Dlouhý a zajímavý příběh meteoritu Novato
Pokud patříte mezi šťastné majitele rodinného domu a zničehonic vás překvapí rána na střeše, poté, co si pomýslíte něco nehezkého o sousedovic dospívajících capartech, zkuste se přesvědčit, jestli nejde o pozdrav z dálav našeho slunečního systému. Vím, pravděpodobnost takové události je asi stejně velká, jako že vyhrajete dva týdny po sobě první cenu v národní loterii, ale přece...

Fragmentace dopadajícího bolidu nad Bay Area (San Francisco) 18. listopadu 2012. Na montáži jsou snímky pootočeny o 45 stupňů z horizontální do svislé pozice. Časová přímka jde zleva doprava. Série snímků byla pořízena ze vzdálenosti přibližně 65 km. (Kredit: Robert P. Moreno Jr., J. Albers and P. Jenniskens )

17. října 2012 byla jedna rodina nedaleko San Francisca vyrušena ránou na střeše svého domu. Tato veskrze ne moc příjemná událost se odehrála v malém provinčním městečku Novato, nacelých padesát kilometrů od San Franciska. Počet tamních obyvatel převyšuje jen o trochu padesát tisíc. Vědcům se podařilo odhalit nejen dráhu vrstvami atmosféry, ale i historii tohoto meteoritu a jeho bouřlivé cesty až na střechu domu spořádaných daňových poplatníků. Není známo, jestli majitel nemovitosti ocenil, že se výzkumu fragmentů účastnilo na padesát vědců z různých zemí, a výsledky jejich práce byly publikovány v srpnovém vydání periodika Meteoritics and Planetary Science.

"Náš výzkum odhalil bohatou a dlouhou minulost, kterou datujeme až do dob, kdy se mladá Země srazila s planetkou Theia a po impaktu vznikl poměrně rychle náš Měsíc", vysvětluje Peter Jenniskens z institutu SETI v kalifornském Mountain View, astronom zaměřený na výzkum meteorů a vedoucí rozsáhlé studie. Osobně pečlivě prozkoumával záznamy automatizovaného kamerového systému pro sledování meteorů a bolidů úřadu NASA Allsky Meteor Surveillance a tím mohl určit místo dopadu - oblast kolem městečka Novato.

Fragment meteoritu pod označením Novato N04, který našel Bob Verish. Ze šesti fragmentů pozorovaných na obloze byly nalezeny čtyři. Na tomto fragmentu je dobře patrná spečená povrchová krusta jako důsledek zahřátí v atmosféře. Hrací kostka vpravo má hranu o velikosti 1 cm. ( Kredit - B. Verish, cams.seti.org)

A tady pomohly výpovědi svědků. Jedni z tamních obyvatel, Lisa Webber a Glenn Rivera si vzpomněli, že tu noc slyšeli podivnou ránu na střeše jejich garáže, poté dokonce našli (v pořadí první) fragment meteoritu a následně jej věnovali vědeckým týmům pro důkladnější analýzu. Podle zaběhnutých pravidel Meteoritical Society se kus horniny pojmenuje podle oblasti dopadu, takže oficiální název meziplanetárního tuláka teď zní "Novato".

"Podařilo se nám určit původ a historii meteoritu", vysvětluje profesor Qing-zhu Yin z odělení pozemského a planetárního výzkumu University of California. "Tmavá místa na povrchu fragmentů byla způsobena kosmickou srážkou před 4, 472 miliardami let, zhruba 64 - 126 milionů let předtím, než se zformovala naše sluneční soustava. "Domníváme se, že impakt, při kterém vzniknul náš Měsíc, rozptýlil tyto původní zbytky do oblastí vnitřního slunečního systému, a ty se poté srazily s jiným objektem".

Důlek na střeše domu Webberů v Novatu. Na snímku je Luis Rivera . (Kredit - P.Jenniskens, L.Rivera, cams.seti.org)

Vědeckému týmu profesora Yina se dokonce podařilo měřením vlastností fragmentu zjistit, že mateřské těleso z něhož pochází úlomky meteoritu Novato se rozpadlo v důsledku další velké kolize v oblasti pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem před 470 miliony lety. Srážka zapříčinila vznik rozlehlého pásu úlomků a drobného smetí, známých pod souhnným označením běžné chondrity typu L6, jejichž trajektorie jsou čas od času narušovány gravitačním působením jiných těles a dostanou se na kolizní dráhy s naši domovskou planetou.

Astronomům se povedlo už dříve identifikovat fragmenty objektu podobného stáří, patřícím do rodiny asteroidů s názvem Gefion, jehož zbytky obíhají Slunce zhruba uprostřed pásu asteroidů. Ten je dalším možným adeptem na zdroj meteoritu Novato. Podle jednoho z členů týmu, chemika Keese Weltena z univerzity v Berkeley, se úlomky horniny tvořící základ materiálu meteoritu Novato oddělily z rodiny Gefion před devíti miliony lety.

"Ale následně se mohly stát součástí většího tělesa, od kterého se oddělily v rámci další kolize zhruba před milionem let", dodává jeho kolega Kunihiko Nishiizumi.

Spustit animaci
Záznam který pořídil Robert Moreno Jr.. ( Kredit - R. Moreno Jr., NASA, SETI)

Poté co byl meteoroid Novato vyvržen z pásu asteroidů, díky gravitačním vlivům tamních těles se tam periodicky vracel, aby se znovu srazil s dalším objektem před přibližně sto tisíci lety. Došlo opět k intenzivnímu zahřátí, ale detaily tehdejší srážky jsou zatím zahaleny tajemstvím.

Když meteoroid doputoval až ke svrchním hranicím naší atmosféry, byl podle odborníků jeho průměr asi 35 centimetrů a váha cca 80 kilogramů. Díky pozorování svědků a pořízeným záznamům se z něj stal jeden z nejdetailněji dokumentovaný pozemský impaktor. Vědce dost překvapilo, že všechny ty předešlé srážky nezničily zbytky organických látek, zejména polycyklických uhlovodíků, komplexních molekul na bázi uhlíku, hojně rozšířených ve vesmíru.

Oblast dopadů úlomků podle analýzy záběrů CAMS allsky images Dr. Jenniskensem. (Kredit - P. Jenniskens, NASA, SETI – cams.seti.org)

Daniel Glavin z Goddardova vesmírného centra NASA v Marylandu se svým týmem analyzoval materiál meteoritu Novato s cílem zjistit přítomnost aminokyselin, molekul tvořících základ života na Zemi, a zjistil přítomnost netypických aminokyselin postrádajících proteiny, jež jsou na Zemi neobvyklé, ale hojně zastoupené v meteoritu Novato.

Až příště uslyšíte pronikavý zvuk v místech, kde by měl stát váš zahradní altán, nezapomeňte se tam (pokud možno za deního světla) jít podívat. Zřejmě to pokryje vaše pojistka, ale ten pocit, že jste součástí nejzažší historie naší sluneční soustavy, je k nezaplacení.

Zdroj: http://cams.seti.org/index-N.html