Poloponorka Ego  
Jihokorejci přišli s řešením, jak si za levno vychutnat pohled na podmořský svět bez nutnosti nasazovat si akvalung. Proti mini ponorkám má jejich poloponorka celou řadu předností.

 

Zřejmě největší výhrou pro výrobce i provozovatele poloponorek je to, že těmto "člunům s velkým břichem" nemůže dělat obstrukce úřední šiml. Vyhnete se dohadování a složitým schvalovacím řízením pro povolení provozu takových plavidel. A že v případě miniponorek jich je - od tlakových zkoušek trupu a kopkitů, přes složité proškolování obsluhy i členů posádky.

 

Jihokorejské plavidlo je v podstatě ponton pod nímž je podvěšena kabinka pro dvě osoby s průhlednými stěnami. Je pravda, že se s tím nedají dělat hloubkové ponory a že jde spíše o obdobu šnorchlování. Výhodou ale je, že můžete pozorovat podvodní svět v jakémkoliv prostředí, počasí a dlouhodobě. A že tento druh kratochvíle, případně seriózního výzkumu, mohou provozovat i naprostí diletanti, senioři a osoby nějak hendikepované, které například kvůli astma nemohou použít dýchací  přístroj.


Plavidlo je z dílny firmy Raonhaje a zdá se, že se jí podařilo vyrobit produkt, který má velké šance na trhu uspět. Poloponorka je jak dělaná pro provozovatele letovisek, kteří ji mohou návštěvníkům pronajímat tak, jako se již pronajímají různé šlapací vehikly. Individuálních zájemců o koupi poloponorky pro vlastní použití také nemusí být málo. I když cena zatím není uvedena, neměla by být velká. K výrobě není potřeba žádných speciálních materiálů, které by musely být testovány na  vysoké tlaky a technické řešení je natolik jednoduché, že náročnost výroby se od běžného člunu prakticky neliší. Cestovní rychlost výrobci neuvádějí, ostatně při pozorování dění pod hladinou je spíše na škodu. Korejci  jen uvádějí, že zařízení může pracovat osm hodin v běžném cestovním režimu, nebo čtyři hodiny na maximální rychlost.


Délka plavidla: 3,27 m, šířka 3,35 m, výška 2,39 m. Průměr bočního průzoru: 1 m, rozměr čelního okna 1,14 x 1,1 m. Průhledné díly o tloušťce 2 cm jsou z akrylátu vyráběného v Německu. Celková hmotnost plavidla (bez posádky) je 3 500 kg, maximální náklad 300 kg. Pohon zajišťují  elektromotory: 2 x 2 kW (48 V). Nabíjecí doba baterií 6 – 10 hodin. K vybavení patří kamera, LCD monitor, hloubkoměr, GPS navigace, kompas, intercom. Podrobný přehled o vybavení a další obrázky zde.

 

 


Pokud by Vám šnorchlování nestačilo, s americkou verzí miniponorky z dílny Grahama Hawkese ze San Franciska se lze podívat do větších hloubek. S jeho Deep Flight Super Falconem můžete vzít přátele na vyjíždku až do hloubky 330 metrů pod hladinu. Teda, pokud máte v bance na účtu okolo 1,5 milionů dolarů.

 


 

Výlety pod hladinu lze pořídit i levněji. Například se šlapací miniponorkou od ruského Námořního inovačního střediska (MIT - Marine Innovation Technologies). Je 3,5 metrů dlouhá, 2 metry široká a 1,2 metru vysoká. Uveze dva pasažéry. Pokud se prý pořádně šlápne do pedálů, dosáhne plavidlo pod hladinou  rychlosti dvou až tří uzlů (3,7 kilometrů za hodinu). Komu se šlapat nechce, může si za příplatek nechat namontovat elektrický pohon. Ponorka je k mání za pouhých 70 000 dolarů.

 

Další obrázky s pohledem do kabiny šlapací miniponorky  ZDE.

Datum: 25.02.2011 09:34
Tisk článku


Diskuze:

Žádný příspěvek nebyl zadán

Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz