ne? Vsaďte si. Že nebudete vsázet, že je otázka "mimo". Omyl! Všichni jsme si již vsadili!
Jsem přesvědčen, že odpověď "ano" je z mnoha důvodů výhodnější. Například proto, že pokud se mýlím, tak se to nikdy nedovím.
Z článku ovšem plyne, že pouze v případě amišů možná lze soudit na náboženský důvod odmítání očkování. Jinak jde zjevně o důvody politické: nedůvěra vládě, odmítání sponzorů...

Odpovědět


jake?

jd,2006-10-12 16:40:24

Na svete je pres 2000 nabozensti a sekt, coz je pravdepodobne vice nez "zivych" jazyku. Odmenou za zvoleni "spatne" viry je podle vetsiny ostatnich zatraceni. Tak na ktereho kone vsadit?

Odpovědět


Hledat pravdu

plihalik,2006-10-12 16:49:42

Řekl bych, že toho kdo usilovně studuje a hledá pravdu (to není nějaký umělý sektářský slang, ale označení pro antické filosofy), žádné náboženství nezatracuje (totiž to ani nemůže, zatracuje "Bůh", lépe možná zatracuje se člověk svým špatným jednáním)..takže tak

Odpovědět


:(

Pán Bů,2006-10-13 09:31:14

Jo, a to pak nezatracuje ani různý podvodníky, psychotroniky a kouzelníky s králíkama v klobouku. Kdo chce mít skutečně čistou mysl a bystrý úsudek, opírá se o logické a přípustné argumenty a o historii. Náboženství je sice významná složky historie lidstva (bohužel), nicméně jedná se jen o hromadu sekt, které, byly-li úspěšnější, přežily dodnes, a nebyly-li úspěšné, nepřežily. Podobně jako vlády, režimy, atd. Pokud z toho člověk nechce mít fantasy a sci-fi guláš, zatracuje vše, za čím se dá vycítit podvod a krom náboženství přírodních kmenů či buddhismu (netotalitních struktur) je drtivá většina obrovským podvodem, aby se daly lépe ovládat a vykořisťovat masy. Já a nesčetný zástup domácích kutilů máme raději čistou a jasnou mysl, nezašpiněnou od hromady nesmyslů zmatených a ubohých věřících, kteří v podstatě ani sami neví, v čem jim kdy to náboženství pomohlo (stejně jako to nevěděly oběti komunismu, nacismu a jiných takových režimů).

Odpovědět


Pán Bů

fanatik,2006-10-13 10:31:25

Tak to neznáš náboženství přírodních národů :-)

A jinak náboženství je samozřejmě antropologická univerzálie. Když nebude po ruce žádné tradiční, lidé si ho udělají z nějaké vědecké teorie.
Nejdřív na deset stránek vysvětlují, jak je třeba odmítnout cokoli, co není založeno na vědeckých argumentech, jak jedině věda je objektivní a jak je třeba odhodit každé tabu... a pak přijdou s tím, že podle vědeckých důkazů dělníci musí svrhnout své vykořisťovatele, rasy by měli žít odděleně, naše ego je jen škodlivá iluze vytvořená geny a memy, nebo že pravým uspořádáním lidské společnosti je anarchosyndikalismus. :-)

Odpovědět


domácí kutilové

fanatik,2006-10-13 10:35:58

Kdo jsou domácí kutilové? Už jsou registrovaní? Podle toho, co píšete o jejich jasné, neposkvrněné mysli bych soudil na nějakou gnostickou sektu.

Odpovědět


:(

Pán Bů,2006-10-13 13:59:03

Věda se NIKDY nemůže stát náboženstvím (mluvím o skutečné vědě), jelikož je otevřená k diskusi a neexistuje dogma. Jsou ovšem mnozí vynalézavci, kteří náboženství skrývají za vědu, nebo si vypůjčí některé neúplné informace k šíření vlastních dogmat v rámci náboženství. Nepleťme si!!! Je to zásadní rozdíl mezi vědou a náboženstvím. Navíc věda chce důkazy, náboženství stačí víra. Domácí kutilové nejsou sekta, domácí kutilové jsou domácí kutilové.

Odpovědět


:)

Pán Bů,2006-10-13 14:01:19

Jinak správně, náboženství lze skutečně udělat z čehokoliv, nejen z vědecké teorie (viz. film Život Briana). Stačí k tomu jen touha jedince po moci a stádo tupých ovcí, ale obojího je ve světě dost a dost! Ještěže domácí kutilové tací nejsou!

Odpovědět


Pán Bů

fanatik,2006-10-17 10:56:23

Kdo jsou domácí kutilové? Co já vím, za střízlivé rozumné, samostatně uvažující lidi a bojovníky proti nevzdělanosti a iracionalitě se většinou vydávají natvrdlí, nevzdělaní magoři. Takže se nedivte mé nedůvěře.

To, že ve vědě nejsou žádná dogmata, že vše lze ověřit atd. není pravda. Alespoň pokud uvažujeme reálnou vědu, to, co se za ni považuje.

Odpovědět

Ne že by měli muslimové na strašení monopol.

V.Novák,2006-10-12 13:21:55

Stačí se podívat do kterékoli diskuse o očkování, kolik odpůrců a jak stupidními argumenty proti němu brojí - a obvykle to (u nás) bývají různí zelení, "přívrženci zdravého života", "alternativci", etc.
Není to tak dávno, co kvůli nim přerušili ve Švédsku očkování proti černému kašli - s následným zmnohonásobením případů. pokud vím, tak u nás se experimentovalo se zrušením očkování proti TBC. S výsledky rovněž tristními, byť ne tak závažnými - blbost se zrušila včas.
Zkuste popíchnout Maška v jeho www.osud.cz - a uvidíte ten tanec!

Odpovědět


Vše má rub a líc

Mirek,2006-10-12 15:00:56

Zajeďte se podívat do Jánských Lázní kolik je tam dětí s nějakým ochrnutím jen kvůli očkování. Z hlediska celé populace jsou jednoznačně menší "ztráty" pokud je celá nebo podstatná část populace proočkována. Z hlediska jednotlivce, který měl tu smůlu, že očkování zdravotně odnesl je očkování jednoznačně zločin. Čili ono to vůbec není tak černobílé jak se nás snaží někteří soudruzi přesvědčit.

Odpovědět

co je na tom náboženského?

smrk,2006-10-12 12:09:58

Nucené sterilizace se přece skutečně prováděly, samozřejmě "vědeckými" metodami. Já na panice muslimů nic náboženského nevidím.

A střet Mihulkova světonázoru s jinými ideologickými soustavami určitě není bojem vědy s náboženstvím.

Odpovědět


Asi toto

Pavel,2006-10-12 12:42:07

Šíří-li tu paniku náboženské autority, pak je to problém náboženský.

Odpovědět

:(

Pán Bů,2006-10-12 12:01:25

Tak bacha! Křesťanství, islám a další, jsou v podstatě naprosto shodné režimy s režimy komunistickým či fašistickým, jen diktátorem tu nění šašek s knírem, či s knírkem, nýbrž fiktivní bytost. Posluhovači jsou však i nadále lidi z masa a kostí. Je tu jen jeden rozdíl: totalitní typy náboženství většinou terorizují lidstvo daleko delší dobu, než komunismus či fašismus. Křesťanství a islám považuji za nejhorší přežitky z dávných dob, kdy ještě lidi jedli nohama a skákali ze stromu na strom (vylučuji prastaré civilizace na vysoké úrovni, např Řím, které nikdy fanaticky nestály na nějakém náboženství (Římani bohy z Olympu brali asi jako my dneska vodníky a bludičky) a proto se mohly rozvíjet pro blaho lidstva). Kdyby nebylo Křesťanství, žili bychom dnes daleko lépe, neznali bychom dobu temného středověku, (který nejlépe dokumentuje, jaký "pokrok" od demokracie, vědeckých objevů, rozsáhlé a fungující infrastruktury, důmyslných zařízení, vysoké úrovně hygieny atd. lidstvo díky Křesťanství udělalo) byla by zbytečná renesance, kde se v podstatě vše muselo objevit znovu a nikdo by neznal dekadentní baroko. Náboženství je stejný mor jako skutečný, což potvrdí každý člověk bystré a střízlivé mysli, včetně domácích kutilů.

Odpovědět


To snad ani ne...

plihalik,2006-10-12 14:34:36

Nevím, co víte "vědeckého" o islámu či křesťanské teologii, dějinách křesťansko-řecko-římské Evropy, přinosu středověkých universit a vrcholné kultury baroka, ale zdá se, že z vás spíše mluví 40 let intenzivní výchovy, která se vědomě či nevědomě podepisuje ve vědeckých kruzích speciálně českých dodnes.

Odpovědět


Teda pane pihalik

Colombo,2006-10-12 15:40:45

To co nam tady předhazujete jako úspěch středověku, univerzity, to bylo už dávno dávníčko ve starověku(třeba v takovém řecku na mnohem vyšší úrovni)

Odpovědět


víceméně souhlasím..

plihalik,2006-10-12 16:43:52

Jen jsem chtěl oslabit ono kouzelné spojení středověk-křesťanství-temnověk. Ono po výměně národů v takové slavné západní Evropě vládly nějaké germánské kmenové klany, takže takový přerod v jakžtakž kulturní Karolínskou říši mně příjde docela pozitivní (a nemusím dodávat, že lze hledat spojení mezi vývojem v našem slova smyslu "kulturní" společnosti a křesťanskou vdělaností..ona i taková posloupnost Řím-Franská říše-Svatá říše římská-Evropská unie má jisté křesťanské kořeny..viz Joseph Ratzinger:Evropa)
A na závěr: Dnes živá náboženství by neměla být zásadně státotvornými prvky, řídícími jedince i celek do nejmenších detailů (svoboda jednotlivce je v křesťanství princip zcela zásadní - a neargumentujte zde historickými pochybeními a omyly), proto v této diskuzi spíše vyzdvihujeme "karikatury náboženství" a zkresleně interpretujeme historii. Za všechny plodně kritické náměty dík, na zarytou jednostrannost a ideovou předurčenost upřímný projev lítosti...

Odpovědět


Vcelku souhlas, ale

Richard,2006-10-12 17:29:38

o Římanech máte příliš pozitivní představy. Tak třebas za kartáginské invaze se vrátili k lidským obětem:))

Odpovědět


taky souhlas

plihalik,2006-10-12 18:34:40

Ani konec říše římské není z pohledu křesťanského příliš nezaviněný - často se staví paralela se současnou dobou

Odpovědět


mimochodem

ps,2006-10-13 00:01:27

Jen tak mimochodem. Středověk končí gotikou, tj. baroko je už novověké.
Úpadek antické civilizace a přechod k rannému feudalismu zas nemá tak s křesťanstvím mnoho společného. Na to si římané zadělali sami.

Odpovědět


pardon, ale

plihalik,2006-10-13 11:33:48

Baroko se objevilo jako reakce na "pánba", v druhém příspěvku se zapomněl dodat: "temného středověku a dalších např. "jiráskovských" zažitostí". Na Římany jsem už trochu taky odpověděl, ale(!) nechci se tady dále rozepisovat k rozvíjejícím tématům, které jsem jen naťukl a nejspíš špatně zformuloval, takže prosím nekritizujte jednotlivé vytržené alogičnosti, ale přinášejte podněty související ještě trochu s článkem pana SM...Mám totiž pocit, že Jára Cimrman se ozval ve správnou chvíli. Zase sklouzáváme do diskuse, ve které nechceme ani tak diskutovat, jako přednášet své předem ujasněné teze a napadat nešikovné struktury těch druhých. Myšlenka hledání pravdy a pravého filozofování je to, oč bychom se měli snažit, ne chovat se jako "podvodníci, psychotronici a kouzelníci s králíkama v klobouku", kteří pravdu nehladají a ani se o to obvykle nesnaží........

Odpovědět


Co je to úpadek?

Colombo,2006-10-13 16:19:31

My máme jistou kulturu, ta je založena na vzdělání, ale ty kmeny(slované třeba neměli žádné univerzity) měli onu kulturu trochu někde jinde, na tradici předávání v druidském kruhu a podobně(babky kořenářsky atd.) Jenže ve středověku se stalo ono, že křesťanství začalo tyto vědomosti vypalovat(někdy i doslova) ale ničím je nenahradilo, protože o to se kněží již nestarali. Tak tu vznikla ohromná díra(většina tehdejších věd nepochází od řeků, ale od arabů, díky křížovým výpravám) která se zaplnila až mnohem později, právě díky univerzitám. I když tam všechno pocházelo od boha a nesmělo se zkoumat, zatímco u přírodních náboženství to byla matka příroda a onen pohled na bohy byl diametrálně odlišný.

Odpovědět

sekulárnímu světu

plihalik,2006-10-12 11:34:29

Zajímavé, zajímavé. Jak krásně se dokáže vtělit dnešní inteligentní, "balastu náboženství" téměř zbavený člověk zpět vrátit k tomu, co na špatně žitém náboženství kritizoval. Jak zesumíruje své soudy na základě konkrétního jednání konkrétních skupin (samozřejmě menších než "muslimové", "křesťanské sekty" apod.).
Jen kdyby se podíval na neuvěřitelné plody, které přineslo posledních 300(?) let, kdy se z křesťansko-řeckofilozofické tradice zrodil ateismus --- Komunismus, fašismus, demografická krize,...
Samozřejmě s kritikou rozumu zavřeného souhlasím, ovšem pozor: Nepřičleňujme se neuváženým generalizováním faktů do stejného pytle.....

Odpovědět


sekulární?

Pan Býček,2006-10-12 11:56:42

Komunismus a fašismus jsou svým uspořádáním a projevy také náboženství. Hitler by se asi těžko oháněl v každé druhé větě Prozřetelností, kdyby byl ateista, že? A co že to měli esesáci na opascích? Nebyl to náhodou nápis Got mit uns?
No a komunismus má zase ten svůj kult osobnosti, sjezdy strany (obdoba mší), kacířství (vyloučení ze strany = exkomunikace z církve)...
A to že někde jsou lidé bohatí a někde umírají hlady - to vždycky bylo je a bude... BTW těžko by většina afriky hladověla, kdyby tam nepřišli evropští kolonizátoři a misionáři a nenutili jim evropskou kulturu a náboženství.

Odpovědět


hmm...

hmm...,2006-10-12 13:02:34

pokial sa nemylim, v starych dobach bol ateizmus bezny... minimalne v dobach stareho grecka... za neobvykle a "trestne" to zacalo povazovat az krestanstvo a takmer sa mu ho podarilo vykorenit... ale vratilo sa mu to aj s urokmi...

Odpovědět


Ateismus

Honza Urban,2006-10-12 14:24:58

Ateismus byl trestán - alespoň Sokrates musel vypít číši bolehlavu, to jenom prosazování jenom jednoho a právě jednoho boha bylo méně běžné.

Odpovědět


posledních 300 let

plihalik,2006-10-12 15:01:11

hmmm a Honza Urban kontra Pan Býček: Opět zajímavé...Znovu dochází k zobecňování v neprospěch náboženství. Jeddna strana tvrdí, že ateismus existoval už ve starém řecku. K tomu bych řekl: Ano, šlo především o demytologizaci, jak mě nahrává kolega ":(" výše, tedy snahu osvobodit rozum - filosofii (lásku k moudrosti) od skutečného balastu model a právě proto na ně (řecké filosofy) ono "tmářské křesťanství" navazuje - souzní s nimi v onom filosofickém hledání pravdy (viz pojednání Fides et Ratio - Jan Pavel II.). Tedy byl to možná ateismus, ale spíše jakýsi apolyteismus, proto neměli "antičtí" učenci takový problém jako dnešní "čeští učenci" příjmout křesťanskou zvěst (ačkoli ti čeští by asi rádi argumentovali, že křesťanství se stalo státním náboženstvím - mimochodem více než 300 let po Kristu - že nájezdy barbarů a kdesicosi).
A že komunismus a fašismus jsou náboženství - jistě, ale pořád plody onoho novodobého, snad osvícenského (?) přístupu ke světu - mimochodem to není náboženství? A co je to pro zde hojné jedince vůbec náboženství, když ho tak a panem S.M. v čele neúprosně odvrhují, jako vřed lidstva?

Odpovědět


BTW

DonNight,2006-10-12 16:17:39

Kdyby do Afriky nepřišli evropští misionáři a kolonizátoři, tak tam je tak tisícinová populace a ta ještě k tomu leze po stromech :-/

Odpovědět


afrika

jd,2006-10-12 16:34:23

kdyby do Afriky neprisli misionari, tak by tam byla tisicinova populace, kterou by mohl kontiment uzivit a nebyl by tam tak tragicky hladomor (Somalsko). Sikovnym vyberem faktu jde "dokazat" cokoli

Odpovědět


reakce

Pán Býček,2006-10-12 18:55:15

Ad plihalik: Já nezavrhuji náboženství ve smyslu víry. Ať si každý věří čemu chce, to je jeho nezcizitelné právo. Ale jednoznačně zavrhuji církev! Ať už se jedná o křesťanskou církev nebo jakoukoli její obdobu v jiných náboženstvích. To znamená, že jednoznačně odsuzuji všechno od "převracení pohanů na víru" v minulosti, až po všeliaké současné "etické komise", "kreacionisty" a podobný balast.

Ad DonNight: Je to přesně tak jak říká jd. Dodám snad tolik, že každá kultura se utváří s ohledem na určitá omezení přírodními podmínkami. To znamená, že lidé v africe žili přesně tak, aby vystačili s tím co jim tamní země mohla poskytnout. Byla tam možná tisícinová populace, ale taky tam nebyl hladomor! A k tomu že "lezli po stromech". Podle čeho soudíte že domorodé kultury Afriky jsou v něčem horší než naše kultura? Tady je sice nebetyčný rozdíl v technologiích, ale kultura nerovná se technologie, přece! Vždyť vznik moderního výtvarného umění a hudby byl ovlivněn, ne-li zapřičiněn právě "objevením" různých domorodých kultur, zejména právě v Africe!

Odpovědět


hladomor

ps,2006-10-13 00:10:59

To, že je v Africe hladomor není způsobeno tím, že je "země" nemůže oživit. Afrika by mohla uživit 10x víc lidí než tam dnes žije. Hladomory jsou způsobeny občanskými válkami, chaosem a také náboženskými fanatiky a hlupáky.

Odpovědět


hladomor

ps,2006-10-13 00:13:00

To, že je v Africe hladomor není způsobeno tím, že je "země" nemůže oživit. Afrika by mohla uživit 10x víc lidí než tam dnes žije. Hladomory jsou způsobeny občanskými válkami, chaosem a také náboženskými fanatiky a hlupáky.

Odpovědět


Panu Býčkovi

plihalik,2006-10-13 11:13:10

"převracení pohanů na víru", "kreacionisty" a podobný balast rovněž odsuzuji, etické komise by byly na samostatnou diskusi (předpokládám, že člověk se bude chovat "eticky" sám od sebe, ale to už je otázka univerzálního étosu blablabla..)...
!!!Ale církev, tu pardon, když už mně uznáváte právo na víru - jak šlechetné uznat přirozený antropologický jev, potřebuji!!!!!!! Minimálně jako spolek zahrádkářů, s čímž mimochodem - takovým označením - pochopitelně nemohu z důvodu závažnosti otázek, jaké církevní tradice řeší a významnému místu církve v mém životě atddd souhlasit.

Odpovědět


AD: Pán Býček

J,2006-10-13 13:00:18

Tak to by se vám měl líbit Islám, je to vlastně takové náboženství bez církve.
A to je jeho problém, nemaj prostředek na oficiální výklad koránu, tak si ho fanatici mohou vykladát posvém.

Odpovědět


klero-fašismus

CC,2006-10-14 13:07:14

je také výsledkem moderně-osvícenského atheismu?

náboženství je údajně dobré na dvě věci, ale já neznám ani jednu. víra, láska, soucit a ty další pěkný věci sou pro mne nastolik normální, že k nim nepotřebuju fousatýho dědečka na obláčku a hejno jeho andělskejch slepic, dokonce ani nepoznatelnou všeřídící prozřetelnost. ale proboha, věřte si čemu chcete, jen mně nenuťte na tom participovat (a koho by nehnětl neočkovaný soused ohrožující celej svět?).

Odpovědět


...

Pan Býček,2006-10-14 18:42:00

Ale takový spolek zahrádkářů těžko vyvraždí všechny nezahrádkáře v okolí jenom aby jim ukázal že zelená paprika je jediná správná ;-) Asi budete argumentovat že katolická církev už dnes tak moc nevyvražďuje - budíž. Ale jedině zásluhou toho že ztratila značnou část moci a je víceméně pod dohledem státu.

U toho islámu to funguje trochu jinak, to je jasný, ale na podstatě věci to nic nemění.

Odpovědět

selekce

Pán Býček,2006-10-12 10:14:29

Tak tomu říkám evoluce v praxi. Jak nám ten přírodní výběr hezky selektuje náboženské fanatiky... jen tak dál!

Odpovědět


Hmmm

Jirka,2006-10-12 11:14:28

Jenze stoji to priserne moc penez a zivotu i ty ostatni.

Odpovědět

Doplácí na ně všichni

lada,2006-10-12 07:15:31

Na výsledky činnosti nejrůznějších náboženských sekt doplácí nejen jejich příslušníci, ale celá společnost. Třeba nepřímo náklady na péči o jejich oběti. Jindy neexistencí léčebných metod, jejichž výzkum blokují například křesťanské sekty. Nějak mne nenapadá cokoliv pozitivního na jakémkoliv náboženství.

Odpovědět


pozitiva

Andrej,2006-10-12 10:15:08

Da sa na tom napriklad velmi dobre zarobit. Ked nevladnete tak priamo peniaze, ked vladnete tak vlastne peniaze nepotrebujete, pretoze vam de facto patri vsetko v krajine.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz