Úspěšný start soukromé nosné rakety Falcon 9  
Z floridské startovací rampy SLC 40 nedávno vzlétla nosná raketa Falcon 9 společnosti SpaceX. Odborníci i nadšenci jsou opilí totálním úspěchem, který se zapíše do historie kosmických letů.

 

Zvětšit obrázek
Falcon 9 na startu. Kredit: SpaceX.

V pátek 4. června, po 20:45 středoevropského letního času, obletěla celý svět zpráva o naprosto úspěšném prvním startu privátní nosné rakety Falcon 9 od Space Exploration Technologies Corporation, zkráceně SpaceX.

Zvětšit obrázek
Falcon 9 v montážní hale. Kredit: SpaceX.

Padesátimetrová raketa s maketou kosmické lodi Dragon se krátce po nervy drásajícím přerušení odpočítávání kvůli chybě čidla těsně před startem nakonec bez problémů vznesla z modernizované floridské odpalovací rampy Cape Canaveral Air Force Station Space Launch Complex 40. Po 9 minutách a 38 vteřinách letu se maketa Dragonu po oddělení prvního a druhého stupně Falconu 9 spokojeně uvelebila na oběžné dráze, přibližně 250 kilometrů nad zemským povrchem.

 

Je to bezpochyby fantastický úspěch. Samotný zakladatel společnosti SpaceX, snílek a filantrop Elon Musk viděl šance na úspěch vůbec prvního pokusu o start svého Falconu 9 kolem 75 procent. První testy velké nosné rakety obvykle nekončí zcela podle předpokladů. Falcon 9 to ale očividně dokázal. Na YouTube jsou už k vidění videa jásajících zaměstnanců další Muskovy společnosti Tesla Motors a jejich nadšení se nakažlivě šíří světovou sítí.

 

 

Zvětšit obrázek
Kosmická loď Dragon. Kredit: SpaceX.

Radost akcionářů SpaceX i fanoušků kosmických letů je o to větší, že první ostrý start Falconu 9 provázela celá řada nepříjemných odkladů. Původně byl naplánován na 29. listopadu 2009. Tehdy se ale neuskutečnil a od té doby byl postupně přesouván na 9. února, 3. března, 8. března, 22. března, 12. dubna, 16. května, 23. května a také 27. května 2010. V takové situaci asi jenom málokdo čekal, že první let Sokola 9 proběhne tak hladce.

 

Zvětšit obrázek
Test motoru Merlin 1C. Kredit: SpaceX.

Dvoustupňovou nosnou raketu Falcon 9 pohánějí raketové motory Merlin 1C na raketový petrolej RP-1 a tekutý kyslík. V prvním stupni jich je 9, druhý stupeň s nákladem pak pohání už jenom jediný. Tyto motory byly společností SpaceX velmi lstivě vyvinuty tak, aby je bylo možné vyzvednout z moře a poté znovu použít ke startu další nosné rakety, což pochopitelně příjemně snižuje cenu za přepravu nákladu na oběžnou dráhu, která se v současné době rovná zhruba polovině ceny u státní konkurence. Raketa Falcon 9 ho přitom ve své základní verzi dopraví na nízkou oběžnou dráhu 10,5 tuny v ceně přibližně 27 miliónů dolarů za let a na geostacionární oběžnou dráhu 4, 5 tuny.

 

Společnosti SpaceX a Orbital Sciences mají s NASA od 23. prosince 2008 podepsané kontrakty v rámci projektu Commercial Orbital Transportation Services. Ten by měl NASA zachránit před naprostou potupou a závislostí na cizích nosných raketách při letech na Mezinárodní vesmírnou stanici ISS. Pokud vše půjde podle plánu a při společnosti SpaceX zůstane kosmická štěstěna, tak by v blízké době měly následovat další testovací lety. V rámci letu Demo flight 1 by měl Falcon 9 vynést 2 maličké satelity třídy typu CubeSat, během letu demo flight 2 by se měla kosmická loď Dragon spojit s dříve odpojeným 2. stupněm nosné rakety Falcon 9 a při letu Demo flight se v případě úspěchu kosmická loď Dragon cvičně spojí s ISS. Pak už by nemělo nic bránit komerčnímu využití nosné rakety Falcon 9 a kosmické lodi Dragon, jako dopravního prostředku pro astronauty a zboží při cestě na Mezinárodní vesmírnou stanici.

 

 

Zvětšit obrázek
Falcon 9 spěchá směrem k nízké oběžné dráze. Kredit: SpaceX.

Obama si může mnout ruce, protože nečekaný úspěch prvního letu Falconu 9 do jisté míry ospravedlňuje jeho často kritizované spolehnutí se na soukromé společnosti provozující kosmické lety. Je potěšující, že privátní nosná raketa Falcon 9 je svými parametry vcelku srovnatelná se státními těžkými nosnými raketami, jako jsou například Titan IIIC, Ariane 5, H-IIA, Atlas V, Chang Zheng 5, Proton nebo GSLV III. Nezbývá, než se připojit k celosvětovým přípitkům pro SpaceX. Oproti původním skeptickým předpokladům mají soukromé nosné rakety zřejmě poměrně spokojenou budoucnost.

 

Falcon 9

 


Prameny:  NewsDaily 4.6. 2004, Wikipedia (Falcon 9).


 

Datum: 05.06.2010 10:20
Tisk článku


Diskuze:

Jan Kýla,2010-06-08 00:33:12

Odpovědět

Výfuk

Jan Kýla,2010-06-08 00:33:09

Tipnul bych si, že ten výfuk je z turba, které pumpuje palivo do motoru. U "lepších" motorů je výfuk odveden do spalovací komory.

Každopádně je to dobrá zpráva a pro firmu skvělý úspěch. Byť technicky je to návrat o 50 a více let zpět.

Odpovědět

par upresneni

Roman Rodak,2010-06-07 09:29:20

bohuzial, cena jedneho letu Falcon 9 je podla stranky SpaceX uz za cenu minimalne 45 milionov dolarov.
a zda sa mi, ze na poslednom obrazku je namiesto Falconu 9 Falcon 1, ktory ma len jeden motor Merlin (zhodny s tym na F9).
Inak je tento prvy a nadmieru uspesny start F9 naozaj skvely uspech, kedze Falconu 1 sa to podarilo tusim az na stvrty krat.
Mimichodom, neviete nahodou naco je na raketovom motore vyfuk? (ta postranna trubka z ktorej vychadza cierny dym)

Odpovědět

Bigelow-Aerospace a Fresnelova čočka

Igor Turecek,2010-06-05 13:24:10

Málo kdo ví, že kromě Mezinárodní kosmické stanice (International Space Station . ISS) krouží kolem Země další dvě. Jmenují se Genesis 1 a Genesis 2. Stanice jsou nafukovací, tj. po dopravení do vesmíru se nafouknou. Ve vzniklém prostoru lze postavit hotel, vědeckou stanici, vojenskou pozorovatelnu apod. Na říjen 2010 je plánován přenos energie z vesmíru podle projektu Charlese Shultse. Na získání energie používá Fresnelovu čočku. To je například taková ta placka, která se přilepí na zadní sklo automobilu, abychom viděli těsně za něj. Původně se začala používat na majácích ke koncentraci světla.
Zmíněný Shultse objevil jako jeden z prvních fosilie na Marsu. Prozatím se setkal s odmítavými reakcemi.

Odpovědět


Bigelow-Aerospace a Fresnelova čočka

Václav Krajča,2010-06-07 22:23:00

A co na Vás říká doktor Chocholoušek?

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz