Slovenská eko-kapsle  
Tomáš Žáček, Soňa Pohlová a Igor Žáček, trio bratislavských architektů, zčeřilo stavařské vlny“. Podařilo se jim to startup projektem mikro-domečku pro jednoho, až dva.

 

Kredit: ecocapsule.sk
Kredit: ecocapsule.sk

Kapsle podobná vajíčku, kvůli pevnosti a úspoře hmotnosti. Název kapsle je asi to nejlepší, co se pro tento výtvor dalo vymyslet. Délka je necelé čtyři a půl metru. Maximální šířka něco málo přes dva metry.

Kredit: Kredit: ecocapsule.sk
Kredit: Kredit: ecocapsule.sk

Uvnitř je sice jen jeden společný pracovně spací prostor, ale k vybavení patří sprcha a záchod, kuchyňský koutek, dva úložné prostory (jeden je přístupný pouze z vnějšku). 
Zajímavá může tato věcička být pro turisticky zaměřenou klientelu, vlastníky  pozemků na vícero místech, může posloužit jako dočasná ubytovna výzkumníkům, záchranářům, hlídačům, opravářům,.... i jako levná ubytovací jednotka vhodná pro lokality, kde není zavedena elektrická síť. Něco jako Trabant, blahé paměti. Nenadchne ale uspokojí. Jen taková "soběstačná nouzovka".
Tvar vajíčka volili autoři nejen kvůli úspoře hmotnosti a samočištění solárních panelů, ale především  k zachytávání dešťové vody. Ta stéká do zásobníku a slouží k mytí a sprchování. Filtrační zařízení z ní dělá vodu pitnou. 
V tuto chvíli je hotový funkční prototyp pod názvem „Ecocapsule“ a připravuje se její výroba. Jsou již zveřejněny ceny přepravy, ale tu celkovou, se nejspíš dozvíme až po předvedení exponátu ve Vídni (ve dnech 28. - 29. května) na Pioneers festivalu, což je akce, kde dobré nápady kují pikle se svými investory. Jakmile bude známa, doplníme ji.


Kredit: ecocapsule.sk
Kredit: ecocapsule.sk

Předběžné objednávky na Ecocapsuli  začne výrobce přijímat v posledním čtvrtletí letošního roku. První vyrobené jednotky budou dodány v první polovině roku příštího. Protože se Ecocapsule vejde do běžného kontejneru, přepravní poplatky nebudou velké:

Kredit: Kredit: ecocapsule.sk
Kredit: Kredit: ecocapsule.sk

Slovensko -New York 2.200 Euro
Slovensko-Johannesburg 2700 Euro
Slovensko - Melbourne 1500 Euro
Slovensko-Buenos Aires 1800 Euro

V příštím roce dostane kapsle i podvozek, takže si jí zájemce bude moci odvézt za osobním autem jako přívěs.

Základní specifikace
Rozměry: (výškaxdélkaxšířka) 2,55 × 4,45 × 2,25 m 
Váha: 1500 kg
Instalovaný výkon: 750W větrná turbina
Solar 600W
Kapacita baterie: 9744Wh                                                                                                                                                                               
Pramen: www.ecocapsule.sk

Datum: 24.05.2015
Tisk článku


Diskuze:

Z výstavy

Vít Prokop,2015-05-28 10:49:25

Mám to štěstí, že jsem služebně na Hofburg Imperial Palace. Slováci tu s kapslí zabodovali. Stojí se tu na prohlídku jejich "oválu" (tady tomu neříkají vajíčko) dokonce malá fronta, což u jiných expozic není. Nevím, zda tato diskuse dovoluje vložit fotku, ale pokusím se. Je tu odhadem asi jeden a půl tisíce stratapů. Dizajn u Rakušanů rozhodně zabodoval.

#$%%#@~~#

Odpovědět

Ekodiskuze!

Adam Windsor,2015-05-27 19:58:22

Říká se, že silná témata nenechají druhé chladnými, a provokují k diskuzi.
Pane Pazdero, gratuluji Vám, že se Vám povedlo vytáhnout ze záplavy různých takovýchto projektů zrovna takový, který takovouto diskuzi vybudil.

Počátky takovýchto domů můžeme vidět už v 60. letech v dílech pana Buckminstera Fullera, který vlastně začal pracovat s takovýmito tvary a vyzkoušel je v různých měřítcích, mimo jiné i v takto malých domech. To, že se něco podobného objeví ve spojení s ,,eko" se po 50ti letech dalo předpokládat. Vsadím se ale, že kdyby pan Fuller měl k dispozici solární panely, jistě by je také použil.
Rád bych podotknul, že existují i jiné, eko-udržitelné domy, například v loňském roce zvítězil český studentský projekt nazvaný Air House, který je taky soběstačný, byl postaven v ČR, složen, přemístěn do USA a tam zase složen, ale nevypadá jak vajíčko.
Bizardní je i projekt Walking house z dílny dánského uskupení N55, ten prozměnu využívá solární energie a malé větrné elektrárny k pohybu (60m/hod).
Každoročně se pak udělují ceny za udržitelnou architekturu, která se uděluje již postaveným domům, či lidem, kteří dlouhodobě takovéto domy staví, v roce 2014 získal cenu Global Award for Sustainable Architecture český architekt Martin Rajniš.

Jak vidno, takovýchto projektů je dost. Nejsem si tedy jist, zda-li se jedná o nějaký zásadní krok kupředu.
-Tvar vejce sice má téměř minimální plochu, kterou může sálat teplo, ale stejně má i minim využitelného prostoru. Spíš mi přijde, že ta dyzajnová sranda bude nakonec z plastu, polyuretanové pěnové izolace a asi nějakého ohýbaného plechu. To nezní ani moc udržitelně, ani eko.
-Malý objem vzduchu uvnitř v kombinaci s prosklením bude působit jako skleník. Buď si ten dům totiž otočím tak, že mi celý den bude svítit dovnitř Slunce, a bude se mi přehřívat interiér a nebo si to otočím okny východo-západně, dovnitř mi bude také svítit, ale solární ohřev pak nebude žádná hitparáda. Zajímalo by mne, jakým způsobem mají pořešeno, že si člověk nebude chtít každou chvíli vyvětrat a nevypustí si to svoje ekoteplo do ...ven.
-Samočistelnost solárních panelů zní také dobrá fičura, ale co je mi známo, tak standartní panely jsou nakloněny pod úhlem cca 45° a samočistitelné nejsou. O samočistící schopnosti při sklonu v v řádu stupňů si dovolím zpochybnit.
-Prostor přístupný zvenčí zní skvěle, dokud si člověk neuvědomí, že se jedná o hluchý kout, který tam prostě ,,vyšel" a tak se stal ,,prostorem přístupným zvenčí".
-Jestli správně interpretuji ten jejich schematický řez, tak se vzrostlý člověk postaví jen na cca 1,5m dlouhém prostoru o šíři průchodu té chodbičky. Vím, že nikoho jiného, než svou slečnu dovnitř nepozvu :)


Nedivím se, že to nakonec způsobilo takovouto diskuzi. Ono to je docela vlastně na oko hezké, když se tam dá vrtulka a solární vychytávky, tak je to rázem eko, ale jinak je to docela hloupé. Nedivím se, že to způsobilo takovou diskuzi :)

Odpovědět


Re: Ekodiskuze!

Míla Vondrka,2015-05-28 11:02:38

Také nemáte rád Slováky? Já také ne a taky bych jim v těch jejich Tatrách přál ten Rajnišův Air house. http://www.cbarchitektura.cz/2013/11/airhouse.html . I kdyby mělo jít jen o záchytnou buňku Horské služby a hlídače národního parku. Ale co naděláte, mají svou hlavu...

Odpovědět


Re: Ekodiskuze!

Jana Krajickova,2015-05-30 14:40:19

Já teda nevím, ale mne se to líbí. Ten Vámi doporučovaný Air house, promiňte, ale ráda jezdím do Tater :)
Myslím, že jste opravdu nejspíš nepochopil, na co je to vajíčko určeno, že to je taková soběstačná nouzovka. Na to je myslím zcela super. A že se tomu budou ta solárka do značné míry čistit sama, vo tom snad taky žádá. Rozhodně lépe než na tom rovném Rajnišově projektu, který vyzdvihujete. Slovákům podařilo vše minimalizovat na maximum a navíc to je esteticky "čisté". Ostatně už to porota vybrala a bude to součást trvalé expozice EXPA. Že by všichni byli takoví blbci?

Odpovědět


Re: Re: Ekodiskuze!

Ondi Vo,2015-05-30 15:51:04

Lidé nesdílející nadšení nad eko-vajíčkem jsou spíš praktici.
To Eko-vajíčko vypadá upraveně a zajisté bude budit ohromná zájem bezdomovců, zejména bud-li ta odhadovaná pořizovací cena dotovaná ze státního rozpočtu. Transport eko-vajíčka zvládnou snadno vrtulníky.

To, že na trhu existuje spousta "bydlíků", od těch vyloženě nuzných až po luxusní nemusí naděené příznivce eko-vajíčka mást. Je to něco nového, konečně věc, kterou lze umístit i na zahradě luxusní vily.

Jestli smím trochu oráklovat, tak v této podobě skončí to eko-vajíčko jako mnoho jiných dokonalých vynálezů v minulosti, jako třeba létající auta a nebo klobouk se zabudovaným hromosvodem. Pochopitelně lze to eko-vajíčko přepracovat, zhranatit, vybavit podvozkem s koly, brzdovými světly, ojí ... ale to tu už jaksi existuje ...

Odpovědět


Re: Re: Re: Ekodiskuze!

Minimates Syk,2015-05-31 10:36:25

ano ano konečně mi někdo vnuknul nápad kam si to ekojajco postavím.
i já ho chci mít na zahradě luxusní vily :) sice mezi tujemi bude ten lunární modul vypadat jako pěst na oko, ale nevadí budu eko a hrozne in :)

Odpovědět

ecobobek

Minimates Syk,2015-05-26 18:48:01

každý tvar a vlastnosti sebou nesou jistá "pro a proti", od každého jedince se to může lišit, to co jednomu přijde jako výhoda, pro jiné muže být nedostatek.
osobně si myslím, že nic převratného se nekoná, vše co tu vidíme už tu bylo, tak proč tolik povyku? toto by asi mělo být něco extra, ale podle mě není.

-tvar střechy považuji za rozumný, skoro vždy alespoň trošku na to bude svítit a nebude na tom tolik držet bordel)
-tvar domečku mi připomíná různé projekty aerotrain z 60/70 let (spíš úsměvné než hezké)
-zajímá mě chování stožárku s vrtulkou při nějaké větší bouřce (možná to celý domeček někam i dostane, přesto, že chybí účelná kolečka. snad funguje i jako hromosvod?)
-jak přesune normální člověk tu věc? (za normální považuji, že nevlastním jeřáb, ani transportní vrtulník. píše se sice, že za rok budou k dostaní kolečka, ale co když chci posouvat už teď?)
-proč to není více nad zemí? (nemusí se to od země teplotně ovlivňovat, ani za deště koupat)
-nevypadá přílis stabilní na rozmoklém povrchu, spíš bych řekl, že bez ukotvení to bude nekontrolovatelně klouzat)
-celkově to vypadá velice chatrně (nemyslím, že je uvnitř ukryta nějaká bytelná konstrukce)
-cena cituji "takéto eko bývanie by vás vyšlo približne na 35 000 €" (nevím jaká je realita, ale za tohle je to docela hodně) :)

Odpovědět


Re: ecobobek

Ondi Vo,2015-05-26 21:52:42

Nechci dělat nějakou reklamu, ale obytný přívěs (nový) se na trhu dostane od 15 tisíc € i s kolečkama, brzdovejma světlama, blinkrama, daní a ojí na připojení za tahač o půdorysu 5 x 2,2 metrů. Ovšem bez FV a bez větrné elektrárny.

Odpovědět


Re: ecobobek

Ondi Vo,2015-05-27 03:45:30

Oprava:
... a ojí na připojení za tahač, obestavěný prostor buňky o půdorysu 5 x 2,2 metrů.

Odpovědět

přiznávám se

Aleš Procháska,2015-05-26 18:40:13

k naprosté nenápaditosti. Kdybych dostal za úkol vymyslet něco funkčně ekvivalentního, tak ať bych na to šel z jakékoliv strany, vždycky bych nakonec skončil u něčeho co má tvar a rozměry ISO kontejneru :-)

Odpovědět

Vajíčko

Vláďa Řezáč,2015-05-26 13:04:43

asi to plánují stavět v horách, aby se využil tvar, pro běžného uživatele bez fičáku je to zbytečně okradené o prostory které by byly,kdyby to bylo hranaté. Dá se říci ,že souhlasím s těmi příspěvky, co říkají, leštěnej prd.

Odpovědět

Korekce

Oskar Zemcik,2015-05-25 15:06:03

No upravte tvar aby to šlo snadno vyrábět, přidejte kola a časem se možná dopracujete k maringotce či jak se dnes říká "mobilheimu"....

Odpovědět

Přívěs

Josef Šoltes,2015-05-25 12:26:49

Nejde tak trochu o normální přívěs alias mobilheim?

Odpovědět


Re: Přívěs

Vojtěch Kocián,2015-05-25 15:41:11

Mobilheim není přívěs. To je dům, který je možné převážet na tahači většinou dokonce jen jako nadměrný náklad a k naložení a složení je potřeba jeřáb. Oproti karavanu nebo obytnému přívěsu je o dost větší a pohodlnější.
Tohle velikostí odpovídá přívěsu, ale mobilitou spíš mobilheimu (nemá kola). Trochu mi přijde, že si z obou vzali to horší, ale na obrázcích to vypadá pěkně.

Odpovědět

funkčnost

Jiří Petráš,2015-05-25 11:44:10

Jestli bude výroba oblého tvaru drahá tak to bude jejich konkurenční boj, tak snad mají představu jak to řešit, jinak funkčnost se mě líbí, že už v tom je zabudovaný využití těch tří přírodních zdrojů, to je hezký. nevyužitý prostor nevidím, jsou tam různý úložný prostory a že je jeden přístupný jen z venku, má i své výhody, může tam být něco co např z důvodu bezpečnosti by nemělo být uvnitř a zároveň to je potřeba někde zavřít. pro cestovatele na větší vzdálenosti ve verzi s podvozkem to bude výhodný tvar že bude menší aerodynamický odpor a menší hmotnost. okno je otevírací, do otevřených dveří voda nemusí téct, na to stačí malinká hrana nad dveřma aby je voda obtekla.

Odpovědět


Re: funkčnost

Ondi Vo,2015-05-25 20:55:03

Mno, ono záleží na druhu deště a jeho vektoru, jestli bude nutno vytírat podlahu po každém pootevření dveří a to nepočítám sněhové závěje klouzající po hladkém a oblém povrchu nad dveřmi. Při vstupu a výstupu musí jeden asi sklonit hlavu a tak nabídne té záplavě prostor mezi krkem a límcem.

Malá hmotnost není pro nemobilní obytný prostor výhodou, spíš naopak. Ta buňka musí být asi nějakými lany proti odkutálení ukotvená k zemi.

Zkrátka mi to celé připadá jako sranda. Mezi námi, takových pokusů o výstředné formy obytných prostorů je po světě dost, například lze pod heslem "kugelmugel" vyhledat na webu kulový příbytek postavený 1971 na zlost byrokratům v Rakousku, osmimetrová koule nabízí 60 metrů čtverečních podlahy ve dvou podlažích.

Odpovědět

Vejce

Vít Výmola,2015-05-25 10:22:07

Ten vejčitý tvar je možná hezký designově, ale velice pochybuji, že má jakýkoliv pozitivní praktický význam:
1) Tohle opravdu nebude výrobně jednodušší, natož levnější.
2) Plýtvání prostorem. Stačí se podívat na schéma vnitřního uspořádání, abyste viděli hluché prostory v rozích, které by se v případě pravoúhlého půdorysu daly smysluplně využít. Totéž v profilu. Přitom zmiňované přepravní kontejnery jsou taky hranaté...
3) To obtékání dešťovou vodou vám bude připadat vtipné, dokud v dešti nebudete potřebovat otevřít dveře. Nebo okno, pokud to vůbec jde.
Zkrátka jde o typické vítězství designu nad praktičností. Pro oko ale pěkné.

Odpovědět

Správná drzost

Andrzej Kowalski,2015-05-24 23:13:57

Drzost slovenských ekokapsulátorů je bezmezná. Nemají absolutně nic než 3D rendery a pár nesmyslných čísel. Nemají žádný projekt, nevědí nic skutečného o technologiích, kterými to chtějí vyrábět. Netuší třeba nic o tom, z čeho vyrobí plášť toho šmejdu. Navrženo je to při jen trochu delší úvaze úplně debilně. Sluneční články na tak tvarovaném povrchu aby ne ně slunce nesvítilo, technologická náročnost výroby takové skořápky, izolace od země, atd. atd. A pod honosným názvem "ekokapsule" chtějí prodávat naprosto obyčejný přívěs, akorát že bez kol a vyrobený za nemožnou cenu. Absurdní, dokonale absurdní. A lidi jim to žerou.

Odpovědět


Re: Správná drzost

Daniel Konečný,2015-05-25 00:27:42

Dnes se žere eko. Až někoho napadne zavést ekotermonukleární bomby ("biologicky degradovatelný plášť rakety a hybridní pohon"), hned to začne padat.

Odpovědět


Re: Správná drzost

Pavel Foltán,2015-05-25 04:03:01

Pane Kowaski, při čtení vašeho příspěvku mne napadly dvě možnosti:
a/ nevíte o tom nic stejně jako my ostatní a potom naprosto nechápu příkrost vašeho odsouzení
b/ víte o tom hodně a potom jste asi vyhozený závistivý bývalý člen týmu
Který bod je správně?

"Drzost … je bezmezná" "Nemají absolutně" "Nemají žádný" "nevědí nic"
"Netuší nic" "Navrženo … debilně" "vyrobený za nemožnou cenu"

Já to vidím trochu jinak. (jeden řekne – máme UŽ JEN půl láhve, druhý – máme JEŠTĚ půl láhve)
"Sluneční články na tak tvarovaném povrchu aby na ně slunce" svítilo vždy aspoň trochu bez složitého polohovacího zařízení.
"technologická náročnost výroby takové skořápky" mi nepřipadá v dnešní době nijak obtížná.
Odkud víte tu "nemožnou cenu"? Podle jejich stránek má být ohlášena až v posledním čtvrtletí roku 2015.

Odpovědět


Re: Re: Správná drzost

Tomas Habala,2015-05-25 10:25:49

Pan Kowaski je zjavne do veci emocionalne zainteresovany. Kritizuje hlavne veci suvisiace s vyrobou. Moj tip je, ze je z firmy, ktora sa uchadzala o vyrobu a dostal to niekto iny.

Odpovědět

Vajíčko

Ondi Vo,2015-05-24 13:23:35

Vajíčka (se škořápkou) "vyrábí" ptáci ve své biologické provozovně, výroba obytné buňky pro lidi je ekologičtější a levnější má-li rovné plochy. Tento systém se osvědčil v minulosti, osvědčuje se v přítomnosti a to se sotva změní v budoucnosti. Trh je plný takovýchle mikro, mini a midi příbytků ať na kolečkách, nebo bez.

Odpovědět


Re: Vajíčko

Michal Vondrka,2015-05-24 17:15:09

A proto se i auta budou jednou pro vždy dělat hrantá :)

Odpovědět


Re: Vajíčko

Miroslav Hustak,2015-05-24 19:03:30

Pokud nam do budoucna pujde jen o cenu, tak ten svet pujde pekne do kytek.. Mi se ta kapsle z hlediska designu nesmirne libi a kdybych uz mel neco takoveho kupovat, tak rozhodne tuto krasnou kapsli nez sedou, ale levnejsi, kostku.

Odpovědět


Re: Re: Vajíčko

Jiří Novák,2015-05-24 20:42:06

Nemohli ten tvar zvolit taky s ohledem na termoregulaci? Takováhle skoro-koule bude mít určitě menší povrch než kostka stejného objemu. Navíc nechladne od země.

Odpovědět


Re: Re: Re: Vajíčko

Martin Grajcar,2015-05-25 11:07:49

Koule sice ma pri stejnem povrchu nejvetsi objem, ale rozhodne nema nejvetsi UZITECNY objem. Pokud si teda neporidite kulaty nabytek a uplne vsecko, a ani pak asi ne, protoze to kulaty vsecko se ukaze jako krajne neuzitecny.

A namisto chladnuti od zeme se vam pri prvni bource nekam zakutali. ;)

Odpovědět


Re: Vajíčko

Pavel Foltán,2015-05-25 04:04:45

Pane Ondi Vo,
tvar vejce se v přírodě osvědčil po miliony roků. Proč nesnáší slepice hranatá vejce? (pro její pohodlí to asi nebude). Proč mají i vzducholodě tvar vejce? Proč bubliny nejsou hranaté? Není to třeba proto, že tvar koule a vejce má při nejmenší spotřebě materiálu největší pevnost?

Odpovědět


Re: Re: Vajíčko

Tomáš Pilař,2015-05-25 08:35:29

Organický, oblý tvar je fajn, pokud na něj máte specializovanou továrnu (slepici) a naopak slepice by těžko zvládla tvar jiný. V architektuře se oblé tvary občas používají, ale vždycky je výsledkem násobně vyšší cena, než v případě konvenční konstrukce.
Trošičku se to spraví pokud se to vyrábí v mnohatisícových sériích. U organických tvarů je najednou každý stavební detail (např. oblé dveře, aby šly dobře otevírat a zároveň těsnily pokud na ně zezhora teče voda. Některé věci jsou řešené v rámci jachet (mnohatisícové serie jsou u lodí splněné a stejně stojí balík). Sdílím skepsi pana Kowalského, akorát bych použil méně expresivní výrazy.

Odpovědět


Re: Re: Vajíčko (opět nelogické přirovnání)

Milan K,2015-05-25 10:10:30

Kuře je jako šnek, bydlí ve vejci?

Odpovědět


Re: Re: Vajíčko

Ondi Vo,2015-05-25 15:09:19

Vaše otázka "Proč bubliny nejsou hranaté?" je překvapivá. Ta kulatost bubliny asi souvisí s "mechanikou" soudržnosti materiálu bubliny. Drobným bublinkám, je-li jich mnoho, se říká pěna a napěnit jde skoro vše, včetně nervů.

Ale vážně.
Vzducholoď je konstruována do oblých tvarů kvůlivá aerodynamičnosti. Účel je v nižším koeficientu cw a tedy v poměru potřebného výkonu pohonu a docílené rychlosti vůči vzduchu. Proto mají i rychlé automobily oblé tvary. Pro v zemi zakotvené příbytky není nízký cw až tak nutný.

Pochopitelně souhlasím s faktem, že koule (a její deriváty) jsou z různých aspektů ideální tvar ... ale ne ve všech aspektech. Například žárovka - je materiálově úsporná bublina, pevná a odolná proti tlaku plynů zvenčí, nebo zevnitř, oproti tomu jsou bomboniéry povětšině hranaté, jakož i ony zmiňované kontejnery na přepravu buňky. Rovněž nafukovací (obytné) haly tvaru poloelipsy mají své přednosti a to zejména ve skladnosti, v rychlé přípravě pro použití a v výhodném koeficientu cw, tedy v odolnosti proti větru. Obytné prostory s výjimkou těch na orbitu však tlaku plynů odolávat nemusí a tím je hlavní výhoda kulovitého tvaru jaksi nevyužita.

V článku použil jeho autor větu : "Tvar vajíčka volili autoři nejen kvůli úspoře hmotnosti ale především k zachytávání dešťové vody."
Osobně bych řek, že z ploché střechy lze též zachytávat dešťovou vodu, a doplnil bych, že plochá střecha je jaksi vhodnější pro integraci jak FV panelů, tak eventuálního solárního panelu na ohřev vody.
O vhodnosti integrované vrtule s generátorem bych si dovolil mít pochybnosti, nevím, technika tlumení zvuků a vibrací je sice pokročilá, ale třeba by hluky nerušily zasloužený spánek bydlících.

Odpovědět


Re: Re: Re: Vajíčko

Josef Pazdera,2015-05-26 11:07:31

I když to dizajnéři na svých stránkách neuvádějí, jimi zvolený tvar má oproti ploché střeše jednu velkou výhodu. Tou je její samočistící schopnost. Ve spojení se solárními panely je to poměrně důležité, zvláště pokud by byla buňka umístěna v prostředí prašném, nebo kde padá listí a v zimě sníh.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Vajíčko

Ondi Vo,2015-05-26 13:21:24

V žádném případě jsem nechchtěl kritizovat váš článek, vašich článků si velmi vážím. Má kritika patří výhradně onomu obytnému objektu. Mám dokonce podezření, že jeho autoři nikdy v něčem podobném nestrávili aspoň několik dní, protože by jinak věděli například, že velké okno je zruba to poslední, co takový příbytek potřebuje. Zkrátka to jejich řešení nepovažuji ani za praktické a ani za schopné konkurovat na trhu dostupným dosavadním řešením.

Máte zajisté pravdu, že vodorovné plochy střech dnešních mobilních příbytků jsou pro přímou montáž FV a i jiných solárních kolektorů zhruba to nejnešikovnější řešení. Alternativou mohou být různé v prostorové orientaci nastavitelné rámy. Ale i takové řešení má své stinné stránky, třeba ve cloumání příbytkem za větru. Když už, tak bych navrh solární jednotku oddělenou od příbytku, stojící na pevné zemi, jejíž kolektory lze nastavit do ideální polohy.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Vajíčko

Vít Prokop,2015-05-26 17:24:42

Pane Ondi, perlíte čím dál tím více. Nejdříve kritizuje že to bude drahé a pak navrhujete budovat externí polohovací zařízení, které, by nejspíš vypadalo, jako nevzhledné monstrum zabírajícím další plochu, tak trochu jako solární elektrárenské pole v malém....nehledě na nutnost propojování dtáty s obytnou buňkou a snadnou zcizitelnost.... Už to radši neřešte. Ani to okno. Ztrapníte se ještě víc, protože Vám tady někdo napíše z čeho se dělají, jak na nich nedrží námraza a jaké jsou jejich vlastnosti z hlediska koeficientu prostupu tepla...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vajíčko

Ondi Vo,2015-05-26 22:05:07

Až jsem se lek. Není toto náhodou něco, jako diskuzní forum? Tedy platforma na výměnu názorů, vážený pane Prokop?

Jasně, existují zázračné tekutinky s tzv. lotusovým efektem, které zabrání usazení nečistot, akorát to jaksi nesplňuje reklamní sliby. Ale to je vuřt.

Pochopitelně mohu udělat obrovské okno z tmavého plexiskla, akorát bude sotva otvíratelné. Takový malý prostor, jako nahoře vylíčený, potřebuje také permanentní větrání, jinak se v něm lidé zadusí. To ví výrobci obytných buňek a zabudovávají větrací otvory, jeden při zemi a druhý ve stropě.

V každém případu to designéři zkusili a dali námět na perlivé debaty. :-))

Odpovědět


Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace