Hubble znovu otevřel oči
Zhruba měsíc po selhání jedné součásti řídícího systému se podařilo znovu zprovoznit Hubbleův kosmický dalekohled. Nicméně jeho budoucnost je momentálně nejistá a plánovaná servisní výprava se opět odkládá.

Dvojice interagujících galaxií Arp 147 připomíná svým tvarem číslo „10“. Proto také dostala přezdívku „Perfektní kosmická 10“. Kredit – NASA, ESA and M. Livio (STScI)

Připomeňme, že Hubbleův kosmický dalekohled byl do vesmíru vynesen v roce 1990. Po překonání počátečních problémů s nepřesně vyrobeným zrcadlem se stal skutečnou vlajkovou lodí světové astronomie. Množství jeho objevů je jen obtížně vyčíslitelné a hodnota pro vědeckou komunitu neocenitelná.

Hubble space telescope jak jej zachytila posádka raketoplánu Discovery po skončení úspěšné servisní výpravy v prosinci 1999. Kredit – NASA

Skutečnost, že je na oběžné dráze schopen pracovat už téměř dvě desetiletí po svém vypuštění, je dána především schopností NASA jej na oběžné dráze opravovat a vylepšovat. Až dosud se uskutečnily čtyři výpravy raketoplánů, jejichž posádky na dalekohledu odpracovaly desítky hodin. Pátá výprava byla původně po havárii raketoplánu Columbia v roce 2003 zrušena, ale po obnovení letů opětovně zařazena na program raketoplánů.

Cíle této výpravy jsou ambiciózní. V průběhu pěti výstupů do volného prostoru budou k dalekohledu připojeny hned dva nové, citlivější přístroje. Astronauté rovněž vymění stárnoucí baterie a setrvačníky, vylepší naváděcí systém, připojí k dalekohledu spojovací prstenec. A aby těch úkolů nebylo málo, pokusí se rovněž o opravdu dvou současných přístrojů. Pokud by se podařilo naplnit cíle výpravy, byla by životnost dalekohledu prodloužena minimálně o pět let.

Pátá servisní výprava měla odstartovat 14. října letošního roku. Přípravy posádky raketoplánu Atlantis finišovaly, astronauté dolaďovali jednotlivé operace opravy dalekohledu. Ale 27. září došlo na palubě Hubblea k problémům, které nakonec vyústily ve výrazný odklad startu raketoplánu.

V tento den selhalo zařízení sloužící ke shromažďování a zpracování dat získaných jednotlivými přístroji dalekohledu. Tzv. Science Instrument Command and Data Handling (SI C&DH) jednotka přestala fungovat po více než 18 letech provozu na oběžné dráze. Naštěstí je tento systém – stejně jako řada dalších v dalekohledu – zálohován. Technici se proto rozhodli pro oživení záložní jednotky SI C&DH, která ovšem nebyla v provozu od startu dalekohledu do vesmíru.

Řídící centrum HST v Goddardově středisku kosmických letů v NASA mělo v uplynulých týdnech plné ruce práce s přepnutím dalekohledu na záložní jednotku sloužící ke shromažďování a zpracování dat získaných jednotlivými přístroji. Kredit – NASA

Záhy vyvstala otázka, zda je možno se na tuto záložní jednotku spolehnout či zda nehrozí nebezpečí, že i ona selže třeba jen krátce po dokončení modernizace dalekohledu. Náročná výprava by tak přišla vniveč. Nakonec se vedení projektu rozhodlo prozatím servisní výpravu odložit a pokusit se do jejího už tak nabitého programu zařadit i výměnu této jednotky. Na Zemi je totiž k dispozici další exemplář SI C&DH. Výprava proto byla nejdříve odložena na únor příštího roku.

Mezitím se technikům skutečně podařilo aktivovat záložní jednotku systému přímo na dalekohledu, ač tento proces nebyl zcela přímočarý a bezproblémový. Zároveň bylo totiž nutné přepnout i záložní systémy palubních přístrojů. Během přechodu na zálohy došlo dvakrát k nepředpokládaným situacím, ale nakonec se podařilo vše vyřešit a dalekohled uvést znovu do provozu.

Nejen v rukou těchto sedmi astronautů je budoucnost kosmického dalekohledu. Zleva jsou Megan McArthur, Michael Good, Gregory C. Johnson, Scott Altman, John Grunsfeld, Michael Massimino a Andrew Feustel. Kredit – NASA.

Poté, co byly provedeny nezbytné kalibrace, se kosmický dalekohled vrhl opět do práce. A 30. října byl zveřejněn první snímek pořízený po měsíční odmlce. Je na něm zachycen zvláštní pár galaxií nesoucí označení Arp 147. Vědci ji hned překřtili na „Perfektní kosmickou 10“, protože galaxie v levé části snímku je poměrně nenarušená a připomíná číslici „1“, zatímco galaxie vpravo má tvar „nuly“ a je tvořená především prstencem intenzivní tvorby hvězd. Tento zvláštní tvar vznikl jejich vzájemnou interakcí poté, co levá galaxie doslova prošla skrz galaxii v pravé části snímku.

Ovšem aby dobrých zpráv nebylo příliš, jen velmi krátce po zveřejnění snímku bylo oznámeno, že servisní výprava bude ještě více zpožděna. Testy provedené na dostupné kopii jednotky SI C&DH ukázaly „významné“ problémy, které bude nutno vyřešit ještě před tím, než ji bude možno instalovat do dalekohledu. Technici budou potřebovat půl roku na to, aby tuto jednotku pro start připravili. Ten se tedy uskuteční nejdříve v květnu příštího roku.

Na závěr připomeňme, že stárnoucí dalekohledu může bez zásahu servisního týmu s největší pravděpodobností během několika následujících let zcela „odumře“. Nejrizikovější součástí jsou palubní baterie, které jsou původní a rovněž setrvačníky sloužící k zajištění správné orientace dalekohledu.

NewScientist.com