Osm cizích Zemí teleskopu Kepler v obyvatelné zóně
K lednu 2015 má lovec exoplanet Kepler na kontě 1 004 potvrzených planet a 4 175 nepotvrzených kandidátů. Je mezi nimi i Kepler-438b, planeta u červeného trpaslíka, jejíž velikost odpovídá 1,12 Země.

Kolik takových planet kolem nás asi je? Kredit: PHL @ UPR Arecibo.

Dnes již legendární teleskop Kepler, který navzdory technickým obtížím statečně pokračuje ve výzkumu vesmíru, v první části své mise dlouhodobě sledoval více než 150 tisíc hvězd a hledal u nich exoplanety. Tento skvělý lovec před pár dny oslavil první tisícovku potvrzených planet, které objevil u cizích hvězd. V tuto chvíli má podle počítadla internetových stránek mise Kepler na svém kontě 1 004 potvrzených exoplanet, dalších 4 175 planetárních kandidátů, z nichž bude naprostá většina nepochybně potvrzena jako planety, včetně 554 nových za období do dubna 2013, a také ještě 2 165 objevených zákrytových dvojhvězd.

Lovec planet Kepler se nevzdává. Kredit: NASA.

Tři z nově potvrzených planet jsou přitom velikostí blízké Zemi, dokonce velice blízké a zároveň obíhají v obyvatelné zóně svých hvězd, tedy tak, že by na nich teoreticky mohla být kapalná voda, klíčová ingredience pro život pozemského typu. V tuto chvíli je z více než tisícovky potvrzených exoplanet objevených teleskopem Kepler celkem osm menších než dvojnásobek Země a obíhajících mateřskou hvězdu v obyvatelné zóně.

Osm cizích Zemí v obyvatelné zóně teleskopu Kepler. Kredit: NASA Ames/ W. Stenzel.

Abychom věděli, jestli jsou to kamenné, vodní anebo plynné planety, tak bychom museli znát jejich velikost a hmotnost. Když nám hmotnost schází, můžeme ji s jistou mírou rizika odhadnout z velikosti planety. Největší z výše zmíněné trojice nových exoplanet v obyvatelné zóně je planeta Kepler-440b, vzdálená od nás cca 850 světelných let. Je to superzemě s průměrem 1,86 Země, která sice obíhá kolem menší a chladnější hvězdy než Slunce, ale skrápí ji víc záření než Zemi.

Keplerovy planety v obyvatelných zónách. Kredit: NASA.

Planeta Kepler-442b je pravděpodobně kamennou planetou v obyvatelné zóně u relativně mladého oranžového trpaslíka, ve vzdálenosti zhruba 1 100 světelných let. Velikostí 1,34 Země se už velmi blíží naší rodné planetě. I tuto planetu v tomto směru ovšem překonává třetí z nově potvrzených exoplanet v obyvatelné zóně – Kepler-438b. Její průměr totiž činí 1,12 Země. Skoro jako by naší planetě z oka vypadla. Tato zřejmě rovněž kamenná planeta obíhá v obyvatelné zóně červeného trpaslíka, který zase na druhou stranu rozhodně není dvojčetem Slunce. Hvězdný systém Kepler-438 je od nás vzdálený přibližně 470 světelných let.

Keplerovi kandidáti na planety. Žlutě 554 nově zařazených. Kredit: NASA.

Vědci nelení a už pracují na příští várce výsledků z dat teleskopu Kepler. Analýza bude zahrnovat data z celého pozorování původní mise kosmického teleskopu. Na jejich zpracování vědci použijí sofistikovaný software, který v záplavě informací vyloví exoplanety s ještě větší přesností, než dříve používané programy. Jistě se můžeme těšit na další zajímavé novinky a zatím si můžeme pěkně fantazírovat o cizích světech na objevovaných planetách.

Video:  NASA"s Kepler Discovers First Earth-Size Planet In The Habitable Zone of Another Star. Kredit: NASA Ames Research Center.

NASA News 6. 1. 2015, Wikipedia (Kepler/ spacecraft, Super-Earth).

Datum: 09.01.2015 19:30