Embryonální kmenové buňky – úspěch v Iránu
V Teheránu, že vypěstovali z lidského embrya embryonální kmenové buňky a pokusně je proměnili ve funkční buňky srdeční svaloviny.
Čeští biologové se mohou pyšnit, že po Švédech jako druzí v Evropě získali tzv. embryonální kmenové buňky. Předběhli jsme o pár týdnů Brity a také biology z iránské metropole Teheránu.
Dne 1. září 2003 oznámili vědci z Royan Institute v Teheránu, že vypěstovali z lidského embrya embryonální kmenové buňky a pokusně je proměnili ve funkční buňky srdeční svaloviny. K tvorbě linie embryonálních kmenových buněk použili embrya vzniklá při léčbě neplodnosti tzv. oplozením ve zkumavce (IVF). Při IVF často vzniká více embryí, než kolik se jich následně použije. Lze je zamrazit a uchovat v tekutém dusíku pro případ, že by si rodiče přáli další dítě. Pokud embrya nenajdou uplatnění jsou po pěti letech zničena. Právě takové lidské zárodky použil tým vedený Hosseinem Baharvandem k tvorbě embryonálních kmenových buněk – tedy buněk, které se množí jako zběsilé a přitom si uchovávají schopnost diferenciace na více než 250 typů buněk tvořících dospělé lidské tělo.
Embryonální kmenové buňky jsou obrovským příslibem pro tzv. tkáňové a buněčné terapie, tedy léčebné postupy, při nichž by byla pacientovi nahrazena poškozená tkáň novými buňkami vypěstovanými z embryonálních kmenových buněk. Nové buňky pankreatu by pomohly diabetikům, nové neurony lidem stiženým Parkinsonovou chorobou. Lidem s nemocným srdcem by mohly výrazně ulevit voperované buňky srdeční svaloviny.
Není žádným tajemstvím, že se proti tvorbě embryonálních kmenových buněk ostře staví mnozí křesťané a mezi nimi zvláště katolíci. Papež má v otázce embryonálních kmenových buněk jasno a dal ve vatikánských dokumentech svým ovečkám jasně najevo, co si mají o embryonálních kmenových buňkách myslet. Vytvoření embryonálních kmenových buněk z lidského embrya je nepřípustné, protože embryo je již lidskou bytostí. V tomto pojetí je tvorba embryonálních kmenových buněk vlastně vraždou, protože z embryonálních kmenových buněk se už žádný člověk nikdy nenarodí. Americký prezident George Bush se v této otázce se svatým otcem plně shoduje a americký výzkum embryonálních kmenových buněk nemá především ve státních výzkumných institucích rozhodně na růžích ustláno.
Zpráva z Teheránu nám ukazuje, že islámský svět, který obvykle vnímáme jen jako strůjce děsivého útoku  na New York z 11. září či jako domovinu Usámy bin Ládina či Saddáma Husejna, dokáže v této otázce zaujmout celkem racionální stanovisko. Jasná čára dělící svět na fanatiky a liberály, na osvícence a zabedněnce se najednou nezdá tak úplně jasná.

P.S. Zprávu jsme získali přímo od kolegů z Teheránu a přinášíme ji v předstihu před světovými agenturami, kde jsme informaci o iránském úspěchu zatím (sobota 6. září 2003 v 13:15 letního času) nenašli. Budeme bedlivě sledovat světové agentury a jsme velice zvědaví, kdy (a zda vůbec) o tomto úspěchu iránské vědy poreferují. Více informací najde zájemce na http://www.royaninstitute.org/.

Iránské lidské embryonální kmenové buňky (ESC) si udržují nediferencovaný stav i při dlouhém množení v kultuře. Masa ESC vyplňuje prakticky celý snímek (světlá plocha), modrá plocha v pravém dolním rohu zachycuje tzv. feeder layer – „výživnou vrstvu“ myších buněk, na nichž lidské ESC rostou.

I po mnoha množeních nedochází v iránských ESC k poruchám v počtu chromozomů, což dokazuje, že linie je z tohoto hlediska stabilní.

Vedoucí úspěšného týmu Hossein Baharvand.

Tlukoucí buňky srdeční svaloviny z embryonálních kmenových buněk:

Datum: 06.09.2003

Jana Č,2010-10-25 10:07:17

V tomto případě by jistě bylo možné použít ideologicky čisté buňky pupečníkové krve. Více na www.cordbloodcenter.cz

Majka -pokračování

Kebza,2003-09-21 23:33:14

Opravdu si myslíte,že věda je nejvyšší garant pravdy a nejvyšší hodnotící instit všeho?

Kebza - názor

Majka,2003-09-19 17:12:18

Z vašich názorů a z Vašich znalostí vědy
mám pocit, že Země se stále ještě netočí.

Majka-názor

Kebza,2003-09-16 20:25:07

Země kulatá, plochá,bramboroidní-to je relativní. A co embryo ve Vás,pokud jste žena?Což takhle Vám ho sebrat,třeba k pokrokovému výzkumu,souhlasíte?Jistě nejste tmářka.Embryo sem,embryo tam.

dotaz

Eva Pukančíková,2003-09-15 16:16:46

A co nediferencované buňky kostní dřene? Chtěla bych vědet, jestli se pracuje na jejich využití a jaké jsou výsledky, příp. nevýhody oproti ESC. Předem děkuji za odpověď. pa ewe

Embryo a netočící se Země

Majka,2003-09-12 15:18:29

Stále stejná písnička, zabránit pokroku.
Katolická církev jako vždy v tomto směru
nezklamala. Embryo je člověk a Země se
netočila několik tmářských století.

názor

Kebza,2003-09-08 22:15:41

Z technicko-biologického hlediska je to zpráva vlastně úžasná.Definice pojmů zabedněnci a osvícenci nebyla ale dána.Váhat a přemýšlet mohou i jiní,nejen zelení,katolíci a amerikanofilové.Aby to nebyla diskuze jako na Seznamu.Zdravím.

!!!

Ota,2003-09-08 09:43:53

Velmi zajímavý článek po kterém Vás nebudou mít rádi zelení, katolíci ani amerikanofilové. Až budete shánět ochranku doporučím Vás.