Kamera Hubblova dalekohledu se rozloučila fotografií „české“ mlhoviny
V pondělí 11. května 2009 ve 20:01 našeho času spadl kámen ze srdce nejednomu příznivci astronomie. Po zrušení, oživení a několika odkladech začala mise STS-125 k Hubblovu kosmickému dalekohledu. Jedním z mnoha úkolů sedmičlenné posádky raketoplánu Atlantis je výměna kamery Wide Field and Planetary Camera 2 za novější. Jen několik hodin před startem kosmického korábu byla zveřejněna poslední fotografie z této kamery.

Česko, Česko a zase Česko

S pátou a poslední servisní misí k Hubblovu dalekohledu má mnoho společného i Česká republika. V médiích už probleskla informace o tom, že si astronaut Andrew  J. Feustel vzal do osobního balíčku českou vlajku a výtisk Písní kosmických od Jana Nerudy. Chce tak udělat radost své tchýni, která pochází z České republiky. Naše země je ale v souvislosti s touto misí spojována nepřímo ještě v jedné oblasti.

Kamera Hubblova kosmického dalekohledu Wide Field and Planetary Camera 2 (WFPC2) pořídila krátce před svou výměnou poslední fotografii. Na ní je zachycena planetární mlhovina Kohoutek 4-55 (K 4-55). Že se vám zdá název český? Aby ne, vždyť mlhovina nese jméno českého astronoma Luboše Kohoutka (*1935), který se proslavil především objevem několika komet.

Mlhovina Kohoutek 4-55

Kamera WFPC2 zachytila snímek mlhoviny 4. května letošního roku. Jednotlivé barvy na snímku představují chemické prvky – červená dusík, zelená vodík a modrá kyslík. Mlhovina Kohoutek 4-55 se nachází asi 4 600 světelných let daleko směrem v souhvězdí Labutě.

Hvězda typu Slunce se na konci svého života stává rudým obrem a odhazuje svou plynnou obálku. Tím vzniká planetární mlhovina a v jejím středu hustý bílý trpaslík.

o

Záznam startu raketoplánu Atlantis (STS-125) k Hubblovu dalekohledu.

Kamera Wide Field and Planetary Camera 2

Kamera WFPC2 byla na Hubblův dalekohled instalována v roce 1993 místo kamery Wide Field/Planetary Camera. Během své 16 let trvající neúnavné práce pořídila obrovské množství fotografií těles sluneční soustavy i vzdálených vesmírných objektů. Do historie astronomie se navždy nesmazatelně zapsala fotografiemi dopadu komety P/Shoemaker-Levy 9 do atmosféry Jupiteru v roce 1994 nebo projektem Hubblová hluboká pole, pomocí kterého se astronomům podařilo zpřesnit odhad počtu galaxií ve vesmíru.

Start raketoplánu Atlantis

Při současné servisní misi bude kamera vyměněna za novou a modernější s označením Wide Field Camera 3. Atlantis dorazí k Hubblovu dalekohledu ve středu večer. O den později začne první z pěti výstupů do kosmu. Při nich bude kromě kamery WFC3 instalován i nový spektrograf COS (Cosmic Origins Spectrograph). Mimo to dojde i k výměně baterií, části tepelné izolace a především gyroskopů. Tyto setrvačníky zajišťují orientaci kosmického dalekohledu v prostoru a postupně „odcházejí“.

Autor: Petr Kubala