Nový způsob získávání vodíku z vody by měl nahradit v autech benzín  
Inženýři Purdue University vyvinuli způsob, který využívá slitiny hliníku k získávání vodíku z vody. Někteří odborníci již označují nový druh palivového článku za palivo budoucnosti. Možná jde o techniku, která nahradí stávající závislost na ropě.



Na universitě v Purdue vyvinuli způsob získávání vodíku, který odstraňuje nutnost jej složitě skladovat a převážet. Vyřešili tak dva body, které dosud bránily širšímu uplatnění vodíku v praxi. Novou metodou lze uvolnit jen tolik vodíku, kolik je ho třeba.

Podle objevitelů je tento způsob využitelný k pohonu malých spalovacích motorů, jako například řetězových pil, rezervních generátorů el. proudu, stejně jako k uspokojení žíznivých motorů osobních a nákladních automobilů. 


Vodík je generován z vody. K reakci dochází spontánně, když se k hliníkovému prášku přidá voda. Fintou procesu je, že v reakční směsi jsou kovy dva - hliník a gallium. Na symposiu, které se nyní konalo na Purdue University, vědci již předvedli sekačku na trávu, která místo nádrže měla vyvíječ vodíku s „hliníkovými tabletkami“, k nimž se přidávala voda.   
Když se k vylisovaným hliníko-galliovým peletám přidá voda, hliník začne reagovat s kyslíkem obsaženým ve vodě. Dochází ke štěpení molekuly vody, přičemž se uvolňuje vodík. Gallium zde plní důležitou úlohu, zabraňuje totiž tvorbě povrchové vrstvy, která by se bez jeho přítomnosti na povrchu hliníku vytvořila a která by zabránila aby reakce kyslíku s hliníkem trvala delší dobu. Přítomnost galia zajistí, že reakce se nezastaví, dokud není všechen hliník v reakci spotřebován. Gallium je měkký kov, vodič tepla a elektrického proudu, na vzduchu stálý. Objeven byl v roce 1875. Průmyslově se gallium vyrábí z odpadních kalů při zpracování zinkových rud. Protože tento kov taje při 29,79 stupních Celsia, je pro zpracování s hliníkem do pelet ideální. 

 

Zvětšit obrázek
Galium, na obrázku ve fázi tání. Bez tohoto kovu by se reakce hliníku s kyslíkem brzo zastavila.


Jerry Woodall objevil, že slitina hliníku a gallia spontánně produkuje při styku s vodou vodík v době, když v roce 1967 pracoval jako výzkumný pracovník v oblasti polovodičů. Woodall byl již dříve úspěšným výzkumníkem na poli elektronických zařízení. Byl prakticky u zrodu optických vláken, světlo emitujících diod, vylepšování tranzistorů pro mobilní telefony a při výrobě součástek pro vesmírné moduly, které brázdily povrch Marsu. Woodall je úspěšný inovátor v řadě směrů a za své objevy obdržel už v roce 2001 od presidenta George W. Bushe národní vyznamenání za přispění k pokroku v oblasti technologie.


K novému objevu došlo při umývání nádobí
Woodall popisuje okamžik kdy k tomu došlo následovně: „Čistil jsem kelímek obsahující tekutou slitinu galia a hliníku. Když jsem do něj nalil vodu, prudce se zahřál. Nechal jsem toho a šel hned do kanceláře, kde jsem za několik hodin zjistil, že za to mohou atomy hliníku. Bylo to jediné vysvětlení. Když hliník přijde do kontaktu s vodou reaguje a štěpí její molekuly. Hliník oxiduje a přitom se vyvíjí teplo. Samozřejmě se při tom musí uvolňovat vodík.“
Rozhodující na objevu je přítomnost galia. Tento kov taje při nízké teplotě a ochotně rozpouští hliník. To umožňuje slitině, aby se snadno tvarovala do pelet. Je to velké překvapení, protože hliníkové hrnce a příbory nás zatím usvědčovaly v tom, že pevný hliník s vodou reaguje jen velmi neochotně.

 

Odpadními produkty při této reakci jsou oxid hliníku, galium a vodík. Pokud se vodík spálí, je jediným odpadním produktem voda. Při reakci nevznikají žádné toxické výpary. A protože galium při tomto procesu s ničím nereaguje, je možné jej znovu a znovu recyklovat.

 

Aby tato technologie byla schopná konkurovat té, která získává energii z ropy, musel by se zlevnit proces recyklace hliníku. Nyní stojí kilogram hliníku na americkém trhu zhruba dva dolary. Při této cenové relaci nemůže poskytnout takovou službu, jakou nabízejí čerpací stanice, které si za litr paliva účtují zhruba jeden a čtvrt dolaru.
Podle vědců by se to ale mělo otočit při širokém využití této metody, při kterém by se hliník z použitých článků recykloval. Cena palivových článků by tak rapidně klesla. K recyklaci hliníku elektrolýzou je sice potřeba značné množství energie, ale pokud by se k ní využila energie atomových elektráren, nebo větrných elektráren, začal by tento systém konkurovat klasickým zdrojům pohonu automobilů.   

 

Zvětšit obrázek
Pracovníci Purdue University předvádí  produkci vodíku přidáním vody ke směsi hliníku s galiem. Reakci objevil Jerry Woodall (na obrázku vpravo). Zkumavku drží profesor elektrotechniky Charles Allen. (Foto: David Umberger)

Podle autora by dokonce již dnes mohly tyto palivové články ekonomicky soutěžit v dopravě s benzínem. Nový palivový článek totiž pracuje s účinností 75%. Pokud se používá k pohonu čistý vodík (technologie kterou zavádí například čerpací stanice v Kalifornii), který je vyráběn z klasických fosilních zdrojů a čerpá se do aut u „stojanu s vodíkem“, dosahuje se účinnosti okolo 40%. U klasických spalovacích motorů je to ještě mnohem horší, tam se udává účinnost jen okolo 25%.

Woodall z toho vyvozuje, že pokud by se zahájil provoz palivových článků ve velkém, bude již za současných světových cen nafty a hliníku tento systém, konkurenceschopný. Úprava aut je přitom minimální. Jediné, co je třeba udělat, je nahradit nádrž palivovým článkem a čerpadlo na palivo zaměnit čerpadlem na vodík. Pokud má Woodall pravdu, potom mají odzvoněno také všechny projekty, které předpokládají rozvoj pohonu pomocí těžkých klasických nabíjecích baterií, jejichž nevýhodou je postupná ztráta jejich počáteční kapacity. 

 


Ekonomika
Hliníkové palivové články poskytují na každý kilogram hmotnosti více než 4,4 kilowat hodin energie ve formě energie vodíku a zhruba stejné množství energie ve formě tepla, které se uvolňuje při styku hliníku s vodou.
Na palivový článek o hmotnosti sto šedesát kilogramů by osobní auto ujelo okolo 560 km. Náklady na jeden kilometr by za stávajících cen činily 2,25 Kč!

 

Když provedeme srovnání s benzínem, zjistíme, že kg paliva nám poskytne zhruba 13 kilowat hodin. Tedy zhruba dvaapůlkrát tolik, než kolik vyprodukuje kg palivového článku. Na stejnou energii potřebujeme tedy dvaapůlkrát větší hmotnost „nádrže“. Její velikost by ale byla srovnatelná, to znamená, že by nezabírala v autě větší prostor, než jaký potřebují stávající nádrže na kapalná paliva. Hlavní výhodou by ale bylo zcela ekologické palivo. Zanedbatelné také nejsou bezpečnostní rizika s plánovaným využíváním plynného vodíku u „čerpacích stanic“. Nová technologie nepracuje se skladovacími zásobníky na vodík, kterým Kaliforňané neřeknou jinak než "Hindenburg". Zcela odpadá také riziková přeprava vodíku cisternami z míst výroby do míst spotřeby. To, že vodík není k přepravě a uchování zcela ideální plyn, zatím bránilo jeho širšímu uplatnění. Proto nás asi nepřekvapí, že patentování nové technologie výroby vodíku z vody, za použití pevného hliníku, je už v běhu.


Pramen: Purdue University

 



Komentář osla: Jerry Woodall možná opravdu objevil perspektivní a bezpečný zdroj vodíku. Doufejme, že černá páska přes jeho levé oko s tím nemá žádnou souvislost. 

Datum: 20.05.2007 21:33
Tisk článku

Související články:

Podle analýzy kup galaxií náš vesmír obsahuje celkem 31 procent hmoty     Autor: Stanislav Mihulka (14.09.2023)
Držíme v rukou klíč k „vodíkové“ dopravě?     Autor: Ota Beran (11.07.2008)



Diskuze:

Palivem není vodík nýbrž hliník, pane kolego.

Ondřej Miňovský,2013-07-08 17:17:44

Palivem, neboli spotřebním zbožím je v navrženém systému hliník. Přečtěte si článek raději ještě jednou.

Odpovědět

Obránci benzínu jsou prolhaní Píáči s Bušem včele

Pavel Lašák,2008-10-06 15:54:13

Je zjevné, že při kolizi se vodík "bude vyvíjet" a prudce stoupat k obloze, zatímco stávající benzín v nádrži již vyvinut je a šířit po nehodě se bude po zemi.. Další dotaz?

Odpovědět


Zapoměli zmínit 2 důležité věci

Dalibor Dobrota,2014-11-22 17:02:16

Zatímco palivo můžeme natankovat i částečně, hliník se bude muset vyměňovat celá nádrž a vracet opotřebený oxid hlinitý. Tím vznikají další náklady na svoz.

Výroba hliníku z oxidu hliníku (bauxitu) velmi zatěžuje životní prostředí. Hliník i galium jsou vždy kontaminovány kadmiem a to by se na několika místech uvolňovalo do životního prostředí. Je také otázka, zda by hliník nebyl toxický pro řidiče jedoucí za tím vozidlem.

Odpovědět

zase já

olda,2007-06-15 18:13:17

Jk se bude reakce starovat, to celkem chápu, ale jak ji rychle zastavit z důvodu provozu, když už jsme ji rozjeli na plný výkon a najednou musíme motor vypnout vše bude muset být ve vysokotlakém provedení, takže hmotnost nebude 3x větší ale aspoň 10x nebo větší protože nádrž nebude z plastu, ale z pevnějších a ušlechtilých materiálů mataeriálů. Co často funguje ve verzi modelu už nemusí fungovat v měřítku 2x větším neřkuli ještě vícekrát. A v případě nehody takoveho auta nemůže nikdo nic zaručit a při střetu více takových vozidel se může usmažit všechno v okolí.
Zde budoucnost nekyne.

Odpovědět

prd

olda,2007-06-15 16:52:46

ze základu mechniky a teorie plynů nelze zkonstruovat spalovací motor s účiností vysší než 50 procent ( a to jen při žádných ztrátách v ložiscích a v pomocných mechanismech npř. vačka-ventil ) ať už do něho cpeme jakékoliv super palivo. Můžeme se jí pouze přiblížit a to tak na několik procent! Řekněme tak u praktického motoru z hmoty tak 45-47 procent max. snad 48. Čau!



























Odpovědět


divoký západ

Pako,2007-06-15 17:51:29

Jo! A to by ten plyn taky při nasávání a výfuku nesměl nic vážit.

Odpovědět

Zmatek

Tom,2007-06-12 13:52:35

Omlouvam se, ale cely clanek je jeden velkej bordel. srovnavaj se nesrovnatelny cisla. nerozumim odstavci kde se vyskytuji cisla 75 %, 45 %, 25 %. jedna se o wtw (well to wheel) nebo wtt nebo dokonce ttw ucinnost ?
obcas neni patrne co se mysli pojmem palivovy clanek.
ucinost palivoveho clanku (PEM) v realnem zatizeni je max 45 %.
celkem komplexni nahled na vodik se da ziskat na www.hytep.cz snad nevadi, ze linkuju. je to nekomercni vec :)
zdar

Odpovědět

ekologické?

David,2007-06-03 23:20:15

Má to jen pár háčků;-) Spalování vodíku vzduchem rozhodně neni tak EKO jak se zdá, díky velké teplotě vzniká spoustu oxidů dusíku, což ve spojitosti s teplotou navíc rozežírá rychleji motor. NOx by se sice daly za jistých podmínek odstranit radukčním katalyzátorem - to by ale musel nějaký vodík zbýt po spálení. Navíc je tu spoustu odpadního tepla - 50% už při výrobě vodíku a další při neúčinném spalování, vefinále je to horší než ten benzín:-( Tolik technicky. Další problém je, že když si spočítáte kolik energije jen denně CR propálí v benzínu a naftě, tak vám vyjde, že nahrazení ropnjých produktů v dopravě energijí z elektráren by znamenalo postavit spoustu dalších temelínů, no a ty prostě nemáme :-))))

Odpovědět

já to chci

Kája,2007-06-02 00:31:23

To je hustýý, držet v ruce kov a von roztaje. Nevíte kde se to gallium dá koupit a jeho cena?(sem skousel hledat na netu a sem asi levej) nebo neco jinýho misto galia by nebylo?

Odpovědět

Teroristi ola?!

jmeno,2007-05-26 03:50:38

Ja ako laik uvazujem znacne zjednodusene hlinik, galium a voda = vodik = vybuch
Neni to velmi dobry sposob ako urobit bombu?

Odpovědět


každej

pavlem,2007-05-26 14:49:49

Každej co se v tom vyzná ti poradí sto způsobů jak vyrobit daleko levnějš daleko efektivnější bombu.

Odpovědět

Hahahahahahaha

Honza,2007-05-22 22:06:03

Pepiku, posledni dobou tu vychazeji same vesele clanky. Osel je na dobre ceste nahradit dikobraz.

Odpovědět


Dikobraz

josef pazdera,2007-05-24 14:47:38

Máte pravdu Jane. Ty smutné články se snažíme nechávat konkurenci.
I když jste Vaší poznámku myslel ironicky, potěšila. Dikobraz dělala spousta chytrých lidí a čtenářům nebyl lhostejný. Bylo by nám ctí, kdybychom se mu v tom přiblížili.
Většině čtenářů Osla již pojem "Dikobraz" nic neříká. Kvůli obtěžování ostatních čtenářů bych všechny prosil, pokud příspěvek nemá charakter odborné výtky k danému problému, pište jej místo do diskuse e-mailem na adresu jaZAVINUTECosel.cz
Díky
josef

Odpovědět

vul

ax,2007-05-22 17:45:59

Tak se mi zdá, že se pan Jerry Woodall toho hliníku až příliš nadýchal....

Odpovědět


to: vul

antispam,2007-05-24 07:54:22

Podnětna pripominka. jen co je pravda. Zase jeden co se zviditelnuje ale nema k tomu odborne co rict...
Proste takovy spam. A ty docela otravujou

Odpovědět

Je vodik palivo ?

MartinG,2007-05-22 15:18:42

Ja osobne vidim zavazny problem v tvrdeni, ze vodik je palivo. Palivom v podobnom zmysle slova ako je dnes ropa a jej derivaty by bol vodik len vtedy, ak by sa tiez vyrabal z ropy. Vyroba vodika z ropy vsak nesapasi ludstvo pred hrozbou vycerpania zasob ropy.
Vodik vyrobeny chemickou cestou elektrolyzou vody uz tazko nazvat palivom. Na to, aby vodikove palivo vzniklo, musite predsa vynalozit urcite mnozstvo elektrickej energie. V automobile nikdy z vodika nedostanete naspat to iste mnozstvo energie, ktore ste tam vlozili. Zavisi na type premeny vodika spat na inu formu energie (palivovy clanok alebo spalovaci motor). Vodik vyrobeny chemickou cestou je vzdy iba AKUMULATOR energie, nikdy to nie je palivo, ktore narastlo ako drevo v lese. Preco teda ludstvo zacina plytvat mnozstvo prostriedkov na vyvoj "vodikoveho hospodarstva", ked jeho efektivita je velmi diskutabilna ? Nevyhnutnou podmienkou vodikoveho hospodarstva na baze elektrolyzy (alebo inych chemickych procesov ako v clanku popisana zliatina galia a hliniku) je existencia vykonnych zdrojov elektrickej energie, najma jadrovych elektrarni.
Podla mojho nazoru je potrebne sustredit sa na vyvoj co mozno najdokonalejsieho akumulatora elektrickej energie. Moznosti je velmi vela a klasicke akumulatory (olovene, NiCd alebo lithiove) su len jednou z moznosti. Co tak kondenzator ? Dnes uz existuju kondenzatory s dostatocnym vykonom, rovnajucim sa vykonu NiMh akumulatorov pri rovnakom objeme a porovnatyelnej hmotnosti. Priroda nam dava nesmierne mnozstvo prikladov ako na to - rozmyslali ste niekedy, kde je uskladnena energia obycajneho blesku pri letnej burke ?

Odpovědět

a

a,2007-05-22 15:06:53

aa

Odpovědět


b

b,2007-05-22 17:46:24

bb

Odpovědět


m

m,2007-05-23 16:40:06

mm

Odpovědět

vodíkové hospodářství

Ccecil,2007-05-22 07:55:06

Vodíkové hospodářství založené na skladování H2 je nesmysl. Přirozený odpar by způsobil likvidaci O3 v atmosféře. Jistý čas se uvažovalo o hydridech kovů, které se rozkládají při zvýšené teplotě. Ovšem vše narazilo na nereálně drahou výrobu hydridů.
Další otázkou je, co s vodíkem. Buď se bude spalovat, pak je to plýtvání, nebo se bude používat v palivových článcích a tam to naráží na drahé membrány. To prakticky znemožňuje masové rozšíření.
Naznačená cesta, při níž se vyrábí H2 a pak se spotřebovává uvedenými postupy je cestou přes ruku. Mnohem efektivnější když už je přímá výroba el z kovového hliníku, ale proč zase tak složitě, když jsou známy lepší cesty....

Odpovědět


Jako např.?

,2007-05-22 14:03:44

Jako např.?

Odpovědět


je toho možného více

Ccecil,2007-05-22 14:56:44

ale třeba jsou vhodné palivové články na methanol, cukr, ethanol.... U nich je sice menší efektivita než u H2, ale zato produkovat ethanol umí každý....

Odpovědět


například

pavelm,2007-05-22 14:57:36

daleko lepší řešení mi přijde napříklat hybrid aku/methanol. Pokud máte možnost, nabijete přímo akumulátory, pokud ne, natankujete u čerpací stanice. A narozdíl od vodíku stačí k přeměně čerpací stanice na metanol jen vyčistit nádrž. Není třeba nic přebudovávat. Stačí aby takových aut bylo dost a je jen otázka času kdy začnou metanol nabízet běžné čerpací stanice.

Odpovědět


vidím

pavelm,2007-05-22 14:58:07

že jsem byl předběhnut

Odpovědět


et

xcyxc,2007-05-22 17:48:55

On ani ten vas ethanol neni spasou ... viz http://www.osel.cz/index.php?clanek=2636

Odpovědět


et ..... blbost....

Ccecil,2007-05-22 18:44:01

palivový článek nespaluje methanol ikdyž by se to z názvu dalo vyvozovat. On pouze reakcí ve vhodném prostředí vytváří /ne spalováním za vysoké teploty ale dost podobnou reakcí za nízké/ el energii. Takže odkaz na splodiny při hoření je s prominutím mimo mísu.

Odpovědět


as

et,2007-05-22 22:20:56

Cecilku, tak si ten clanek precti jeste jednou....

Odpovědět


Metanol atd.

Martin Kostera,2007-05-23 15:08:52

Jistě. Ale je tu taková výrobní kapacita, která by nahradila naftu i benzín? Výrobní kapacitou samozřejmě rozumím takový zdroj metanolu, který nijak nesouvisí s ropou apod.

Odpovědět


etíčku

Ccecil,2007-05-23 16:32:31

myslel jsem že je to ten druhý článek o zhoršení zplodin při spalování paliv s bioaditivy. Ten jako argument by byl alespoň relevantní.
Tenhle střílí do úplně, ale úplně jiného košíčku víš? Prostě mimo mísičku.

Odpovědět

Náklady na jeden kilometr by činily 2,25 Kč!

Dr Meduza,2007-05-21 20:50:12

No to je mozna konkurenceschpna cena pro americky auta, ale tady?
Co si osobne vedu statistiku tak mam tak 1-1.3Kč za kilometr

Odpovědět


hah

asd,2007-05-22 17:40:09

Pan jezdi na mopedu?

Odpovědět


re: HAH

Dr Meduza,2007-05-22 21:23:09

Ne pan jezdi na LPG, ktery stoji 12 korun za litr :)

Odpovědět

xxxxxxxxxxxxxxx

zulu,2007-05-21 20:06:27

HOVADINA secky podobne clanky i ked pre vyvoj to treba lebo sa najdu urcite dalsie zajimave aplikacie... cize PRIAMA VF(923Hz) ELEKTROLYZA a nemusite so sebou vozit ziadne plynove bomby... a nez sa tu niekdo ozve s narazkami tak... ODSKUSANE MAM !!! staci vam na postavenie oscilatora(IO-555) 50SK ... a pri zvarani sa davno pouziva horak s priamym vyvojom vodika za pouzitia vody a 220V...

Odpovědět


A můžu se zeptat

pavelm,2007-05-21 23:36:34

Z čeho se ta elektrolýza bude napájet? Nebo to má být nějaké perpetuum mobile?

Odpovědět


no

Ccecil,2007-05-22 08:03:37

to co do téhle elektrolýzy energeticky vložíš, dostaneš se ztrátou na konci. Tedy stejná blbost jako tvrzení, že bychom auta mohli rovnou připojit na prodlužovačku.

Odpovědět


proč?

pavelm,2007-05-22 11:38:39

Proč je připojení na prodlužovačku blbost? Elektřinu umíme vyrobit prakticky bez emisí v jaderných elektrárnách. Dokonce i uhelné elektrárny jsou k přírodě šernější než spalovací motory.

Odpovědět


No

Ccecil,2007-05-22 14:48:58

především se při jízdě blbě tahá po zemi a do všeho se zamotává ;o)

Odpovědět


no to samzřejmě

pavelm,2007-05-22 14:52:30

Já to chápal jako na nabití akumulátorů.

Odpovědět


Prodluzovacka

mlicko,2007-05-22 21:24:09

No jasne, proc ne, rika se tomu myslim trolej :o)

Odpovědět

Ga / Hg

Mti.,2007-05-21 16:31:59

No co dela galium nevim, bo se k nemu bezny smrtelnik tezko dostane v kloudnem mnozstvi .... Rtut dela totez a par mm^3 ji koupite v lekarne. (akorat neni uplne zdrava)

Odpovědět


Ga

Ccecil,2007-05-22 08:01:13

Ga je pouze jako katalyzátor. Povrchově zreaguje s AL, a vzniklá slitina pak už nemá problém reagovat s vodou. Spotřebovaný hliník je nahrazen dalším. Stejnou vlastnost má i Hg.
Al je dost reaktivní prvek, ale je chráněn povrchovou vrstvou Al2O3, která dovolí jeho používání bez speciálních nátěrů. Ga nebo Hg vlastně tuhle povrchovou "úpravu" narušuje. Stačí stopa Hg a hliníkový předmět se na vzduchu za chvíli rozpadne.

Odpovědět

Načo galium? - Stačí NaOH

František,2007-05-21 11:26:31

Je všeobecne známe, že hliník veľmi dobre reaguje s vodným roztokom hydroxidu sodného. Vzniká hlinitan sodný a vodík. Vodík pochádza z vody. Načo to teda komplikovať prídavkom galia? Celý problém spočíva v "znehodnotení" hliníka, čo je kov s najväčšou potrebou energie pri svojej výrobe. Súvisí to s jeho vysokým záporným elektropotenciálom - 1,67 V. Teda tento článok predstavuje obyčajný humbug.

Odpovědět


Asi nestačí

Ccecil,2007-05-21 12:04:00

V NaOH se vytvoří na povrchu krusta, která další reakce tlumí. Reakce je silně exotermická a vše má tendenci se "převařit". Rád bych věděl, jak to s Ga vyřešili...

Odpovědět


Pokud článek správně chápu

pavelm,2007-05-21 12:11:03

Pokud článek správně chápu, tak to galium je tam proto, aby zabránilo vytvoření zoxidované vrstvy a tedy zastavení reakce s vodou.

Odpovědět


Hliníkový prášok

František,2007-05-21 13:10:57

Ak sa bude do roztoku NaOH sypať dostatočne jemný hliníkový prášok, žiadna krusta nevznikne. Táto úprava hliníka predstavuje obdobu jeho "úpravyô gáliom. Okrem toho, so zastavením dávkovania hliníka ustane aj produkcia vodíka.

Odpovědět


Sypej si to

Colombo,2007-05-21 15:34:30

za jízdy do motoru. Ja sem rad že jedu.

Odpovědět


Františku mýlíš se

Ccecil,2007-05-21 20:14:21

Docela dost praktického o téhle reakci vím. Pokud budeš sypat hliníkový prach, reakce nepoběží, protože se nejprve musí porušit povrchová vrstva Al2O3 na prachových částečkách a to se nestane. Budeš mít směs, která pak se zpožděním zreaguje. Může to proběhnout expozivně, nebo vůbec, v závislosti na velikosti částic.
Samotná reakce se s např plátkovým Al dost těžko startuje. Jakmile ale neběhne, zase se blbě reguluje. A ten problém s krustou vůbec není nezajímavý, protože díky ní může dojít k nepříjemnému lokálnímu přehřátí a utajenému varu.

Když už, tak mnohem efektivnější by snad bylo strkat železo do kyseliny, nebo používat třeba amalgám sodíku, ale Hg není zrovna moc ekologická. To Fe je lepší....

PS co takhle drát z Ca? Toho je všude dost a nereaguje s vodou tak divoce.....

Ale nemyslím si, že tohle je cesta ven. Jiná cesta, bez vodíkového mezistupně by mohy být spíš alkalické články na jedno použití a jejich recyklace.

Prostě tu reakci dobře znám a vůbec to není taková sranda, jak se teoretizuje.

Odpovědět


proboha

pavelm,2007-05-21 23:37:52

Proč alkalické články, když máme akumulátory?

Odpovědět


Proč?

Ccecil,2007-05-22 07:44:03

Kvůli váze. Akumulátory jsou alternativa, ale pořád to není ono. Alkalické články jsou schopny v poměru k hmotnosti vyprodukovat mnohem více energie. Sice se nedají dobít, zato se dají recyklovat.

Je tu ještě jiná, lepší možnost, ale tu si zatím nechám pro sebe.

Odpovědět


Nevím

pavelm,2007-05-22 11:47:33

Nevím jak je to s energetickou hustotou, ale alkalické baterie nejsou vhodné už z principu. Na pohon aut mají příliš vysoký vnitřní odpor a nesvědčí jim rychlé vybíjení. Nehledě na to že to je nepraktické (jak doplníte půlku baterky?) a recyklace asi taky nebude 100% efektivní.

Odpovědět


...

Ccecil,2007-05-22 14:53:17

Nesmíte si to představovat jako klasické baterie do mp3 přehrávače. Jsou zvládnuté průmyslově články na tuhle technologii. V autě pak je vyrovnávací akumulátor, který zvládne výkonové špičky a zároveň umožňuje rekuperaci. Ovšem to je na článek a ne na diskuzi....

Odpovědět


dobře

pavelm,2007-05-22 15:35:24

To ostatně platí i pro palivové články.
Ale ta nepraktičnost zůstává.

Odpovědět


to Cecil

ass,2007-05-22 17:36:08

Cecile, o recyklaci si nechej u spotřebáku zdát .. všichni víme jak to chodí....
Btw kdy zveřejníš svůj objev? Česká hlavo? :-)

Odpovědět


...

Ccecil,2007-05-22 18:37:47

Po patentovém řízení.

Odpovědět


aa

aaa,2007-05-22 22:23:40

Budeme se tesit :)

Odpovědět

Noooo...

Al,2007-05-21 09:50:55

V zásadě jde jen o transformaci / skladování ELEKTRICKÉ energie. Alternativou k tomu je elektromotor + kvalitní (Li-Ion?) akumulátory...

Celé je to poněkud komplikované...pokud to ale bude (CELKOVĚ - tzn. výroba elktřiny, recyklace hliníku, nové motory) ekonomicky a bezpečtnostně přijatelné - bylo by to zajímavé...

Bohužel vodíkové technologie a la Hindenurg jsou naprostá idiocie - co emise H2 ve velkém můžou udělat v atmosféře např. s ozónem se raději ani neptám...

Odpovědět


emise H2?

ps,2007-05-21 10:09:35

Dost pochybuju, že by se uniklý vodík dostal tak vysoko do atmosféry. Zdá se mi že je mnohem pravděpodobnější že zreaguje s kyslíkem mnohem dřív.

Odpovědět


Ale kdepak

Ccecil,2007-05-21 12:06:06

Zreakuje až v horních vrstvách. Dole by ho někdo musel k reakci přimět. O3 ale stačí sám o sobě.

Odpovědět


naprostý souhlas

pavelm,2007-05-21 12:14:17

S dnešními akumulátory se už můžou elektromobily plně vyrovnat benzínovým. Jediný problém elektromobilů zůstává počáteční cena. (akumulátory jsou převážná část ceny, zbytek auta je mnohem levnější než u benzínového) Ale po 4 letech se prý investovaná částka vrátí na ušetřeném pojištění, levnější elektřině a téměř neexistující údržbě.

Odpovědět

STEORN

iluze,2007-05-21 08:01:12

Nemel nahodou tenhle zazrak zverejnit v kvetnu vysledky?

Odpovědět


Reakce

Jans,2007-05-21 08:20:01

V květnu došlo k patentování tohoto principu. Pravda je, že to zahýbalo s trhem akcií podniků zaměřených na bionaftu a biolih.

Odpovědět


?

iluze,2007-05-21 15:37:22

A vi se uz o tom principu neco vic?

Odpovědět

osobně to vidím

CC,2007-05-21 06:52:01

na kachnu - do očí bije absence prototypu a fotky pokusů ala základní škola... a existuje vůbec purdue uni i mimo internet, kde je jí ovšem plno?

Odpovědět


Já existuji.

Jerry Woodall,2007-05-21 08:10:46

Ano, já existuji. Moje prace přetiskují i význačná periodika. Google mne najde na 28 000 stránkách. Že jsou moje práce kachnou jsem se dočetl jen zde na Oslovi. A co ty CC? Taky existuješ?

Odpovědět


purdue university

tmoravec,2007-05-22 12:37:45

Jo Purdue Universita fakt existuje. Je v mestecku West Lafayette v Indiane a je docela velika, v celym meste v podstate krom university nic jinyho neni. Osobne sem tam parkrat byl.

Odpovědět

Něčemu nerozumím

Pavel,2007-05-21 01:33:25

Když samotné spalování vodíku má účinnost 40%, jak může mít spalování vodíku získaného touto metodou účinnost 75%? Nebo těch 75% je účinnost přeměny vody a hliníku na vodík a oxid hlinitý (z článku vyplývá, že se ten článek pěkně zahřívá a to asi způsobuje ztráty), a ta se pak ještě musí násobit 40% účinností spalování vodíku? Pak by to už tak výhodné nebylo, celková účinnost by byla asi 30%.

Odpovědět


navíc

pavelm,2007-05-21 02:11:00

A navíc ještě musíte připočíst účinnost recyklace toho hliníku. (nebo to je započteno do těch 75%?)
A rozhodně není pravda že stačí nahradit čerpadlo a nádrž. Musí se přestavět i motor, vše musí být z nerezavějících slitin, jinak ho horké vodní páry velice rychle zníčí. Lepší by byl palivový článek a elektromotor. Ale to už je lepší tam dát akumulátory, které mají účinnost nabíjení přes 99% a celý tenhle nesmysl s recyklycí hliníku si ušetřit...

Odpovědět


40%

ps,2007-05-21 10:12:10

40 % účinnost při spalování vodíku se zřejmě týká spalovaní v klasických pístových motorech.

Odpovědět


no vždyť ano

pavelm,2007-05-21 12:07:17

Vždyť tady ale mluví o přestavění dnešních aut na vodíková výměnou nádrže a palivového čerpadla. (což by podle zkušeností nadšenců co se o to pokoušeli moc dobře nefungovalo bez úpravy samotného motoru)

Odpovědět


Bylo by potřeba změnit i umístění "nádrže&quo

pavelp,2007-05-21 12:33:55

Vzhledem k tomu, že objem nádrže by byl sice stejný, ale hmotnost nádrže pro srovnatelný dojezd by byla asi 2,5 - 3 x větší než hmotnost nádrže na benzín je třeba počítat i se změnou umístění nádrže blíže k těžišti vozidla.

Odpovědět


ucinnost

zebe,2007-05-31 14:34:01

ja som tiez radsej za elektromotory jednoduchsie sa uklada energia je to relativne stabilnejsie, naklady su nizsie
ajked to ma myslim 75% ucinnost pri nabijani a motor pri vybijani tak neako podobne
problem je ta spomenuta zmensujuca sa kapacita...---->>treba vymysliet lepsie baterky
radsej ako pouzivat vzacny a nie velmi neskodlivy hlinik

Odpovědět

Malý problém

Ohm,2007-05-21 00:18:43

Kyslík a vodík se z vody získá, ale bohužel ve směsi. Rychlá regulace dynamiky reakce (ve zlomku sekundy) je asi nemožná, takže pro motory s rychle kolísající spotřebou paliva bude nutná vyrovnávací nádrž. Jak často v ní tahle směs bouchne?

Jistým řešením by mohla být akumulace nikoli vodíku, ale elektrické energie. Třeba v podobě hybridního motoru.

Odpovědět


nadpis :[

paranoiq,2007-05-21 00:59:52

to ohm: ze směsi se získá pouze vodík. kyslík je spotřebován oxidací hliníku.

Odpovědět


OOPS

Ohm,2007-05-24 02:35:31

Pardon, nějak jsem vypnul mozek.

Odpovědět

learn czech!!!

j.,2007-05-21 00:06:43

learn czech, oh my god... naší / naši

Odpovědět


Ale no tak...

CC,2007-05-21 06:30:42

Není to trochu přehnané? Vždyť se zde páchají daleko větší prohřešky proti dobrému vkusu, než kdy může představovat záměna i za í! Zamyslete se nad sebou!

Odpovědět

Sci-fi

nik,2007-05-20 23:09:17

Buďto jsem osel, nebo jsem propadl do alternativního vesmíru ;-) ... Už chybí jenom místo spalovacího motoru (ve kterém by kromě jiného docházelo k produkci škodlivých oxidů dusíku) použít palivové články pro výrobu elektřiny a automobil pohánět elektromotory. Tedy automobil pouze prozatím, protože prakticky okamžitě bude jistě klasický způsob pohonu nahrazem mikrovlným motorem (http://www.osel.cz/index.php?clanek=2652), automobily jako takové zaniknou a svým nehlučným vznášejícím se dopravním prostředkem (i když se asi už nebude jmenovat Tatralet nebo Škodaplán jako ve filmu Muž z prvního století) se každý dopraví hezky vzduchem až do své garáže třeba v 7. patře domu ...

Odpovědět

Trocha pesimismu

smrk,2007-05-20 23:08:42

Nechci Vám to kazit, připadá mi, že se jen našel způsob, jak získat zpět část energie, kterou jsme předtím vrazili do zpracování hliníku. Ale furt lepší, než Hindenburg.

Odpovědět


Na to jak je gallium kurefsky drahý...

ZEPHIR,2007-05-20 23:50:18

... se budou muset hoši asi ještě trochu snažit. Myslim, že éterová teorie je reálnejší, než hliníková energetika.

Odpovědět


viete ako sa vyraba hlinik?

antik,2007-08-08 23:09:21

pocul som ze vraj nejakou elektolyzou taveniny. neviem s kou ucinnostou.
A vacsina elektriny sa vyraba udajne v tepelných elektrarnach - tiez nevim akou ucinostou.
ale výsledna je ucinnost na druhu co bude 0.daco krat 0.daco..... atd.
A uz vobec neviem ako galium.

Odpovědět

to nemusí být pravda

dan,2007-05-20 22:25:56

při šikovné cenové politice si lidé zvyknou rádi rychle

Odpovědět


Ťažko

Colombo,2007-05-20 22:52:50

1. velké investice do sítě stanic(i když ono se vlastně jen dokupuje hliník a voda?)
2. výměna vozového parku
=> z počátku obrovské náklady(uživatelé jen bohatí technologisté), ve střední fázi zlevnění ropy(z důvodu konkurence, teď je její cena celkem nadnesená, takže rezerva tu je, zlevňená ropa=>opět valná většina dá přednost levnějším palivům, jen málo bude chtít přesedlat), no a konečná fáze, kdy by(při plné podpoře za všechna období samozřejmě) se stal vodík majoritním "palivem" je na hony vzdálená.

Odpovědět

To není dobrá zpráva

Dwarf,2007-05-20 22:00:00

pro šejky z okolí Perského zálivu!

Odpovědět


Ti se tomu můžou

Colombo,2007-05-20 22:21:27

do smrti jen smát. Klasické benzinové a naftové motory jsou příliš zafixované v naší dopravě. Vemte si kolik je aut, kolik lidí by si takové auto koupilo? Moc ne.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz