Gigantické vesmírné tsunami křísí umírající galaxie
Vesmírné tsunami, rozpoutané srážkami kup galaxií, oživují tvorbu nových hvězd ve vyhasínajících galaxiích. Ale nic netrvá věčně.

Vesmírná tsunami na rádiových vlnách. Kredit: Andra Stroe
Zběsilá tsunami, která 26. prosince 2004 po extrémně silném zemětřesení zdevastovala pobřeží jihovýchodní Asie, ostrovy v Indickém oceánu a východní pobřeží Afriky, spláchla 230 tisíc lidských životů a otřásla doslova celým světem. Přesto je absurdně titěrná proti rázovým vlnám, které se rozeběhnou během nezměrných srážek kup galaxií ve vesmíru.

Podle týmu astronomů, který vedli Andra Stroe z Leidenské observatoře a David Sobral z Lisabonské univerzity a taktéž z Leidenu, právě takové ohromující rázové vlny, které se táhnou miliony světelných let, mohou křísit umírající galaxie, v nichž vyhasíná tvorba hvězd. Astronomové pak jenom nevěřícně zírají na to, co se před nimi odehrává.
Andra Stroe. Kredit: A. Stroe.

Kupy galaxií jsou jako nepředstavitelně veliké ostrovy viditelné hmoty, které osvětlují temné a tiché hlubiny vesmírů, rozkládající se mezi nimi. Nejsou ale nehybné a mrtvé. Žijí si vlastním životem, který vyplave na povrch až pohledem milionů a miliard let. Kupy galaxií se mění, pohybují se a mohou se i srazit. Z našeho pohledu to není nijak dramatická událost, ale uvolní se při ní ohromná spousta energie, která rozjede ultimátní rázovou vlnu – vesmírnou tsunami. Vědci si až doteď nemysleli, že by taková tsunami při srážkách kup galaxií nějak významně ovlivňovala galaxie uvnitř těchto kup.

David Sobral. Kredit: Leiden Observatory.
Stroeová, Sobral a spol. pozorovali srážející se kupy galaxií CIZA J2242.8+5301 v souhvězdí Ještěrky. Přezdívá se jim Párek (anglicky Sausage) a jsou od nás vzdálené 2,3 miliard světelných let. Astronomové k tomu využili teleskopy Isaac Newton a William Herschel na La Palmě a teleskopy Subaru, CFHT a Keck na Havaji. S jejich pomocí zjistili, že ohromující vesmírná tsunami vyvolaná srážkou kup galaxií, dramaticky probouzí k životu galaxie, kterými projde. Ve skomírajících galaxiích rozbouří divokou tvorbu nových hvězd. Jako by se jim navrátilo mládí. Vesmírná tsunami v kupě galaxií Párek prý vyrazila před miliardou let a pohybuje se rychlostí 9 milionů kilometrů za hodinu.
Složený snímek oblasti kupy galaxií Párek. Bílé kroužky – galaxie vně Párku. Žluté tečky – galaxie Párku, v nichž právě běží dramatická tvorba nových hvězd. Fialově horký plyn vyzařující rentgenové záření, zeleně rádiové emise, které odpovídají vesmírné tsunami. Kredit: Andra Stroe.

Výzkum týmu Stroeové a Strobala ukazuje, že srážky a splývání kup galaxií mají zásadní dopad na tvorbu hvězd. Vesmírné tsunami totiž zavíří kosmickým plynem a spustí nabalování kosmického materiálu do hustých a chladných mezihvězdných mračen, jejichž zhroucením pak mohou vznikat nové hvězdy. Potíž je ale podle vědců v tom, že oživená tvorba nových hvězd ve starých galaxiích vede ke vzniku mnoha obrovských hvězd, které existují jen velice krátce a pak zuřivě explodují jako supernovy. Série explozí supernov vyžene z galaxií mezihvězdný materiál a galaxiím brzy dojde palivo. Dotyčné galaxie jsou nakonec ještě temnější a mrtvější, než před šplouchnutím vesmírné tsunami.

Asi každá kupa galaxií v okolním vesmíru zažila celou sérií srážek s jinými kupami. Z toho můžeme odvodit, že prakticky všechny galaxie prošly obdobími extrémní tvorby hvězd. Jak se ale zdá, nejspíš to netrvalo dlouho. Stroeová, Sobral a spol. si mohou blahopřát, že pozorovali galaxie kupy galaxií Párek zrovna v době horečnaté aktivity po průchodu vesmírné tsunami. Astronomové teď plánují ověřit, že kupa galaxií Párek není v tomhle ohledu nějak výjimečná, a že vesmírné tsunami podobně zažehují tvorbu hvězd i v jiných kupách galaxií.

Royal Astronomical Society 24. 4. 2015, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society 450: 630-645 a 450: 646-665.

Datum: 28.04.2015 21:32

Prepáčte otázku amatéra,

Sepp Winkler,2015-04-30 13:33:13

ale v súvislosti s blízkou zrážkou našej Galaxie a galaxie v Androméde sa hovorí, že takáto zrážka nie je extrémne dramatická a galaxie sa nakoniec akosi preľnú, pričom k zrážkam hviezd by vlastne nemalo prísť. Tu sa popisuje zrážka kôp galaxií ako niečo, čo vyprodukuje rázovú vlnu so schopnosťou oživiť tvorbu nových hviezd. Ako by táto rázová vlna ovplyvnila prípadný život v hviezdnych systémoch, ktorými by s prehnala?

Ďakujem :)

Není tsunami jako cunami

Milan V,2015-05-01 15:33:39

Pokud to správně chápu, jedná se o rázovou vlnu v plynu hustém třeba 3 atomy na m^3 nebo méně. Po stovkách milionů let to vede ke vznikům zhuštěnin ze kterých postupně vzniknou hvězdy, ale pokud by taková tsunami zasáhla třeba Zemi, nejspíš ani nemáme přístroje tak přesné, aby si jí všimly. O nějakých následcích podobně.