Jak zdobníčci evolučně dobyli Havaj
Drobné můry zdobníčci, jejichž housenky si vyrábějí pestrobarevné schránky, se před 15 miliony let začali šířit po Havajských ostrovech. Evoluce jich tu vyčarovala kolem 400 druhů.

Jeden z mnoha havajských zdobníčků. Kredit: Donald Hober/ Flickr.

V pustinách Tichého oceánu už dlouhé miliony let řádí Havajská vulkanická horká skvrna, která kreslí do mapy nové a nové vulkanické ostrovy v dlouhém řetězci lávy a vulkanických erupcí.

Daniel Rubinoff. Kredit: University of Hawaii, Manoa.

Kromě kartografů z toho mají ohromnou radost i evoluční biologové, kterým běsnění Havajské horké skvrny vytvořilo unikátní evoluční laboratoř. Nově vzniklé ostrovy totiž nabízejí lákavý volný prostor k osídlení a živočichové či rostliny, kteří tam dorazí, pak mohou naplno předvést, co v nich po evoluční stránce je. Dnes je už legendární výzkum havajských mušek octomilek, kterých vědci na Havaji popsali kolem 400 druhů. S jejich báječnou pestrostí druhů si ale nijak nezadají drobné můry zdobníčci (latinsky Hyposmocoma) z čeledi zdobníčkovitých.

Evoluční historie zdobníčků na Havaji. Kredit: Haines et al. 2014, Nature.

Zdobníčci okouzlili Daniela Rubinoffa z Havajské univerzity v Manoi a jeho kolegy, kteří se rozhodli vystopovat jejich evoluční historii na Havaji. Zdobníčků je tu totiž ohromné množství druhů, snad až také kolem čtyř stovek. Stejně jako slavné havajské octomilky náležejí i místní zdobníčci rodu Hyposmocoma k několika málo organismům, kterým se povedlo zdatně osídlit veskrze celou Havaj. Zároveň jsou v mnoha ohledech extravagantní, docela hodně. Právě mezi havajskými zdobníčky jsou motýli, jejichž housenky jsou dravé. Stejně tak mají na Havaji zdobníčky s obojživelnými housenkami, schopnými úspěšně fungovat na souši i pod vodou. Jak je vidět, svižná evoluce na řetězu vulkanických ostrovů dovede věci.

Veselé schránky havajských zdobníčků. Kredit: University of Hawaii, Manoa.

Zdobníčci žiji na Havaji i na starších Severozápadních havajských ostrovech, které jsou výtvorem stejné vulkanické horké skvrny, už zhruba před 7 až 30 miliony let. Hledání drobných housenek v jejich bláznivých schránkách, typických pro zdobníčky a podobné můry bylo prý pro Rubinoffův tým velkou výzvou. Lovili je pod kůrou, listy, ve skalních štěrbinách anebo v potocích. A když je našli, museli je také živit. Mnozí zdobníčci se spokojili s mrkví, někteří měli ale vybranější chutě a badatelé jim museli nějak vyhovět.

Geologická historie Havaje v kostce. Kredit: : Haines et al. 2014, Nature.

Rubinoff a spol. využili dostupné informace o geologické historii Havaje ke kalibraci molekulárních hodin evoluční historie zdobníčků. Zdobníčci se podle nich dostali na řetěz vulkanických ostrovů Havaje už před 15 miliony let. Předchozí studie přitom odhadují, že se většina místních druhů rostlin a živočichů objevila na Havaji před 5 miliony let, tedy po vzniku současných velkých havajských ostrovů.

Martin Konvička. Kredit: Jan Stejskal/ Ekolist.

Zdobníčci se na Havaj šířili ze Severozápadních havajských ostrovů a to opakovaně, nejmíň dvacetkrát. Havajská evoluční laboratoř jede v případě zdobníčků na plné obrátky.

O zdobníčcích toho hodně ví i Martin Konvička, vedoucí Laboratoře temperátní diverzity Entomologického ústavu Biologického centra AV ČR v Českých Budějovicích. Podle něj je důvěrně známe i z České republiky, žije u nás kolem 20 druhů. Podle Konvičky nejsou zdobníčci rodu Hyposmocoma jediní, jejichž evoluce se významně dotkla Havaj, vzhledem k jejich počtu, rozšíření po celé Havaji a celé řadě ekologických zvláštností ale rozhodně stojí za pozornost.

Hawaiian carnivorous case-making caterpillar. Kredit: William Haines.

University of Hawaii, Manoa News 27. 3. 2014, Nature Communications 5: 3502, Wikipedia (Hawaii hotspot, Hyposmocoma).

Datum: 01.04.2014 04:59