Zvyky lovců určují osudy rostlin
Na travnaté savaně se pasou stáda zeber a kolem nich brousí smečka lvů. Většina ekologů považuje za základ tohoto systému rostliny. Vydatnost pastvy určuje množství zeber a tím i to, kolik lvů se v dané oblasti uživí. Americký ekolog Oswald Schmitz z Yaleovy university obrátil tuto představu na hlavu. Ve studii zveřejněné v časopise Science dokázal, že masožravci určují složení flóry.

Oswald Schmitz: „Složení flóry určují masožravci“.

Schmitz sledoval osudy amerických luk v závislosti na tom, jací na nich lovili pavouci.

Pokus na louce ukryté v lesích osázené klecemi postavil naše dosavadní představy o ekosystému luk „na hlavu“. A možná ne jen luk.

V roli býložravé kořisti vystupovaly luční kobylky druhu Melanopuls femorrubrum. Čtrnáct vybraných pozemků uzavřel Schmitz klecemi, které nedovolovaly hmyzu utéct pryč a zároveň bránily průniku cizích druhů do ohrazeného prostoru.

Do role šelem postavil Schnitz dva druhy pavouků. Skákavka druhu Phidippus rimator je aktivní lovec, který slídí po kořisti, nenápadně se k ní přiblíží a zmocní se jí skokem. S oblibou si pochutnává na kobylkách. V přítomnosti skákavek žijí kobylky ve stavu permanentní pohotovosti. Nikdy nevědí, kdy přijde útok. Bezpečí hledají na nejrozšířenější rostlině těchto luk, na zlatobýlu. Tam také hodují.

Pokud se loukou potulují skákavky, patří  zlatobýl k nejvíce požíraným rostlinám. Toho využívají jeho konkurenti, např. hvězdnice, planá mrkev, četné druhy jetelů a travin, a zaujímají jeho místo. Ústup zlatobýlu má pro louku nepříjemné následky. Tato rostlina ukládá v listech a stonku hodně živin. Když uhyne, živiny se uvolní do půdy, odkud je mohou čerpat další zástupci flóry. Bez zlatobýlu je půda na živiny chudá a přežívá na ní mnohem méně rostlinných druhů. Skákavky jsou tak schopny zredukovat druhovou pestrost rostlin na louce.

Zcela opačná situace nastala, když Schmitz nasadil do stejných lučních porostů pavouka lovčíka druhu Pisaurina mira. Tito pavouci loví ze zálohy. Sedí a čekají, až k nim kořist sama přijde. Místa, kde pavouk číhá, jsou pro kobylky nebezpečná, a ty se jim vyhýbají.

Pokud jsou na louce aktivní lovci, skákavky (Phidippus rimator), rostlina zlatobýl vezme za své. V porostu převládnou jetel, traviny... Foto: C.M. Buddle, McGill University

Neupřednostňují však zlatobýl a pasou se na všech druzích rostlin víceméně stejně. Zlatobýl tak není vystaven zvýšenému tlaku, v lučním porostu přežívá a zásobuje půdu živinami.

Predátoři lovící ze zálohy - lovčíci (Pisaurina mira), zajistí přežitízlatobýlu, který louku kultivuje a zajistí pestré společenství rostlin. Foto: Peter J. DeVries Madison, University of Wisconsin

Na louce hnojené zlatobýlem se udrží podstatně pestřejší společenstvo rostlin. Lovčík tedy působí na luční flóru zcela opačně než skákavka, i když loví na stejném místě stejnou kořist. O osudu louky rozhoduje chování pavouka, jeho způsob lovu.

Podle Schmitze platí podobná pravidla i mezi velkými býložravci a šelmami. Puma loví ze zálohy a vlk kořist hledá a pronásleduje. Pokud narazí vysoká zvěř na pumu, snaží se jejímu revíru vyhnout a pase se jinde. Před vlky ji podobná taktika neuchrání, protože ti se pohybují se stády na velké vzdálenosti. Chování vysoké zvěře v přítomnosti dvou různých šelem se liší a to může mít velký vliv na rostlinstvo.

Osud louky určují predátoři.

Science
Yale University

Datum: 26.02.2008 12:39

stále o vejci a kuřeti

vov,2008-02-27 09:20:28

není to tak přímočaré 1.když se kobylky schovávají ve zlatobýlu, lovčík hladoví (a hyne nebo žere něco jiného a čeká na kobylky, až sežerou zlatobýl?) 2.když kobylky sežerou zlatobýl, sestoupí na zem, tam je postupně odloví lovčík a zlatobýl může zase růst. Z toho mi vychází nějaký rovnovážný stav, kde se všichni a všechno vzájemně ovlivňuje do doby, než se lovčík naučí lovit kobylky na zlatobýlu...

Ano je to rovnovážný stav

Pavel,2008-02-27 14:39:47

Tady jde ale o to, že ten rovnovážný stav je pokaždé jiný, v jednom případě vznikne rovnovážný stav na louce s málem zlatobýlu, a tedy na chudé louce, v druhém případě na louce s více zlatobýlu, a tedy louce bohatší.

dodatek

Pepa z depa st,2008-02-26 14:19:05

Existuje asi dvacet poddruhů pumy.Je to živočišný všežravec,žije v nejrůznějších polohách a stanovištích.Domácí zvířata a nalezené mršiny požírá jen v nouzi.Spíše loví slabé a nemocné jedince.Výzkum pana O.S. je sice zajímavý,ale náš biotop se nám překvapivě mění nejenom s pěstovanými a zplanělými kulturními rostlinami, ale i migrací hmyzu z jižních států(př-křižák pruhovaný),a také používanou chemií,která se často postarala o vyhubení hmyzích predátorů přirozeně korigujících množství škůdců na rostlinách.

Tak nevím..

Pepa z depa st,2008-02-26 13:57:41

Puma americká(kuguár) žije samotářsky,teritorium samice se může překrývat s teritoriem samce.Jedná se o desítky až stovky kilometrů čtverečních.