Jsme připraveni na kontakt s mimozemskou civilizací?
Neuropsycholog Gabriel de la Torre to zjišťoval dotazníky mezi studenty a dospěl k názoru, že rozhodně ještě nejsme. Otázkou ale je, jestli je vůbec možné se na takovou věc smysluplně připravit.

Jsme připraveni? Kredit: José Antonio Peñas/ SINC.

Lidé projektu SETI (Search for ExtraTerrestrial Intelligence) se baví pátráním po signálech vyslaných mimozemskými civilizacemi. Někdy dokonce do okolního vesmíru posílají vizitky s naší adresou, aby nás mimozemšťané snadněji našli. Je to rozumné? Nakolik jsme na takový kontakt vůbec připraveni?

Gabriel de la Torre. Kredit: Universidad de Cádiz.

Hledání mimozemských inteligencí pomocí nástrojů vědy, čili SETI, běží už vlastně docela dlouho. V roce 1896 navrhl Nikola Tesla, že by jeho technologie bezdrátové komunikace mohla být využita i ke kontaktu s marťany a o něco později dokonce zachytil signály, kterým přisuzoval mimozemský původ. V srpnu roku 1924, kdy byl Mars v opozici nejblíže Zemi za dlouhou dobu, dokonce v USA zorganizovali Národní den rádiového klidu (National Radio Silence Day), kdy po 36 hodin vždy 5 minut po každé hodině ztichl prakticky všechen rádiový provoz v zemi, aby vědci mohli naslouchat vzkazům z Marsu. SETI financovaly grantové agentury, také NASA a soukromé peníze. Do pátrání SETI se postupně zapojila prakticky celá planeta, když uživatelé internetu poskytují volnou kapacitu ke zpracování záplavy dat z pozorování vesmíru, v rámci projektu SETI@home.

Na hledání inteligencí se podílí i observatoř Arecibo. Kredit: H. Schweiker/ WIYN & NOAO/ AURA/ NSF.

Ne všichni jsou ale myšlence hledání mimozemšťanů nakloněni. Některým to vadí z náboženských a podobných důvodů. Jiní, jako třeba Stephen Hawking, upozorňují na riziko možného scénáře civilizačního šoku při kontaktu s mnohem vyspělejší civilizací, který by nás mohl zlikvidovat, i kdyby to dotyčná civilizace náhodou neměla v úmyslu. Neuropsycholog Gabriel de la Torre z Univerzity v Cádizu se rozhodl, že prozkoumá etické a sociologické souvislosti aktivního usilování o kontakt s mimozemskou civilizací. Snažil se přitom zodpovědět na otázky, zda lidé kolem SETI mají právo kontaktovat sousedy jménem celé planety, co by se mělo stát, kdyby bylo snažení SETI úspěšné a hlavně, jestli jsme na takový kontakt připravení.

De la Torre za tím účelem vyrobil dotazník a rozeslal jej celkem 116 americkým, italským a španělským vysokoškolským studentům. Ptal se v něm na znalosti astronomie, vztah k okolnímu prostředí, na jejich náboženské postoje, například jestli věří ve stvoření vesmíru bohem, a také na to, s jakou pravděpodobností podle nich kontaktujeme mimozemšťany.

Důvěrně známé SETI@home. Kredit: Namazu-tron, Wikimedia Commons.

Výsledky průzkumu de la Torreho utvrdily v tom, že lidstvo stále ještě není připraveno k aktivnímu kontaktování mimozemských civilizací. Studie, kterou publikoval časopis Acta Astronautica, podle něj ukazuje, že veřejnost stále ještě nemá potřebné znalosti o vesmíru a našem místu v něm. De la Torre proto doporučuje vědcům SETI vymyslet si jinou zábavu a také zesílit vzdělávání veřejnosti. Sám by si představoval nějakou respektovanou autoritu, která by jako nový Galileo vedla lidstvo k vesmírným zítřkům.

Na tomto místě se sluší poznamenat, že je možná naivní si myslet, že by právě znalosti o astronomii a historii vesmíru byly tím pravým ořechovým, co nás nejlépe připraví na kontakt s mimozemšťany. Na Zemi jsme si o tom sepsali spoustu knih a natočili kupu filmů, které nám teď straší v hlavě. Máme čekat E.T. mimozemšťana, blízké setkání třetího druhu, oblivion, válku světů anebo Mars útočí? Na takovou katastrofu, jako je setkání s jinou inteligencí, se očividně připravit nemůžeme, alespoň ne cíleně. Nakonec bude nejlepší být prostě bystří, zvídaví, vynalézaví a obecně schopní čelit rizikům nejrůznějšího druhu. Ale to platilo a platí v naší historii vždycky.

De la Torreho mrzí, že vysokoškolští studenti a s nimi celá veřejnost nemají navzdory překotnému rozvoji vědy a technologií příliš velké povědomí o astronomii. Zdá se, že většina lidí tyhle záležitosti vnímá prizmatem své náboženské víry a že by v případě nějaké doopravdy vážné globální krize řešení záviselo na politicích. Zároveň je ale de la Torre zneklidněn, že tak závažné rozhodnutí, jako je kontaktování jiných inteligencí, doposud záleží na hrstce extravagantních vědců. Podle něj jde o osudovou záležitost globálního významu, s výrazným etickým podtextem, o které by mělo rozhodovat celé lidstvo.

"Mars Attacks!" - (1996) Movie Trailer. Kredit: Warner Bross.

Agencia SINC News 5. 5. 2014, Acta Astronautica 94: 577–583, Wikipedia (Search for extraterrestrial intelligence).

Datum: 14.05.2014 12:11