Mars Global Surveyor možná skončil
Sonda Mars Global Surveyor pravděpodobně skončila svou mimořádně úspěšnou misi u rudé planety. Byla to nejdéle pracující sonda jaká kdy zkoumala Mars. Ale 2. listopadu 2006 se odmlčela.

Snímek polární čepičky, který 15 říjnů 2006 pořídila sonda Mars Global Surveyor. Credit: NASA/JPL/Malin Space Science Systems

Americká sonda Mars Global Surveyor (NASA) byla vypuštěna 7. listopadu 1996 a na oběžnou dráhu kolem Marsu se dostala 11. září 1997. Původně měla mise trvat pouhé 2 roky (1 marťanský rok), ale postupně byla 4krát prodloužena.

„Mars Global Surveyor překonal všechna očekávání," řekl Michael Meyer, vedoucí vědecký pracovník NASA pro výzkum Marsu (NASA Headquarters, Washington).

„Byla to nejproduktivnější vědecká mise k Marsu. Do pokladnice pozorování přinesla obrovské množství objevů, že jejich analyzovaní bude trvat několik let.“ Kamery odeslaly na Zem více než 240 000 snímků.

Od čtvrtka 2. listopadu se nepodařilo se sondou Mars Global Surveyor navázat kontakt. Podle předběžných údajů problémy způsobily slunečními panely (8,3 metrů čtverečních, 980W). Po příkazu o jejich natočení sonda ohlásila závadu na jednom z motorů. Sice palubní počítač přepnul na záložní zdroj, ale existuje možnost, že se sluneční panely neotočily nebo otočily nedostatečně a sonda již není schopna vyrábět dostatek energie pro komunikaci se Zemí. Sonda pak pravděpodobně přešla do bezpečnostního režimu, kdy se natočí ke Slunci, aby získala maximální množství energie. Ale při tomto manévru mohlo dojít k vychýlení antén a přerušení spojení se Zemí. Technici ale zkoumají i jiná možná vysvětlení pro „radiový klid“. Další možností je náraz mikrometeoritu do antény sondy a její vychýlení.

V neděli 5. listopadu se technikům podařilo zachytit signál, ale byl velmi slabý a neobsahoval žádná data. Od té doby se sonda odmlčela úplně (2 dny před desetiletým výročím – start 7. listopadu 1996).

„Reálně jsme prošli většinu pravděpodobných možností pro obnovení komunikace, ale uvědomujeme si i možnost, že úžasný tok vědeckých pozorování z Mars Global Surveyor skončil,“ řekl Fuk Li (JPL, Pasadena, Kalifornie). „Přesto se ještě nevzdáváme.“

„Sonda má většinu systémů zálohovaných a to by mohlo pomoci dostat ji zpět do funkčního stavu. Napřed s ní ale potřebujeme obnovit komunikaci,“ řekl Tom Thorpe, manažér projektu MGS (JPL, Pasadena).

Proto v pátek 17. listopadu kosmická agentura nařídila další sondu - Mars Reconnaissance Orbiter – tak, aby použila své kamery k pečlivé prohlídce oblasti, kde by Mars Global Surveyor mohl být. Obě sondy se během týdne několikrát dostávají na vzdálenost 100 km.

Veronica McGregor(ova), mluvčí JPL v pátek sdělila, že dříve než v pondělí 20. listopadu nebudou známy výsledky tohoto průzkumu. „Ještě nevíme, jestli ji v zorném poli uvidíme,“ dodala McGregor(ová).

Thomas E. Thorpe, manažér projektu MGS (JPL, Pasadena)

„Hledali jsme Mars Global Surveyor jako hvězdní stopaři na snímcích z kamery s vysokým rozlišením z Mars Reconnaissance Orbiter,“ řekl v úterý 21. listopadu Doug McCuistion, programový ředitel mise MRO. „Při předběžném rozboru snímků jsme sondu neviděli.“

Geolog a planetolog Michael "Mike" Malin se podílí na zpracování snímků z Marsu. NASA/JPL/Malin Space Science Systems

Další možností dozvědět se víc o stavu Mars Global Surveyor je poslat koncem týdne další příkaz prostřednictvím roverů, které pracují na povrchu Marsu (Spirit a Opportunity).

„Přes všechny problémy mohou být technici i programátoři na svou práci pyšní,“ řekl Tom Thorpe.

Datum: 22.11.2006 02:36