Molekulární stopování prasat a kolonizace Pacifiku  
Dnes žijící i fosilní prasata poskytují zajímavé informace o průběhu migrací jejich dávných majitelů a mění náš pohled na historii lidského osídlení Pacifiku.

 

 

Zvětšit obrázek
Prase, které už není potřeba stopovat.

Prasata jsou v mnoha ohledech podivuhodní tvorové, u tradičních společností jihovýchodní Asie a Oceánie ovšem hrají vyloženě unikátní roli kulturní a zároveň ekonomickou. Prasata jsou zde totiž klíčovým prvkem směnného obchodu mezi kmeny a rodinami. Mají hodnotu ekonomickou, jsou zosobněním majetku a zároveň hodnotu rituální. Prasaty se často měří například výkupné za nevěstu nebo za zabití souseda.

 


Tuhle čestnou roli mají prasátka od dávných časů a po celou tu dobu jako partneři doprovázejí své majitele v dobrém i zlém, včetně dlouhatánských migrací, jimiž dávní dobrodruzi osídlili Pacifik. Až na velmi izolovaný Velikonoční ostrov jsou prasata prakticky všude, kde jsou lidé Díky tomu představují výborný a zatím nevyužitý zdroj dat o průběhu lidského osídlování této části zeměkoule.

 

Početný výzkumný tým zahrnující 32 badatelů z celého světa a vedený Keithem Dobneym z Durhan University v rámci studie analyzoval mitochondriální DNA a tvar zubů dnes žijících a spolu s nimi i fosilních populací prasat. Fosilní DNA pocházela z čelistí a zubů, DNA dnes žijících prasečích dobrovolníků ze srsti. Celkem bylo zkoumáno 781 vzorků.
Výsledky poměrně překvapivě ukázaly, že jednu linii blízce příbuzných populací prasat tvoří dnešní divoká vietnamská prasata, volně žijící populace prasat Sumatry, Jávy a Nové Guiney, fosilní populace prasat kultury Lapita v oblasti Austrálie, Nové Guineje a dnes žijící a fosilní populace několika pacifických ostrovů.

 

Z toho lze usoudit, že lidští kolonisté rozlehlého Pacifiku původně pocházeli z Vietnamu, ze kterého pak cestovali po mnoha menších ostrovech , až posléze dosáhli Nové Guineje a ještě později Hawaii a Francouzskou Polynésii. Tradiční představa oproti tomu praví, že se lidé v této oblasti rozšířili z Taiwanu, urazili velký kus cesty a přes Filipíny se rozšířili do všech vzdálených osídlených oblastí Pacifiku.

Zvětšit obrázek
Prase jako zdroj kulturního vyžití. Prasečí festival na Irian Jaye.

 

Zároveň archeologové v duchu tradice očekávali, že set standardního vybavení kolonistů obsahující domestikovaná zvířata a kulturní artefakty brázdil oceán pohromadě a pocházel ze stejného místa. Dobney s kolegy zjistil, že takový pohled je přespříliš zjednodušující a
že jednotlivé položky nákladu kolonistů včetně prasat putovaly různými cestami po ostrovní Jihovýchodní Asii.

Zvětšit obrázek
Obyvatelé Velikonočního ostrova vytvářeli své monumenty možná ze žalu po prasatech.

 

Archeologické doklady naznačují, že se dávní migrující zemědělci dostali z pevninské východní Asie přes ostrovy jihovýchodní Asie  a nakonec do Oceánie. Svědčí o tom nálezy domestikovaných rostlin, živočichů a charakteristické keramiky. Jiné doklady zahrnující genetická a lingvistická data lidských populací favorizují tradiční představu osídlení Pacifiku přes Taiwan.

 

Podle autorů jsou sice prasata dobří plavci, ale ne tak dobří, aby reálně doplavali na Hawaii. Je zřejmé, že prasata musela využít služeb lidské přepravy a proto jsou ukazatelem lidských migračních tras.


Pramen: PNAS 104: 4834-4839.

Datum: 25.03.2007 21:26
Tisk článku


Diskuze:

V životopise Jamese Cooka

Jan Šimůnek,2007-03-26 11:36:34

jsem četl, že na některé tichomořské ostrovy zavezl prasata on, a to aby potlačil kanibalismus (který považoval za reakci na nedostatek zdrojů masa).

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz