Bakterie přispívají k nezávadnosti a trvanlivosti ovoce a zeleniny
Nové ošetření potravin vyvinuli v Agricultural Research Service (ARS). Mělo by zvýšit účinnost konvenčních sanitačních metod zaměřených na ovoce a zeleninu.

Jako mimořádně účinní pomocníci se ukázaly být bakterie Pseudomonas fluorescens 2-79 (Pf 2-79). Ponoření paprik do roztoku obsahujícího Pf 2-79 asi na dvě minuty, prakticky zastavilo množení patogenů.

Mikrobiolog z ARS Ching-Hsing Liao vyvinul a testoval metodu, která staví prospěšné bakterie do zápasu s těmi potenciálně škodlivými. Prospěšné bakterie dokáží utlumit růst těch patogenů, které přečkají klasické fyzikální a chemické metody, jež by měly vést k jejich odstranění z čerstvého ovoce a zeleniny. Patogenní zárodky na ovoci a zelenině jsou totiž významným zdrojem potravou přenosných nemocí nejen ve Spojených státech.

Ve Východním regionálním výzkumném centru ARS ve Wyndmooru Liao použil tři prospěšné bakteriální “bojovníky“ k  účasti na boji za vyšší bezpečnost potravin. Ponořil paprikové lusky do vodního roztoku s těmito prospěšnými bakteriemi a testoval jejich účinek na povrchové patogeny, jakými jsou například Salmonella a E.coli O157:H7.

Na neošetřených paprikách se přitom populace patogenů dokázala rozmnožit asi stotisíckrát, když byly pouhé dva dny uskladněny při teplotě 20 stupňů Celsia. Ošetření paprik Pf 2-79 růst patogenů potlačilo. Nová metoda by měla ochránit před rozmnožením patogenů do té úrovně, která by už nebyla schopná způsobit onemocnění u člověka. Namočení do ochranného roztoku dokázalo krom toho zastavit růst i dvou druhů bakterií, které způsobují měkkou hnilobu plodů.

Výzkumníci z ARS identifikovali tři druhy bakterií, které mohou inhibovat růst patogenů na čerstvém ovoci a zelenině. Bakterie byly testovány ponořením paprik do roztoku s prospěšnými bakteriemi. (Credit: USDA)

Pf 2-79 se snadno množí a ochotně kolonizuje různé typy plodů. Protože může růst při nižších teplotách například v chladničce, mohla by být účinná při tlumení patogenů tolerantních k nízké teplotě, jako jsou například Listeria monocytogenes a Yersinia enterocolitica.

Liao a jeho kolegové plánují ověření tohoto výzkumu ve větším měřítku. Jejich výzkum bude mít také za cíl identifikaci dalších bakteriálních kmenů, které by mohly být použity spolu s Pf 2-79 k dalšímu zlepšení kvality a bezpečností potravin.

Spotřebitelé pak doma snadno odstraní bakterie z ovoce a zeleniny oloupáním, umytím nebo uvařením plodů.

Zdroj: USDA/Agricultural Research Service.

Datum: 17.06.2008 07:28