Peníze pro SETI pomohou výzkumu vesmíru
Ruský miliardář Milner podpořil hledání E.T., ve skutečnosti ale zachránil významné radioteleskopy Green Bank a Parkes a potěšil mnoho astronomů.

Kolik rádiových tvítů od E.T. asi zachytíme? Kredit: Lewsi Francis / Wikimedia Commons.

Když ruský miliardář Jurij Milner před týdnem při oslavě výročí přistání mise Apollo 11 na Měsíci oznámil vznik iniciativy Breakthrough Listen, pro kterou přislíbil 100 milionů, tak to vyvolalo rozporuplné pocity. Jde o desetiletý projekt, který bude pátrat po komunikaci mimozemšťanů ve vesmíru a nejednoho odborníka jistě napadlo, proč Milner utrácí tak velký balík peněz na něco, co je prakticky jistě odsouzeno k neúspěchu. Nicméně, mnozí astronomové i přesto Milnerův počin vítají. Ve hře je totiž víc, než jenom nanicovatí šedí mužíčci a létající talíře.

Jurij Milner ohlašuje rozjezd projektu Breakthrough Listen. Kredit: SETI.

Třetina ohlášených financí projektu Breakthrough Listen by měla jít na platy astronomů, kteří na tom nejspíš budou podobně jako ostatní vědci a uvítají každou korunu navíc. Druhá třetina peněz půjde na výzkum a vývoj nových technologií pro radioteleskopy, což přinese užitek celé radioastronomii. A zbytek Milnerovy dotace zaplatí pozorovací čas, především na významných radioteleskopech americké observatoře Green Bank v Západní Virginii a australské observatoře Parkes v Novém Jižním Walesu. Kromě nich se do akce v zapojí i optický teleskop Lickovy observatoře v Kalifornii a radioteleskop Lovell observatoře Jodrell Bank v Anglii.

Teleskop Green Bank zatím přežije. Kredit: Geremia / Wikimedia Commons.

Radioteleskopy zatím věnovaly pátrání po mimozemských civilizacích tak pár desítek hodin ročně. Teď to budou tisíce. I když to nejspíš bude ztráta času, finanční injekce podle všeho zachrání radioteleskopy Parkes i Green Bank před brzkým uzavřením. Australská vláda totiž odklonila tok financí ve prospěch projektu Square Kilometer Array a podobné trable dlouhodobě ohrožují i Green Bank.

V rámci projektu Breakthrough Listen plánují proskenovat jeden milión nejbližších hvězd, projet centrum Mléčné dráhy, galaktickou rovinu a také hledat ve stovce nejbližších galaxií. Radioteleskopy pokryjí o 10 procent plochy oblohy víc než v předešlých projektech a budou prohledávat frekvence v rozsahu 1 až 10 gigahertzů. Právě tahle oblast elektromagnetického spektra je považována za výjimečně vhodnou pro rádiovou komunikaci ve vesmíru. Rádiové signály v ní totiž mohou putovat vesmírem i pozemskou atmosférou relativně nerušeně. Radioteleskopy projektu Breakthrough Listen jsou prý natolik citlivé, že zachytí vysílač o výkonu běžného leteckého radaru z oblasti nejbližší tisícovky hvězd kolem nás.

Přežije i teleskop Parkes. Kredit: Diceman / Wikimedia Commons.

Je fascinující, že hledání E.T. dostane tak velký prostor a finanční podporu. V SETI jistě slaví ještě teď. Zároveň bude ale prozíravé připravit se na velké zklamání. Když projekt Breakthrough Listen nic nenajde, bude to pro oblast rádiových signálů dost definitivní. Ve skutečnosti je ale totálně naivní, bláznivé, domnívat se, že jsme obklopeni civilizacemi, které zázrakem zamrzly ve fázi technologického vývoje blízké té naší, a které touží po mezihvězdné výměně krásné poezie a hlubokomyslných citátů na rádiových frekvencích. Ani uhlazení fešáci ve Star Treku nepoužívají komunikaci na rádiových vlnách. Byl by to doopravdy zázrak, nic takového se nestane, i když by autor komentáře v tomto bodě rád mýlil. Příčiny mohou být různé, ale je to vlastně jedno. Být v blízkém vesmíru čilý civilizační ruch, se vší pravděpodobností bychom to už poznali, nejsme idioti. Kolem Sluneční soustavy je spousta zajímavých věcí, ale jejich objevování bude na nás, naštěstí.

Milner ale přesto nevyhodí svoje peníze z okna. Výsledkem pátrání po upovídaných mimozemšťanech bude pěkný balík rádiových dat, který bude možné využít pro realističtější vědecký výzkum. Když v roce 1967 Jocelyn Bell Burnell a Antony Hewish zachytili tajemné rytmické rádiové pulzy, které pojmenovali LGM-1 (Little Green Men) a vážně zvažovali možnost, že zachytili komunikaci mimozemské civilizace, tak se z toho nakonec vyklubal první objevený pulsar, šíleně rotující neutronová hvězda.V datech Breakthrough Listen se určitě objeví spousta nových pulsarů i stále záhadných rychlých rádiových záblesků (FRB, Fast Radio Bursts). Tak s chutí do toho.

Search For Alien Life Just Got A $100M Boost. Kredit: Newsy Science