Už je to tady. Čínští vědci geneticky modifikovali lidská embrya
Historicky první pokus o editaci lidských embryí se odehrál v Číně. Nebyl příliš úspěšný, ale začátky bývají těžké.

Lidské embryo. 3 dny, 8 buněk. Kredit: ekem / Wikimedia Commons.
Uplynul sotva měsíc, co OSLEM prolétly zvěsti, že někdo s technologií CRISPR/Cas9 edituje genom lidských embryí. A teď se už píší dějiny. 18. dubna (2015) se objevila historicky první zpráva o editaci lidských embryí editorem genomu CRISPR/Cas9. S jistou dávkou patetičnosti lze říct, že nastal věk editací, a také znovu s neztenčenou silou propukly hádky o etice editování, které už zvolna upadaly v zapomnění uspěchané doby.

Do učebnic vstoupili Junjiu Huang Sunjatsenovy univerzity v jihočínském Kantonu a jeho kolegové. Čínští genetici si nejspíš byli vědomi toho, jak kontroverzní jejich počin bude a s jakým přijetím asi tak mohou počítat u odborné i široké veřejnosti. Nepochybně si kvůli tomu k editaci vybrali neživotaschopná lidská embrya, která získali na místní reprodukční klinice. Šlo o vlastně o zygoty, které oplodnily dvě spermie, takže obsahovaly tři sádky chromozomů. Huang a spol. pak v těchto embryích za pomoci CRISPR/Cas9 editovali gen HBB, jehož mutace vedou ke vzniku beta-talasémie, poruchy tvorby bílkovinné podjednotky hemoglobinu se závažnými důsledky.

Junjiu Huang. Kredit: J. H.

Enzymatický komplex CRISPR/Cas9 funguje tak, že se naváže na vybrané místo v DNA, vystřihne kus sekvence a nahradí ji za jinou. Vědci mohou naprogramovat CRISPR/Cas9, aby našel problematickou sekvenci, vystřihl ji a nahradil správnou verzí. Tento editor genomu už vyzkoušeli na zvířecích embryích a lidských tělních buňkách. Na lidských embryích to zatím nikdo nezkusil, alespoň pokud je známo.

Huangův tým použil CRISPR/Cas9 u celkem 86 lidských embryí: Vědci si počkali 48 hodin, aby měl editor genomu dost času na práci, a nechali embrya narůst natolik, až každé mělo kolem osmi buněk. Z původních 86 embryí jich přežilo 71. Z nich si badatelé vybrali 54, která geneticky otestovali. Bohužel se ukázalo, že editace genomu lidských embryí neproběhla zrovna hladce. Pouze 28 embryí se dělilo jak mělo, a z nich jen u malé části došlo k úspěšně editaci genu HBB.

Logo Sunjatsenovy univerzity.

Asi největší problém s editovanými lidskými embryi byl v tom, že systém CRISPR/Cas9 nebyl tak přesný, jak jsme si vysnili. Vědci totiž v genomech editovaných embryí objevili v místech mimo editovaný gen HBB překvapivě hodně mutací, které tam se vší pravděpodobností nasekal právě systém CRISPR/Cas9. A to je samozřejmě průšvih. Takové mutace jsou významným zdrojem obav, co se točí kolem editování genomů. Huang a spol. jich našli spoustu, mnohem víc, než kolik vědci pozorovali při editování genomů myších embryí nebo dospělých lidských buněk. Huang je přesvědčen, že za nepříliš lichotivý výsledek editování z velké části může použití embryí se třemi sádkami chromozomů. S normálními embryi by to prý mohlo být skoro stoprocentní.

Reprodukční kliniky čekají velké věci. Kredit: John Hill / Wikimedia Commons.
Pozoruhodné je, že výzkum Huangova týmu odmítli publikovat časopisy Nature i Science, oba dva bez komentáře. Asi nikdo přitom nepochybuje, že natolik převratný počin do jednoho z těchto nejprestižnějších časopisů patří. Naštěstí se ale našel jiný časopis, konkrétně Protein & Cell. Jeho redakční rada v sobě objevila tolik odvahy, že Huangův výzkum otiskla. Huang teď s kolegy plánuje, jak budou omezovat počet vedlejších mutací při použití CRISPR/Cas9. Chystají se vyzkoušet různé přístupy, třeba vylepšovat enzymy systému CRISPR/Cas9, aby je bylo možné přesněji navádět na cíl, měnit typ enzymů, aby je bylo možné lépe regulovat anebo si hrát s koncentracemi jednotlivých komponent systému CRISPR/Cas9.

Je jasné, že dohady kolem editace lidských embryí ještě zdaleka nekončí. Po zveřejnění průlomového článku Huangova týmu lze také čekat, že na jejich výzkum navážou další laboratoře leckde ve světě. Zvlášť v Číně to teď vře. Podle dobře informovaných zdrojů v Číně prý momentálně na editaci lidského genomu pracují přinejmenším čtyři výzkumné týmy. Jak se říká, pokrok nezastavíš.

Video: China shocks World by Genetically Engineering Human Embryos. Kredit: 24x7 BreakingNEWS.

Nature News 22. 4. 2015, Protein & Cell 18. 4. 2015, Wikipedia (Beta thalassemia, CRISPR).

Datum: 25.04.2015 14:26

Boží dar slobodnej vôle

R A,2015-05-03 10:46:57

Ďakujem autorovi za zaujímavý článok, aj keď som si naň našiel čas až teraz.
Vidím, že diskusia pod ním pekne "nabobtnala" :) ale predsa si dovolím reagovať v samostatnom komentári v reakcii (a bez snahy prikrmovať trollov) na narážky na Boha atď..
Maximálne to zostručním - ako veriaci kresťan som veľkým fanúšikom vedy, pretože verím, že nám môže zásadným spôsobom zlepšiť život z dôvodov, ktoré sú popísané tu: http://wol.jw.org/sk/wol/d/r38/lp-v/1101992004#h=5
Ak by niekto chcel reagovať, prosím až po prečítaní uvedeného linku a zdržať sa komentárov na margo skutočnosti, že sa jedná o internetovú knižnicu Strážnej veže - použité citáty z Biblie sú veľmi kvalitné preklady.
Think before replying.
Prajem všetko dobré a pekný deň.
Rastislav

Aj to je evolúcia?

Viktor Abc,2015-04-29 09:31:17

Milak K napísal:Evoluce je přírodní proces -množina nadřazená (snad jste je měli ve škole).
-----------------
V škole ma učili aj o komunizme a ateizme a o iných izmov. Vyzerá to že až taká nadradená nie je.

Milak K napísal:My jsme součástí přírody - podmnožina. Tj. neexistuje nic jako "člověk si hraje s evolucí". Když jsme MY změnili DNA rýže, je to v důsledku dlouhodobého a samovolného procesu, který nám dal inteligenci na to, to udělat, tj. je to stále evoluce.
Není nic jako a) evoluce rýže b) evoluce topolu c) evoluce člověka ... evoluce je evoluce, přírodní proces života jako celku.
-----------------------
To je zavádzanie . Ak je manipulácia vlastnej DNA človeka a to inteligenciu a teda vedomým úmyslom človeka, alebo vznik takýmto spôsobom iných druhov stále len prirodzenou evolúciou, tak ako to, že evolučná teória vylučuje inteligenciu pri vzniku života a druhov? Prečo tá medzera v logike? Ak by hypoteticky, človek svojou inteligenciou dokázal vytvoriť manipuláciou s DNA nejaký iný druh bytosti, tak by ten život bytosti vznikol prirodzenou evolúciou? To je zavádzanie ak z tohto procesu sa vylúči vedomie a inteligencia človeka, ktorá bola na počiatku tej zmeny, akoby to vedomie a inteligencia človeka ani neexistovala a namiesto toho sa to prekryje jednoduchou frázou – aj to je len evolúcia bez zmyslu a úmyslu. No práve ten úmysel a zmysel je vlastný vedomiu a inteligencii.

Predsa teória evolúcie si zakladá na samoorganizujúcej hmote a vylučuje inteligenciu pri zápisu informácie do DNA a pri vzniku života a všetkých druhov živočíchov a rastlín. Ak by to pripustila, tak musela by pripustiť aj inteligenciu Stvoriteľa – Boha pri vzniku života a všetkých druhov. No a takáto teória predsa nedovolí, aby jej základ na ktorom stojí sa rozpadol. Preto tieto krkolomné zdôvodňovanie a nesmierna domýšľavosť zástancov teórie evolúcie.

Predsa čo môže byť jasnejšie, keď samotná veda, ktorá je taká horlivá hovorkyňa tejto teórie evolúcie sa dostala do štádia, kedy ju sama popiera. Nechtiac sama dokazuje, že teória evolúcie je hlúposť! Predsa je zrejme a dokázateľné, že vedomie a inteligencia človeka dokáže vedome s úmyslom a pre určitý cieľ nie len zmeniť svoju vlastnú informáciu v DNA, ale vznik aj iných druhov, čo samozrejme teória evolúcie tento spôsob vzniku života a všetkých druhov, teda zásahom inteligencie vylučuje. Vylučuje predsa vyšší zmysel života, lebo týmto by pripustila Boha ako Stvoriteľa.

Evolučná teória má neprekonateľný problém z počiatkom a teda s počiatkom hmoty, s počiatkom života. Nevie vo svojej hlúposti povedať čo bolo skôr informácia v DNA, alebo bunka. Pritom životná skúsenosť človeka to jasne ukazuje, že vždy idea predchádza dielu. Pre evolučnú teóriu je typická stále sa meniaca domýšľavosť. Aby sa chránila tak si vymýšľa pojmy ako samoorganizáciou hmotou to všetko tak krásne vznikalo a to “prirodzene“, teda bez vyššieho zmyslu, len stačil dlhý čas a bolo to. No ten dlhší čas je len zábleskom v čase existencie vesmíru! A kde je zmysel toho záblesku? Načo vlastne bol?

No a kde sa vzala informácia, z ktorou manipuluje evolúcia, tak táto teória evolúcie sa tejto otázke vyhýba. A čože sa to stalo s jej akože jedným jediným produktom, ktorý si podľa tejto teórie zliezol zo stromov a dokáže urobiť vedome a vlastnou inteligenciou taký evolučný skok, aký by samotná evolúcia svojou prirodzenou cestou nikdy nedokázala? Predsa to človek robí vedome, cielene a dáva tomu zmysel, prečo mení informáciu v DNA. Presný opak toho, ako to vysvetľuje teória evolúcie. Svojou inteligenciou dokáže zmeniť informáciu svojho vlastného genomu a dokáže manipulovať s DNA. Potom na tom, na čom si zakladá evolučná teória, že vedomie a inteligencia s vznikom života nič nemá a vylučuje z toho Boha – Stvoriteľa, tak sa ukazuje na spôsobe, akým to robí človek, že to nie je pravda a všetko to učenie o samoorganizujúcej hmote, všemocnej náhode bez úmyslu a zmyslu je klamstvo a podvod akého doteraz nebolo.

Milan K,2015-04-29 12:27:57

Zamrznul jsi ve středověku.
Evoluční vývoj nervové soustavy (a s tím spojeného vědomí a inteligence) je vědecky podložený (najdi si informace k "fylogeneze nervové soustavy").

dobrý vtip :)

Milan K,2015-04-29 12:41:58

"Nevie vo svojej hlúposti povedať čo bolo skôr informácia v DNA, alebo bunka"
Opravdu jsi biologií někde ve středověku.
Už nějaký ten pátek je známo (můžeš se na to podívat slušným mikroskopem), že v buňkách je DNA, takže co bylo skor, je nasnadě.

Asi si to pleteš s tím vejcem a slepicí :-D

Viktor Abc,2015-04-29 14:18:15

Hovorím o informácii vloženej do DNA a nie o DNA ako nosiču informácie. Informácia o reprodukcii bunky sa nemôže sama od seba vyvíjať. Buď tam je zapísaná úplná a dokonalá už od počiatku vzniku bunky, alebo bunka sa nemôže reprodukovať a preto existovať. Čas, s ktorým tak počíta teória evolúcie pre biologickú evolúciu DNA pri vzniku tak precízneho systému replikácii informácie a teda aj reprodukcie bunky je preto vylúčený. Chýba tam logicky počiatočná informácia o replikácii informácie, ktorá je nevyhnutná a musí byť vložená súčasne so vznikom bunky, aby sa mohla neustále reprodukovať. Preto aj množstvo času, ktorý je potrebný podľa teórie evolúcie pre vznik prvej živej bunky nemá žiadny vplyv a je vylúčený. Buď je informácia o vlastnej replikácii už od počiatku dokonalá, teda aj reprodukcia bunky funguje od začiatku, alebo nie je nič a život v tej podobe aký ho poznáme by nemohol existovať. Je predsa založený od neustáleho replikovania informácii.

Milan K,2015-04-29 16:37:27

Viktore, opravdu si nastuduj věci, než o nich začneš polemizovat. Informaci v DNA kódují báze (AGCT) v předchozím odkazu na wiki to máš uvedeno. Je to vědecky ověřeno. (Osobní povzdech .. Tohle je diskuze jako s lidmi, kteří si informace nastudovat nechtějí - přičemž argumentují tím, že nemají jak (v dnešní době :-) )).

Milan K,2015-04-29 17:11:53

"Informácia o reprodukcii bunky sa nemôže sama od seba vyvíjať" - Přesně tak. Protože jsi jí to zakázal. Amen.

Milan K,2015-04-29 17:13:45

Tedy přesně řečeno, samo od sebe se ani dítě nepokaká.
Jasně, že samo od sebe ne, ale díky okolním vlivům jistě ano :)

Myseľ nemám zviazanú vedeckými teóriami

Viktor Abc,2015-04-29 18:09:44

cit: Takéto systémy mohli podliehať evolúcii (chybami v prepise vznikali mutácie, ktoré zvyšovali rôznorodosť vlákien RNA, pričom prevládli tie, ktoré sa dokázali najefektívnejšie replikovať)
---------------------
Nie som nejak vedecky podkutý, no na to, že tu niečo poriadne nesedí mi stačí elementárna logika. Takže chybami v replikácii vznikali vlákna RNA, a nakoniec ostali len tie, ktoré sa dokázali efektívnejšie, teda lepšie replikovať? To znamená, že chybami v replikácii sa zvyšuje presnosť a teda efektívnosť replikácie a zdokonaľuje informácia o replikácii? Programátori majú iné skúsenosti, že. Ako sa môže chybami informácie o replikácii, ktoré tak čarokrásne nazvali mutácie, tak ako sa môže zvyšovať presnosť a úspešnosť replikácie? Ak sú chyby v informácii o replikácii už na začiatku, tak nemôžeme hovoriť o úspešnej replikácii a to nehovorím o tom, že počet chýb sa musí neustále zvyšovať a nie znižovať. Zvyšujúci sa počet chýb musí zákonite mať vplyv a prejaviť sa predovšetkým na presnosti a teda úspešnosti replikácie. Chybami život a množstvo druhov nevznikol. Predsa sa replikuje aj informácia o replikácii a táto informácia o replikáci je súčasťou replikácie a prechádza ďalej a musí byť presná. Ak má chyby, tak je neúspešná! Chyby vždy spôsobia zánik! To ako keby som vymyslel fungujúci program a chybným kopírovacím programom by som ho neustále kopíroval a čakal, kedy sa už konečne zdokonalí. No aj ten kopírovací program by som neustále chybne kopíroval tým istým chybným kopírovacím programom a tak neustále dookola. Aký humbuk by z toho vznikol?

elementárna logika

Milan K,2015-04-29 19:13:57

Ale chyba přeci nemusí být vždy špatná.
Chybami vniká různorodost (tak je to i napsáno ve článku na wiki).
To je základní přírodní proces.
Chyba (replikace jiná, než jedna ku jedné) = změna ... a to buď špatná, nebo neutrální, nebo výhodná.

Viktor Abc,2015-04-29 21:53:35

Povedal by som zmena a nie chyba. Chyba je niečo negatívne a nežiadúce, no zmena v rámci daných možnosti genetickej výbavy je predvídateľná a pozitívna. Preto aj každý živočích a rastlina majú vo svojej genetickej výbave ako výhody, tak aj nevýhody ako sú napr, reprodukčné bariéry rôzneho druhu. To nebolo dosiahnuté chybami v replikácii, ale sú to účelové automatické zmeny v rámci možnosti genetickej výbavy toho ktorého druhu, aby bola dosiahnutá celková rovnováha v prírode. Tie zmeny sú reakciou na prostredie, no nikdy nepresiahnu hranicu možností danú v genetickej výbave toho ktorého druhu. Ak presiahnu , tak druh sa neprispôsobí a vyhynie. Sú to citlivé a zložité vzťahy medzi živočíchmi a rastlinami, ktoré sú odrazom nesmiernej inteligencie Stvoriteľa, ktorá to všetko predvídala a vložila všetky tie možnosti do genetickej výbavy každého jedného druhu. Vytvorila nie len krásu, ale aj účelnosť a rovnováhu v prírode.Dala aj zmysel tomu všetkému – prečo sme vlastne tu a vnímame to.

Pro Viktor Abc

Jakub V,2015-04-29 22:15:58

V tomto ohledu chyba replikace=změna. Děti nikdy nejsou stejní jako by byli jen jako mix rodičů (i když vezmeme v potaz crossing-over a další mechanismy zvyšující různorodost), vždy se tam vyskytnou i nějaké změny (mutace). Je pak jenom na efektu dané změny a na prostředí (krajina, podnebí, pohlavní výběr...) jestli se daná malá změna v DNA přenese dál do dalších generací. Kumulace těchto změn působí různorodost populace a v některých případech může dostatečná kumulace těchto změn 2 navzájem se nekřížících populací (tedy nedochází k přenosu stejných změn do obou populací) způsobit až nemožnost vzájemného rozmnožování a ze 2 populací původně jednoho "druhu" vzniknou nové "druhy" (druh je umělý konstrukt pro populaci podobných jedinců, kteří se mohou navzájem křížit).
Jinak jak píšete o chybách v replikaci-právě tyto změny (snižující replikaci) z populace většinou vymizí, protože se nepřesouvají na další generace. Mechanismy zajišťující samotnou replikaci DNA jsou u většiny živých tvorů velmi podobné a v průběhu věků se neměnily z důvodu, že jakákoliv jejich větší změna nebyla slučitelná s předáním dál.

Milan K,2015-04-29 23:04:59

Viktore, sú to citlivé a zložité vzťahy medzi živočíchmi a rastlinami, ktoré sú odrazom nepredstaviteľného počtu kombinácií mutácií, ktoré príroda za tie stovky miliónov a miliardy rokov vykonala.
Na to jsou dnes počítačové (matematické) modely.
Obor je myslím, že fylogenetika.

Jinak o evoluci vs. kreacionismu krásně např zde:

Človek sa hrá so "všemocnou" evolúciou

Viktor Abc,2015-04-28 23:32:04

a sám je jej produktom? Alebo sa hrá na evolúciu? Nejak to divne zneje pre zástancov teórie evolúcie. Ako si človek dovoľuje spochybniť všemocnú evolúciu, ktorej to vraj trvalo milióny a milióny rokov a toľko sa natrápila s náhodami a prírodným výberom a nejaký jej produkt, ktorý zliezol zo stromov, to urobí za päť minút? Takže sa s človekom už prestala hrať evolúcia, ale človek sa začal hrať na evolúciu? Žeby by to bolo tak, že človek sa nehrá s evolúciou, ale evolúcia s ním? Ach jaj - od bunky až k atómovej bombe.

mysli trošku

Milan K,2015-04-28 23:49:11

níže u "Kde to půjde koupit" jsem ti na to odpověděl ...

HBB

Jana Kučerová,2015-04-28 23:12:51

Popravdě řečeno by mě zajímalo, co je vedlo zrovna k výběru HBB.
Že je CRISPR méně přesný než předchozí editovací nástroje a náchylný k off-hitům s ne úplně predikovatelnou specifitou, se vědělo od momentu, kdy začal být inzerován. Jeho výhodou je daleko větší jednoduchost návrhu, v podstatě dá se říct, že to zvládnete s komerčními službami i v garáži. Ovšem pokud se budu snažit editovat něco tak citlivého na možnou chybu jako lidské embryo, pak je lepší vybrat si přesnější nástroj i za cenu větší náročnosti, kterou lze postupně optimalizovat.

Ale zpátky k HBB. Globinové geny jsou na chromozomu několikrát duplikované, a mají vysokou sekvenční podobnost, mezi nimi leží ješte i sekvenčně podobné pseudogeny. Celý cluster je například silně nevhodný pro celogenomové sekvenování používající skládání krátkých fragmentů. A je leckdy problém mezi nimi rozlišit i běžnými metodami. Je to asi tak poslední gen, na který by mě napadlo zkusit používat něco takto nepřesného. Jasně geneticky definovaných chorob je taky spousta. Předpokládám tedy že důvodem, proč to udělali bylo to, že je to relativně běžná choroba, a sehnat takové embyro nebylo tedy až tolik těžké.

Ovšem jaký je smysl? Vzít tu nejjednodušší metodu a nejsnáze dostupný materiál a udělat to v prostředí, kde je dosud možné ledacos. Snad kromě toho že mohli říct "první!" nevěřím moc tomu, že by CRISPR měl budoucnost v editaci lidských embyrií dokud se nějak výrazně nezlepší jeho specifita. I jen jako "proof-of-concept" to je vlastně k čemu za těchto podmínek?
I když možná na druhou stranu, čím dřív se odstartuje skutečná debata o této konkrétní etické problematice, tím líp. Alespoň se snad nestane, že pak technologie která to umožní, přijde dříve, než se nějak uzavře tato potřebná společenská debata.

konečne

Miroslav Macko,2015-04-28 10:55:44

bolo len otazkou casu kedy sa niekto zacne vrtat v DNA a mozeme si len postesknut, ze to nie su ti nasi vedci, ale cinania o ktorych vsade pocuvame ako nic vlastne nevymyslia, a vsetko len kopiruju. a je mi smutno z tych zadubenych komentarov, ktore by som ocakaval kdesi v bulvarnom magazine, ale nie na vedecky orientovanom serveri.

odpoveď Palovi

Anton Matejov,2015-04-28 09:43:35

Skutočne nenašiel som link od roku 2014 ktorý presvedčivo uvádza, že genetika potvrdila Adama a Evu.
Je tam veľa teórii a genetici tiež nemaju v tej otázke dnes úplne jasno, sú tiež rozdeľovaní do názorových skupín. Dátovania sa posúvaju často viac do minulosti. Paleta sa rozšírila aj s tým, že sa zistili nejaké asi 2% miešania genov s Neandertalcami(druh, alebo poddruh?Dlho izolovaný bratranci?).Asi našli aj iné druhy, hobitov, ešte sa o tom hádajú. Možno že s našimi predkami je to podobne, ale ešte komplikovanejšie ako s hrzavými líškami. Link: http://www.aktuality.sk/clanok/263188/statisicrocne-putovanie-hrdzavej-kmotricky/
Ide o to že pohľad na zrzavé líšky je menej kontraverzný pre náboženstvo, ateistou, genetikov a zastancov ľudskej migrácii.
link končí:
...Prekvapivé výsledky
Výskum priniesol viacero prekvapivých výsledkov, týkajúcich sa jej vzniku, šírenia do ostatného sveta a evolúcie. Pri takom známom tvorovi sa to nečakalo.

Predchádzajúce závery založené iba na samičom genetickom materiáli naznačovali, že eurázijské a severomerické líšky hrdzavé tvorili jedinú populáciu.

Prepojenú cez suchozemský „most“ v podobe šije medzi severovýchodnou Sibírou a Aljaškov, ktorá je dnes dnom Beringovho prielivu.

Členovia tímu však preukázali, že eurázijské a severoamerické líšky hrdzavé boli od seba takmer úplne reprodukčne izolované zhruba 400.000 rokov. Severoamerické sa za ten čas vyvinuli na nový druh, odlišný od eurázijských predkov.

Doteraz to skresľovalo obmedzenie na samičí genetický materiál. Pred asi 50.000 rokmi totiž migrovala z Ázie na Aljašku jedna samičia línia.

Kolonizačná vlna
Nové genetické výsledky ukázali, že prvé líšky hrdzavé sa vyvinuli na Strednom respektíve Blízkom východe.

Odtiaľ vyrazili do Európy, Afriky, južnej i severnej Ázie a napokon cez dnešný Beringov prieliv do Severnej Ameriky, aby založili tamojšiu nezávislú populáciu.

„Malá skupina, ktorá prešla Beringovým prielivom, kolonizovala celý kontinent a nastúpila vlastnú evolučnú dráhu,“ povedal Mark Statham.

Zdôraznil, že evolúciu líšok formovali klimatické výkyvy, vznik ľadových štítov a kolísanie morských hladín. Tieto zmeny opakovane izolovali a znovu spájali líščie populácie.

Členovia tímu uverejnili tieto poznatky predbežne online v časopise Molecular Ecology.
....

Ja sam som proti uprednosťnovaným migračným teóriam, že naší predkovia vznikli v Afrike a odtiaľ sa šírili na ostatné kontinenty. Naši predkovia mohli vzniknúť tiež ako hrzavé líšky niekde v Euroazii. Neskôr sa z rôznych príčin sa presunúť do Afriky, napríklad pre nástup doby ľadovej, výbuch supersopky a podobne. Tie presuny sa mohli opakovať v niekoľkých vlnách.
Tiež sa mi nepozdávajú uprednostňovanie Savanové teórie evolucionaristov.
Naši predkovia zliezli s konárov džungli na Savany a tam si nacvičovali spriamenu chvôdzu a stratili srsť a podobne. Ja si myslím, jednoducho podľa potravinového reťazca, že na Savanach by naších prapredkov jednoducho šelmy vyhubili. Viacej sa mi páčia teórie polovodné spôsobu života náších predkov. Tam mali väčšie šance pred predátormi a zároveň tu spriamenú chvôdzu museli nedobrovoľne nacvičovať, kvôli prenosu potravy a potomstva. Uvoľnili si tým aj ruky,aj plávaním. Aj výbuch supersopky napríklad Toba spred asi 71 tisíc rokov, keď napríklad veľkú časť Ázie pokryl údajne popolček, mohol tiež donútiť naších predkov zopakovať si polovodný spôsob života. V moriach bolo dosť morskej stravy, proteinov a dokázalo sa že aj s morskej stravy a proteinov rástol aj náš mozog. Samozrejme šlo to hoc aj na pltiach a podobne. Ak boli schopní vyrábať nástroje, tak prečo nie aj plte? Dátovanie používanie nástrojov naších predkov sa neustále posúva do minulosti.
Polovodný spôsob života naších predkov by riadne mohol narušiť aj prepočet genetikov a vyriešiť ich niektoré otázky.
Samozrejme budem mať veľké problémy ak budem tvrdiť že polovodný život zapríčinil, spriamenú chôdzu a stratu ako rozhodujúci faktor na 98%. Môžem ale tvrdiť, že to bol jeden s faktorov napríklad okolo 60% ktorý to zapríčinil, donútil k prispôsobeniu. Je tu aj automatický spomalený tep ľudí vo vode ojedninely u primátov a podobne.

V genetike je to asi ako v astronómii. Po roku 1990 znovu objavili tmavu hmotu a tmavu energiu.Zistili že tvorí 95 % hmoty nášho vesmíru! Zatiaľ nevedia s čoho sa skladá, iba vedia že sa neskladá z atómoch a prejavuje sa gravitačne.
Platí asi staroveké pravidlo aj pre genetikov, že čím viac vieme, tým viac zisťujeme, že ešte málo vieme. A vesmír, respektívne pre niektorých stvoriteľ má oveľa väčšiu fantáziu! Viď moje odkazy na Penroseho, že naše vedomie môže mať kvantovú povahu (nielen molekulárnu a na základe DNA ) a že naše informácie sa ani po smrti nestrácajú, alebo holografický vesmír cez kvantovu fyziku.

Palo Priezvisko,2015-04-28 11:12:26

aha, pretoze este par hodin dozadu si tvrdil: "Genetika tiež potvrdila takzvaného Adama, aj Evu. Čiže niektoré state biblii potvrdila."

Prosim, nediskutujte zde s vericimi.

Jiri Matus,2015-04-27 23:42:13

Tema clanku je dost zajimave, mozna i diskuse, kterou bych si rad precetl, ale nemam cas se tu prohrabavat tunami religioznich ... textu, ktere nejsou k tematu. Ani tem Viktorum a jinym prosim neodpovidejte, i kdyz je v jejich prispevku jasny rozpor a navic nesouvisi s tematem, spolknete to a jdete dal. Ja vim, je to tezke, ale nema cenu se hadat. Snad si nemyslite, ze je tady v diskusi o necem presvedcite. Oni maji svoji viru. VIRA se to jmenuje proto, ze oni tomu veri, tak to proste je, prosim akceptujte to.
Dekuji.

Prosím zpět k věci

Karel Petr,2015-04-27 13:48:26

Někdo vidí onen prazáklad ve Slovu starozákonního Hospodina/Jehovy a věří ve vymodelování Adama z hlíny a Evy z Adamova žebra, jiný ve stvoření světa a jeho zákonitostí Bráhmou, který pověřil své dva kumpány, aby dbali o jeho udržování (Višnu) a přetváření (Šiva), v taoismu tyto kumpány nazývají jin a jang a bez stvořitele se obejdou, v antické přírodní filosofii byl původem Chaos, ze kterého vzešla hmota a její řád (Gaia), tedy svět pro bohy a lidi; animisté mají bůžky pro pomalu každý aspekt přírody, někdo vidí Boha rozptýleného do celého vesmíru a jeho hmoty (G. Bruno). Někdo věří v Inteligentního designéra, jiný v programátora našeho Matrixu. Někdo vidí původ světa ve Velkém třesku, jiný bere velký třesk (úmyslně s malým "v") jako jednu z mnoha událostí rozfouknutí kvantové fluktuace v nekonečném rozbublaném vesmíru (opět Chaos?), které náhoda nadělila právě tak dobré vlastnosti, že umožnily její přetvoření v náš svět a nechaly fungovat evoluci, aby stvořila dnešního člověka. Ať tak či onak, vždy je výsledkem člověk nadaný schopnostmi, které dnes dosáhly na to, aby přetvářely genetickou informaci v embryu. Ať to tedy bylo "k obrazu" onoho/oněch vyšších úrovní nebo ne, nic nezabránilo tomu, že člověk do tohoto stadia dospěl. Takže prosím opusťte zbytečné přetahování o stvořitele a víru, ale vraťte se v diskusi k podstatě článku, tedy k úspěchu čínských vědců, případně k jeho problematickým etickým aspektům. (O bohy a náboženství se můžete "k věci" hádat třeba pod provokativními články Jana Špačka, k tomu (jako) stvořených.)

A teď k zpět věci. Sám čínským vědcům přeji úspěch v jejich náročném snažení o spolehlivý nástroj k eliminaci fatálních genetických vloh. Zároveň však oceňuji, že respektují i etické aspekty a v době, kdy veřejná diskuse o etických aspektech výrazně pokulhává za rychlým rozvojem vědy, často pod tlakem neopodstatněně přehnaného konzervatismu, provádějí pokusy na neživotaschopných zárodcích.

Viktor ABC musíč pripustiť nejaké alternatívy

Anton Matejov,2015-04-27 10:02:12

Ja nevylučujem zatiaľ niektoré teórie náboženstva, ani teórie ateistov, že život mohol mať aj samovoľný vznik.Nevylučujem ani miernejšie upravené o nejakom božom zásahu do genetiky, alebo histórie ľudstva. Ak totiž nemôžem jasne dokázať ani jednú teóriu je správnejšie držať také teórie v rovine, hypotéz, teórii. Dokonca pripušťam aj tretie teórie, a to teórie, že náš život mohli stvoriť mimozemské civilizácie, či aspoň čiastočne zasiahnúť do jeho genetiky, histórie. Tie teórie ateistou, náboženstiev a Součkov, Dänikenov Ufológov zástancov svätého grálu Všeobecnej teórie relativity, genetiky, informatikov treba sem tam podstupiť, revízie, kritike, či openentúre. Ja s tým nemám problém? Ja sa memusím pridať ani k jednej skupine, aby som mohol mať objektívnejší pohľad.
Už sme našli na malom výseku bilžšieho vesmíru okolo 2000 planét bude v našom vesmíre stovky miliárd.
Teda ten Boh mohol stvoriť aj život niekde pri druhej hviezde, planete. Až iné mimozemské civilizácie nájdeme, určite budeme bližšie k pravde, nakoľko majú pravdu niektoré náboženstva a nakoľko ateisti. Niektorí optimisti nám už dávaju nádej a predpovedajú nájsť civilizácie mimo Zeme do 10 rokoch!
Alebo chce ho nejaký tvrdý zástanca náboženstva presvedčovať svojho Boha ako mal stvoriť svet a život a kde ho mal stvoriť? Koľko foriem života mal stvoriť a ako?
Áno dosť často sa dopúšťajú tvrdí zástancovia náboženstva hriechu s desatora prikázani:č2 "Nevezmeš meno Božie nadarmo." My tiež sme stvorili deti a úplne im nelinkujeme život. Nečakáme, že sa nám za to budú naše deti klaňať,modliť sa bezvýhradne veriť. Tak prečo by to žiadal aj náš stvoriteľ. Alebo nám ten Stvoriteľ dal státisice artefaktov do našej Zeme aby pomýli našu vieru?
V stredoveku bežala aj jedná teória, že BOH sa na nás vykašľal, zanevrel na nás. Ani to nejde úplne vylúčiť.
Čo sa týka genetiky:
Genetika tiež potvrdila takzvaného Adama, aj Evu. Čiže niektoré state biblii potvrdila. Ale ja oproti niektorým netvrdím, že každé slovo biblie bolo pravda, bolo správne,pochopené, preložené, po tisíciach rokov zapísane z ľudového rozpravania. http://www.osel.cz/index.php?clanek=8190 dokonca genenetici v štúdiach prichádzaju k ťažko otrasiteľným záverom: že Mužom na našej Zemi hrozilo dvakrát vyhynutie!! Naposledy spred asi 8000-4000 rokov! A vtedy sa tvorila aj jedno s tvojích náboženstiev či nie? Tvorila sa aj bibia. Aj keď s vek biblie je zatiaľ veľmi problematické určiť, dátovať.
No aj milí tvrdí zástancovia ateismu, aj Homerovi sa v minulosti neverilo a zistila sa Trója aspoň ako časť pravdy. Homér tiež píše o Atlantíde, ktorá sa ešte nenašla. Tie staroveke výklady v náboženstiev, eposov majú často v čomsi pravdu a sem tam sa to potvrdilo. Nedávno ma napadlo ako to mohlo byť aj s biblickou potopou. Aj iné staroveké národy a náboženstva v Ázii hovorili o potope. Greci spomínali cez Homerá na katastrofu v Atlantíde. V Indii zanikli mestské štáty na vysokej civilizačnej úrovni. Možno v tej dobe zanikli aj civilizácie Nazca, ktorých obrazce obrázce krásne vidíme s leteckých snímkach. Až Dänikena a Českého Součka napadli úvahy že ich stavali vyspelí mimozemšťania. Tie datovania kultúry Nazca by tiež šlo kľudne datovať do hlbšej minulosti. Už som sa tu bavil úvahami, že ich kultúra bola v danej dobe vyspelejšia ako kultúry starovekej Ázie, Egypta, Grécka, tak čo potom rozhodlo, že tak zaostali za Europskou a Čínskou?

Nuž moja teória je, že tu dopadol do oceánu veľký asteroid. Vyvolal obrovské vlny cunami ktoré zasiahli veľké časti a plochy našich kontinentov. Možno aj 10 až 50 metrové. Tie simulácie a vizuálicie sú tu už vypracované, že to tak môže nastať. Obrovské kvantum vody sa vyparilo do atmosféry a ozaj mohlo dlho pršať ako to opisuje Biblia. Niektoré dôsledky sa prejavili aj v genetike, ako nám to výpočty naznačujú, že muži boli na našej Zemi na vymretie. Tí čo prežili opisovali stav stáleho dažďa čo ceku možné. Kráter sme nenašli lebo dopadol do Oceánu, dajme tomu Indického, Atlantického. Ani kráter po Tungunskom meteorite sme ešte doposiaľ nenašli. (Tam sú teórie,že meteorit vybuchol v atmosfére, výbuch antihmoty, či kozmickej lode vyspelych mimozemšťanov)
Staroveké národy si nevedeli riadne vysvetliť tie obrovské cunami a zapamätali si následok abnormálne pršanie. Neobykle zosilnelo náboženstva na našej Zemi. V indiánských kultúrach do obludných krvavých rituáloch.
A ešte k Ateistom. Súčasny brilantný matematik a fyzik Penrose vytvoril teóriu, že naše informácie v mozgu sa nestrácajú ani po smrti. Že naše vedomie má kvantovú povahu. Hovorí o mikrotubulách v našom mozgu aj s niektorými psychiatrami a neurológmi. A teda nemusíme si len predstavovať život a vedomie na báze, molekulárnej, DNA. Sice to môže ale aj nemusí naznačovať aj iné svety, dokonca formy bytia.Môže to potvrdiť niektoré náboženstva, ale aj nemusí.
Lebo kvantové teórie, ktoré nám tiež neúprosne platia, umožňujú až 11 dimenzii. Preštudujte niečo o teóriach holografického vesmíru napríklad link:http://invivomagazin.sk/holograficky-vesmir_124.htm
tvrdia tam napríklad...Prichádzame k zaujímavej predpovedi M-teórie, ktorej zatiaľ nerozumieme, ale ktorá môže mať závažné fyzikálne a filozofické dôsledky. Núti nás položiť si otázku: Je vesmír hologramom? Existuje snáď „tieňový vesmír“, v ktorom sú naše telá stlačené do dvojrozmernej podoby?
Vzniká tým ďalšia, rovnako znepokojivá otázka: Je náš vesmír počítačovým programom? Je možné nahrať ho na CD a pre potešenie ho prehrať?...
Teda to tiež nevylučuje iné formy bytia, dokonca ani Boha na nejakej úrovni, dimenzii.

Palo Priezvisko,2015-04-27 14:00:33

genetika potvrdila adama a evu? poprosim link na vedecke studie o ktorych hovoris.

Pokúsim sa o úvahu

Viktor Abc,2015-04-27 08:42:51

Čo keď nehmotná informácia, ktorá vyšla od Stvoriteľa - Boha v jeho Slove na jednej strane spôsobí vznik hmoty, energie, celého vesmíru a na druhej strane vznik DNA, ktorá je tiež len nosičom informácie o živote všetkého na Zemi a každého tvora na Zemi? A to pôsobí život! Jednoducho sa táto informácia len replikuje s možnosťami prirodzenej modifikácie v rámci danosti každého druhu živočícha a rastliny, aby sa zachovala bez chýb. Každý druh rastliny a živočícha má v DNA zapísané informácie, ktoré odrážajú nesmierne zložitý systém vzájomných vzťahov živočíchov a rastlín, aby to nakoniec vyústilo do rovnovážneho stavu v prírode. Je to celý balík od reprodukčných bariér rôzneho druhu, možnosti prispôsobenia sa prostrediu, teda rôznych výhod a nevýhod, aby to bolo v rovnováhe. Teda ide o úmysel nesmiernej inteligencie Stvoriteľa - Boha.

Čo keď nehmotná informácia spôsobí vznik novej osobnosti, nového vedomia atd. No a informácia, ktorú kresťania nazývajú evanjeliom, v ktorej nám Boh oznamuje o záchrane človeka nás spasí tým, že tu informáciu prijmeme vierou. Predsa aj samotná Biblia, ktorá pre mnohých je nedôstojná, aby ju vôbec prečítali o tom hovorí, že na počiatku bolo slovo, ktoré je predsa nositeľom informácie a to Slovo bolo u Boha a to Slovo bol Boh. A všetko vzniklo skrz to Slovo.

1Ján 1Na počiatku bolo Slovo a to Slovo bolo u Boha a to Slovo bol Bôh. 2Ten, to Slovo bolo na počiatku u Boha.3Všetko povstalo skrze neho, a bez neho nepovstalo ani jedno z toho, čo povstalo

Ak niečo vidím, tak už nepotrebujem vieru. Nedá sa poprieť, že vierou vstupuje do srdca človeka informácia o udalosti, ktorú sme nevideli, ale sme presvedčení, že táto informácia o tejto udalosti je pravda a práve to presvedčenie zásadne mení vnútro človeka a mení aj jeho správanie. Nedá sa poprieť, že aj láska, ktorá vstupuje do srdca vierou má podobný účinok na vnútro bytosti akou je človek. Ak niečo neuchopiteľné a z vedeckého pohľadu nezistiteľné sa takto zásadne prejavuje, tak to aj musí existovať. Čo to potom je? Hmota, energia to určite nie je! Vedomie, láska predsa nie je nejaký druh energie, nejaký chemický proces, ktorý je vždy následkom a nie príčinou, nie je to ani žiadny harmonický proces chaosu částic vo vesmíre. Ak je to nejaký informačný stav v mozgu, ktorý spustí všetky tie zmeny, tak nehmotná informácia je potom všemocná. Môže nehmotná informácia pôsobiť a spôsobiť vznik energie a hmoty? Môžeme si položiť otázku, kde bola energia, hmota pred informáciou o zákonitostiach hmoty? Predsa informácia o zákonitostiach hmoty a energie musí predchádzať samotnej hmote a energii a to presne tak ako idea, ktorá vychádza z vedomia autora, vždy predchádza dielu autora.
Hmota sa môže meniť na energiu a opačne do nekonečna, no informácia o tejto zákonitosti hmoty a energie musí tomu predchádzať. Potom logicky z toho vyplýva, že počiatok hmoty a energie musel exitovať , keďže informácia o tejto zákonitosti hmoty a energie tomu musela predchádzať, ináč hmota by bez tejto informácie o vlastnej zákonitosti v žiadnom prípade nemohla existovať.

Informácia a predchádza podstate?

Rene Mikolas,2015-04-27 23:04:03

Viktor, toto si fakt prehnal a dobre si si to nepremyslel: "Predsa informácia o zákonitostiach hmoty a energie musí predchádzať samotnej hmote a energii a to presne tak ako idea, ktorá vychádza z vedomia autora, vždy predchádza dielu autora."
Toto tvrdenie platí pre prirodzeného autora a pre diela, ktoré sú jeho a majú preto zmysel, ktorý im zámerne dal.
Tvoj boh nie je prirodzenou bytosťou a vesmír žiadny zmysel nemá. Nemôžeš predpokladať niečo, čo v konečnom dôsledku nevieš dokázať.
*
Viktor z predošlého nesprávneho predpokladu si vytvoril ešte nesprávnejší záver: " Hmota sa môže meniť na energiu a opačne do nekonečna, no informácia o tejto zákonitosti hmoty a energie musí tomu predchádzať."
A prečo by musela? Lem preto, že si to želáš?

A potom nelogicky pokračuješ: "Potom logicky z toho vyplýva, že počiatok hmoty a energie musel exitovať , keďže informácia o tejto zákonitosti hmoty a energie tomu musela predchádzať, ináč hmota by bez tejto informácie o vlastnej zákonitosti v žiadnom prípade nemohla existovať."
Hmota je preto hmotou lebo má charakteristiky sebe vlastné a vysiela o nich informáciu lebo existuje a jej existencia nemá začiatok ani koniec.
Tieto vlastnosti si bohu nepripísal a informácia o ňom pre teba mu nepredchádzala. Prečo?
No jasne keď si želáš aby to tak bolo a aby všetko malo zmysel, plán aj účel. Tak ti logicky z toho vyplýva autor. Ale toho si mal dokázať ešte predtým ako si niečomu priradil zmysel.

Ja to vidím tak

Viktor Abc,2015-04-28 22:48:26

Čo bolo skôr bunka, alebo informácia v DNA? V poriadku, ak mám hypoteticky všetke schopnosti ako “vyrobiť“ jednu jedinú bunku z neživej hmoty a nevytvoril by som už predtým informáciu, podľa ktorej sa má bunka riadiť, reprodukovať a k čomu má slúžiť atd. atd. a nevložil by som túto informáciu do DNA, tak tá bunka nevie o sebe. Život sa v nej nenaštartuje. Je to podobné ako bez biosu na doske počítač ani nepípne, lebo nedetekuje nič, čo je na doske - nevie nič o sebe. No a všade jasne vidíme čo bolo skôr - teda zdroj informácie v tomto prípade človek - jeho vedomie a inteligencia z čoho vyšla informácia a vložil ju do programu biosu a dal to na nosičč Biosu v tomto prípade je to čip biosu a to všetko v sebe nesie predovšetkým úmysel a zmysel autora, aby konečný produkt, teda počítač fungoval a slúžil na to, na čo má.

Podobné je to aj s hmotou a energiou. Informácia o zákonitostiach hmoty a energie je nemateriálna rovina a vyšla zo zdroja, ktorým je Boh - Stvoriteľ vo forme slova. Teda to všetko musí predchádzať materiálnej rovine a teda z tej nemateriálnej roviny je vybudovaná materiálna rovina, ktorej hovoríme hmota a energia. V podstate na nemateriálnej rovine stojí celá existencia hmoty a energie. Hmota je vzájomné pôsobenie síl, ktoré sa riadia určitým zákonitosťami. Správa sa presne tak, ako sa má správať, teda podľa zákonitostí na ktorých je závislá, lebo práve tie zákonitosti hmoty tvoria hmotu. Hmota nemôže byť skôr, ako to čo ju tvorí a čím sa riadí. V jednoduchosti - z nemateriálnej roviny je vybudovaná materiálna rovina. Ak už exituje hmota a energia, tak môže ďalšia informácia spustiť fungovanie bunky a táto informácia je vložená do DNA, ktorá je nosičom tejto informácie. Teda na tej nemateriálnej rovine stojí celé fungovanie - život bunky. Je to spojené ako príčina a následok. Bez príčiny nebude ani následku. No vždy je prvá príčina.

Milan K,2015-04-29 08:19:26

Viktore, máš to pořád popletené.
Jak materiální a nemateriální/duchovní rovinu chápe dnešní křesťanství je dost jasně vyjádřeno zde > http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3273035

To, co píšeš o stvořiteli, který svět/hmotu "naprogramoval" je tvoje víra, ne fakt. A není to nic nového, viz kreacionismus, nebo spíše inteligentní plán, zde > http://cs.wikipedia.org/wiki/Inteligentní_plán

Kde to půjde koupit

Josef Šoltes,2015-04-26 22:55:33

Až přijdou na to, jak prodloužit život a případně jak připravit moje děti tak, aby měli IQ 150 a byli to svalnatí blonďáci (případně zrzky) s modrýma (zelenýma) očima, hned to kupuju.

Z Z,2015-04-27 16:48:56

Keď to kúpiš, tak "tvoje deti" budú mať IQ 200, no budú vyzerať ako číňani.

Radka Sladká,2015-04-28 07:46:13

Keď to kúpiš, tak tvoje deti budú dokonalé a krásné, tak jako ten byt, který sis nechal zařídit předním disajnérem. Návštěvy ho obdivují, novináři o něm píší, kolegové ti ho závidí...jenom se tam jaksi necítíš doma :-)

Radka Sladká,2015-04-28 10:05:17

Kolik tisíc let trvá evoluci, než nějákou vlastnost vyřadí z genofondu populace jako natolik nepotřebnou, že není pro lidstvo jako celek užitečná ani v menšinovém výskytu ?

A v jaké časové perspektivě budou o téhle zodpovědné otázce rozhodovat rodiče?

Trochu se bojím, že vyhubíme všechny hygieniky telefonů a následně vymřeme na infekci, která se šíří po telefonech.

Milan K,2015-04-28 12:34:07

Renata > Cesta evoluce bez nás není ta samá jako cesta evoluce s námi. To nejde srovnávat. Ale jsme stále součást přírody.
Takže pokud časem dospějeme k tomu, že si vlastnosti potomků budou vybírat rodiče, bude to evolucí daná naše cesta, jedno, že namísto milionů let zkrácená na 5 minut (je např. teorie, že se nám nedaří nalézt vyspělé mimozemské civilizace proto, že každá taková civilizace z nějakého důvodu -svou zásluhou?-třeba právě takto?- zanikne.).
Uvidíme :-)

Milan K,2015-04-28 12:34:56

Radka, ne Renata, omlouvám se.

Radka Sladká,2015-04-28 13:19:21

Takže se mnou souhlasíte, nebo ne? :-)

Milan K,2015-04-28 14:04:49

Radka > Záleží kam nás evoluce dovede. Pokud k nerozumu, a budeme si vážně "hrát" dříve, než dospějeme k úplnému porozumění přírody, pak souhlasím, že asi skončíme nějak tak, jak se "trochu bojíte" výše.
Možná si příroda poradí s námi dříve, než my s ní ...
že to bude obráceně, v to doufám :-)

Viktor Abc,2015-04-28 23:08:40

Takže sa s človekom už nehraje evolúcia, ale človek sa hraje s evolúciou? Žeby by to bolo tak, že človek sa nehrá s evolúciou, ale evolúcia s ním?

Tá evolúcia, to je ale niečo - od bunky až k atómovej bombe.

Milan K,2015-04-28 23:46:16

Evoluce je přírodní proces -množina nadřazená (snad jste je měli ve škole). My jsme součástí přírody - podmnožina. Tj. neexistuje nic jako "člověk si hraje s evolucí". Když jsme MY změnili DNA rýže, je to v důsledku dlouhodobého a samovolného procesu, který nám dal inteligenci na to, to udělat, tj. je to stále evoluce.

Radka Sladká,2015-04-29 13:46:49

. . - - . .

I ty jeden

Milan K,2015-04-26 19:36:36

Viktore. Jsi šarlatán.
Naštěstí ti lidé, co mají v duchovních záležitostech, třeba křesťanských nějakou váhu, šarlatáni nejsou

Nedokonalosť DNA

Rene Mikolas,2015-04-26 19:31:04

Viktor, jej nedokonalosť by ťa snáď mohla pohnúť k úvahám, že tvoj boh je nedokonalou bytosťou.
A vzhľadom na fakt, že operuješ aj jeho synom - teda si klasický veriaci - mal by si sa zamyslieť na dtým ako boh neustriehol (on to dokonca asi nevedel) ako skončia jeho slová ryté do kameňa. Akoby boli ryté do mastenca.
Ergo, modifikáciou ľudských embrií sa čínski vedci nikomu nepletú do pôvodného stvoriteľského zámeru. Oni sa pletú len do nezmyselných ťahov prírody. Napriek tomu, že ide o nezmysel (absurditu), je to pekný nezmysel.

Viktor Abc,2015-04-26 23:11:40

Úmyselná nedokonalosť vytvorila fungujúcu dokonalosť, ktorú aj vidíš v rovnovážnom stave a kráse prírody. Bez slabých nebudú ani silní!

Vieš si predstaviť dokonalého živočícha, alebo rastlinu, ktorý by existoval bez žiadnych reprodukčných barier v jeho genetickej výbave a mal len samé výhody? Bolo by to dokonalé v rámci fungovania celej prírody? Určite by si namietal, že nie!

Už len tá "dokonalosť" plastov vymyslených inteligenciou človeka svedčí o jeho nedokonalej inteligencii, lebo človek nepočítal s jej odbúravaním v rámci prírody.

Viktor Abc

Palo Priezvisko,2015-04-27 01:35:58

ziadny tvoj mentalny model sveta nezodpoveda realite, to potom nieje divu ze niecomu nerozumies a vytvaras hlupe predstavy.
navyse sa ruhas, za nepriame tvrdenie ze boh nieje schopny vytvorit dokonaly svet, z teba v pekle bude vysmazany rezen :)

Ve světě bez ideí vládnou příšery,

Karel Rabl,2015-04-26 17:23:07

proto pro jednoduché lidi je lépe věřit v (b..a)než v sebe sama či dokonce jinému náboženství zvané "ateismus","materialismus", či snad "komunismus" nebo dokonce že existuje "demokracie" čili vláda lidu.

Zástancovia teórie evolúcie sa potkýnajú

Viktor Abc,2015-04-26 15:54:27

Palo Priezvisko napísal :ak krestania vznik boha pre seba uspokojujuco vysvetluju ze boh tu bol vzdy a nema zmysel sa pytat na jeho vznik, tak podobne moze odpovedat aj veda. vesmir proste vznikol, zivot proste vznikol, inteligencia proste vznikla a nepytaj sa ako ty ruhac proti prirodnym zakonom.
-------------------------
Vesmír nebol vždy, keďže vznikol a tak je namieste otázka ako vznikol – kto ho stvoril. No pýtať sa kto stvoril večného Boha, ktorý zo samej definície nemá počiatok ani koniec je nezmyselná otázka. To, čo nemá počiatok a vymyká sa to nášmu chápaniu, tak to nebudem definovať kladením nezmyselnej otázky - kde je začiatok u toho, u koho je počiatok vylúčený.

Palo Priezvisko napísal :boh presne kopiruje ludsku psychiku(so vsetkymi nedokonalostami), je to podla mna velmi silny nepriamy dokaz ze bol vymysleny clovekom.
------------------------------.
Vieš mi povedať, kto z človeka by prišiel na taký záchranný plán pre ľudstvo s akým prišiel Boh a ponúka mu spasenie jedine z milosti skrze vieru a to bez zásluh a zdarma, ako dar? Kto niečo také z ľudí by zrealizoval ak ľudské učenia a náboženstvá vždy zdôrazňovali - niečo za niečo. A zrazu sa dozvedáme o správe, že Boh už urobil všetko pre naše spasenie. No a človek práve to, čo nám Boh oznamuje prijíma vierou a to je všetko. Život ktorý bude následovať biude vychádzať z nekonečnej vďačnosti za všetko jedie Bohu.Nikomu z ľudí sa ani nesnívalo o metode aku Boh použil na záchranu človeka.
A ty povieš, že Boh kopiruje ľudskú psychiku a preto je vymyslený človekom. Tak povedz mi, čo na tom záchrannom plane pre človeka zodpovedá ľudskému spôsobu uvažovania? Nič!

Palo Priezvisko napísal :kazdopadne geneticke manipulacie s ludskou DNA budu problem. bohati sa stanu superludia a bezny clovek im uz nikdy nebude schopny v comkolvek konkurovat
-----------------------
Ak podľa zástancov evolučnej teórie je človek produktom evolúcie, tak potom aj inteligenciou človeka úmyselne zmenená informácia v DNA je taktiež produktom evolúcie? Ak inteligencia človeka môže úmyselne zmeniť informáciu v DNA, tak logicky prečo by nemohla oveľa vyššia inteligencia Stvoriteľa – Boha vytvoriť kompletnú informáciu a vytvoriť celý kód DNA a so všetkým čo k tomu patrí – teda komplet živočišný druh, s danými výhodami aj nevýhodami aby zapadol do rovnovážneho vzťahu v celej prírode? Ak by som zastával evolučnú teóriu, tak takáto vedomá manipulácia s genomom človeka a to inteligenciou človeka, by pre mňa v podstate znamenala popretie evolučnej teórie. Čo je teda úmyselná manipulácia s informáciou vloženou do DNA? Predsa to vykonal človek, ktorý podľa evolucionistov je produktom evolúcie a teda všetko čo činí by malo byť v rámci evolúcie. No v prípade človeka je to neprirodzene a človek svojou inteligenciou sa vymyká zo zákonitostí evolučnej teórie a to tým, že je tu jasný úmysel inteligencie človeka zmeniť informáciu v DNA.

Potom evolučná teória je najväčšia hlúposť, aká kedy na zemi bola vymyslená.

No nevím

Daniel Konečný,2015-04-26 16:35:53

Připadne mi, že bezmezně věřit hromadě rozporuplných blábolů, praktikovat absurdní rituály a stát se magorem, který se tohle snaží vtloukat do "bezvěrců", je docela vysoká cena za ráj. Rozhodně Vám to pambíček nedává zadarmo.

Viktor Abc

Z Z,2015-04-26 18:34:40

Ty si z akého náboženského spolku? Od rímskych katolíkov asi nie - tu ide o nejaké silnejšie opantanie. Evolúcia je tak očividný fakt, že s jej prijatím nemá problém ani súčasný pápež.

Viktor, vesmír bol vždy

Rene Mikolas,2015-04-26 19:23:22

To, čo tu niektorí popisujú ako vznik, nie je ten vznik, ako ho chápeš a vysvetľuješ ty.
Hmota a energia boli vždy! Ony iba alternujú ako tá istá a tá samá entita.
Ty bohom nastavuješ novú nadbytočnú hypotézu, ktorá je ľahko useknutnuteľá Occamovou britvou.
Je to teda, tvojimi slovami, zbytočná otázka na pôvod toho, čo bolo vždy. Je na to dôkaz na 6.strane Landauovej knihy Mechanika. Je to dôkaz Zákona zachovania.
Tento Zákon hovorí o absurdite, teda že hmota alebo energia boli vždy. Ty tvrdíš len absurditu nadbytočnej hypotézy, ale dôkazu nemáš jediného.
Je to viera, ktorou unavuješ nepresvedčených. Viera dôkazy nepotrebuje, preto sa tak volá. Viera nedokazuje nič, ani boha.

Hmota má počiatok

Viktor Abc,2015-04-27 09:24:31

šarlatán Viktor Abc

Milan K,2015-04-27 16:37:03

Jako není korektní plést dohromady nemateriální a materiální rovinu, stejně nekorektní je plést dohromady kvantovou a naší obecnou rovinu.
Kde není čas, není ani počátek ;-)

no informácia o tejto zákonitosti hmoty a energie

Jenda Krynický,2015-04-29 17:29:37

"no informácia o tejto zákonitosti hmoty a energie musí tomu predchádzať". A to jako proč, prosím jich? Vy vždycky vyhodíte nějaké nepodložené tvrzení a pak z něj "logicky" vyvozujete a celkem pochopitelně dojdete k pitomostem.

Pretože z princípu je to vždy tak

Viktor Abc,2015-04-29 22:31:30

To najprv robím a až tak myslím, alebo opačne?

Nejdřív konám a pak myslím?

Jakub V,2015-04-29 22:41:36

A ono to nejde i naopak? Nebo snad každé zemětřesení, horotvorná činnost, každá tsunami, každý hurikán jede podle nějakého předem vytvořeného plánu? Nevylučuji, že to tak není, rozhodně to ale jde vysvětlit i bez toho plánu. Stejně jako evoluci živých bytostí, která je taky přírodním procesem.
Schválně se zkuste oprostit od základního paradigmatu, že musel být nějaký Tvůrce a nějaký plán a zkuste se na věc podívat z dálky.

Peter M1,2015-04-26 14:31:15

No, ja veľmi nechápem, prečo toľko strachu okolo genetickej manipulácie s génmi. Tak isto aj napr. eugenika. Veď dnes (čo dnes, tisíce rokov) vedome krížime rôzne druhy aby sme dosiahli želaných vlastností či už rastlín, alebo zvierat. Psy, mačky, kone, jablone, pšenica, všetko na čo si len dokážete spomenúť. A ide to a funguje to a nikto nič nenamieta. Je nejaký dôvod si myslieť, že u ľudí to nie je možné?
Genetické manipulácie. Príroda sama ich vykonáva množstvo a strieľa naslepo. Dôkazom toho sú napríklad vrodené choroby, postihnutia viacruké deti a pod. Občas sa to podarí a výsledkom je obdarený kulturista, einsteinovia a pod. (lenže kedysi sa nevýhodné gény sami odstraňovali, trojruké dieťa, alebo 7 ročné deti prerastené rakovinou sa jednoducho nedožili reprodukčného veku. Dnes áno. Znie to kruto, ale dnes si ľudstvo ,,zahumusuje" genofond génmi, ktoré by bez modernej medicíny boli zabudnuté v čase ako slepé uličky.
Genetická manipulácia by nám z tohto mohla urobiť cestičku. Je to prirodzený vývoj. Liečivé rastliny-penicilín-genetika.
Áno, treba byť opatrný, aby sme treba nevyhynuli kvôli nejakej chybyčke, zrejme by to chcelo zamedziť hromadným úpravám (myslím tým, že keď vznikne chyba, aby sa neaplikovala tá istá chyba všetkým ľuďom).
A áno, tiež sa to dá aj zneužiť. Ale dokážete niekto ukázať prstom na niečo, čokoľvek, čo nikdy nebolo zneužité?

Milan K,2015-04-26 14:41:06

Amen.

SMBC

David Nečas,2015-04-27 14:53:00

Tak k tomu lze dodat pouze toto: http://www.smbc-comics.com/index.php?id=3717

Láska nie je chaosom častíc versmíru

Viktor Abc,2015-04-26 11:16:42

Michal Popovský napísal: Já nejsem zaruputilý ateista, ale všechny důkazy vypovídají o harmonii chaosu vesmíru, absolutně ve všem jde vidět normální rozdělení (ano i v chování velké skupiny lidí) ale nikoliv jednotlivce, tedy Boha. Kdyby bůh existoval, projevilo by se to.
--------------------------
Predsa tým, že existuje neviditeľný Stvoriteľ – Boh, tak sa aj prejavil v tom, že vidíme všetko to, čo stvoril a urobil. Neviditeľná a nehmotná láska sa prejaví na skutkoch lásky, ktoré už vidíme a cítime. Človek si založí rodinu na niečom neviditeľnom, čo sa nedá skúmať vedcom v skúmavke – na láske medzi mužom a ženou. Božia láska sa prejavila v Kristu a Boh zachránil to, čo zahynulo.

Michal Popovský napísal:Je Bohem, který stvořil první nejjednodušší systémy, které se dají nazývat prvním životem na Zemi jiná inteligence očividně žijící bez procesu narození a smrti NEBO všude viditelný harmonický proces chaosu částic ve vesmíru?
------------------------
Ako mi odpoviete: To, čo teraz čítam a skladám napísané písmenká, tak sú napísané vašou rukou, do ktorých ste dali zmysel svojej myšlienky a je to teda produktom vašej inteligencie, alebo je to produkt nejakého harmonického procesu chaosu častíc vesmíru?

Ak je teda to čo tvrdíte len produktom chaosu častíc vesmíru a teda bez vedomia a zmyslu, tak potom nekomunikujem s človekom, ale len s produktom bezduchej hmoty, čo nie je pravda.

Boh predsa nestvoril len najjednoduchšie systémy, ale stvoril všetok život a to z každého druhu a do vienka im dal ako nevýhody - reprodukčné bariéry rôzneho druhu, ako aj výhody - teda možnosti prispôsobenia sa prostrediu dané v genetickej výbavy toho ktorého živočícha, alebo rastliny. Reprodukčné bariéry je všetko to, čo bráni a obmedzuje reprodukciu. Je to obrovský a zložitý balík protiopatrení v genetickej výbave živočíchov a rastlín a neobmedzuje sa len na to, aby sa nemohli páriť navzájom niektoré druhy, ale je tam zahrnutá napr. dĺžka života, rituály párenia, obmedzený čas a doba párenia, často aj smrť živočícha po párení, existencia dvoch pohlaví atd. atd. Živočíchy a rastliny nebudú sami od seba vyhľadávať nevýhody. Pohlavné rozmnožovanie je pre rozmnožovanie vo veľkom nevýhodné vzhľadom k nepohlavnému rozmnožovaniu, alebo vzhľadom k obojpohlavným živočíchom. No aj napriek tomu, je pohlavné rozmnožovanie ako spôsob rozmnožovania u väčšiny živočíchov. Sú to danosti – výhody aj nevýhody v genetickej výbave živočíchov a rastlín, ktoré musia byť dané už od počiatku, ináč by nemohla vzniknúť stabilná rovnováha neuveriteľného množstva druhov živočíchov a rastlín v prírode. Buď je rovnováha už od začiatku všetkého života, alebo by nastalo nekontrolovateľné množenie nejakého druhu, ktorý by nakoniec zahubil aj samého seba.

Michal Popovský napísal:Pokud máte alespoň trochu soudnosti, tak řeknete, že ta druhá možnost, v opačném případě nemám co dodat, protože to vy jste pokrytec hledající berličku pro svou existenci neskutečnými, logiku pokřivujícími postupy podle vlastních sobeckých tužeb.
----------------------------------
Prejavom skutočnej lásky je sebazaprenie a teda dať slávu jedine Bohu – Stvoriteľovi. Ak je sebectvo sa držať Božieho Slova, ktorý učí milovať svojho blížneho ako samého seba a dokonca aj nepriateľa, tak ak je toto definícia sebectva, tak som takýto sebec. Ak to nie je definícia sebectva, tak nie som sebec.
Životná filozofia, ktorá učí – uži si všetkého, lebo iba raz žiješ, tak tam už vidím poriadnu dávku sebectva. Túto životnú filozofiu živí bezbožnosť a nabáda v hľadaní zmyslu života v dočasných veciach a nie vo večných, ktoré sú v Bohu.

Víte

Michal Popovský,2015-04-26 11:57:51

Viktor Abc:

Palo Priezvisko,2015-04-26 12:52:41

Viktor Abc,2015-04-26 14:18:13

Michal Popovský napísal :na chvíli jsem se rozčílil nad vaší zaslepeností, ale pak jsem si znovu vzpomněl, že za pár desítek let budeme oba mrtví v nicotné nicotě a nebudu vám moct bohužel říct "Já vám to říkal", což mi ale nebude vadit. Znovu opakuji, jste pokrytec a ztrácíte tady čas, stejně jako jsem ho s vámi ztratil já. Sbohem
---------------------
JO JO Povedať na mňa pokrytec a súčasne povedať pokrytecky zbohem, a pritom v Boha neveriť, tak to je trefa.
Ak obidvaja budeme mrví a ak v to, čo verím nie je pravda, tak logicky sme na tom rovnako. No problém máte vy, ak Pravda je v Slove Božom, čo samozrejme že aj je, a vy ste neuverili. Ja som potom zvíťazil a vy ste prehrali.

Viktor Abc,2015-04-26 14:37:08

Palo Priezvisko napísal:ako su vlastne ludia ako ty schopni fungovat, ked nemaju schopnost rozlisit realitu od halucinacnych bludov?
------------------------------------
Duchovná mŕtvola sa čuduje duchovnému životu jednoducho preto, lebo duchovný život v Bohu nevníma. Tak ako telesná mŕtvola nevníma duševný život. Telesne žiješ len preto, lebo ti niekto dal duševný život. No si duchovne mŕtvy a neuvedomuješ si toho, kto ti dal život – Boha. Lebo iba v Bohu je skutočný život. Všetko ostatné je len tma a duchovná prázdnota. Duchovný život v Bohu nie je žiadny halucinačný blud, lebo je založený na láske v Pravde. No a určite nenazveš lásku halucinačným bludom.

:-D

Milan K,2015-04-26 14:52:43

Ale jdity Viktore. Láska je chemická, tj. materiální sféra. Bůh duchovní, tj. nemateriální sféra. A ty to zase a znovu pleteš dohromady (srovnáváš).
Jsi šarlatán.

Palo Priezvisko,2015-04-26 18:19:03

viktor, takze ty si svoju iracionalitu nedokazes uvedomit? skor by si povedal ze je to nedostatok inteligencie, ci dusevna choroba, ci nieco uplne ine? vdaka za odpoved.

Michal Popovský,2015-04-26 10:50:31

Opět komentář pro Viktora Abc, místní pravidla řízení diskuze jsou opravdu mimo všechnu logiku :-D

Chápu

Michal Popovský,2015-04-26 10:48:42

že představa pomíjivosti všeho není zrovna příjemná a tak člověk má potřebu hledat nějakou kotvu existující ve věčnosti. Jste očividně inteligentní člověk, který je schopný v úvahách zacházet hodně hodně do podstaty věci, ovšem je hodně očividné jak právě v těch úplných fundamentech, ke kterým se tímhle hloubáním jste sto dostat volíte tu příjemnější, ale ne vždy pravděpodobnější možnou odpověď na vaši otázku a přesto aby jste se dostal až k té samé podstatě, tak jste si na ty předešlé otázky musel odpovědět racionálně jako člověk v boha nevěřící. A právě to je ta logická styčná plocha, kterou používáte zde v diskuzích k získání logické páky, ale ten konečný ocásek vaší úvahy se vždy "vesmíružel" stočí k té více příjemné, ale ne logičtější odpovědi na otázku jestli má život smysl, nebo ne.

Najít smysl v životu lze i bez víry v Boha, bez věčnosti. Právě ta pomíjivost a kosmická náhoda, uvědomění se a pokoření se před tou pomíjivostí je síla, kterou člověk najde právě tam, kde vy vidíte jen pustinu beze smyslu.

Nekrmte trolly!

Pavel Foltán,2015-04-26 10:14:17

Pane Krynický 26.04.2015 v 02:36,
nechápu, proč tomu provokatérovi odpovídáte; zase to tu celé zaplevelí výplody své choré mysli.
Takoví nemocní jedinci nejsou ze své podstaty schopni dialogu, jsou předprogramovaní na stereotypní monolog. S větším úspěchem byste naučil tramvaj létat.
I jeho sestra Viktorka když ječela u splavu měla v hlavě víc mozku než on.

Pokrytectví

Michal Popovský,2015-04-25 23:17:44

je ze své úvahy při tvorbě životní filosofie vyloučit několik nejvíce pravděpodobných částí skládanky na principu okamovy břitvy, tedy čisté logiky, (ne pouze tužeb zarputilého ateisty) a snažit se debatu otočit tím, že zaútočím na něco tak absurdního jako jste to udělal vy.

Stejně tak co myslíte tím, že Bůh stejně jako my teď editujeme vlastní genom díky vlastní inteligenci započal život na Zemi? Pokud si opravdu tak potrpíte na mezerách v logice, tak mám pro vás zásadní otázku ve věci logiky:

Komentář je na pana Viktora Abc

Michal Popovský,2015-04-25 23:19:04

To se lidstvu vymsti

Eva Krajickova,2015-04-25 21:22:24

Myslim, že to není dobře, že se stavíme nad Boha a snažíme se vylepšovat jeho dílo i vůli.

Co dodat

Michal Popovský,2015-04-25 21:41:25

Pokud Bohem alespoň myslíte chod vesmíru jako takový aby se k tomu komentáři mělo vůbec smysl vyjadřovat, tak nad Boha se podle téhle logiky stavíme už od doby, kdy jsme se začali schovávat do jeskyní, nebo vymysleli jízdní kolo. Editace genomu je činnost na úplně stejném principu nijak odlišná od čehokoliv, čím se lidstvo snažilo pouze co nejlépe VĚDOMĚ přizpůsobit podmínkám na zemi. Pokud se tedy když máte chřipku léčíte farmaceutiky, nebo jste byla na jakékoliv operaci, tak jste neskutečný pokrytec, protože v té situaci vám tohle očividné vyvýšení se nad Boha a maření jeho vůle problém nedělalo, protože vám šlo o zdraví.

Pokrytectvo

Viktor Abc,2015-04-25 22:32:08

je skôr v mať účelovú medzeru v logike.

Ak pripustíme, že inteligencia človeka , ktorá je zodpovedná za editáciu genómu, ktorej to trvá len zlomok času v porovnaní s podobným procesom v rámci teórie evolúcie, tak potom prečo tá medzera v logike zástancov evolučnej teórie, ktorí z procesu vzniku života a druhov živočíchov a rastlín vylučujú neporovnateľne vyššiu inteligenciu Boha – Stvoriteľa? A v tom vidím neskutočné pokrytectvo popieračov Boha ako Stvoriteľa.

Protože ta vaše pitomá vyší inteligence nic neřeší

Jenda Krynický,2015-04-26 02:36:32

Pokud se podle vašeho názoru nemohla vyvinout ta naše inteligence, tak kde se kurňa vzala ta "vyšší inteligence"? Kdo stvořil stvořitele?

Zmysel života je jedine v Bohu

Viktor Abc,2015-04-26 09:46:53

Práve že v tom je podstata a zmysel aj nášho bytia, aby sa oslávil zvrchovaný Stvoriteľ - Boh vo všetkom, čo stvoril.

Ak je človek len produkt nejakej bezduchej hmoty, tak nie je ani zmysel jeho existencie.

Každý si volí slová, aby vyjadrili myšlienku a teda aby tie slová dávali zmysel. Načo by niekomu bola nezmyselná diskusia? Teda existencia všetkého dáva zmysel len vtedy, ak existuje vedomie, ktoré to všetko vníma a teda aj naše vedomie. No zaujímavé na tom je, že mnohí hľadajú zmysel v dočasných veciach, no vo večných ho nehľadajú. Tým, že popierajú Boha – Stvoriteľa, tak sami seba zbavujú o večný zmysel svojej vlastnej existencie, ktorý je jedine vo večnom Bohu – jeho Slove.

Načo sa potom tak lopotiť na tomto svete a mať toľké starosti o dočasné veci, keď existencia vesmíru a všetkého čo ho tvorí je len dočasné? Prečo nehľadať to, čo pretrvá naveky a to aj napriek tomu, že zem a všetko čo je na nej určite raz zhorí a zanikne.

Nezmyselná otázka

Viktor Abc,2015-04-26 09:56:17

Ak je Boh večný – nemá počiatok ani koniec, tak otázka, kto stvoril večného Boha je nezmyselná. Potom aký je zmysel položiť takú nezmyselnú otázku?

Viktor Abc:

Palo Priezvisko,2015-04-26 11:17:34

kazdopadne geneticke manipulacie s ludskou DNA budu problem. bohati sa stanu superludia a bezny clovek im uz nikdy nebude schopny v comkolvek konkurovat.

Sláva

Milan K,2015-04-25 19:42:19

Jsem rád za takový výzkum, zveřejnění, i za tento článek.
Očekával jsem Činu, tam se přeci jen tolik neomezují.
Uvidíme, co z toho bude.
Nepředpokládám, ani nevěřím, že budeme v dohledné době schopni precizně nahrazovat poškozené části DNA. Ale doufám, že ano.