Supernova po dvaceti letech
23. února 1987 byla zaznamenána exploze supernovy ve Velkém Magellanově oblaku. Jednalo se o nejbližší a nejjasnější supernovu po téměř 400 letech. Nyní astronomové představili počítačový model, který vysvětluje trojici prstenců obklopujících pozůstatek této supernovy.

Snímek ukazuje část Velkého Magellanova oblaku a mlhovinu Tarantula. Supernova je viditelná jako velmi jasná hvězda téměř uprostřed. V této době byla pozorovatelná i pouhým okem.
Kredit – ESO

Supernova nesoucí označení SN 1987A – což značí, že byla objevena jako první supernova roku 1987 – se stala prvním úkazem svého druhu, který mohli astronomové moderní doby sledovat detailně. Původní obří hvězda totiž explodovala ve Velkém Magellanově oblaku, ve vzdálenosti pouhých 168 tisíc světelných roků. V maximu jasnosti zářila 100miliónkrát jasněji než naše Slunce a na obloze byla viditelná i pouhým okem. Poslední, kdo předtím mohl pozorovat pouhým okem podobný úkaz, byl Johanes Kepler v roce 1604.

Velký Magellanův oblak před (vlevo) a po explozi (vpravo) supernovy. Samotná supernova je viditelná jako jasná hvězda těsně pod mlhovinou Tarantula (na pravém snímku).
Kredit – ESO

Jaké první pozemské přístroje zaznamenaly tuto explozi detektory neutrin v Japonsku a ve Spojených státech. Celkem 25 neutrin zachycených v 7 hodin 36 minut UT velmi dobře souhlasilo s teoretickými modely exploze supernovy. Srovnáme-li s nimi přísun neutrin ze Slunce, vidíme, že tok těchto částic byl po dobu několika sekund miliónkrát větší.

Druhý den – tedy 24. února 1987 – byla supernova objevena i ve viditelném světle. Pouhým okem ji zpozoroval Oscar Duhalde a na snímcích za 25cm dalekohledu nalezl Ian Shelton, oba působící na observatoři Las Palmas v Chile. Supernova SN 1987A se rázem stala astronomickým objektem číslo jedna. Vzhledem ke své poloze byla ovšem pozorovatelná pouze z jižní polokoule. V prvních dnech byla ovšem paradoxně natolik jasná, že nemohla být pozorovatelná největšími dostupnými dalekohledy své doby!

Supernova si připsala řadu prvenství, ať už se jedná o výše zmíněný přítok neutrin, nalezení původní hvězdy na snímcích pořízených před explozí, známek nesymetrické exploze, pozorování radioaktivních prvků vzniklých při výbuchu apod.

Snímek HST ukazuje vnitřní prstenec s řadou jasných bodů (prosince 2006). To jsou místa, kde rázová vlna supernovy naráží do materiálu prstence a zahřívá jej. Vnější prstence jsou na tomto snímku obtížně viditelné. Kredit - NASA, ESA, P. Challis and R. Kirshner (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics)

Samotný zánik hvězdy a osud materiálu, který byl při tomto jevu vyvržen do okolního prostoru se staly cílem mnoha pozorování i Hubbleova kosmického dalekohledu či Very Large Telescope, které byly uvedeny do provozu až později.

Astronomy zaujala mimo jiné i trojice prstenců, které pozůstatek supernovy obklopují. Neobvyklost těchto prstenců i chemického složení supernovy je vedla k podezření, že mateřská hvězda jen velmi krátce před explozí splynula s hvězdnou jinou. Domněnka je ovšem jedna věc a přímý důkaz druhá. Až doposud neexistoval a vědci měli s vysvětlením bizardního tvaru mlhoviny, která po supernově zbyla, problémy.

Uplynulo téměř přesně 20 let od objevu supernovy, když astronomové Thomas Morris a Philipp  Podsiadlowski (oba University of Oxford, UK) představili svůj počítačový model, pomocí kterého systém tří prstenců dokáží vysvětlit. Z rychlosti rozpínání prstenců je zřejmé, že se vytvořily asi 20 tisíc let před samotnou explozí supernovy. Autoři modelu jejich vznik přičítají interakci mezi menší hvězdou o hmotnosti asi 5 Sluncí a rudým obrem odpovídajícím 15 Sluncím, která nakonec vyústila v pohlcení méně hmotné hvězdy.

Trojice prstenců je dobře viditelná na snímku HST z roku 1994. Vnitřní prstenec ještě „nepocítil“ rázovou vlnu supernovy. Kredit - Christopher Burrows, ESA/STScI and NASA

Model ukazuje, že menší hvězda postupně spirálovala k hvězdě hmotnější a míchala její atmosférou. Plyn v atmosféře tím získával úhlový moment a soustředil se do plochého disku. Zároveň se zahříval a začal expandovat do všech směrů. Již existující disk jej ale „usměrnil“, což vedlo k vzniku dvou prstenců nad a pod diskem. Tyto dva prstence nyní sledujeme jako vnější. Vnitřní prstenec vznikl téměř okamžitě po splynutí obou hvězd. Těžší hvězda pohlcením menší kolegyně začala rotovat mnohem rychleji, což vedlo k odvržení materiálu z oblastí jejího rovníku.

Podle autorů studie je jejich model plně testovatelný, protože předpovídá hmotnostní a chemické rozdíly mezi existujícími prstenci. Ty se stanou zřetelnými v následujících desetiletích, až trosky vyvržené z explodující supernovy „doženou“ pomaleji se rozpínající prstence. Tento proces pomalu začíná. Jako první bude zničen vnitřní prstenec. Při tomto procesu se uvolní další energie, která znovu ozáří zbytek mlhoviny.

European Southern Observatory