Budou nás vozit autobusy s bleskově dobíjenými bateriemi?  
V Ženevě už ve zkušebním provozu jezdí elektrické autobusy, které se dobijí vždy v zastávkách. A stihnou to za 15 sekund. Stane se systém TOSA blízkou budoucností městské hromadné dopravy?

 

Zvětšit obrázek
TOSAbus testuje v ulicích Ženevy. Kredit: ABB.



Když člověk přijíždí do města, v němž funguje městská hromadná doprava, zvláště poprvé či po delším odloučení, je to jako kdyby se octl ve fantaskním lunaparku. Nekonečný proud cestujících naplňuje jeden bachratý stroj za druhým a v pestrém víru reklam uhání za svými záležitostmi. MHD velice často prorůstá s orgány a tkáněmi města a stává se jeho zásadně důležitou součástí. Když městská doprava vypadne z rytmu, je to krize, kterou je nutné okamžitě řešit s vynaložením veškeré invence. Není divu, že systémy hromadné dopravy bývají přehlídkou moderním technologií a odvážných vizí.

 

Zvětšit obrázek
Logo ABB. Kredit: ABB.


Curyšský elektronický gigant ABB ve spolupráci se Ženevskou hromadnou dopravou a dalšími městskými organizacemi připravuje nový dopravní systém Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation (TOSA), jehož elektrické autobusy jezdí na bleskově dobíjené baterie. Vývojáři ho právě testují v Ženevě, na trase mezi ženevským letištěm a mezinárodním výstavním centrem. Cestující do jeho vozů prostě nastupují a zase vystupují, tak jako u běžných autobusů. Systém TOSA funguje tak, že se jeho baterie, umístěné v horní části autobusu, dobíjejí vždy jednou za několik zastávek a stihnou to za 15 sekund.


 

Zvětšit obrázek
TOSA v zastávce. Kredit: ABB

 

Zvětšit obrázek
Ultrarychlé dobíjející zařízení. Kredit: ABB.

Úředníci si libují, že provoz hromadné dopravy TOSA je v tomto případě bez emisí oxidu uhličitého, protože ji pohání elektřina vyrobená z vody. Je to samozřejmě jen nadsázka, protože nějaký ten oxid jistě unikne při výrobě komponent dopravního systému a také při dýchání cestujících. Ale to bude jistě vyřešeno v technologiích blízké budoucnosti. Pokud se systém bleskově dobíjených elektrických autobusů osvědčí, mohl by nahradit klasické naftové autobusy, i jiné typy elektroautobusů, které se v pravidelných intervalech musí jezdit důkladně dobít.


Ve společnosti ABB vyvíjejí elektrickou hromadnou dopravu TOSA už dva roky. Je navržená tak, aby zvládala přepravovat pasažéry i v těch největších dopravních návalech. Testovaná vozidla měří 19 metrů, pojmou 135 cestujících a vývojáři si na nich chtějí poladit co nejvíce potenciálních problémů. Městská hromadná doprava během přepravních špiček chrlí cestující jako urychlovač částic a v takových vypjatých chvílích není čas na chyby. Pokud se v ABB vše podaří, rádi by svůj koncept nabídli i jiným městům a pomohli jim vystrnadit z ulic všudypřítomné naftové autobusy i nadzemní dráty dosavadních elektrických drah. ABB se nechala slyšet, že jejich dopravní systém je ekonomičtější než mnohé další typy městské hromadné dopravy a že je také dost přizpůsobivý, pokud jde o design dobíjejících zastávek elektroautobusů. Kdoví, třeba je jednou uvidíme i u nás, pokud dotyčné úředníky náhle posedne snaha, udělat něco pozoruhodného pro své město.

 

 

 


Literatura

Tosa2013.com

Datum: 17.06.2013 04:08
Tisk článku


Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz