Seth Shostak optimistou ve hledání cizí inteligence
Astronom ze SETI stále nachází smysl ve hledání mimozemských civilizací, i když je prozatím zhola neúspěšné.

Takovým raději nevolejme. Nepřívětivá cizí inteligence, známá jako Sally, která ve výtečném Oblivionu (2013) málem vyhladí lidstvo kvůli vodě. Kredit: Universal Pictures.

Jak jsme na tom se hledání mimozemské inteligence? Není to jenom bláhovost, horečka z nadměrného sledování pozitivně laděné science-fiction? Australský nezávislý zpravodajský server The Conversation na toto téma uspořádal na síti Reddit dialog s astronomem Sethem Shostakem, významným představitelem SETI institutu, slavné neziskové organizace, která má v popisu práce vypátrání, pochopení a vysvětlení původu, povahy a výskytu života ve vesmíru. Očividně je ve své práci optimistou a také nemá příliš v lásce nadsázku.

Seth Shostak. Kredit: SETI.

Conversation: Proč stále pokračujete v pátrání? Neplatí například, že smysluplné rádiové vlny nelze rozeznat od šumu na pozadí vesmíru už po pár světelných letech?
Shostak: Ne tak docela. Ve skutečnosti můžeme detekovat rádiové vlny ze vzdálenosti miliard světelných let. Jde je o to mít dost velkou anténu. Také nás popohánějí dvě věci, o nichž jsme před dvaceti lety nevěděli. Ve vesmíru je podle všeho spousta rozmanitých planet a nejedna bude velmi podobná Zemi. A za druhé, víme téměř jistě, že se život objevil na velmi mladé Zemi, tedy hodně dávno. Pokud by jsme přesto byli jedinou inteligentní formou života ve vesmíru, bylo by to jako vyhrát v mnoha loteriích najednou.

Conversation: Kdyby jste něco našli, kdo to ohlásí světu? Máte krizový protokol pro takovou situaci?

Všichni známe SETI díky výpočtům SETI@home. Kredit: SETI@home.

Shostak: Nějaký máme. Stručně řečeno, podle tohoto postupu nejprve musíme ověřit, jestli je to doopravdy mimozemský signál. Pak to řekneme světu a na mezinárodní úrovni se dohodneme ohledně případné odpovědi. Jenže ve skutečnosti vypukne mediální šílenství a vědci budou analyzovat takový signál jako o život.

Conversation: Jak by takový kontakt probíhal? Stephen Hawking to vidí jako masakr indiánů, přičemž těmi indiány budeme pravděpodobně my.
Shostak: V tomhle století pravděpodobně postavíme slušnou umělou inteligenci. Z toho usuzuji, že když zachytíme nějaký mimozemský signál, tak bude nejspíš pocházet od umělé inteligence druhé strany. Těžko říct, co bude mimozemskou civilizaci zajímat, ale představa, že jim půjde o naši likvidaci, je podle mě poněkud sebestředná.

Conversation: Co byl zač slavný signál WOW?
Shostak: Byl to jenom pík grafu z obstarožní počítačové tiskárny. Znovu se už nikdy neukázal. Takových jednorázovek bylo v počátcích projektu SETI spousta. Neexistuje sebemenší důkaz, že by šlo o mimozemské signály.

Bill Watterson o cizích inteligencích. Kredit: Bill Watterson.

Conversation: Jak často se stalo, že mohlo jít o trefu do černého?
Shostak: Díky softwarovému filtrování šumu a pozemských zdrojů to je velice, velice vzácné. Poslední ucházející kandidát se objevil roku 1997.

Conversation: Co říkáte na Fermiho paradox, tedy na zjevný rozpor mezi velkým očekáváním existence mimozemských civilizací a absencí jakýchkoliv rozumných důkazů o kontaktu s nimi?
Shostak: Fermiho paradox je veliká extrapolace z velmi lokálního pozorování. A to nikdy nedělá dobrotu. V nejbližším vesmíru nevidíme zřetelné důkazy galaktické kolonizace. Znamená to ale, že jsme ve vesmíru sami? Kolem svého domu nepozoruji žádné známky výskytu pleistocénní megafauny. Že by žádná taková neexistovala? Ve skutečnosti máme řadu vysvětlení, proč by kolonizace galaxie nemusela pokročilé cizí inteligence tak moc zajímat. Fermiho paradox je zajímavá myšlenka, ale jako pozorování je zatím docela na vodě.

Conversation: A co panspermie, představa, že se život sám šíří vesmírem a kolonizuje nová tělesa?
Shostak: Mohlo by to tak fungovat, v omezené míře. Většina astrobiologů, s nimiž jsem mluvil, považuje za reálnou panspermii mezi planetami a asteroidy hvězdných systémů, ale mezihvězdnou panspermii už ne.

Conversation: Proč vědci při hledání cizího inteligentního života stále spoléhají na vodu a kyslík?
Shostak: Podle chemiků jsou molekuly založené na uhlíku a voda jako univerzální rozpouštědlo nejlepší možnou volbou pro fungování komplexního života. Kvůli vlastnostem prvků periodické tabulky. SETI ale při svém pátrání nezohledňuje žádné předpoklady o chemii hledané inteligence.

Conversation: Jakou váhu přikládáte výroku Billa Wattersona (tvůrce roztomilých komiksových stripů Calvin & Hobbes): „Nejjistější známkou existence inteligentního života jinde ve vesmíru je to, že se nás nikdy nepokusil kontaktovat“?
Shostak: Podle mě to vypovídá spíš o Wattersonovi, nežli o lidstvu.

Video: Are we alone in the universe? Q&A. Innovation Convention 2014.

Video: Life in Space and the Future of Intelligent Beings with Dr. Seth Shostak. VISIONS: Through Art to Science 2012.

The Conversation 29.8. 2014, Wikipedia (The Conversation, Seth Shostak, Search for extraterrestrial intelligence, Fermi paradox).

Datum: 03.09.2014 23:25