Záhada mladých hvězd v blízkosti černých děr vyřešena
Tým astrofyziků na skotských univerzitách v St. Andrews a Edinburghu vyřešil záhadu vzniku mladých hvězd uvnitř gravitačního působení černých děr.ˇ

Na počítačích modelovali „nasávání“ obřích mračen plynu do černých děr. Nová studie pomůže vědcům lépe pochopit počátky hvězd a supermasivních černých děr v naší Galaxii a ve vesmíru. Byla zveřejněna 22. srpna 2008 v Science.

Ian Bonnell (University of St. Andrews)

Až dosud byli vědci bezradní při vysvětlování formování hvězd v blízkosti černé díry, protože molekulový mrak - normální rodiště hvězd - by měl být roztrhán obrovskou gravitační silou černé díry.

Ian Bonnell (St. Andrews) a Ken Rice (Edinburgh) na základě nových počítačových simulací zjistili, že mrak skutečně byl roztrhán při setkání s černou dírou.  Hvězdy se pak tvoří ze zbytku obrovského plynného mraku, který byl zformován do eliptického disku.

Pád molekulového mraku směrem k černé díře. Kredit: Science and Technology Facilities Council

Nalezení stovek mladých, velmi hmotných hvězd, které vznikly na protáhlých oběžných drahách kolem černé díry ve středu naší Galaxie, bylo popsáno jako jeden z nejvíc vzrušujících nedávných objevů v astrofyzice. Hmotnost černé díry je 3miliónkrát větší než hmotnost Slunce.

Bonnell to komentuje: „Simulace ukázaly, že mladé hvězdy mohou vznikat v sousedství supermasivních černých děr, dokud existuje rozumné zásobování hmotných plynných mračen z galaxie.“

Simulace, které zabraly více než rok počítačového času, prováděli na superpočítači SGI Altix na skotské SUPA (Scottish Universities Physics Alliance). Modelovali pád plynných mraků směrem k supermasivní černé díře. Sledovali vývoj dvou separátních obrovských plynných mraků až do hmotnosti 100 000krát větší než hmotnost Slunce.

Ken Rice (University of Edinburgh)

Simulace ukazují mraky, jak jsou natahovány a trhány nesmírnou gravitační silou černé díry. Narušené mraky se pak v okolí černé díry zformují do spirály, poté dojde k přenesení pohybové energie z plynu, který je v blízkosti černé díry na ten, který obíhá ve větší vzdálenosti. Část mraku je zachycena černou dírou, zatímco zbytek uniká. V těchto podmínkách jsou schopny vznikat pouze velmi hmotné hvězdy a tyto hvězdy zdědí excentrickou oběžnou dráhu disku. Tyto výsledky odpovídají dvěma základním vlastnostem mladých hvězd v centru naší Galaxie: jejich velkým hmotnostem a jejich excentrickým oběžným drahám kolem supermasivní černé díry.

„Základním prvkem modelování bylo ohřívání a ochlazování plynu. To nám řekne, kolik materiálu je potřeba, aby část plynu měla dostatečně velkou gravitaci k překonání vlastního tlaku plynu a mohla vzniknout hvězda. Teplo vzniká extrémní kompresí mraku, když je stlačen a vtahován směrem do černé díry. To je vyváženo chlazením, které vyžaduje detailní znalost toho, jak rychle může unikat záření z mraku,“ vysvětluje Rice.

„Hvězdy, které se v současné době nacházejí v naší galaxii v okolí supermasívní černé díry, mají relativně krátkou dobu života - okolo 10 miliónů let. Proto si myslíme, že se tento proces asi bude opakovat. Trvalá zásoba hvězd v sousedství černé díry a krmení plynu přímo srostlého s černou dírou nám pomůže porozumět počátkům supermasivních černých děr v naší i dalších galaxiích ve vesmíru,“ uzavřel Bonnell.ˇ