Šimpanzí kluci se neradi učí
Ať se šimpanzí mámy snaží, jak chtějí, jejich synové se učí pomaleji než dcery.
Chytit termita na stéblo trávy není žádná legrace, ale za chutné sousto tahle snaha rozhodně stojí. Malý šimpanz se to musí naučit od své matky. Sleduje, jak máma strká stéblo trávy do otvoru v termitišti a vytahuje je obalené rozezlenými termity. Pak už stačí jen „olíznout“.

Při sledování tlupy šimpanzů v tanzanijském Gombe se ukázalo, že dcery zvládají tohle „termití rybaření“ o 27 měsíců dříve než synové. Není to tím, že by šimpanzí synci byli „tupější“. Spíše šimpanzí školu života pěkně flákají. Místo výuky se raději věnují hrám a dovádění. Dcery tráví pozorováním matek a snahou naučit se triky důležité pro lov termitů mnohem více času. Dělají proto rychlejší pokroky.

Příčina tohoto rozdílu se zdá být jasná. Samice se i v dospělosti věnují lovu termitů více než samci. Je to pro ně významný zdroj bílkovin. Samci dávají přednost dobrodružnějšímu obstarávání bílkovin – lovu drobných antilop, opic a dalších zvířat. Pro samice je lov krajně rizikovou záležitostí, protože jsou buď březí nebo se starají o mládě. Termity mohou lovit s potomkem i v požehnaném stavu bez rizika.

Datum: 16.04.2004