Ani elipsy, ani spirály: Rané galaxie připomínaly housenky
Webbův dalekohled hledí až k počátku času. Uviděl tam rané galaxie, které se vůbec nepodobají těm dnešním. Nejsou eliptické, ani nepravidelné, ani spirální. Jsou jako bagety nebo pivní tyčky. Nebo třeba housenky, které se prokousávají realitou starou pár set milionů let. Takhle nějak zřejmě vypadal zárodek Mléčné dráhy.
Kosmické housenky z úsvitu času. Kredit: Pandya et al. (2024), arXiv.

Jak už určitě každý ví, Vesmírný dalekohled Jamese Webba vidí dál, než to doposud dokázal jakýkoliv srovnatelný teleskop. Dohlédne do velmi raného vesmíru. A jak se ukazuje, vidí tam pozoruhodné věci.

Viraj Pandya. Kredit: Columbia University.

Viraj Pandya z Kolumbijské univerzity a jeho kolegové využili služeb Webbova dalekohledu k průzkumu velmi raných galaxií. Analyzovali snímky, které Webb pořídil v rámci Cosmic Evolution Early Release Science (CEERS) Survey, zahrnujícího raný vesmír až do věku pouhých 600 milionů let po Velkém třesku.

Jak se zdá, Pandya má nejspíš zálibu v italském pečivu. Ukázalo se, že galaxie v raném vesmíru jsou obvykle zploštělé, přičemž většina z nich Pandyaovi připomněla italské bagety nebo taky „chlebové“ tyčky, známé jako grissiny. U nás jsou běžnější jako „pivní“ či „pekařské“ tyčky v rozmanitých variantách.

Galaxie v raném vesmíru. Kredit: NASA, ESA, CSA, STScI, Steve Finkelstein (UT Austin), Micaela Bagley (UT Austin), Rebecca Larson (UT Austin).

Méně časté jsou v raném vesmíru galaxie, které vypadají jako placka na pizzu. Vzácně se tam vyskytují kulovité galaxie, které zase Pandya přirovnává ke koulím těsta pro přípravu pizzy. Pandya se nakonec v přirovnáních poněkud ztrácí, protože jejich publikace mluví zase o banánech, což autoři poněkud nešťastně odvozují z jakéhosi pro laika nepříliš srozumitelného grafu. Podle autora tohoto textu jsou rané galaxie jasné kosmické housenky, které se prokousávají realitou raného vesmíru.

Pokud bychom se vrátili časem, čemu v tomhle italském pekařství, případně insektáriu, by se podobala Mléčná dráha? Podle autorů studie byla mladičká (proto)Mléčná dráha nejspíš „housenkou.“ Zároveň je jasné, že byla mnohem menší než dnes. Tehdejší galaxie měly pochopitelně jen málo času na růst. Galaxie, co dnes pozorujeme v blízkém vesmíru, mají za sebou miliardy let vývoje, plného dramatického galaktického kanibalismu – a patřičně díky tomu nakynuly.

Proč ale housenkoidní/tyčkovitý tvar? Pro vědce je záhadou. Podle jedné z hypotéz byl raný vesmír plný filamentů z temné hmoty, které vytvářely kosmický „skelet,“ na který se tehdy „navěšoval“ kosmický materiál i hvězdy. Takový filamenty, pokud existovaly, by měly být ve vesmíru i dnes. S rozpínáním vesmíru by se ale razantně zvětšily a zřídly, díky čemuž by už netvarovaly galaxie do podoby housenek. Což očividně netvarují. Fascinující výzkum raných galaxií bude nepochybně pokračovat.

Video: Galaxies Are Going Bananas. And Breadsticks, Too

Columbia News 17. 1. 2024.

Datum: 21.01.2024

Tvary jsou to rozhodne necekane.

Jakub Preclík,2024-01-24 17:10:30

Bohuzel, na me urovni rozpoznavani vzrou to nejsou ani housenky nebo banany. Podle me jsou to hovinka. A vesmir tak nejak zacit musel. Nebo to tak alespon citim.