První úspěšný test léčby embryonálními kmenovými buňkami
Viděla jen ruku, kterou si mávala těsně před obličejem. Týden po operaci už rozeznávala prsty a zrak se jí dále zlepšoval. To vše díky léčbě lidskými embryonálními kmenovými buňkami.

Pokusům na lidech předcházely testy na hlodavcích. Mikroskopické snímky jsou řezy potkaním okem. Je na nich patrné, že lidské buňky se v sítnici zabydlely a stabilizovaly vrstvu světločivných pigmentových buněk. (Kredit: Advanced Cell Technologies)

Poté, co americká firma Geron předčasně ukončila testování léčby poraněné míchy lidskými embryonálními kmenovými buňkami a odpůrci této léčby si spokojeně zamnuli ruce, se blýsklo na lepší časy a ruce si mnou její zastánci. Přední lékařský časopis The Lancet zveřejnil výsledky ověřovacích testů experimentální léčby závažné oční choroby, tzv. makulární degenerace. Jde o první vědeckou publikaci týkající se použití lidských embryonálních kmenových buněk při léčbě lidí. A je nutno říci, že léčba se ukazuje jako bezpečná a její výsledky jsou povzbudivé.

Epitelové pigmentové buňky sítnice, které vědci z lidských embryonálních kmenových buněk vypěstovali a vpravovali injekčně do oka, jsou zásobárnou vitaminu A, recyklují fotopigment, produkují látky, které vytváří potřebné prostředí nejen v sítnici, ale i ve vrstvě pod ní. Jejich špatná funkce vede k lézím a porušení světločivné vrstvy a zhoršováním zraku. Mezi nejrozšířenější choroby vedoucí k slepotě a jejíž příčinou je vymizení epitelových pigmentových buněk, je makulární degenerace. (Kredit: Advanced Cell Technologies)

Lidé postižení některým z typů makulární degenerace postupně ztrácejí zrak, protože jim v oční sítnici odumírají světločivné buňky nebo jim do sítnice prorůstá hustá síť nově se formujících cév. Nejhůře bývá postižena na sítnici tzv. makula neboli žlutá skvrna. Na tomto místě je největší nahlučení světločivných buněk – čípků a tyčinek – a díky tomu zajišťuje tato část sítnice nejostřejší vidění. Pacientům trpícím makulární degenerací zastírají střed zorného pole šedé stíny nebo černé skvrny. Dochází i k deformaci obrazu ve zbytku zorného pole. Linie jsou pokřivené, obraz neostrý a barvy vybledlé.

Tým vedený Robertem Lanzou z americké biotechnologické společnosti Advanced Cell Technology a Stevenem Schwarzem z University of California v Los Angeles vypěstoval dvěma pacientkám s makulární degenerací náhradní buňky sítnice. Jako výchozí surovinu použili lidské embryonální kmenové buňky. Ty jsou vypěstovány v laboratoři z pět dní starého lidského embrya tvořeného několika desítkami buněk. Pro tyto účely se používají embrya, která vznikla při léčbě neplodnosti oplozením ve zkumavce. Někdy při tom vzniká více embryí, než kolik je nakonec zapotřebí. Pokud už rodiče neplánují narození dalších dětí, mohou "nadbytečná" embrya dobrovolně věnovat pro výzkum.

Vlevo je snímek zdravého oka, vpravo pod sebou jsou snímky ok pacientek, kterým lékaři injekcí buněk zlepšili zrak. Na horním snímku je oko pacientky (77 let) se suchou formou makulární degenerací (tmavá skvrna reprezentuje místo, kde došlo k vymizení vrstvy pigmentových buněk). Spodní snímek je nemocné oko druhé z léčených pacientek. Ta ve svých 26 letech prakticky oslepla. Trpěla také rozpadem sítnice, ale takzvanou „vlhkou makulární degenerací“. Na její sítnici není jedna velká, ale shluk menších tmavších skvrn v místech, kde pigmentové buňky již zmizely. I v tomto případě injekce transformovaných kmenových buněk do oka pacientce zrak zlepšila. Teoreticky by léčba kmenovými buňkami měla pomáhat asi u 200 různých druhů očních chorob. (Kredit: Advanced Cell Technologies)

Embryonální kmenové buňky vypěstované v laboratoři z embrya mají dvě základní vlastnosti – neomezeně se množí a dokážou se proměnit v jakýkoli ze zhruba 230 typů buněk dospělého lidského těla. Lanza, Schwarz a spol. z nich vypěstovali v laboratoři tzv. pigmentové epitelové buňky sítnice. Ty pak lékaři vpíchli pod sítnici oka dvěma pacientkám s pokročilou makulární degenerací. Obě ženy měly sice ještě zbytky zraku, ale prakticky byly slepé.
I když je oko místem, kde neprobíhají nijak zvlášť bouřlivé imunitní reakce, přeci se lékaři pojistili proti nežádoucí reakci oka na „vpád“ cizích buněk tím, že pacientkám po několik týdnů pomocí léků tlumili imunitní systém. Obavy panovaly i z toho, co všechno mohou transplantované buňky v oku napáchat. Nepromění se například na nádor? Žádná z těchto obav se nenaplnila. Transplantované buňky se v sítnici uchytily a množily se. Imunitní systém je toleroval. Také nádorová alotria si tyto buňky odpustily. Lékaři tak mohli konstatovat, že buňky rozhodně neškodí. Nakolik však prospívají?

Autoři studie sami přiznávají, že z vývoje onemocnění u dvou pacientek rozhodně nelze vyvozovat dalekosáhlé závěry. Zvláště když onemocnění u obou pacientek hodně pokročilo a škody na sítnici byly rozsáhlé. Přesto bylo možné zaznamenat zlepšení u obou žen. Ukázalo se to například při čtení různě velkých písmen na zkušebním testu, jenž se používá k posouzení poškození zraku u diabetiků. Padesátiletá žena trpící tzv. Stargardtovým typem makulární degenerace původně na zkušebním testu nepřečetla nic. Po léčbě byla s to přečíst pět největších typů písmen. Sedmdesátiletá žena trpící tzv. suchou makulární degenerací dokázala před léčbou přečíst 21 typů písmen, po léčbě se jí zvýšila ostrost zraku natolik, že přečetla až 33 typů písmen. Lepší představu o pokroku vyvolaného léčbou si uděláme z toho, že žena se Stargardtovým typem makulární degenerace původně viděla jen ruku, kterou si pohybovala těsně před obličejem. Po týdnu už rozeznávala na své ruce jednotlivé prsty a zrak se jí dále zlepšoval.

Jistě, tyto ženy určitě nezačnou po večerech vyšívat. Přesto jim výsledek operace změnil život. I jiné přelomové lékařské postupy, jako například transplantace srdce, přinášely v počátcích jen malé zlepšení. Louis Washkansky přežil v roce 1967 s prvním transplantovaným srdcem pouhé dva týdny a pak zemřel. Dnes přežívají pacienti s transplantovaným srdcem v průměru 15 let.

Ukazuje, se, že léčba lidskými embryonálními kmenovými buňkami může pomoci mnoha nemocným. Má obrovský potenciál navracet zdraví a zachraňovat životy. Jestli budou z tohoto pokroku něco mít i obyvatelé zemí sdružených v Evropské unii, není tak úplně jisté. Naše „bruselská máti“ se staví k výzkumu na lidských embryonálních buňkách rozpačitě a momentálně hrozí, že se k němu postaví vyloženě macešky. V Evropském parlamentu už vznesli zástupci hned několika politických uskupení (například „zelení“) návrh, aby Evropská komise nefinancovala výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách, protože je to neetické a stejných výsledků lze prý dosáhnout i léčbou jinými typy buněk. Kde berou tito politici jistotu (nebo drzost) pro taková tvrzení, není jasné. Z lékařské literatury nic podobného vyčíst nelze.

Pokud by tento návrh prošel, dostala by se Evropská unie do podobné situace, v jaké se nacházely Spojené státy za vlády George Bushe mladšího. Také tam platil zákaz financovat výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách ze státních (federálních) zdrojů. Amerika si tím rozhodně neposloužila. Bushova administrativa si tímto tmářským verdiktem vydobyla punc zatvrzelých zpátečníků. Vývoj léčby lidskými embryonálními kmenovými buňkami se v USA a potažmo i ve světě drasticky zpomalil. Teď se snaží k podobné hlouposti donutit Evropskou unii parta poslanců Evropského parlamentu.

Stewen Schwartz a Robert Lanza aplikují injekci do oka nemocného makulární degenerací suspenzi živých pigmentových buněk. Ve 150 mikrolitrech je 50 000 buňěk, které v laboratoři vypěstovali z buněk lidského embrya. (Kredit: Advanced Cell Technologies)

Nikdo nikoho nenutí, aby se případnou léčbou lidskými embryonálními buňkami nechával držet při životě nebo dokonce úplně uzdravit. Nikomu není odpíráno právo odmítnout léčbu, kterou považuje za neetickou. Na druhé straně sporu o lidské embryonální kmenové buňky však tolerance chybí. Odpůrci léčby vyhlašují svůj náhled za jediný správný a z moci úřední se ho snaží vnutit všem. Kam se poděl respekt k pluralitě názorů?

Dokud vládl ideologický diktát nad biomedicínskou vědou za Atlantikem, mohli jsme si říkat: „Je to jejich věc.“ Teď se ale rozhoduje o tom, jak bude vypadat biomedicínský výzkum a medicína v zemích, v kterých žijeme. A to už je jen a jen naše věc. Záleží na nás, jak si to v Evropě zařídíme a co budou prosazovat naši zástupci v Bruselu.
"Uvidíme – a to doslova,“ píše v komentáři ke studii v časopise The Lancet přední expert na buněčné terapie Anthony Atala z Wake Forest Institute for Regenerative Medicine o perspektivách léčby slepoty pomocí lidských embryonálních kmenových buněk.
Bude to platit i o perspektivách léčby slepoty a dalších onemocnění v Evropské unii? Uvidíme? Anebo nám bude všem - vidoucím i nevidomým, zdravým i nemocným - z rozhodnutí evropských politiků jen "přecházet zrak"?

Psáno proBigbloger a Osel.cz

Datum: 03.02.2012 22:33

"Nezaujatost" a "respekt"

Zdenek Nel,2012-02-17 16:07:13

Vážený pane Petře,
na Oslu si vždy rád počtu, tento článek byl také zajímavý. Až poslední odstavce mě rozhořčily. Vážně jste se v odborně neseném článku musel tak nevybíravým způsobem pouštět do kritiky postupu EU? To Vás nenapadá, že podle mnohých je takovýto výzkum a postup neetický? Že Evropa stojí na křesťanských základech, podle kterých je tento postup neetický? Píšete, kam se poděl respekt k pluralitě názorů. Kam se pak poděl Váš? Ano, embryonální kmenové buňky jsou svými vlastnostmi výjimečné. Ale svítá naděje na využití kmenových buněk s těmito vlastnostmi z jiného zdroje než lidského embrya (odebrané postnatálně). Zatím mají současné postupy určité mouchy, ale je přece důležité se tímto výzkumem dále zabývat. Tyto buňky by měly také výhodu genetické shody s hostitelem a jejich použití pro léčbu by nebránilo snad ničí svědomí, to už ale odbíhám. Co jsem chtěl hlavního říct je to, že do odbornějších článků osobní útočný názor dle mého nepatří!

EU klinicke testy

Radek Vesely,2012-02-07 17:45:36

No snad nebude tak zle. 20.1.2012 byl podroben operaci prvni pacient v UK (ma Stargards macular deg). Vyhledejte si v google "marcus hilton" a najdete spoustu clanku. V nejhorsim budeme jezdit za touto lecbou do UK, protoze tam obvykle neprebiraji kazdou EU demenci jako my na kontinente..

ACTC

Petr Maly,2012-02-06 12:46:16

Dobrý článek. Jen doplnění - Za Obamy soud zákaz zrušil (na jaře 2011) a dnes USA může stát finančně výzkum podporovat. V Evropě na to šli Greenpeace jinak - EU soud zakázal patentovatelnost postupů jež vedou k zániku embrya (či-li ochrana výsledku výzkumu je nulová). ACTC může spoléhat na tzv. Blastomera patent http://www.advancedcell.com/patients/act-technology/, který (pokud bude obchodně fungovat) může být oním Trojským koněm do Zelené zakonzervované Evropy.

Ovsem pokud vim,

Josef Straka,2012-02-05 20:42:26

je zasadni rozdil mezi pristupem USA za Bushe (tedy, on to neprosadil Bush, ale samozrejme Kongres, tedy parlament, ze ano), ze v Americe se jenom rozhodli, ze nebudou na vyzkum kmenovych bunek davat federalni penize, a jinak nebudou do niceho mluvit, kazdy si muze badat za sve nebo firemni, jak chce. Soudruzi z EU chteji vyzkum kmenovych bunek ZAKAZAT vsem, i kdyz tito chteji utracet penize svoje. Proste klasicky rozdil mezi pravici (kdyz se mi nelibi porad v televizi, tak ji vypnu) a levici (kdyz se mi nelibi porad v televizi, tak zacnu pomoci lzi a pomluv natlakovou kampan za to, aby se podobne porady nevysilaly).

Vít Výmola,2012-02-06 12:14:43

Ten televizní příměr je hezký!

Kolonie otroků

Jaroslav Petr,2012-02-05 07:43:33

Pokud se budeme jako kolonie otroků chovat, tak s námi budou jako s kolonií otroků zacházet a budeme jako kolonie otroků také žít. Myslím, že přesně na to to naši velcí sousedé v EU hrají. Doporučuji k přečtení reakci na tento text na blogu Lidových novin od "dr.med. Cerny - obcan EU ne vsak CR". Myslím, že když se s takovou arogancí smíříme, tak si nic jiného ani nezasloužíme.

Zdeněk Jindra,2012-02-04 14:41:54

Jak - zařídíme v Unii? Stejně jsme akorát provincie otroků. Nejrozumnější by pro nás bylo se situací nezabývat, protože takové neřešitelné starosti nám akorát zkracují život.