Sluneční Bůh mění dinosauří evoluci
...aneb další svrchnotriasový teropod z Nového Mexika

Ghost Ranch v Novém Mexiku (Kredit: Barbara Danser)

V prestižním periodiku Science byla právě publikována vědecká studie s popisem nového teropodního dinosaura, významného pro lepší pochopení rané evoluce dravých dinosaurů v období svrchního triasu. Žil asi před 215-213 miliony let na území dnešního Nového Mexika, fosílie byly objeveny roku 2004 na slavné lokalitě Ghost Ranch ("Ranč duchů"). Jsou známy dvě poměrně kompletní kostry a části dalších šesti, uložené v sedimentech souvrství Chinle.

Rekonstrukce hlavy nového svrchnotriasového dinosaura. Patří k zajímavým příspěvkům debaty o evoluční radiaci dinosauřích skupin na počátku jejich existence. Převzato z webu National Geographic

Zainteresovaní vědci čekali s publikací celých pět let, protože si dle vlastního sdělení nebyli jisti významem a interpretací tohoto zajímavého objevu. Vypreparování všech kostí z matečné horniny má navíc zabrat ještě celé další roky. Dinosaurus dostal jméno Tawa hallae, přičemž rodové jméno je odvozeno z domorodého jazyka Hopi, kde označuje slunečního boha Pueblů. V dospělosti byl tento dravec dlouhý asi 2-4 metry a v kyčlích dosahoval výšky do 1,5 metru (juvenilní exemplář pak 2 metry na délku a 70 cm v kyčlích).

Největší význam nového objevu spočívá zřejmě v tom, že poněkud ozřejmuje evoluční úlohu ještě staršího argentinského teropoda druhu Herrerasaurus ischigualastensis. Nový dinosaurus totiž vykazuje směsicí primitivních znaků herrerasaurů (například ve stavbě pánevních kostí) a znaky pokročilejších dravých dinosaurů (například dutiny v obratlech pro umístění vzdušných vaků). Zdá se, že Tawa představuje doklad příslušnosti herrerasaurů ke skutečných teropodům (o čemž se dříve někdy pochybovalo). Je také pravděpodobné, že evoluce dinosaurů ve svrchním triasu byla velmi rychlá a tři hlavní vývojové linie se objevily krátce po samotném vzniku skupiny. Následujících asi 170 milionů let pak dinosauři pokračovali ve vývoji, v základních rysech "nastoleném" již někdy ve středním triasu.

Ghost Ranch v Novém Mexiku (Randall Irmis, (vlevo) z Utah Museum of Natural History, a Sterling Nesbitt, (vpravo). Kredit: Alan Turner.

Fosílie nového teropoda byly objeveny na lokalitě, odkud jsou popsáni dva další teropodi. Vedoucí výzkumu Sterling J. Nesbitt z Amerického muzea přírodních věd poznamenává, že tito dinosauři jsou bližší svému argentinskému předkovi než sami sobě navzájem. Tento fakt naznačuje, že evoluční radiace proběhla již na území dnešní Jižní Ameriky a teprve později migrovali zástupci různých dinosauřích skupin na sever i do jiných částí světa (tehdejšího superkontinentu Pangey). Rozšíření z Jižní Ameriky také zřejmě probíhalo ve více vlnách. Tawa představuje velmi významný objev, a to i v dosud nejúspěšnějším roce dinosauří paleontologie v historii, tedy v roce letošním.

Stránky autora> Dinosauria http://dinosaurus.bloguje.cz