Regulování bakterie Escherichia coli
Snaha chovatelů snížit ztráty, jejichž příčinou je bakteriální onemocnění mladých vnímavých zvířat, vede k nadměrnému používání antibiotik. Existují i alternativy.

Bakteriální infekce Escherichia coli je u prasat  nejčastějším původcem onemocnění a úhynu novorozených a odstavených selat. Výzkumné pracoviště  Southern Plains Agricultural Research Center v Texasu přišlo nyní s alternativou, jak zvířata ochránit i bez použití antibiotik. Roger B. Harvey, vedoucí projektu, vysvětluje, že se v podstatě  jedná o směs prospěšných bakterií. Používají pro ně termín RPCF (recombined porcine continuous-flow). Výzkumníci jsou přesvědčeni, že RPCF bude při snižování potřeby antibiotik přínosem.
Směsná kultura bakterií, sama o sobě, není dostatečně funkční. Nutné je upravit teplotní podmínky odchovu selat, zlepšit hygienu chovu a v potravě zvířatům aplikovat dostatek zinku ve formě kysličníku. Jde o komplexní přístup, který  vytvoří ve střevním traktu zvířat trvalý nadbytek prospěšných mikroorganismů a ty pak  nedovolí infekčním bakteriím se množit a vyvolat infekci.

Harvey a jeho kolegové z  Food and Feed Safety Research Unit , vychází vlastně z dlouho známých poznatků, že plod je prostý bakterií před narozením a že teprve po porodu začíná kolonizace gastrointestinálního traktu. Střevní mikroflóra se postupně se zařazováním nových krmiv stává komplexnější a různorodější. Mikroflóru lze považovat za první linii střevní obrany, protože je nezbytná pro modulaci epitelu a imunitního systému – tj. dvou dalších obranných mechanismů spojených se zažívacím traktem. Harveyova metoda zahrnuje kolonizování střevního traktu mladých prasat za pomoci směsi živých  bakterií, získaných ze střevního traktu jiných zdravých  zvířat a pomnožených ve fermentorech.    Pokud se těmto „dobrým“ bakteriím podaří střevo mladých prasat kolonizovat, obsadí v něm místa vhodná k uchycení. Případné další pozření potenciálně škodlivých a infekčních bakterií potom nezpůsobí onemocnění, protože prochází střevem bez možnosti se uchytit. Nejedná se však pouze o „mechanický“ efekt obsazení receptorů umožňujících přichycení ke stěně střeva. Některé z bakterií ve jmenované směsi, kromě toho, že obsazují místa k uchycení jiných bakterií, dokáží ještě tvořit baktericidní látky, ty potom působí proti patogenům také chemickou cestou. Ochranný efekt působí i snižováním pH, což většině patogenů nevyhovuje. Přípravek tedy přispívá hned několika efekty, kterými zvíře chrání před infekcí.

Na snímku z elektronového mikroskopu je shluk bakterií E. coli. Jednotlivé  bakterie jsou protáhlé útvary, které jsou zbarveny hnědě. Autor: Eric Erbe.

Účinnost podávání této bakteriální směsi byla testována v pokusu, ve kterém bylo 35 000 prasat. Pokus probíhal na čtyřech farmách s porodnami a odchovnami  selat. Farmy se nacházely v pěti různých regionech USA. Pokus probíhal v lokalitách, kde měli farmáři problémy s infekcemi  způsobovanými  E. coli, patogenním kmenem F-18.  Umělá kolonizace zažívacího traktu použitím směsi RPCF snížila nemocnost, úhyny bez potřeby medikace antibiotik.

V podstatě se jedná o stejný princip, který využívají například konzumenti produktu „Actimel“. Jeho základem je bakterie typická pro střevní trakt novorozenců živených mateřským mlékem – bakterie  Lactobacillus casei. V obou případech, jak u prasat  tak u lidí, jde o použití přirozeně se  vyskytujících mikroorganismů a v obou případech účinně chrání proti infekci.

Jen kdyby ta představivost ... orální aplikace něčeho, co pochází z části anální...

Prameny a další podrobnosti:
Agricultural Research Magazine, March 2004 - Vol. 52, No. 3: www.ars.usda.gov/is/AR/archive/mar04

Datum: 13.03.2004

Escherichia coli

Helena,2008-01-08 11:39:28

Escherichia coli se uhnízdila v mém močovém měchýři a už se jí tam moc líbí 4 roky.Beru non-stop antibiotika.Z antibiotik se mi bortí imunitní systém (užívám tedy autovakcíny z imunologie) a také moje játra jsou už na tom velmi špatně.Máte pro mě nějakou radu?Už nevím,kde hledat pomoc. Prosím o zprávu na e-mailo helgezka@centrum.cz.Díky

prosím pomocte!!

maja,2007-03-24 14:02:59

Prosím může te mi někdo říct proč se jmenuje bakterie escherichia coli právě tak!!???Strašně moc to potřebuju vědět tak mi prosim napište na e-mail !!!

ČR tento přípravek vyrábí přes 20let (Medipharm)

Honza,2004-10-13 13:14:29

To zase v USA na něco přišli. Doufám, že nám neseberou patenty. Probiotika nejen pro selata i s protilátkami proti Escherichia coli se vyrábí několit let v ČR (Medipharm CZ)

probiotika

Renata Nožičková,2010-01-27 11:19:04

mám kocoura,který trpí záněty močových cest.Příčina je escherichia coli?Zatím dostával stále jen antibiotika.Mohla by jeho problém řešit probiotika,lze to aplikovat kočkám?díky

Dlouhý odkaz

Pazdera,2004-03-14 00:14:26

Nejdelší odkaz jsem odstranil. Snad to takhle bude OK. Josef

Dlouhy odkaz

Jirka,2004-03-13 19:17:38

Prosim Vas, nedavejte do clanku moc dlouha slova nebo odkazy. Celou stranku to pak, alespon v Mozille, kompletne rozhodi.