Geneticky modifikovaná ryba pro akvaristy
Noční perla se dodává jako neplodný „finální hybrid“, především proto, aby se vyšlo vstříc obavám ekologů.

Geneticky modifikované modré karafiáty Moondust získané australskou firmou Florigen ve spolupráci s japonskou společností Suntory už nejsou jedinými GMO (geneticky modifikovanými organismy), které mají zákazníci ryze pro potěšení. Nedávno se  k nim připojila fluoreskující geneticky modifikovaná akvarijní rybka zebřička (Danio rerio).
Pokusy s genem pro zeleně fluoreskující protein (GFP) jsou mezi genetickými inženýry oblíbené, protože úspěch se prozradí fluoreskováním organismu, který si gen osvojil. Podobně jako původní vlastník genu pro GFP, medúza Aequorea victoria, svítí i další živočichové, jimž biologové tento gen propůjčili, např. moskyti, octomilky, drobní hlísti Caenorhabdiotis elegans, ale i myši nebo prasata. První geneticky modifikovaný opičák ANDi sice gen nesl, ale z neznámých důvodů nesvítil.

Profesorka Tsaiová z Národní tajwanské university úspěšně přenesla gen pro GFP do dědičné informace rybek zebřiček. Její pokusy přilákaly pozornost firmy Taikong dodávající výbavu a krmiva pro akvaristiku. Ředitele Taikongu  Willise Fanga fluoreskující rybky doslova uchvátily, a tak si u profesorky Tsaiové objednal zebřičky, pro něž vymyslel jméno „Night Pearl“ (Noční perla). Vše dopadlo k oboustranné spokojenosti. Profesorka Tsaiová dostala od firmy slušnou finanční dotaci, Taikong dostal svou „Noční perlu a začal ji v květnu prodávat spolu se speciálními „zatemněnými“ akvárii, fluoreskujícím krmivem a fluoreskujícími kameny.

Noční perla se dodává jako  neplodný „finální hybrid“, především proto, aby se vyšlo vstříc obavám ekologů, že se rybky uprchlé z akvárií prosadí ve volné přírodě a naruší stabilitu sladkovodních biotopů. Ryba se stala obchodním hitem a i za cenu17 dolarů za kus jde celkem dobře na odbyt. Zájem mají především američtí akvaristé. Evropané se geneticky modifikované ryby bojí. Co kdyby přeci jen zdrhla, co kdyby přeci jen přežila tvrdé přírodní podmínky, co kdyby se přeci jen začala rozmnožovat a co kdyby… ale to už je v Evropě celkem obnošená vesta.

Karafiáty Moondust – průkopníci mezi „zábavnými“ GMO

Noční perla

Původní vlastník genu pro zeleně fluoreskující protein mořská medúza Aequorea victoria

Geneticky modifikovaný makak ANDi „nesvítí“…

… geneticky modifikované myši ano (vpravo).

Datum: 01.07.2003

prozbicka malicka

Tom,2006-03-04 12:09:10

nemate nejaky link na predajcov???