Obří galaxie M87 odpálila celou hvězdokupu
V ohromné eliptické galaxii M87 vystopovali splašenou hvězdokupu HVGC-1, které se velikou rychlostí řítí z galaxie pryč. Odpálily ji nezměrné gravitační síly dvojice supermasivních černých děr z nitra galaxie M87?

Kulová hvězdokupa na sólové dráze. Kredit: David A. Aguilar (CfA).

Hvězdy obvykle spořádaně cestují kolem středu galaxií, naše Slunce v tom nevyjímaje. Tu a tam ale narazíme na hvězdy, které se vesmírem řítí jako splašené, tedy nápadně vysokou rychlostí oproti svému okolí. Anglicky se jim přezdívá „runaway stars“ a sviští si pryč od hvězd, s nimiž pravděpodobně vznikly. Prý za to může gravitační kulečník nesmírných sil v těsných hvězdných systémech anebo třeba výbuch mohutné supernovy, po němž se sousední hvězdy rozprchnou jako splašení zajíci.

Observatoř MMT, Arizona. Kredit: Pyronordicman, Wikimedia Commons.

Jenže, co si máme myslet, když přistihneme galaxii, která odpálila nikoliv pár hvězd, ale hned celou hvězdokupu? A přesně to se nedávno stalo. Dotyčnou galaxií je legendární, naprosto úžasná a gigantická eliptická galaxie M87 v souhvězdní Panny, která je od nás vzdálená asi 54 milionů světelných let. Je fakt, že pokud bychom měli čekat od nějaké galaxie něco tak šíleného jako je splašená hvězdokupa, byla by galaxie M87 mezi největšími favority. Je to přízračná příšera se spoustou hvězd, 12 tisíci kulových hvězdokup a s horečnatě aktivním a gargantuovským galaktickým jádrem. Astrofyzici milují její monumentální výtrysk plazmy, který se táhne na 5 tisíc světelných let od středu téhle galaxie. A teď mají ještě o jeden důvod k oblíbenosti M87 navíc.

Hvězdokupa HVGC‑1 v kroužku. Kredit: CFHT.

Splašenou hvězdokupu, kterou s kolegy polapil Nelson Caldwell z astrofyzikálního ústavu Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, pojmenovali HVGC‑1 (HyperVelocity Globular Cluster) a je první svého druhu. Její objev byl samozřejmě dílem náhody. Caldwellův tým už celé roky zkoumá vesmír kolem ikonické galaxie M87. Nejprve při pozorování rozlišili hvězdy a hvězdokupy a pak použili zařízení Hectospec na arizonském MMT Telescope, aby s ním detailnější prozkoumali stovky rozeznaných hvězdokup. Počítače u každé z nich určovaly rychlost pohybu a když narazily na něco divného, tak se do toho vložili badatelé osobně. Většinou šlo o chyby měření, ale hvězdokupa HVGC‑1 byla doopravdy divná. Detailní analýzy potvrdily, že se řítí vesmírem překvapivě vysokou rychlostí.

Vesmírná příšera, supergalaxie M87. Kredit: NASA/ Hubble, Wikimedia Commons.

Splašená hvězdokupa dokonce letí tak rychle (2100–2300 km/s vzhledem k M87), že vyletí nejen z nesmírné náruče galaxie M87, ale i také z celé Kupy galaxií v Panně (Virgo Cluster), kterou tvoří snad až 2 tisíce gravitačně svázaných galaxií a galaxie M87 je jejich královnou plesu. Jaké strašlivé síly mohly tak intenzivně odpálit celou hvězdokupu? Odborníci si myslí, že by odpalovacím zařízením mohla být dvojice supermasivních děr, které snad jsou v srdci galaxie M87 namísto jediné superdíry, jako důsledek dávné srážky dvou velkých galaxií. Děsivá dvojice behemotských černých děr by v takovém případě oškubala vnější vrstvy původní hvězdokupy a zbytek vyplivla jako pecku z třešně. A my tu pecku pozorujeme jako splašenou hvězdokupu HVGC‑1.

Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics News 30. dubna 2014, arXiv:1402.6319, Wikipedia (Stellar kinematics/ Runaway stars, HVGC-1,Messier 87).

Datum: 29.05.2014 16:44