Geneticky modifikované plodiny šetří hmyz  
Velmi důkladná metaanalýza prokázala, že tzv. Bt-kukuřice a Bt-bavlník jsou šetrnější k polnímu hmyzu.

 

 

 

Zvětšit obrázek
Housenka zavíječe kukuřičného na klasu kukuřice

Toxin produkovaný půdní bakterií Bacillus thuringiensis je znám už sto let. Už při jeho objevu bylo jasné, že hubí hmyz. Byl odhalen jako příčina vymírání housenek bource morušového v japonských chovech. Po desetiletí  se používá jako ekologický pesticid.

 

 

Zvětšit obrázek
Housenka zavíječe v nitru kukuřičného stébla. Tam už za ní postřiky nemohou.

 

 

U nás třeba proti komárům, v Kanadě třeba proti housenkám ničícím balzámové jedle. Poprašky tzv. Bt-toxinu jsou směsí různých molekul a působí na různé, často i tzv. necílové skupiny hmyzu. 

 

 

 

Jednoduše řečeno, ekologický postřik může postihnout vedle škůdce i tzv. užitečný hmyz. Genové inženýrství umožnilo vnést bakteriální gen do dědičné informace rostlin a vybavit je jedním určitým toxinem, který chrání rostlinu proti dané skupině škůdců, třeba jen proti housenkám motýlů ale ne proti larvám brouků.

 

 

 

 

Zvětšit obrázek
Zavíječ kukuřičný (Ostrinia nubilais) - taťka a mamka

Tyto tzv. Bt-plodiny se mezi pěstiteli ujaly. I u nás se pěstuje Bt-kukuřice MON810, která odolává zavíječi kukuřičnému. Letos jí mohlo být oseto asi 4000 ha. Vloni to bylo asi 1200 ha. Poprvé se u nás směla pěstovat v roce 2005, kdy byla zaseta asi na dvou stovkách hektarů. Obliba Bt-kukuřice roste s tím, jak se šíří zavíječ kukuřičný. A ten už je dneska třeba i na Šumavě. Kde jsou ty časy, kdy trápil pěstitele kukuřice jen na jižní Moravě nebo na Litoměřicku.

 

 

 


 

Zvětšit obrázek
Na napadených palicích rostou plísně rodu Fusarium, které mohou produkovat rakovinotvorné mykotoxiny. Když takovou plesnivou kukuřicí nakrmíme skot, dostaneme mykotoxiny zpět v mase a mléce.

S Bt-plodinami se pojí obavy o ostatní hmyz polí. Slavnou se stala studie, podle které Bt-kukuřice ohrožuje amerického motýla monarcha stěhovavého, protože toxický pyl popráší klejichu, na které se pasou monarchovy housenky a ty pak chcípnou. Tento pokus byl proveden v laboratoři. Byla použita kukuřice, která se nikdy nepěstovala na polích a měla vysoký obsah toxinu v pylu. Klejicha byla mocně poprášena a housenky nic jiného k žrádlu nedostaly.

 

 

 

 

Zvětšit obrázek
Srovnání sklizně Bt-kukuřice (vpravo) a konvenční kukuřice (vlevo). Na konvenční kukuřici je patrné poškození housenkami zavíječe a napadení plísněmi rodu Fusarium.

V přírodě k takové situaci nedochází. Pylu je na okolních plevelech jen málo, není pro necílové organismy jedovatý. Navíc  se třeba housenky monarchy listům ušpiněným pylem vyhnou. Mají radši listy čisté. V českých podmínkách prokázal neškodnost Bt-kukuřice pro hmyz žijící na kukuřičném poli tým pana profesora Sehnala z Entomologického ústavu AV ČR v Českých Budějovicích a tým pana docenta Kocourka z Výzkumného ústavu rostlinné výroby v Ruzyni.

 

 


Skutečně důkladnou analýzu mnoha podobných sledování provedl americký tým vedený Peterem Kareivou ze Santa Clara University. Budeme citovat ze závěrů  studie: „Necíloví bezobratlí živočichové jsou všeobecně mnohem hojnější na polích s Bt-kukuřicí a Bt-bavlnou než na polích, kde se pěstují nemodifikované plodiny a jsou používány insekticidy.“
Nejde jen o hmyz ale i o půdní hlísty a další organismy.

 

Pramen: Science

Datum: 08.06.2007 08:49
Tisk článku

Související články:

Jednoduché opatření zvyšuje biodiverzitu na polích s GM plodinami     Autor: Jaroslav Petr (10.05.2007)



Diskuze:

cape

Streit,2007-06-13 00:43:57

Toho pana Zephira - Srnku si vobec nevsimajte.Je to typ exibicionistickeho cloveka co sa potrebuje vsade predvadzat so svojimi vymyslami(prisposobuje si napady inych a dokonca aj tie obrazky co sa nimi prezentuje som videl aj inde na nete ).Ked som mu na tom jeho auditoriu dokazal ze sa myli ( nevedel pochopit ze atom 4He je v neutralnom stave boson , ovlada totiz celu fyziku a matematiku len aritmetiku sa este nedoucil ) , tak moje prispevky odtial vymazal a zablokoval mi pridavanie dalsich.Je to jeden z dalsich radoby - vsevedov.Internet je ich plny...
Kdyz nebudete mit co delat, prectete si jeho blaboly na Scienceworldu. Pobavite se.

Odpovědět


Souhlas

Jaros Petr,2007-06-13 08:30:42

Na Scienceworldu jsem juknul na ty jeho žvasty - souhlasim, je to vylozeny magor. Na Scienceworldu uz mu myslim taky zakazali diskutovat. Je totiz schopen svymi neznalostmi zamestnan houf odborníků, kteří by nedelali nic jinyho, nez mu vyvraceli jeho utrzkovite odborne vypadajici kravoviny. Ignorujte ho, je evidentne psychicky nemocny.
Jak ze se jmenuje - Srnka?

Odpovědět

pyl

Olda Nedvěd,2007-06-11 11:18:49

Není kukuřice náhodou větrosprašná? Vaše včelky sbírají ve velkém kukuřičný pyl?
Mimochodem - krmil jsem kukuřičným pylem, obyčejným i GModifikovaným, také slunéčka (nic jiného nedostala) a nijak jim nevadil.

Odpovědět


krmil jsem kukuřičným pylem... také slunéčka

ZEPHIR,2007-06-11 14:54:15

Berušky žerou pyl? Sou mi noviny.... A nebolela je pak bříška?

Ale je dobře, že se tím problémem aspoň někdo experimentálně zabývá.

Odpovědět

včely

Tomáš,2007-06-08 17:10:56

přesně tak! Pokud je mi známo, není výzkum o vlivu na včely dosud dokončen. I když se zdá, že to je přeci jen složitější.

Odpovědět


???

jarda petr,2007-06-09 04:12:12

Co tím chtěl básník říci?

Odpovědět


Co tím chtěl básník říci?

ZEPHIR,2007-06-09 20:52:02

Že je to celý vlastně docela jednoduchý.

http://www.google.com/search?q=bees+GMO

Odpovědět


jen pro někoho

jarda petr,2007-06-10 02:45:26

Jasné je to jen někomu. Tomu, komu stačí internetové fámy o tom, že pokles stavu včel mají na svědomí GMO. Není pro to jediný důkaz. Naopak, velmi solidní důkazy - třeba zmíněný článek v Science - dokazuje jasně opak. To vy ale ignorujete. Pane, pokud nejste žena nebo nějaký hernmafrodit, jste chudák. Ale bohužel, nebezpečný chudák. Takový, co má ve všem jasno na základě nějakých dohadů a vyložených výmyslů a navíc se snaží, aby jeho fantasmagorie byly pro ostatní závazné.

Odpovědět


Zephir prostě nemohl sklamat.

Colombo,2007-06-10 11:29:11

...

Odpovědět


GM field trials

ZEPHIR,2007-06-10 13:44:42

GM field trials ‘underestimate potential for cross-pollination’

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-05/uoe-gft053007.php

Albert Einstein: "If the bee disappeared off the surface of the globe, then man would only have four years of life left."

Odpovědět


K mamlasovi

Jan Hlavsa,2007-06-10 19:27:13

Proboha nepouštějte sem toho Zephira, podívejte se jak mele nesmysly o nucených výsecích, jaké debiloviny mele z fyziky a fut a furt tu exhibuje. Už toho mam dost. Takový namyšlený hovado, který tu jen blabolí, tu nemá co dělat.!!! Prosím za sebe a všechny moje kolegy z katedry. Zabraňte mu aby znevažoval seriózní argumentaci. Jan

Odpovědět


hmyz...

Martin,2007-06-10 21:58:53

Našťastie včely nie sú jediný druh hmyzu schopný opeľovať kvety, aj keď ich prípadné vymiznutie by bolo výrazne poznať.
Veľa dôležitých úžitkových rastlín opeľuje buď vietor alebo sú samoopelivé. A pokiaľ viem, toxín z baktérie Bacillus thuringiensis na vietor neúčinkuje.

Odpovědět


co to má společného

jarda petr,2007-06-11 03:35:03

Co to má společného se včelami?

Odpovědět


Ano, ale přeci jenom

Colombo,2007-06-11 14:08:43

při srovnání rostlin, které se opýlili sami a rostlin, jež opýlili(je to vubec dobrý tvar?) včely, tak výnos je mnohem větší díky včelám.

Odpovědět


včely nie sú jediný druh hmyzu

ZEPHIR,2007-06-11 14:56:58

Význam včel pro přírodu a rostlinnou produkci...

http://www.n-vcelari.sk/sal/VCELY.html

Odpovědět


Arogantni vul

V.Malek,2007-06-13 00:28:14

Jen chci ctenare Osla informovat o ZEPHIROVI. Toho se jen tak nezbavite. Ma z ostudy kabat. Takhle jsme jej opakovane odmitali, kdyz se nam vnucoval na Intervalu:

Vážený "zephire", redakce Intervalu vám děkuje za vaši velkorysou nabídku, nicméně VML už jsme se věnovali a momentálně nepociťujeme potřebu se v této oblasti dále angažovat ;-)

Odpovědět


V. Malek, Streit, redakce osla

ZEPHIR,2007-06-14 19:55:22

Pro ty pomalejc chápavý: Žádnej V. Malek ani p. Streit příspěvky v tomhle topicu nikdy nenapsal, napsal je jeden zdejší poťapa, kterej se tu už několikrát vydával i za mě a píše mi pod jménem redakce Osla i do mailu...:o)

http://img117.imageshack.us/my.php?image=redakcekw4.gif

Odpovědět

S Bt-plodinami se pojí obavy o ostatní hmyz polí..

ZEPHIR,2007-06-08 17:03:03

Nejlíp na tom asi budou včely, který pyl sbíraj cíleně...

Odpovědět


re: vcely

calixaren,2007-06-08 17:30:59

no, rekl bych ze na tom urcite nebudou hure, nez na kukurici osetrene nejakym neselektivnim insecticidem...

Odpovědět


tlumočníka

jarda petr,2007-06-09 04:10:22

Jestli potřebujete tlumočníka z češtiny do češtiny, tak je to ryze váš problém. Ale malá lekce z entomologie: Včela patří mezi blanokřídlý hmyz. Zavíječ kukuřičný mezi motýly a třeba bázlivec mezi brouky. To znamená, že když máme Bt-kukuřici odolnou vůči zavíječi, je tam použit Bt-toxin, který má expresi v pletivech stonku, klasu a listů a v pylu je jeho obsah nízký. Tento toxin je vybrán tak, že je cílený na motýly. Včelám, jako blanokřídlému hmyzu neškodí. Dokazuje to napříkald studie Hanley et al. Journal of Apicultural Research 42, 77-81, 2003. A jasně to dokazuje i metaanalýza, o které je tento článek. Ve srovnání s porosty ošetřenými insekticidy je dopad na necílové skupiny hmyzu (VČETNÉ VČELY MEDONOSNÉ!)nižší. Více o tom s vámi diskutovat nehodlám, protože skutečně vynikáte v ignorování velmi dobře zdokumentovaných argumentů a neustále se oháníte ničím nepodloženými bláboly. To jsou všechny symptomy fanatismu. Kdyby mi vás nebylo líto, bylo by z vás už nanic. Tímto diskusi končím.

Odpovědět


To sotva,

ZEPHIR,2007-06-09 20:54:17

Protože pyl se tvoří velice rychle, takže pokud není toxin přímo uvnitř, včely nemaj šanci s ní přejít do styku, protože rostlinný pletiva nežerou.

Odpovědět


nesmysly

jarda petr,2007-06-10 02:47:44

Prosím vás, přečtěte si po sobě, co jste napsal. Vždyť už melete úplné nesmysly!

Odpovědět


A on ZEPHIR snad dělá

V.Novák,2007-06-12 12:24:44

a dělal někdy něco jiného, než že mlel nesmysly?
Nedokáže ani poznat, že sám sobě odporuje... Mám občas dojem, že mu dělá dobře vykládat hovadiny a nechat si je vyvracet - načež napíše něco, z čeho je patrné, že argumentaci vůbec nečetl nebo nepochopil, ale omele opět to svoje.
Třeba ho to baví...

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz