Vykopnuté černé díry s hvězdným doprovodem
Podle teoretických modelů by vzájemné kolize galaxií měly produkovat „extra husté hvězdné systémy“, ukrývající obří černou díru, jež předtím sídlila v jednom z galaktických center. Možná tyto zajímavé, zatím jen hypotetické vesmírné objekty ani nebude tak složité odhalit. Když víme co a jak hledat.

Hvězdokupa M 75 v souhvězdí Střelce. Tak nějak by extrémně hustý hvězdný systém mohl vypadat.
Kredit: The NGC/IC Project

Supermasivní černé díry, tedy černé díry o hmotnosti statisíců až miliard Sluncí, obvykle spořádaně sedí uprostřed galaxií a pěkně tam polykají všechno, co se jim dostane do drápů. I tady u nás v Mléčné dráze jednu takovou máme. Mohla by se ale supermasivní černá díra stát bezdomovcem?

Podle teoretických propočtů ano. David Merritt z Rochester Institute of Technology a jeho kolegové nedávno rozpracovali koncept zatím jenom hypotetických „extra hustých hvězdných systémů“ (Hypercompact Stellar Systems, HCSS) a v nich s takovými bezprizorními děrami počítají. Měly by to být hvězdokupy s extrémní hustotou hvězd obíhajících kolem centrálních supermasivních černých děr obrovskými rychlostmi. Tyto objekty by měly představovat důsledky vzájemných srážek galaxií, při kterých je jedna z masivních černých děr nekompromisně vykopnuta ven z pohodlného hnízdečka v galaktickém středu i se suitou gravitačně oddaných hvězd.

Vystěhovaná černá díra by si měla vyrvat převážně hvězdy ze svého blízkého okolí a to ty, které ji původně obíhaly s rychlostí větší, než byla rychlost, jakou byla vymrštěna. Díky tomu by extrahusté hvězdné systémy měly fungovat jako unikátní kosmické fosílie, které ukrývají informaci o dávných velkolepých kosmických událostech. I kdyby se časem rychlost těchto vypovězených supermasivních černých děr zpomalila, pořád by oběžné rychlosti její hvězdné suity ukrývaly informace o tom, jak kolize vypadala. Autoři to přirovnávají k přečtení DNA dávno vymřelých tvorů.

Celé je to zatím jenom teorie. HCSS s vystěhovanou supermasivní černou dírou ještě nikdo nenašel. Nebo jinak, ještě nikdo si ho neuvědomil. Merritt a spol. totiž tvrdí, že velmi pravděpodobně už o nich víme, jen je považujeme za obyčejné kulovité hvězdokupy.

Kolize galaxií je vždy úchvatná podívaná. Kolize dvou galaxií v přímém přenosu: Galaxie Tykadla (Antennae) v souhvězdí Havrana.
Kredit: Robert Gendler, ESA/Hubble

Klíčovým rozdílem, podle kterého by se oba, jinak zdánlivě podobné vesmírné objekty – HCSS a hvězdokupa – měly dát rozeznat je právě oběžná rychlost. V HCSS, díky existenci gravitačně silně působící černé díry by hvězdy měly kolem ní obíhat mnohem rychleji, než hvězdy v běžné hvězdokupě obíhají kolem těžiště (barycentra), kde žádné „přitažlivé“ monstrum nesídlí. Na hvězdy v HCSS musí totiž působit taká odstředivá síla, jež vykompenzuje silnou gravitaci. Tento rozdíl v rychlostech je ale dost obtížné ze Země změřit, protože jsou k tomu nutné snímky z největších teleskopů, vyhotovené s velmi dlouhou expozicí.

Čas od času by ale HCSS měla bliknout jako maják. To když obrovské gravitační působení černé díry (přesněji její slapové síly - síly které například v systému Země – Měsíc způsobují příliv na obou protilehlých stranách naší planety současně) roztrhá blízkou hvězdu a její trosky pak hladové temné monstrum navždy pohltí. Když se černá díra cpe větším množstvím hmoty, urychluje jí na nepředstavitelné rychlosti. Dochází k dramatickým jevům, které způsobují, že než je hmota nenávratně spolknuta, vyzařuje elektromagnetické vlnění a z rotačních pólů černé díry tryskají proudy vysoce energetické plazmy a záření. I takové záblesky by mohly extrahustý hvězdný systém prozradit.

Arp 148 nebo též Mayallův objekt v souhvězdí Velké medvědice. Výsledek srážky dvou galaxií ve vzdálenosti 500 miliónů světelných let od Slunce.
Zdroj: HubbleSite

Kde HCSS hledat? Podle Merritta a jeho kolegů jsou nejlepším místem blízké kupy galaxií, třeba jako Kupa galaxií v Panně, která obsahuje 1300 až 2000 galaxií, tvoří jádro Místní nadkupy galaxií a je od nás vzdálená zhruba 60 miliónů světelných let. Badatelé odhadují, že by v Kupě galaxií v Panně měly být celé stovky až tisíce HCSS. Navádí je k tomu představa, že většina galaxií v této i v podobných kupách vznikala splýváním menších galaxií. Zároveň je úniková rychlost z kupy galaxií tak velká, že by ji vykopnutá supermasivní černá díra s celým hvězdným doprovodem neměla překonat.

Jak se zdá, vlastně by objevení extrahustého hvězdného systému nemělo dělat až takové problémy. Astronomové případný úspěch jistě hlučně oslaví, protože by jim přinesl odpovědi na vícero zajímavých otázek, třeba jestli vůbec mohou supermasivní černé díry existovat mimo prostor galaxií. Zároveň bychom si ale měli držet palce, aby nějaký, zatím neodhalený HCSS neměl v plánu větší kolizi v našem blízkém kosmickém okolí.

Zdroje: ScienceDaily 10.7. 2009, Wikipedia (Hypercompact stellar system, Virgo cluster), Astrophysical Journal Online

Datum: 20.07.2009 16:27

Téma zajímavé, pravopis příšerný.

Radim Dvořák,2009-07-22 02:21:53

Shoda přísudku s podmětem, co Vám to říká?