Šest v jednom aneb návod na výrobu chimerických primátů
To, co se dlouho nedařilo, je realitou. Mláďata z „namixovaného“ makačího embrya jsou na světě. Navzdory tomu, že jde o konglomeráty buněk až šesti embryí, výtvory se tváří jako normální jedineci, těší se dobrému zdraví a mají radost ze života.

Opička jménem Roku je chimérou. Vznikla namixováním buněk šesti různopohlavních embryí. (Kredit OHSU)

Týmu Shoukhrata Mitalipova z Národního centra pro výzkum primátů na Oregonské universitě (OSU) vyšel v časopisu Cell článek o chiméře. Na tom by nebylo nic překvapivého. Publikací o genetických a somatických chimérách myší, ovcí, krav,... jsou stovky. Jenže tentokrát jde o opičí chiméru. Čím je tak zajímavá? Ničím, jen právě tou maličkostí, že jde o primáta, a u těch to zatím nikdo neuměl.

Injekce kultivovaných embryonálních kmenových buněk do blastocysty (rané embryonální stadium savců) u primátů k tvorbě chiméry nevede. Ani injekcí pluripotentních buněk dodaných do blastocysty z jiné blastocysty se chiméry dobrat nelze. Jedinou cestou je agregace totipotentních buněk z embryí ve čtyřbuněčném stádiu.

Jaké je tajemství Mitalipovova úspěchu? Vlastně také žádné.  Prakticky jen opisoval od matky přírody. Lidské, tedy primátí chiméry, jsou známy deset a více let. Některé se prozradily tím, že na bílé kůži arijského typu mají fleky hnědě pigmentovaných buněk od černošského tatínka. Ty lépe kamuflované odhalily až DNA testy. Někdy totiž vedly výsledky ověřování rodičovství až k takovým absurditám, že děti matky, která své potomky prokazatelně porodila, s ní geneticky neměly nic společného. A to jinak, než že matka je chimérou, vysvětlit nejde. Ale zpět k počinu Mitalipova amerického týmu, o němž nyní mluví celý svět v superlativech. Jak se mu podařilo překonat to, co u myší jde v laboratoři snadno a u primátů selhávalo? Šel na to přes potenci. Aby nedošlo k mýlce – jde o buněčnou potenci a buňky přezdívané totipotentní.

Roku and Hex from OHSU News on Vimeo.

Chiméra ze Starého Řecka byla stvůrou se třemi hlavami - hada, kozla a lva. Ty americké jsou také "splácány" dohromady z několika organismů, na obrázku je Hex se svou chimerickou "kamarádkou" Roku. No řekněte, nejsou roztomilé? (Kredit: OHSU)

Myší a primátí chiméry
Chiméry hlodavců jsou na Oslovi častým hostem a tak pro zopakování jen to podstatné - k jejich přípravě stačí do myší blastocysty vstříknout buňky pluripotentní (vypěstované na petriho misce z embryonálních buněk) a nebo dokonce jen indukované kmenové buňky (vypěstované z buněk kůže) a pak to vložit myšce do dělohy.

Nic nového pod sluncem, takto vypadá spontánní lidská chiméra vzniklá splynutím dvou embryí. Své dva tatínky prozradila odlišnou pigmentací.

Všechny pokusy připravit tak opičí chiméru již desítku let selhávaly. Až pokus s konglomerátem embryonálních buněk z nejranějších fází vývoje ebmrya vyšel. Primátí chiméru lze tedy v laboratoři připravit, pokud se různá embrya ve „stáří“ pár desítek hodin po početí, přesněji ve čtyřbuněčném stádiu, kdy jejich buňkám se říká totipotentní a každá z nich je schopna dát vznik jednovaječným dvojčatům, zbaví obalů a „splácají“ se dohromady.  Výsledkem je chiméra, v níž různé části jejího těla jsou tvořeny buňkami odlišného původu, a mají tedy i odlišnou genetickou výbavu. Jde prakticky o „srůst“ několika časných embryí dohromady v jeden celek. Vzniklý jedinec je „puzzle“ tolika jedinců, kolik zárodků na začátku vezmeme do hry. Mitalipov jich vzal dokonce až šest.
Vystrašenou veřejnost a všem, kdož by chtěli lidské chiméry začít laboratorně připravovat autor vzkazuje: „Nemá to žádný praktický význam!“  K tomu zbývá už jen dodat - je to i legislativně zakázáno.

Tento článek je pouze stručnou informací o narození první uměle připravené primátí chiméře. K oregonskému „frankenstejnovskému“ počinu se v nejbližší době vrátíme.

VIDEO: Shoukhrat Mitalipov z Oregon Health and Science University vysvětluje veřejnosti co „provedl“.

Datum: 06.01.2012 08:18

A co je na tom ilegální?

Slaviboj Ošćěpić,2012-01-07 10:54:05

S genomem manipulovat netřeba. Navíc šest splynutí vajíček se spermiemi = 6 duší. Ideální materiál pro nejrůznější církve, 6 spasených duší (asi nějaký druh herního platidla bez reálného krytí) za cenu jedné. Když se ještě trochu zamyslím, tak do toho třeba zapletu i politiku. Praktický význam ale vidím především u soudu: problematika kolektivní viny.

praktický význam

Martin Smatana,2012-01-06 21:39:12

Neviem ako autor chiméry, ale ja vidím praktický význam v odhalení spôsobu, ako bunky šiestich rôznych jedincov dokážu spoluexistovať v jednom tele, čiže vo výskume imunity. To sa môže hodiť pri transplantáciách, kde hrozí riziko odhojenia transplantovaného orgánu alebo tkaniva.

Ano máte pravdu

Josef Pazdera,2012-01-06 23:28:32

V té větě, kde autor hovoří o smyslu vytváření chimér, je ale slovíčko LIDSKÉ. Má tedy na mysli, že vytváření chimerických dětí, i kdyby si to například rodiče přáli, je nesmysl a tudíž že vytváření chimerických dětí je bez praktického významu. To co máte na mysli je ale výzkum a poznávání biologických procesů, což je věc důležitá a záslužná, pročež jí autor také dělá, ale to není praxe.

to mi akosi uniklo :)

Martin Smatana,2012-01-07 07:48:20

Ale ak sa náhodou natrafí na ľudskú chiméru, je možné požiadať nositeľa dvoch genómov, aby sa dobrovoľne prepožičal vede.