Spitzer nahlédl pod prachovou přikrývku
Hvězdní novorozenci „Rho Oph“ vykoukli zpod své rodné temné prachové „přikrývky“ a při tom je zachytil infračervený Spitzer Space Telescope.

Rho Oph vykukující zpod temného mraku zachytil Spitzer (snímek ve falešných barvách). Kredit: NASA/JPL-Caltech/Harvard-Smithsonian CfA

Hvězdná nemluvňata astronomy nazývaná „Rho Oph“ (Rho Ophiuchi) jsou jedněmi z nejbližších vznikajících hvězd.

Rho Oph ještě jednou. Kredit: NASA/JPL-Caltech/Harvard-Smithsonian CfA

Leží v mlhovině v blízkosti souhvězdí Štíra (Scorpius) a Hadonoše (Ophiuchus) ve vzdálenosti asi 407 světelný let od Země.

Hvězdy Rho Oph vznikají z rozsáhlého hlavního mraku molekulového vodíku, od kterého se táhnou do různý směrů dva dlouhé „fábory“. Nová studie s použitím posledních rentgenových a infračervených pozorování odhalila víc než 300 mladých hvězdných objektů uvnitř rozsáhlého centrálního mraku. Jejich průměrný věk je pouhých 300 000 let - velmi mladé ve srovnání s některými nejstaršími hvězdami ve vesmíru, které mají víc než 12 miliard let.

„Rho Oph je oblíbená oblast, ve které astronomové studují formování hvězd. Protože hvězdy jsou mladé, můžeme je sledovat velmi brzo po vzniku. Navíc molekulový mrak v Hadonoši je relativně blízko, proto můžeme analyzovat větší detaily než ve vzdálenějších kupách jako např. v Orionu,“ řekla Lori Allen (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts), vedoucí nových pozorování.

Antares a Rho Oph. Kredit: D. Malin (AAO), AATB, ROE, UKS Telescope

Obraz temného mraku Rho Oph (Lynds 1688) ve falešných barvách byl vytvořen z dat infračervené kamery IRAC (Infrared Array Camera - největší prostorové rozlišení) a vícekanálového fotometru MIPS (Multiband Imaging Photometer - nejlépe odhaluje chladný materiál) na palubě infračervené kosmické observatoře Spitzer Space Telescope (NASA).

Část souhvězdí Štíra s mlhovinou kolem Antarese a Rho Oph. Kredit: CA/WMRS

Barvy na tomto obrazu odrážejí relativní teploty a vývojová stádia různých hvězd. Nejmladší hvězdy jsou obklopeny prachoplynnými disky, ve kterých by mohly potenciálně vznikat planetární soustavy.

Tyto mladé planetotvorné disky jsou na snímku červené. Některé z těchto mladých hvězdných objektů obklopuje vlastní hustá mlhovina. Více vyvinuté hvězdy, které se již začaly zbavovat svého rodného materiálu, jsou modré.

Mrak září v infračerveném světle, protože prach je ohříván jasnými mladými hvězdami blízko pravého okraje mraku a ten je na obrázku viditelný vpravo od středu obrazu jako protáhlá bílá mlhovina. Další slabší barvy závisí na teplotě, složení a velikosti prachových zrn.

Lori E. Allen (CfA)

Většina hvězd se nyní tvoří v koncentrovaném chladném, hustém plynu. Na obrázku tento temný mrak leží v levé spodní části od centrální mlhoviny a je dobře viditelný proti jasnému pozadí teplého prachu.

Zdroj:  Spitzer