Geneticky modifikovaná mrkev a osteoporóza
Geneticky modifikovaná mrkev jako zdroj vápníku.

Jay Morris, Baylor College of Medicine

Osteoporóza je jednou z nejrozšířenějších chorob vyvolaných z valné části nevhodnou výživou. Léčba spočívá ve zvýšených dávkách vápníku a zajištění jejich zvýšeného vstřebávání. Američtí vědci z Baylor College of Medicine v Houstonu a z Texas A&M University otevřeli zcela novou možnost, jak obohatit lidský jídelníček o snadno dostupný vápník.

Absorpce vápníku z geneticky modifikované mrkve byla o 41% vyšší.

Metodami genového inženýrství pozměnili gen sCAX1, který kóduje bílkovinu důležitou pro transport vápníku a jeho ukládání v rostlinných pletivech. Tento gen vnesli do dědičné informace mrkve. Už pokusy na myších dopadly velmi povzbudivě, protože myši živené touto mrkví absorbovaly s potravou dvakrát více vápníku než myši krmené obyčejnou mrkví. Podobně dopadly i pokusy na lidských dobrovolnících. Absorpce vápníku z geneticky modifikované mrkve byla o 41% vyšší. Výsledky této studie zveřejnil přední vědecký časopis Proceedings of the National Academy of Sciences.

Denní potřeba vápníku je 1000 miligramu. Stogramová porce geneticky modifikované mrkve obsahuje 60 miligramů tohoto prvku, který se absorbuje v lidském trávícím traktu ze 42%. Z toho je zřejmé, že samotná geneticky modifikovaná mrkev může nedostatek vápníku v potravě vyřešit jen částečně. Vedoucí týmu Jay Morris z Baylor College of Medicine  je přesvědčen, že modifikace vápníkového transportéru sCAX1 je schůdná i u dalších druhů zeleniny a ovoce.
„Jídelníček, který by obsahoval takové druhy ovoce a zeleniny by měl skutečně značný význam na prevenci osteoporózy,“ říká Morris.

Pramen: Proceedings of the National Academy of Sciences.

Datum: 20.01.2008 23:51