Klonovaná telata vyrábí lék proti nádoru
Rakušané na poli výzkumu znovu „zabodovali“. V jednom z nejprestižnějších periodik zaměřených na biologický výzkum zdokladovali, že umí vyrábět protein r28M. Nejedná se o nic menšího, než o sestavení umělého genu, jeho vpravení do embryí skotu a stvoření telat produkujících protilátky, které zabíjejí rakovinné buňky lidského melanomu.

Když se mluví o skotu, máme většinou na mysli produkty mléko a maso. Rakouští vědci informovali ve včera zveřejněném Sborníku Národní akademie věd  USA (Proceedings of the National Academy of Sciences), že krávy a býci mohou být chováni také pro produkci léků proti nádorům. Objev by mohl vést k novému způsobu výroby široce dostupných  protilátek, protože je lze takto připravovat ve značných objemech.

Snaha léčit nádory protilátkami je dlouhého data. Pokusy z nedávné doby ukázaly, že léčebný postup, který využívá protilátek namířených proti antigenům, které se vyskytují na rakovinných buňkách, má větší účinnost, když se zmíněné protilátky spárují s jiným typem protilátky, která je namířena proti  imunitní buňce. Takové protilátky spojí dohromady nádorovou a imunitní buňku na dlouhou dobu a to umožní imunitnímu systému zvrhlé buňky lépe rozpoznat a zahájit účinnější obranu.  Je tu ale problém,  protilátky namířené proti dvěma cílům současně (v anglické terminologii označované jako „bispecific“, je značně obtížné připravit. Gottfried Brem z Veterinární univerzity ve Vídni se svými kolegy nedbali neúspěchů mnoha věhlasnějších pracovišť a  pokusili se o nový způsob přípravy těchto protilátek. Jejich postup se od těch postupů, které se snažily spojovat dohromady až hotové protilátky, poněkud liší. S přípravou konečného produktu Vídeňáci začínají mnohem dříve. Vlastně hned na samém počátku neboť spojují  dva geny tvořící protilátky. Jeden, který je kódem pro tvorbu protilátky  namířené proti nádorovým buňkám lidského melanomu a druhý, jehož produkt aktivuje jeden z typů imunitních buněk - lymfocytů, zvaných T buňky. Takto připravenou sekvenci uměle sestaveného genu  vnesli do embryí skotu. Narodilo se devět telat, která mají v krvi vysoké hladiny  žádoucích protilátek.  Tyto uměle zkonstruované protilátky si vědci pojmenovali  r28M. Testovali jejich účinnost proti melanomovým buňkám (jednomu z nejagresivnějších lidských smrtelných nádorů)  a podle zveřejněných informací je jimi získaná protilátka (protein r28M) stabilní a v laboratorních testech úspěšně vyhledává a zabíjí nádorové buňky lidského melanomu.

Prof.Dr.Dr.hc.Gottfried Brem, Institut für Tierzucht und Genetik, VU Wien, Rakousko,

a jeho klonovaná telata produkující protilátku proti melanomu, Foto:THE PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES

Profesor Brem je přesvědčen, že chov zvířat s uměle připravenými geny se stává novou nastupující metodou tvorby účinných, modifikovaných proteinů. Výsledky jeho týmu mu dávají za pravdu.

The Proceedings of the National Academy of Sciences
Institut für Tierzucht und Genetik, VU Wien.
, Scientific American 04/20/2004