Šimpanzi a zakázané ovoce
Krást se nemá. Ale když je odměna opravdu sladká …

Zakázané ovoce nejvíc chutná. Nejen lidským, ale i šimpanzím samicím.

Podle jednoho postaršího story měla Ona chuť na jabka a On jí je natrhal. Při konzumaci ovoce je nachytal Hlídač a byl z toho průšvih s dlouhodobými následky. Šimpanzi by mohli psát podobné příběhy. Samci šimpanzů se vydávají na lup ovoce do vesnic a riskují přitom vážnou újmu na zdraví.

Kim Hockingsová, University of Stirling

Zvláštní oblibě se těší papája, kterou šimpanzi nenajdou v pralese, ale jen a jen v okolí lidských sídel. Samci si uvědomují, že „bosou nohou dráždí chřestýše“, protože rolníci se nehodlají o úrodu papáje dělit. Šimpanz na loupežné výpravě riskuje přinejmenším ránu holí a před lupem je evidentně nervózní. Většinou ale strach překoná. Ve hře je víc než jen vitamíny.

Podivuhodné je, co samci s lupem provádějí. Nenacpou se jím sami. Odnesou si jej k tlupě a  tam je nabízejí samicím. V 90% případů jsou obdarovanými samice v reprodukčním věku. Není to zadarmo. Jasně to dokládá případ samice, která byla po obdarování papájou výrazně svolnější k páření s dárcem. Tahle šimpanzí „dáma“ dostala polovičku ze všech nakradených plodů papáje.

Samec na lupu. Až se vrátí k tlupě, tak to s “děvčaty” pořádně “roztočí”.

Šimpanzi se obvykle o rostlinnou potravu nedělí. Pokud se něčím obdarovávají, pak je to maso ulovených zvířat. I v tomto případě nabízejí maso samci samicím výměnou za jejich přízeň. Toto je první případ, kdy roli platidla sehrává ovoce.

Vášeň je vášeň. Tenhle papájový strom šimpanzí samci při loupení plodů zcela zahubili.

Na stránkách PLoS ONE popsal papájový obchod s šimpanzí láskou tým vedený Kim Hockingsovou z britské University of Stirling. Tlupa z guinejského Bossou je zatím první, u které bylo něco takového pozorováno. Vědci to připisují alespoň zčásti tomu, že v rajónu šimpanzí tlupy nežijí druhy opic, které šimpanzi běžně loví. Samci tedy nemají k dispozici maso, kterým by obdarovávali samice. Papája může být náhražkou. Podle Hockingsové samec loupežnou výpravou prokazuje svou zdatnost a to mu napomáhá získat přízeň samic. Zdá se, že jsem narazili na další projev šimpanzí kultury. Naznačovat analogie mezi zvířecím světem a lidskou společností je považováno za nemístné. V tomto případě je ale těžké ubránit se pokušení.

. Krádež papáji v podání samce (video 10MB)

Dělení o lup  (video 8MB)

Pramen: PLoS ONE

Komentář Osla: Kdyby byli Adam a Eva Číňani, tak žijeme do dneška v ráji, protože by se vykašlali na jablka a zbaštili by hada.

Datum: 13.09.2007 15:49