Probiotika střevní mikroflóru neovlivňují
...zní verdikt nové americké studie.

Koncentrované zdraví, nebo daň za důvěru k reklamě? Kdo si na pravidelné dávky víry navykl, jistě by se bez nich cítil hůře. Cílem reklamy je přesvědčit.

Přesně dvacet autorů, 19 amerických vědců ze tři známých univerzit a jeden Francouz z Centra pro makromolekulární biologii v Marseille, zveřejnilo v časopisu Science Translational Medicine výsledky velmi precizně kontrolované studie, jejíž závěry nepotěší ty, kteří se podílejí na gigantickém, reklamou dobře zajištěném výnosném obchodu s probiotickými přípravky. Vědci totiž zjistili, že konzumace „zázračných“  probiotik různých druhů má neporovnatelně  větší vliv na naše peněženky než na střevní mikroflóru. Jinými slovy – nijak ji nemění.

Nathan McNulty, mikrobiolog na Washington University v St Luis přesvědčil sedm párů jednovaječných dvojčat ke spolupráci na výzkumu. Protože tyto sourozenecké páry mají stejný genom, jsou vzácným, intenzivně vyhledávaným objektem zejména porovnávacích studií různého druhu.
McNulty jednoho z každé dvojice požádal, aby po dobu několika týdnů dvakrát denně snědl známý druh probiotického jogurtu s obsahem pěti bakteriálních linií (Bifidobacterium animalis subsp. lactis, Lactococcus lactis subsp. cremoris, Streptococcus thermophilus a dvě linie Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus).

Úkol dvojčat tedy nebyl nijak náročný ani nepříjemný. To však již nelze říci o členech samotného výzkumného týmu, kteří  museli dělat analýzy bakteriálních genomů ze vzorků stolice všech čtrnácti testovaných. A to opakovaně po čas 4 týdnů před začátkem probiotické diety, pak 7 týdnů v jejím průběhu a ještě další 4 týdny po ukončení. Závěry pro mnohé skepticky uvažující lidi nejsou překvapivé – bakterie z probiotických jogurtů se v trávícím traktu nezabydlují, ani neovlivňují složení původní střevní mikroflóry nebo poměrné zastoupení genů kódujících známé enzymy.

Šéf výzkumu, Jeffrey Gordon z Washingtonské univerzity zjevně neočekával opačný výsledek: „My jsme (v průběhu pokusu) dvojčatům dodali celkově jenom několik miliard bakteriálních buněk k těm desítkám bilionů mikrobů usídlených v jejich střevech.“

Aby se vyloučily případné vlivy, které u lidí nelze zkoumat, ale které by mohly deformovat výsledky, dalšími, již méně dobrovolnými účastníky studie byly laboratorní gnotobiotické myšky přivedené na svět císařským řezem a chované v přísně sterilním prostředí, aby mohly být „osídleny“ jenom cíleně zvolenými bakteriemi. U gnotobiotických organismů jsou pak známy všechny bakteriální linie v jejich tělech.

Trávící trakt myšek vědci uměle „oseli“ 15 bakteriálními druhy, které jsou typické pro člověka. Genomy těchto střevních bakterií jsou známy, proto tyto modelové myšky nabízely možnost získat přesnější, neidentifikovatelnými vlivy nezatížené výsledky sekvenování DNA ze vzorků exkrementů.

Podobně jako polovina dvojčat, i část myšek byla na probiotické stravě, v jejich případě ale dodávané žaludeční sondou. Výsledky také dopadly podobně – původní střevní mikroflóra se změnila zcela nepatrně. Jediný výraznější rozdíl, který vědci odhalili pomocí analýz RNA, byla zvýšená exprese mikrobiálních genů pro enzymy, jež umožňují metabolizmus uhlovodíků. Jinými slovy, na zastoupení genů se sice nezměnilo nic, jen se vybudily k větší aktivitě ty, podle nichž buňka tvoří bílkoviny, které pomáhají rozkládat složitější cukry a škroby.

V dobré víře a ve snaze dát svému dítěti vše potřebné nepodléhejme reklamě. Často zneužívá právě tyto nejhlubší city.

Doposud byla publikována celá řada studií prokazujících, jak konzumace mléčných výrobků s obsahem probiotických bakterií – linií Lactobacillů a Bifidobacterií  - prospívá zdraví. Objektivitu závěrů často zpochybňují zájmy firmy, která výzkum financuje. Nejen u léků je v takových případech negativní výsledek hodně nežádoucí. Lze očekávat, že vědci, kteří dospěli k jiným výsledkům než nynější studie, se budou k ní stavět kriticky. McNulty je ale přesvědčen, že stejná odezva u lidí i myší na pravidelné denní dávky mléčného výrobku s obsahem probiotických bakterií prokazuje správnost postupů a objektivitu výsledků.

U přípravků, které když nepomohou, neuškodí, je na každém z nás, jestli reklamě uvěří, nebo ne. Podobně je to u homeopatik a většiny takzvaných výživových doplňků. Přívlastky jako „imunitass“, „defensis“ u L. casei nejsou součástí vědeckých názvů určitých bakteriálních linií, ale jenom obchodním trikem. Firma Danone je dost bohatá, aby financovala nebo se finančně spolupodílela na řadě výzkumů. Na své stránce odkazuje i na českou studii dokazující, že probiotika podávaná současně s trojkombinací antibiotik proti Helicobacteru pylori zvyšují účinnost léčby. I když i jiné studie dospěly k podobným závěrům, ani zde nevládne konsenzus. Například v roce 2009 zveřejněná polská studie tuto souvislost nepotvrdila u bakterie Lactobacillus rhamnosus (poddruhu L. casei) a letošní portugalský výzkum u bakterie Lactobacillus acidophilus.

Na stranu probiotik se staví  i nedávno zveřejněné překvapivé výsledky bádání irsko-kanadského týmu, který tvrdí, že Lactobacillus pomáhá při léčbě stavů úzkosti a deprese. Alespoň u myší.

Video ze serie BBC – Horizon v podstatě potvrzuje závěry americké studie. I tento třítýdenní experiment s 21člennou skupinou dobrovolníků naznačuje, že navzdory brainwashing-propagaci probiotických bakterií výsledky vůbec nejsou jednoznačné. U většiny zdravých testovaných jedinců se nezjistily žádné změny. Závěrečné analýzy dokonce odhalily i případ zhoršení zdravotního stavu, i když ho jistě nelze jednoznačně připsat na vrub probiotickým kulturám.

Zdroj: Nature , Science Translational Medicine

Datum: 28.10.2011 21:06

Probiotics Reduce Infections for Patients in ICU

Rudolf Dovičín,2011-12-05 22:33:20

Probiotics Reduce Infections for Patients in Intensive Care, Study Finds

Effects of probiotics on serum levels of Th1/Th2-cytokine and clinical outcomes in severe traumatic brain-injured patients: a prospective randomized pilot study

Několik připomínek:

Jan Šimůnek,2011-10-31 10:00:28

1. Z referátu není jasné, zda byla kontrola na vstupu ve smyslu, že výrobek obsahuje živé bakterie - na trhu existuje řada výrobků, které jsou sice kvašené, ale následně se z důvodu delší úchovnosti (a tedy i použitelnosti pro velkoprodejce) pasterizují.
2. Přechod tekutiny přes žaludek bez její sterilizace žaludeční HCl je možný skrze sulcus salivarius na malém zakřivení.
3. To už tu padlo: U zdravého člověka podobná mikroflóra prakticky nemá význam protože nemá co vylepšovat.
Existují studie, hodnotící účinky podobných výrobků na pacienty s chronickou zácpou, kde bylo prokázáno jak zlepšení klinického stavu, tak i posun mikroflóry stolice k fyziologické normě.
Běžně se užívají probiotické kultury v prevenci turistických průjmů, jako jsou "Montezumova pomsta" nebo "faraonova pomsta" a funguje to.
4. Uvedené bakterie patří mezi gram pozitivní, zatímco řada střevních patogenů je gram negativní (včetně Helicobacter pylori) a spektra na ně působících antibiotik se liší, proto se dají použít i při eradikaci H. pylori (a běžně se doporučují i při jiných typech ATB léčby).
5. Zásadní je i původ bakterií, nejúčinnější jsou kmeny původem z lidských střev, kmeny izolované ze zvířat zpravidla kolonizují lidské střevo jen na pár hodin až dnů.

Titulek je naprosto zcestný

Osel Kolemjdouci,2011-10-30 23:24:03

Musím říct, že tato studie žádný "objev" nepřinesla a tak, jak je pojatá ani nemohla přinést jiný výsledek.

Kultur v jogurtech a podobných mléčných výrobcích je jednak obecně málo, jednak u zdravých jedincům se zdravou mikroflórou ani nemají význam.

Očekával bych proto jednak porovnání u jedinců s oslabenou či nevhodnou mikroflórou (již zmiňované léčba antibiotiky či špatné osídlení) a jednak bych očekával testy s vyložené probiotickými přípravky v kapslích (druhů je celá řada).

Vzhledem k tomu, že nic z uvedeného testováno nebylo, je titulek naprosto zavádějící a účinnost probiotik nelze na základě této studie hodnotit.

Paní Gregorová, musím říct, že podobný článek jsem u vašeho jména nečekal - máte na víc.

Dagmar Gregorova,2011-10-31 06:41:36

Pan kolemjdoucí Osel,
jak je jednoduché jít kolem a do autora článku, jehož náplň se vám z nějakého důvodu nelíbí si pod ...ným pseudonymem "kopnout". Každý máme na "něco", že?
Název není zcestný, odpovídá výsledku výzkumu. Jestli se objevila zvýšená hladina enzymů, neznamená to, že to jsou enzymy "našich" bakterií a ne ty, jež si testovaní dodávali 2x denně do těla.
Střevní trakt nerozeznává dobré a špatné bakterie. Zabydlená mikroflóra musí mít alespoň základní obranný systém vůči cizorodým vetřelcům, kterých sníme ajajááááj... i při všech hygienických opatřeních. Naštěstí většinu cizích patogenů zničí nízké pH žaludku a sliz vylučovaný jeho sliznicí. Kdybyste si zničil mikroflóru, tak ani deset dávek probiotik denně vám její správné vyvážené složení nezajistí. Bifidobakterie a laktobakterie nejsou těmi dominantními. V lidské historii se tak málo lidí dostalo v dospělosti vůbec k nějakým mléčným výrobkům, že udělat z jejich fermentované formy téměř nevyhnutný zázrak je hlavně reklamním vymýváním mozku. Ale když vám z nějakých důvodů vyhovuje, nikdo vám to nebere. Ale probůh, nečekejte, že všichni budou unisono zpívat stejný oslavný refrén.
Mám zkušenosti (žel bohaté) z boje proti geopatogenním zónám, kde jsem také šlápla na otlak dobrému podnikání s virgulí a "stíniči". Dokonce financovaném ze státních grantů. To byly jiné "kopance"... Proč chceme být zaváděni a podváděni?

hm

Palo Priezvisko,2011-10-30 08:30:46

otazka teda znie, ako si realne zlozenie crevnej mikroflory trvalo vylepsit. ak niektore bakterie su prospesne, niektore pre telo skodlive, ako zabezpecit aby sa pomer posunul spravnym smerom?
mimochodom, vyrobcovia probiotik nikdy netvrdili zeby mliecne bakterie mali trvalo obsadzovat crevo. naopak, vsade pisu ze ich treba uzivat pravidelne, pretoze sa v creve neusadzuju, cim ubezpecuju ze su bezpecne. kazdopadne ja mam mikrofloru asi dost rozhodenu a nikdy som nemal pocit zeby mi probiotika pomohli

Re: hm

Zbyněk Oříšek,2016-04-29 07:56:15

Já beru probiotika vždy při užívání antibiotik. Konkrétně Probiolact. Míval jsem střevní potíže, když jsem bral antibiotika a v lékárně mi k nim nabídli probiotika a bylo po problému.

antibiotika

Kája Nezmar,2011-10-29 21:25:20

před 3 lety jsem měl asi tři čtvrtě roku vleklé potíže se zažíváním, občas průjmy, plynatost atd., později se dostavily náhlé úzkostlivé stavy atd. (máte silný pocit úzkosti a strachu bez příčiny). Potom došlo na antibiotika. K tomu užívání probiotik v kapslích. Neměly se brát souběžně, ale několik hodin po tom antibiotiku a pak ještě několik dní po dobrání antibiotik. K tomu obyčejný bílý český jogurt. Po pár týdnech vechny potíže přestaly.

Tak nejako som to tušil

Dušan Rajninec,2011-10-29 13:50:05

ale na druhej strane neuškodia. Keď už nič iné , budú starí ludia piť viac mliečných výrobkov.Len je nedôstojné pýtať za liter mlieka/trochu úprveného/ 3 - krát viac ako za mlieko.

Barak Obava,2011-10-31 13:49:39

"Keď už nič iné , budú starí ludia piť viac mliečných výrobkov." - taky metoda, jak se zbavit starých lidí :-/.

Nespamujte

Václav Vincik,2011-10-29 12:27:08

Raději nám povězte, co jsou tedy vlastně probiotika, když se hloupá WHO plná neznalých lidí ve své definici tak ukrutně mýlí, že to zde musíte mechanicky opakovat, abyste to napravil.

SPAM je nevyžiadaná reklama.

Rudolf Dovičín,2011-10-29 15:24:44

(Opravil som sa, pretože tento systém zavádzajúco ukazuje iný príspevok ako ten, ku ktorému nakoniec umiestni reakciu.)

Novú definíciu si ja predstavujem ako doplnenie starej známej zavedenej:

antibiotikum - látka, čo zabraňuje rastu (škodlivých) baktérií

a teda

probiotikum by skôr mohlo byť - látka, čo podporuje rast (prospešných) baktérií

není spam jako spam

Václav Vincik,2011-10-29 16:06:16

Od toho tu ale máme termín prebiotikum. I když musím uznat, že dle užitých předpon pre- a pro- to vypadá jako "to je klacík a to zas větvička".

Re: straw-man (fackovací panák)

Rudolf Dovičín,2011-10-29 17:17:53

Nikde som nenapísal, že WHO je hlúpa, ni to, že ten, kto si zvolí hlúpu definíciu, je hlúpy.

To boli len Vami doplnené slová/myšlienky.

Šárka Nováková,2011-10-29 00:29:55

Předně bych ráda řekla, že se mi nelíbí celkové, pro mě až bulvární, ladění článku, počínaje nadpisem. Výsledkem citované studie je, že sedmitýdenní podávání komerčně dostupného probiotického mléčného výrobku neovlivňuje významně mikrobiální složení, ale ovlivňuje do určité míry enzymatické složení exkrementů, a to u výše popsaných myšek více, než u lidí (zdravých), kteří se studie účastnili. Jenom příkladem poslední věta abstraktu: "These experiments illustrate a translational research pipeline for characterizing the effects of FMPs (FMP = fermented milk product) on the human gut microbiome"... mi nepřipadá jako rétorika studie, dokazující nulový vliv probiotik na střevní mikrofloru.
Pokud budu užívat probiotika, nebudu od nich čekat, že zapříčiní osídlení mých střev jogurtovou kulturou. Budu čekat, že podpoří činnost mikroorganismů ve střevě již přítomných. Takže závěr, že lidé, kteří do experimentu vstoupí se zdravou mikroflorou z něj se zdravou mikroflorou odejdou, mě nijak nepřekvapí. Zajímalo by mě spíše, jestli byl například prokázán vliv probiotik při obnově normální činnosti mikroflory u lidí, u nichž byla poškozena dlouhodobým užíváním antibiotik.
Srovnávat probiotika s homeopatiky mně osobně příjde nepatřičné, obzvlášť vzhledem k vyhrocené diskusi o homeopatikách, která zde proběhla nedávno u jiného článku. To je subjektivní názor. Objektivně k podobnému srovnání rozhodně neopravňuje citovaný článek.
Celkově nemám ráda propagační články reklamní (podobně jako marketingové tahy typu nazývání Lactobacilla casei L.casei imunitas, protože imunitas zní dobře a Lactobacillus by mohl vyvolat negativní asociace), ale podobně na mě působí články typu opačného, vždy mám totiž pocit, že mě autor považuje za s prominutím blba, který si na věc nedokáže sám udělat názor.

Dagmar Gregorova,2011-10-29 07:20:58

No significant changes in bacterial species composition or in the proportional representation of genes encoding known enzymes were observed in the feces of humans consuming the FMP.

Zkuste se nad tím evolučně zamyslet... Na tom výsledku přece není nic překvapivé. A jestli článek považujete za bulvární, s tím nic nenadělám.

souhlas

Tomáš Matějka,2011-10-28 21:51:40

Vůbec nepochybuji o výsledku tohoto výzkumu. Těm nesmyslům v podobě actiregularis, essencis, bifidus a podobným kravinám může uvěřit skutečně jen osoba řádně zmasírovaná dlouhotrvající reklamou. Naproti tomu takový domácí kefír, připravený z tibetské houby a čerstvého kozího nebo kravského mléka je výborným zdrojem vitamínů, minerálů, probiotických kultur a osvěžení. Nápoj z kefíru také zamezuje shromažďování a hnití potravy ve střevech, odkyseluje organismus (i když je chuťově kyselý, vyvolává zásaditou reakci organismu), produkuje enzymy, které pomáhají uvolnit ve vodě nerozpustné látky, rozkládá těžce stravitelné látky. Mlečná kefírová houba přeměňuje mléčnou laktózu v jiné sloučeniny a proto je kefír vhodný pro lidi trpící intolerací laktózy. Takže asi tak :)

pro- a anti- biotika

Dagmar Gregorova,2011-10-28 21:38:00

Asi se nepatří autorovi/autorce začít diskusi pod vlastním článkem, ale zvídavost mi nedá. Když jsem zabrousila na stránku zmíněného českého výzkumu (ale i dalších podobných)
zarazilo mě, že se v něm - alespoň jak jsem to pochopila, probiotika podávaly souběžně s antibiotiky. Protože proti H. pylori se musí vyjít do boje s dost těžkou municí, kladu si otázku, jestli jsou ty tři použité léky omeprazol, amoxicillin a clarithromycin natolik specifické, že probiot. bakterie neohrožují. Z abstraktu totiž vyplývá (jestli to dobře chápu), že léčba antibiotiky byla u části dětí doplněna Actimelem.

Václav Vincik,2011-10-28 22:51:36

Našel jsem malou ilustrační tabulku (http://www.pressweb.cz/tiskova-zprava/30644-bacillus-clausii-probiotikum-s-jedinecnymi-vlastnostmi). Některá probiotika budou s největší pravděpodobnější vůči antibiotikům rezistentnější než jejich patogenní kamarádi.

Jinak zajímavý článek, jen mě tak napadá, vzhledem k tomu, že význam probiotik spočívá hlavně v kompetici vůči patogenům a to dvojím způsobem - jednak by měla osidlovat střevo a zabraňovat adhezi patogenu na sliznici, což se nyní jeví jako liché uvažování, jednak by měla ale vlastním metabolismem ovlivňovat pH v okolí, což se jim odepřít nedá, protože při průchodu střevem jistě metabolizují... Ovšem do jaké míry je tento vliv významný na výsledné "pohodlí" patogenu?

Zopakujem čo som napísal vyššie:

Rudolf Dovičín,2011-10-28 23:00:41

(Ale chápem, že je to vadná definícia WHO.)

Zase blbé zaradenie

Rudolf Dovičín,2011-10-28 23:02:18

Prečo to konečne neopravíte?

Trošku nešťastný názov článku.

Rudolf Dovičín,2011-10-28 21:32:36

(Ale chápem, že je to vadná definícia WHO.)

Probiotiká nie sú len baktérie.
Dá sa očakávať, že väčšina z nich neprežije prechod roztokom HCl.

Oveľa zaujímavejšia by boli štúdie konzumácie rôznych druhov človekom nestráviteľných sacharidov či iných látok v potravinách na vplyv populácií rôznych črevných baktérií.

Dagmar Gregorova,2011-10-28 21:40:41

Probiotics are live microorganisms thought to be beneficial to the host organism. According to the currently adopted definition by FAO/WHO, probiotics are: "Live microorganisms which when administered in adequate amounts confer a health benefit on the host".[1] Lactic acid bacteria (LAB) and bifidobacteria are the most common types of microbes used as probiotics; but certain yeasts and bacilli may also be helpful.