NASA zvažuje pilotovanou misi na Venuši
Povrch Marsu je prý příliš nebezpečný kvůli záření, co kdybych tedy letěli na Venuši? Její povrch je sice ještě mnohem nebezpečnější, podle NASA bychom tam ale mohli vznešeně létat v horních vrstvách atmosféry.

Trvalá základna v atmosféře Venuše. Kredit: NASA Langley Research Center.

Pokud jde o průzkum vesmíru, poslední dobou zažíváme nejrůznější stesky, proč něco nejde a jen tak nepůjde. Když se povede start úplně nové kosmické lodi Orion, tak vypadá jako modul z dávno minulých desetiletí, což na optimismu také mnoho nepřidá. Nejvyšší čas začít pořádně snít o budoucnosti. A v NASA kupodivu nezačali úplně marně. Ředitelství NASA pro systémovou analýzu a koncepty (Systems Analysis and Concepts Directorate) pracuje na projektu pilotovaného letu –  nikoliv k Marsu, ale k Venuši.

Pilotované plavidlo HAVOC do atmosféry Venuše. Kredit: NASA Langley Research Center.

Jak skoro každý ví, NASA se chystá poslat lidi na Mars, i když teď častěji mluví o důvodech, proč to nejde. Mars je atraktivní rudá planeta, na které je alespoň teoreticky možné přistát a elegantně udělat velký skok pro lidstvo, s otiskem astronautovy boty v marsovském prachu. Venuše je sice o něco blíž než Mars a velikostí mnohem podobnější Zemi, na jejím pekelném povrchu ale lidé se soudobou technologií rozhodně jen tak nepřistanou.

Projekt HAVOC by vyžadoval větší počet vesmírných startů přistání. Kredit: NASA

Na Venuši je neuvěřitelně hutná atmosféra z oxidu uhličitého a oblak kyseliny sírové. Je tam takové horko, že by se tavilo olovo, řádí tam častá zemětřesení, vybuchují sopky a běsní bouře. Jenže NASA nechce v rámci vize High Altitude Venus Operational Concept (HAVOC) poslat lidi nechat se upéct za živa, ale na projížďku mnohem přívětivějšími horními vrstvami atmosféry Venuše. Je tam totiž v porovnání s Marsem méně problematického záření a více využitelného slunečního svitu.

Plavidlo HAVOC by mělo vstoupit do atmosféry Venuše rychlostí 7 200 metrů za sekundu. Kredit: NASA Langley Research Center.

Podle NASA je pobyt v atmosféře Venuše vlastně mnohem bezpečnější, než se procházet na povrchu Marsu. S tím by sice bylo možné poněkud polemizovat a ptát se, co tam asi tak zajímavého najdeme, ale tomuhle nápadu se nedá upřít jistá elegance a příslib slušné porce dobrodružství. Pokud se HAVOC v nějaké podobě prosadí, tak se astronauti budou pohybovat nějakých 50 kilometrů nad povrchem Venuše, kde je atmosférický tlak jako u hladiny pozemského oceánu, o něco větší horko nežli na rozpálené Sahaře a úroveň záření srovnatelná s pobytem v Kanadě.

Samozřejmě, nejprve bude nutné bezpečně dostat astronauty a plavidla HAVOC  k Venuši a lidi pak zase zpátky. V NASA uvažují o několika bezpilotních letech k Venuši, které by nejprve prověřily technologie projektu HAVOC. Pak by došlo na pilotované oblety Venuše a nakonec i na nafukovací plavidla HAVOC, odolné vzducholodě, které budou létat v atmosféře Venuše. V NASA si možná vyberou Mars, možná Venuši a třeba dospějí k názoru, že v příštích desetiletích zvládnou obě blízké terestrické planety. Hlavně aby se už pořádně pustili do práce.

Video:  A way to explore Venus. Kredit: NASA Langley Research Center.

IEEE Spectrum 16. 12. 2014.

Datum: 20.12.2014 06:10