AeroMobil 3.0  
Návštěvníkům Pioneers festivalu ve Vídni Slováci představili vyšší verzi svého prototypu létajícího auta.

 

Zvětšit obrázek

AeroMobil 3.0.
Při hmotnosti necelých 500 kg stroj unese dva pasažéry, kteří pro sichr budou mít k dispozici padáky.

Na počátku byla myšlenka jak uniknout z komunistického Československa na Západ. Nejlepším způsobem se studentovi Vysoké školy výtvarných umění, Štefanu Kleinovi, k tomu zdálo být létající auto. To bylo ještě před rokem 1989. Ale až zhruba po dvaceti letech se dal dohromady s Jurajem Vaculíkem, majitelem slovenské reklamní agentury Made By Vaculik a založili firmu Aeromobil. Technologie od doby Glenna Curtisse značně pokročila a od jeho nefukčního modelu z roku 1917 se slovenská firma zařadila mezi ty, jejichž prototypy automotoletadel, se již do vzduchu vznesly. Kromě Terrafugia, dokonce již přijímá závazné objednávky, to nejdál dotáhly Urban Aeronautics. Xplorair, Moller International či  evropská PAL-V.

 

Zvětšit obrázek
AeroMobil 3.0. Karbonový plášť ukrývá ocelový rám. Další obrázky zde

Ve Vídni nyní Slováci představují novou verzi Aeromobilu 3.0. Pohání jej osvědčený Rotax 912, který ve verzi F ze svých 55 kg hmotnosti, krátkodobě (na 5 minut) vydupe až 84 kW. Výhodou je, že se spokojí s běžným benzinem určeným pro auta. Podle tvůrců by jejich dvoumístný Aeromobil 3.0 měl mít dolet 700 kilometrů. K jeho řízení by měl stačit základní pilotní průkaz. Šířka je 2,24 metrů a s roztaženými křídly 8,32 metrů.
Ke vzletu mu stačí 200 metrů a přistát se dá i na padesáti.

Zvětšit obrázek
Podrovnosti zde: http://www.aeromobil.com

Letová spotřeba je okolo 15 litrů za hodinu. Na silnici si na sto kilometrů vezme 8 litrů. Možnost tankovat u každé  pumpy, stejně jako to, že na start a přistání netřeba letiště, je pro tento typ vehiklu nesporně velkou výhodou. Z dalších technických parametrů se u předchozího prototypu udávala maximálka  200 km/h, o této nové verze se ale nejspíš bude ještě měnit o něco málo směrem nahoru.
Ve složeném stavu na silnici je "auto" široké 2,24 m, se stabilní délkou pro oba režimy šest metrů. Minimální rychlost, kterou lze letět je 60 km/h. Pro start je ale potřeba mít úsek, na němž to jde rozpálit stotřicítkou. Jako auto předchozí prototyp zvládal uhánět až 160 km/h. U novější verze s výkonnějším motorem půjde nejspíš i tento parametr ještě výš. Po silnici se na plnou nádrž dá dojet 875 km, dolet je jen o něco málo kratší – 700 km.


 

Testování Aeromobilu potřebné pro jeho schválení do provozu, již na Slovensku probíhá.

 

 

 

Zvětšit obrázek
Americká TERRAFUGIA

Problém všech pokusů vyrobit něco co jezdí i létá je v tom, že pro jízdu na silnici se od stroje požaduje splnit celá řada bezpečnostních předpisů (tuhost, deformační zóny,...), všechny znamenají nárůst motnosti a požadavek co největšího rozchodu kol. Pro let zase platí pravý opak – co nejužší a co nejlehčí. Splnění předpisů pro jízdu na silnici je proto větším oříškem, než těch pro let. Výsledkem tak vždy bude jen kompromis, který v obou směrech svými vlastnostmi vynikat nebude a létat s tím asi nebude tak snadné, jak to na reklamních záběrech vypadá. Možná i proto se ukazuje jen video a na živo pro novináře a veřejnost, start a přistání tvůrci Aeromobilu ještě nepředvedli. Kvůli benevolntnější legislativě by asi bylo snazší získat povolení pro americký trh. Podobně na tom je i projekt Terrafugia, také zatím zákazníkům svůj produkt nedodala, jen přijímá objednávky. 


 

Video:  TERRAFUGIA


 

 

Zvětšit obrázek
Evropská jednomístná tříkolka PAL-V (Personal Air and Land Vehicle), neboli osobní stroj pro let i jízdu po zemi má veškerá potřebná povolení k výrobě. Fotogalerie zde. http://pal-v.com/press-media/images/

Na rozdíl od slovenské novinky i amerického dvoumístného Transition, je Nizzemský PAL-V pouze jednomístný. Zato umí stovku za 8 sekund a na dálnici mu nedělá problém udržovat rychlost 180 km/h. Volnějším tempem na plnou nádrž ujede 1200 kilometrů. Když je to potřeba, a nebo jen tak pro radost, lze s trojkolkou létat. Musí se k tomu ale zastavit. Do minuty lze z této spíše motorky než auta připravit vírník. „Křídla“ mu dají vrtule, po dobu jízdy složené na střeše. Další, tlačná vrtule v zádi stroje, je mu schopna udělit letovou rychlost také až 180 km/h. Dolet závisí na stylu letu a pohybuje se mezi 350 až 500 km.
Rozhlédnout se lze z výšky více než jednoho kilometru (1200 m), má to však jednu podmínku. Kromě pilotní licence, je potřeba mít v peněžence volných dvě stě padesát tisíc euro. Ke startu tomuto výtvoru stačí pouhých 165 metrů a na přistání jen třicet. Než se ale rozhodnete pro koupi kouzelné létající motorky, dobře si ještě jednou video prohlédněte, hlavně tu pasáž s pohledem na hlavu pilota z níž je patrno, jak mocně stroj při letu vibruje, abyste později nebyli zklamáni...


Zamlčovaným detailem také bývá, že všechny tyto stroje oficiálně budou moci startovat a přistávat jen na letištích. Pravdou ale také je, že policie bude dost obtížně případné hříšníky zastavovat a obstarávat si povolení vstupu na soukromé pozemky. Stejně obtížné bude postihování za případná „nouzová“ přistání.

 


Pramen: www.aeromobil.com/


 

Datum: 31.10.2014 13:11
Tisk článku


Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz