Co říkají experti na chemický útok v Sýrii?  
Nedávný útok v oblasti Ghouta na okraji Damašku zamotal hlavy snad každému, komu není situace v Sýrii lhostejná. Bombardoval Asad povstalce sarinem anebo to bylo jinak?

 

Zvětšit obrázek
Ghouta, srpen 2013. Kredit: videozáznam povstalců, DailyStar.

V syrské občanské válce došlo k důležitému zvratu, i když zatím není jasné, jaké budou jeho následky. Ve středu 21. srpna před rozbřeskem se v zemědělské periferii syrské metropole Damašku, známé jako Ghouta, podle všeho na několika místech současně odehrála série chemických útoků. Údery zjevně zasáhly území, která drží povstalci a kde žijí převážně sunnité. Bezpochyby šlo o surový útok, který zasáhl především civilní obyvatele, samozřejmě i ženy a děti. Podle dostupných informací zahynulo minimálně 322 a možná až téměř 2 000 lidí, počet mrtvých se ale stále zvyšuje. Jak už to bývá ve vyhrocené občanské válce s náboženskou příchutí, víme toho jen málo, údaje se navíc často rozcházejí. Situace kolem nešťastné Sýrie začíná nabírat intenzitu zběsilé bouře.

 

Zvětšit obrázek
Halabža, březen 1988. Kredit: Sayeed Janbozorgi, Wikimedia Commons.

Americký prezident Barack Obama teď asi nemá lehké spaní. Na rozdíl od českého protějšku na jeho činech doopravdy záleží, třímá v rukou ohromnou moc a celý svět ho teď se zatajeným dechem sleduje. Navíc zhruba před rokem dramaticky prohlásil, že hromadné přesuny či přímo použití chemických zbraní v Sýrii pro něho budou překročením červené linie, s blíže neupřesněnými důsledky. Teď bude muset sníst, co si navařil. Obama prozatím udělal asi to nejrozumnější co mohl a nařídil zpravodajcům, aby sehnali co nejvíc dostupných informací. K dispozici zatím jsou videa se zasaženými lidmi, tak strašlivá, že by si každý měl rozmyslet, jestli je vůbec chce vidět, pak údaje očitých svědků a snímky čehosi, co vypadá jako zbytky rakety. Co se tam vlastně stalo? Nemohlo třeba dojít k zásahu objektů s chemickými látkami konvenčními raketami?

 

Zvětšit obrázek
Místa chemických útoků v oblasti Ghouta. Kredit: FutureTrillionaire, Wikimedia Commons.

Teď se na tom nesmírně intenzivně pracuje. Většina expertů zatím souhlasí s tím, že došlo k něčemu zlověstnému. Podle Howarda Hua z Torontské univerzity, který je poradcem neziskové organizace Physicians for Human Rights, jsou na videích něčím dramatickým zasažení lidé. Jejich ztuhlé svaly a křečovité pohyby naznačují, že by mohlo jít o neurotoxický organofosfát, jako je třeba sarin. K definitivnímu závěru by ale Hu musel vidět detailnější snímky obětí, na nichž by bylo například zřetelné slinění a zúžení zorniček. Souhlasí s ním i Alastair Hay z Univerzity v Leedsu, který se podílel na vyšetřování řady reálných i domnělých chemických útoků. I podle něj mají mnozí lidé na videonahrávkách známky zasažení organofosfátem. Podle Jeana-Pascala Zanderse, který působil v pařížském European Institute of Security Studies, dotyčné oběti jeví známky dušení. Prozrazuje to jejich namodrale nachová pokožka, působící dojmem, jako by byla z vosku. To by měla být známka postižení nervového systému a klíčových orgánů, jako jsou plíce a srdce.

 

Zvětšit
Barack Obama to teď nemá lehké. Kredit: Ranan Lurie, Wikimedia Commons.

Podle think tanku amerického Kongresu US Congressional Research Service by syrský režim Bašára Asada měl mít k dispozici přinejmenším zásoby nervových plynů sarinu a VX, stejně jako zpuchýřujícího yperitu. Jestli se k chemickým zbraním dostali i povstalci, těžko říct. Pokud by se na místo útoků v oblasti Ghouta dostali inspektoři OSN, mohli by dát dohromady klíčová data. Jenže syrský režim pochopitelně nepřekypuje ochotou a nejspíš jim to moc neusnadní. Teď se dramaticky hraje o čas. Důkazy o použití chemických zbraní obvykle nevydrží navěky, přičemž doba, po kterou lze tyto látky prokázat, se mezi jednotlivými útočnými látkami liší. Sarin by se v místním klimatu vypařoval zhruba stejně rychle jako voda, trvanlivější stopy by pak zanechal v zasaženým lidech. Metabolismus chemických bojových látek známe poměrně dobře a měli bychom je odhalit i po několika měsících.

Pokud se tam inspektoři OSN doopravdy dostanou, tak nejprve odeberou fyziologické vzorky ze živých i mrtvých obětí. Měli by shromažďovat vzorky tkání, krve, moči, vlasů a pokožky. Pokud budou mít možnost, tak hodně napoví pitvy zemřelých. Kromě toho by měli v zasažených územích sbírat vzorky z prostředí, jako listy, půdu, tapety či mrtvoly zvířat. Největší hodnotu by pochopitelně měly vzorky použité munice, z nichž by bylo možné posoudit povahu útoku. Získaný materiál by mohli vyhodnotit přímo na místě s přenosnými plynovými chromatografy a hmotnostními spektrometry, a když to nepůjde, tak vzorky zmrazí a odešlou je do laboratoře certifikované Organizací pro zákaz chemických zbraní (OPCW).

 

Zvětšit obrázek
Králičí test při výrobě sarinu, USA, 1970. Kredit: Library of Congress, Wikimedia Commons.

Vyšetřování celé záležitosti bude každopádně velice dramatické. Celý region stojí na pokraji trpké a zničující války. Vznikl tu smrtící koktejl historických křivd, náboženské nenávisti, národnostních sporů a prestiže mocností. USA hrají o svoji roli světového policajta, ve které očividně se cítí nesvé, Rusko je intimním spojencem Asada, ale zřejmě to nebude hrotit až na ostří nože, do Sýrie strká prsty Irán a jeho poskoci na Blízkém Východě, Izrael leží co by kamenem dohodil. Lze očekávat snahu vyšetřování omezovat, manipulovat, zamlžovat. I kolem chemického útoku v irácké Halabži roku 1988, kdy zahynulo až 5 tisíc lidí, se mlžilo a to tehdy nebyla tak spletitá situace. Prý je pravděpodobné, že zpravodajské služby cizích zemí nějaké vzorky rychle propašují ven ze Sýrie, aby jejich politici měli jasno.

Pokud se v Sýrii někdo dopustil chemického útoku, tak mu hrozí úder znejistěných velmocí, kterým se ale do války v Sýrii prošpikované zbraněmi a fanatiky moc nechce. Vinu Asada a spol. naznačuje charakter cílů i to, že mají chemické zbraně prokazatelně k dispozici. Na rebely by zase snad ukazovalo možné použití raket domácí výroby a také to, že se útok odehrál blízko centra Damašku i blízko pobytu inspektorů OSN, kteří v Sýrii již vyšetřují domnělé chemické útoky z dřívější doby. Zdálo by se, že by byl Asad blázen, kdyby v takové situaci masově použil chemické zbraně. Podle toho, co víme, není jeho vojenská situace kritická a provedené útoky jen sotva přinesly tak velký taktický zisk, který by je ospravedlnil. Co když se Asad či někdo další snaží hodit vinu na povstalce? Rozhodně to není nepředstavitelné. Udělat raketu jako povstalci a nacpat ji sarinem nebude takový problém. Rýsuje se i další zajímavá možnost, že by pravým terčem mohl být Barack Obama. Ten je teď v pěkné kaši. Nařídí poměrně riskantní úder na Sýrii, aby dostál svým řečem o červené linii? Nebo bude usilovně vyšetřovat do ztracena? Asad by pak povstalce mohl práškovat sarinem dle libosti a americký prezident by se znemožnil až do morku kostí. Kdo z nás by chtěl být v jeho kůži?

 


 


Literatura

NewScientist 23.8. 2013, Wikipedia (2013 Ghouta attacks, Halabja poison gas attack).

Datum: 25.08.2013
Tisk článku


Diskuze:

Flip a flop.

Michal Vojtíšek,2013-09-02 11:33:30

Situace je to nepřehledná a velice složitá. Je zájímavé pozorovat názorový flip, či jak to nazvat. Od podpory a nekritického souhlasu s posledním honem na Saddáma a jeho neexistující WMD, ke kategorickému odmítání zásahu v Sýrii , kde po sobě těma WMD prokazatelně mrskaj a naopak. Tak nějak to skoro vypadá, že za tímto názorem a postojem k zahraniční politice stojí popasování se s posledním prezidentem USA Obamou. Je to prostě zajímavé jak plno lidí vyhodnocuje situaci podle toho, zda je aktuální šéf země podle jejich gusta či ne.

Odpovědět

Nezáleží na taktice

Petr Chmelař,2013-08-29 06:19:00

Ať si diktatury a samovládci protestují včetně alfa samců Ruska, Číny, Iránu a Severní Koreje, aniž bych se dotkl jejich obyvatel) nebo se bojí o vlastní životy (pochopitelně a bohužel i s rodinami), nikdo nikdy jim nedal právo vraždit lidi v takovémto počtu a rozsahu. To je bohužel podstatný rozdíl mezi demokracií a diktaturou. Neřeším tu zástupnou demokracii typu Spojených států, kde jednotliví lidé nemohou nebo nemusí rozhodovat o způsob nebo provedení jednotlivých útoků. Za ty by současné by se měli zodpovědět obě strany, ale historicky především bývalé koloniální velmoci jako Francie a Spojené království, které určily dnešní hranice a v jejich rámci také fakt, zda se jedná o válku regulerní nebo občanskou. Bohužel současný stav na blízkém východě neumožňuje v rámci "filosofy" vytčenými pravidly vládnutí v rámci hranic a národností rozumné řešení. Ale budu se velmi rád mílit.

Odpovědět

Marek Černocký,2013-08-27 08:56:21

Mezinárodní právo můžete vymáhat v mezinárodních záležitostech, ne vnitrostátních. Tam snad jedině, pokud se daný stát dobrovolně připojí k nějaké dohodě.

Nepřijde mi, že po vývozu „demokracie“ by to v těch zemích bylo lepší než za diktátora. Stačí se jen podívat na statistiky mrtvých v Iráku, Egyptě… Kromě toho, kdo nám dal právo tvrdit, že náš systém je lepší.

Odpovědět


Marek Černocký,2013-08-27 08:57:23

To měla být reakce na Vojtěcha Kociána úplně dole.

Odpovědět


Civilizace, která přestane být přesvědčená

Jenda Krynický,2013-08-27 10:24:13

že ten její systém je nejlepší, je na odpis.

Odpovědět


Vojtěch Kocián,2013-08-27 10:39:07

Ještě nikdy to nebylo provedeno tak, že by dostaly za vyučenou obě strany každá dle svých zásluh podle mezinárodního práva (tresty za vraždění nebojujících civilistů, chemické/jaderné zbraně...). Vždy se spolupracovalo s jednou stranou a zločiny vítěze se neřešily. Pokud by potom zůstala akceschopná původní vláda s dostatečnou podporou obyvatelstva, tak nevidím problém, aby vládla dál. Kdyby nezbyl nikdo, tak si obyvatelstvo musí nějak zvolit. Jestli si zvolí absolutistického monarchu a co si napíší do ústavy, už bych neřešil, dokud se tam zase nezačnou rvát a porušovat mezinárodní právo. Tedy žádný vývoz demokracie. V krajním případě rozparcelovat zemi s hraničním pásmem pod správou OSN, pokud se nedokáží dohodnout.

Hlavní problém je v tom, že je vojensky mnohem jednodušší spojit se s jednou z bojujících stran než jít proti všem jakožto dočasná správní/okupační moc. Samozřejmě by se dalo s některou stran dohodnout, že invazi nechá proběhnout, ale to by se mohlo brát jen jako polehčující okolnost a ne totální amnestii.

Odpovědět


Uvědomte si, že v těchhle končinách

Jenda Krynický,2013-08-27 13:05:10

je civilista každý od koho stihli odnést kalacha. Pečlivé vyšetřování každého zabití můžete vést ve fugující zemi kde těch zabití není moc. V situaci jaká je v Sýrii vám zbývá jen dojmologie.

Odpovědět


Marek Černocký,2013-08-27 15:10:28

Jenda Krynický: Přesvědčení o jediném možném a správném je rezignací na rozvoj a cesta k úpadku.

Odpovědět

V naší armádě prý máme nejlepší chemiky na světě

Jaroslav Santner,2013-08-26 11:03:47

Nebylo by proto redaktorsky moudré zeptat se jich přímo. V článku jsou popsány superodborníkem příznaky mrtvoly zasažené BOL. Na snímcích ale tyto příznaky patrné nejsou. Naopak to vypadá, jako by na nich ani nebyly mrtvoly. Při známé čistotnosti tohoto etnika jsem dokonce přesvědčen, že nemohou být ani ze Sýrie, kde v je v důsledku války zoufalý nedostatek vody. V kontrastu s neholenými a špinavými povstalci mi na těchto fotkách připadají těla až neuvěřitelně vymydlená až navoněná. Mám teď informační dilema. Buď ten superexpert kecá (o čemž pochybuji), nebo jsou nám předkládány falešné snímky (což je téměř jisté). Pokud by USA opravdu chtěly vědět, zda tam BOL byly použity, přeletěl by bezprostředně po útoku nad oblastí dron a do dvanácti hodin by si k tomu sarinu nebo yperitu mohl Obama čichnout osobně. Ta spousta neustále omílané mlhy spíš svědčí o tom, že zase budeme muset přestat přemýšlet a začít věřit.

Odpovědět


Dotaz

Robert Iliev,2013-08-27 16:55:53

Co to je ten BOL?

Odpovědět


BOL

Tomáš Štec,2013-08-27 20:03:42

BOL = Bojová Otravná Látka (ak sa nepletiem, narukovať som už nestihol).

Odpovědět

Sázel bych spíš na povstalce

Jan Šimůnek,2013-08-26 10:43:47

Při obléhání Sarajeva muslimové také ostřelovali tamní tržiště trofejní municí, aby to svedli na Srby (a důkazy, že to byli muslimové, byly přineseny až s několikaměsíčním zpožděnímn, kdy už nikoho nezajímaly).
Pro islámskou mentalitu je naprosto samozřejmé povraždit stovky a tisíce vlastních lidí, když to pomůže "věci islámu". A právě syrští povstalci jsou extrémní islamisté.

Jinak Hussain pochopitelně chemické zbraně měl, jinak by s nimi dost dobře nemohl masakrovat Kurdy a používat je na frontě proti Íránu. To, že je neschopní břídilové pod hlavičkou OSN neuměli najít (něco málo se našlo po obsazení země Američany), na věci nic nemění - použití chemických zbraní jeho vojsky je prostě realita.

Odpovědět


Je těžké tvářit se vstřícně k NATO a USA

Pavel Krajtl,2013-08-26 22:19:48

...když teď lezou na světlo takový věci vlastně lezou pořád, až když už se nedá nic dělat, zjistíme že veřejnost byla klamána pro získání politického souhlasu.

Pořád víc se mi ty konspirace dostávají do kontur.

Odpovědět


To víte Pavle, kvůli zplynovaným vesničanům

Jenda Krynický,2013-08-27 10:28:05

daňoví poplatníci invazi nezkousnou. Budou se rozčilovat u televize, jak to že nikdo nic nedělá a dál sedět na zadeli. Ty je třeba aspoň trochu vyděsit. Jinak si budou ještě v době obsazování Polska pochvalovat jak chytré bylo ustupovat. Mír pro naši dobu.

Odpovědět

spoléhat dnes

Roman Gramblička,2013-08-26 10:31:41

na OSN může jen člověk probudivší se z dlouhé hibernace. OSN je dnes zcela nefunkční byrokratický kolos, tvořen převážně zástupci nedemokratických států. To se pak člověk přestane divit, když unesco neváha podporovat jednostranné vyhlášení samostatnosti palestíny anebo když výboru pro lidská práva předsedala Kaddáfiho Lýbie. Vopruz!

Odpovědět

hm

Palo Priezvisko,2013-08-26 09:03:01

vie mi niekto vysvetlit preco je zabijanie chemickymi zbranami povazovane za surove a zabijanie strelnymi za ok????????

Odpovědět


"hromadné ničení"

Petr Hájek,2013-08-26 11:47:21

Rozdíl je hlavně v tom, že jedním stiskem tlačítka potichu a zákeřně zabijete desítky nebo stovky lidí najednou bez možnosti se schovat nebo bránit.

Na druhou stranu je třeba uznat, že zbraní, která zabila největší množství lidí (ikdyž ne najednou) je AK-47 a jeho varianty.

Odpovědět


Proč?

Jaromír Ticháček,2013-08-26 18:25:46

Jakýsi smysl pro fair play. I když se to zdá, díky našemu "civilizovanému" vnímání války jako trochu ujeté, díky historickým souvislostem je to vnímáno podobně, jako když se mají v ringu utkat dva boxeři, a jeden z nich tomu druhému pro jistotu přimíchá do snídaně silné projímadlo. A aby mu přidělal pár starostí navíc, ochutí tu snídani také celé jeho rodině, psovi, kočce a kanárovi.
Je to extrémně zjednodušené, ale v podstatě přesné.

Odpovědět


Marek Curda,2013-09-20 13:16:38

Ja bych rekl ze to bude spis proto ze pouziti takovyho plynu je vic nez krute pro obeti... viz krece, nemoct dychat etc etc.. kdezto kulka je sice bolestiva ale ne az tak brutalni a nelidska jako ten plyn...

Odpovědět

Jiří Havránek,2013-08-26 01:16:06

Qui bono? Které země mají zainvestováno do změny režimu a za jaký? Jaká bude výsledná mapa regionu a v čí prospěch? Jaká je motivace těchto zemí? Byla takzvaná červená linie prezentována jednou z těchto zemí? Které země financují zahraniční žoldáky, kterých má být na straně povstalců až 90 %, které země dodávají zbraně povstalcům, i když o pár kilometrů vedle jde o mediálně známou al kaidu? Je skutečností, že v Turecku byla zadržena cca před 3 měsíci dodávka BOL pro povstalce? Není zrovna situace, kdy jsou povstalci vytlačováni a hrozí jejich porážka, kdy je z důvodu splnění cílů operace nutné zajistit otevřenou podporu za účelem obratu na bojišti? Není náhodou to, co se prezentuje jako zájem světového společenství jen formulace požadavků jednoho účastníka konfliktu?

Odpovědět

Pokud se ukáže že to byli rebelové tak doufám,

Karel Rabl,2013-08-26 01:09:29

že Asadovi mezinárodní společenství pomůže.

Odpovědět


no to si pište, že ne

Roman Gramblička,2013-08-26 10:23:56

Vono se totiž měří dvojím metrem. Pokud se to prokáže, bude se to relativizovat, Asad zůstane hlavním padouchem. Ale možná se zintenzivní podpora ze strany jeho spojenců, zejména Ruska a naopak, západní mocnosti budou nadále přešlapovat na místě, což v konečnem důsldku pomůže Asadovi.

Odpovědět

Jsem poslední, kdo by rád viděl politiku na oslovi

Pavel Brož,2013-08-25 22:27:12

ale toto je přece jen něco jiného a autorovi bych tento článek určitě nevyčítal. Mimochodem, nepochybuji, že do týdne se aktuality na téma tohoto chemického útoku objeví i na renomovaných světových vědecko-popularizačních serverech. Běžná politika na tyto servery sice opravdu nepatří, ale zde už se přece jen jedná o něco jiného, než o politické hašteření přívrženců Losnů kontra Mažňáků.

Minimálně od sarinových útoků v tokijském metru by měl být civilizovaný svět velice ostražitý, jakmile se kdekoliv na světě chemické zbraně znovu použijí, a pštrosí politika světových mocností zde může být politikou opravdu velice krátkozrakou. Jsme svědky extrému, kdy zatímco vylhané zprávy o existenci chemických zbraní v Husajnově Iráku postačili k intervenci do této země, tak nyní nezpochybnitelné důkazy existujících chemických zbraní v Sýrii se setkávají s nečinností světového společenství, kdy by všechny vlády byly nejraději, kdyby se na celou záležitost co nejrychleji zapomnělo. Což je bohužel věrný obraz světové politiky, se kterou bohužel nic neuděláme. To ale neznamená, že je nutné přejímat stejný postoj, a také se snažit na vše co nejrychleji zapomenout.

Chemický útok proti civilnímu obyvatelstvu v kterékoliv zemi by měl být legitimním důvodem pro okamžitou ultimativní inspekci odborníky světového společenství. Pokud světové společenství (OSN) nedokáže prosadit takovýto jednotný postup ne vůči velmocím, u kterých je jasné, že na to nepřistoupí, ale i vůči zemím, jako je Sýrie, tak potom je lepší takové společenství rozpustit jakožto zbytečné. Ono je sice již po desetiletí jasné, že zbytečným opravdu je, nicméně právě tyto kauzy to znovu a znovu ukazují v plné nahotě.

Odpovědět


Souhlasím

Vojtěch Kocián,2013-08-26 08:18:33

I když na Oslu a podobných serverech bych rád viděl podrobnější rozebrání detekce a účinků bojových látek z hlediska chemického a lékařského. Pak by v tom politika nepůsobila tak provokativně.

Ohledně nečinnosti vidím problém v tom, že vůbec není jasné, kdo má ten chemický útok na svědomí. Ani jedna strana si tam nezávislé inspektory nepřeje, takže na vyšetřování nejspíš dojde až po skončení bojů a důkazy budou už dávno zmanipulované. Jediným relativně spravedlivým řešením by bylo celou Sýrii obsadit vojsky OSN přes odpor obou znepřátelených stran, případ vyšetřit, potrestat viníky, uspořádat volby, vítězné straně předat moc a pak teprve odejít. Tohle ale nikdy nemá šanci projít, protože jednotlivé členské státy tam mají různé zájmy a v mnoha zemích schopných zásahu není pro podobné akce pozitivně naladěné obyvatelstvo.

Odpovědět


Jiří Havránek,2013-08-26 21:03:19

Dle Karla Dolejšího (blisty) vyslání komise OSN kvůli dozoru a vyšetřování použití BOL obstruovaly Francie a VB, nyní je v Syrii pod vedením Karly del Ponte, jeden z předchozích případů byl touto komisí už vyšetřen jako útok povstalců.

Odpovědět


Marek Černocký,2013-08-27 09:05:10

Uspořádáte volby, předáte moc, odejdete a do měsíce se začnou mydlit znovu. Historie ukazuje, že tímto se nic nevyřeší.

Odpovědět

Politický článek

Petr Blaha,2013-08-25 21:16:56

patří do politických periodik. Al-Jazeera a Youtube už vysílaly zprávy o chemickém útoku o den dříve, než se stal. To vypovídá o všem.

Odpovědět


mýlíte se

Martin Horejsi,2013-08-26 01:11:41

stačí započítat časový posun :)
A souslednost dějů je zachována.

Odpovědět

Toto predsa

Libor Kiss,2013-08-25 21:09:54

na osla nepatri... so vsetkou uctou k autorovi.

Odpovědět


A to říká kdo?

Vilma McNavara,2013-08-26 01:20:27

Podle čtenosti článku asi nemáte pravdu. A pokud to neplatíte ze svých daní, a musí si projekt na sebe vydělat, tak bych to nechal na těch, co za to jsou zodpovědní.

Odpovědět

Vměšování

Marek Černocký,2013-08-25 16:17:56

Zbytek světa by se do toho vůbec neměl míchat. Předesílám, že útok chemickými zbraněmi rozhodně neschvaluji. Ale válka, která by se rozpoutala, bude mít daleko víc obětí, povleče se roky a přinese jen politickou nestabilitu. Stačí se podívat na kteroukoliv jinou zemi v regionu s podobným scénářem.

Odpovědět


To moc dobře nejde

Vojtěch Kocián,2013-08-25 21:18:46

Primárně se do toho budou plést státy, které jsou poblíž (Izrael, Jordánsko a Turecko, za kterým stojí NATO), protože mít za souseda někoho, kdo se neštítí použít chemické zbraně proti civilistům, není nic příjemného. Na úrovni tajných služeb v této oblasti vměšování již nepochybně probíhá.

Druhý problém je v tom, že nečinnost světového společenství vyústí v přesvědčení různých diktátorů či povstalců, že ve své zemi mohou prakticky cokoliv a svět to nebude zajímat. V podstatě je to cesta ke světové nestabilitě. Jde v podstatě nevymahatelnost mezinárodního práva. Jaké důsledky to může mít, je těžké odhadnout, ale jaké důsledky má nevymahatelnost národního práva, to můžeme vidět i u nás. Samozřejmě pokud se vyšetřování zpacká a vina hodí na tu nesprávnou stranu, povede to možná ještě k horším důsledkům.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz