Robotický kuchař  
Možná byste tipovali, že se jedná o nové vybavení Mezinárodní kosmické stanice. Kdepak, od roku 2017 ho můžete mít ve své kuchyni.

 

 

Roboti se učí od lidí

Princip nového robota firmy Moley Robotics je až překvapivě jednoduchý. Jsou to dvě robotické paže, které se pohybují po kolejnici nad kuchyňskou linkou.

Napoprvé musí být přítomen lidský kuchař, který vaří nějakou dobrou mňamku. Při tom ho sleduje 3D kamera a další čidla. Kuchařovo počínání si do své počítačové paměti robot zapíše. Vznikne tak "recept", který kromě seznamu surovin a návodu na přípravu, obsahuje též přesnou choreografii pohybů, s jakou se jídlo připravuje.

Kdykoliv později robot na požádání dané jídlo uvaří zcela shodnými pohyby, jaké odkoukal od svého učitele. Díky internetu potom můžete své recepty sdílet. Ale také si nechat uvařit cokoliv, co najdete mezi recepty od vlastníků stejného pomocníka jinde ve světě.

 


Robot samozřejmě umí rozpoznat, jaké suroviny má aktuálně k dispozici, aby místo špaget nevařil maso a naopak nemlel špagety místo masa. Stejně tak se zorientuje mezi potřebným nádobím. Poté co uvaří, nádobí naskládá do myčky a utře stůl.
Než bude na trhu si musíme ještě rok a něco počkat. Podívat se ale, jak mu to jde vaření od ruky, se můžeme už nyní.
Asi nepřekvapí, že robot dostal  ocenění Best of the Best na výstavě CES Shanghai 2015. Nejspíš tomu přispělo i to, že jeho školitelem byl mistr kuchař Tim Andreson, vítěz soutěže BBC master Chief.

 


 

Zdroj: http://www.moley.com/

Autor: Martin Tůma
Datum: 04.12.2015
Tisk článku

Související články:

Loď jako meganabíječka     Autor: Martin Tůma (15.07.2011)
SMSS, další robotický průvodce pěšáka     Autor: Martin Tůma (02.08.2011)
Já Atlas     Autor: Martin Tůma (16.07.2013)
Iron Man už není jenom sci-fi     Autor: Martin Tůma (05.03.2014)
Octomilkolapátor     Autor: Martin Tůma (31.05.2015)
Podmořský robozabiják     Autor: Martin Tůma (07.09.2015)



Diskuze:

Miroslav Macko,2015-12-05 12:36:15

Na tomto článku je dôležitá jedna veta:"Než bude na trhu si musíme ještě rok a něco počkat." Hlavne to slovko "něco" ... lebo to môže byť aj niekoľko desaťročí.

Odpovědět

přehnaná nedůvěra

Pavel Foltán,2015-12-05 12:35:06

Teda, pánové, nechce se mi věřit vlastním očím, co tu po vás v diskusi čtu.

Připadáte mi, jako kdysi dávno někteří lidé bratřím Wrightovým určitě tvrdili že to pořádně lítat nikdy nebude, že je to celý hloupost a ztráta času a peněz…

Jako kdysi v padesátých letech si nikdo nedokázal představit počítač, který by mohl vlastnit jedinec doma. Porozhlédněte se každý po svém domově, kolik se tam producíruje počítačů – ať už v autech, pračkách, televizorech, telefonech, tabletech; počítačů na kterých píšeme své příspěvky do diskusí…

Proč je ve vás tolik pesimismu a nedůvěry ve vývoj?
Uznávám, že si také nedokážu podobné zařízení představit v horizontu dvou roků, ale dejme tomu čas.

jo, a doporučuji k přečtení:
http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-1.html
http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-2.html
je to sice anglicky, ale strejda Gůgl to dostatečně srozumitelně (pro mne) přeloží
velice zajímavé čtení

Odpovědět


Re: přehnaná nedůvěra

Vojtěch Kocián,2015-12-05 15:32:44

Chce to si zachovat zdravý nadhled. Bratři Wrightové taky po prvním letu nevylepovali plakáty, že za pět let budou přepravovat přes Atlantik 300 cestujících najednou během pár hodin. Kritizoval jsem především přehnaně optimistickou vizi, které má především lákat peníze investorů a v daném časovém horizontu není uskutečnitelná. Jinak jako projekt to neodsuzuji, ač se mi zdá, že by v tomto případě byl možná efektivnější pseudohumanoidní robot, který nebude omezen jen na kuchyňskou linku, ale dovede jídlo i naservírovat ke stolu a pokud zrovna nebude vařit, tak poklidí, ustele postele, utře prach a vyžehlí vyprané prádlo. Pokud se technologie dostane tak daleko, aby robot uměl vařit na úrovni lidského kuchaře, neměl by být problém ji rozšířit i na další činnosti (ty popsané jsou mnohem jednodušší než vaření).

Odpovědět

Neverim

Martin Pecka,2015-12-05 08:57:51

Neni to uveritelne. Ani za 2 roky, ani za mnohem delsi casovy horizont.

1) Kdo ma v kuchyni vsechny suroviny dostupne v oblasti +- 5 metru? Pro brambory do sklepa si to proste nedojde... Ok, tak mu to holt clovek musi pripravit na linku. Ale ma si na tu linku kreslit znacky, aby to robotu pripravil vzdycky na stejne misto?

2) Sdileni receptu, pokud bude fungovat na zaklade imitace pohybu? To s nim asi budou prodavat celou linku, ne?

3) Nejsem si jist, ale prijde mi, ze tam nebylo zadne real-world video, ale byla to pouze pocitacova vizualizace. Bodejt by ne. Ono totiz vyrobit robotickou ruku s ukazanymi vlastnostmi, to byste za ni zaplatili $1M, ani byste nemrkli. Obcas pracuju s Kinova Jaco arm. Ma 6 kloubu, 3 neohrabane prsty, max. zatizeni end-effectoru 10 N, a max. uhlova rychlost by napr. na slehani taky rozhodne nestacila. A to prosim stoji kolem $15k a je to vicemene seriova vyroba, zadny predrazeny prototyp. Takze si myslim, ze aby ruka delala neco podobneho tomu, co je videt ve videu, museli by nam asi z budoucnosti poslat nejaka uzasna lehka serva s absolutni presnosti a neomezenym vykonem. Aktualni state of the art je videt treba tady: http://observer.com/2015/08/a-german-robot-learned-to-cook-pizza-by-watching-youtube-and-reading-wikihow/

Odpovědět


Re: Neverim

Marek Šafář,2015-12-05 09:33:15

souhlasím.Také mám co do činění s robotikou a vím, že robot nahradí člověka jen tam kde se dělá jen jeden pracovní úsek typu skládat párečky do krabice. V tomto jsou velmi dobří a velmi rychlý. Jeden takový robot nahradí s přehledem 5 a více lidí. Tohle byla rychlost, co se týká přesnosti, v tom jsou také velmi dobří, např. při pájení u procesorů kde jsou pájecí body od sebe vzdáleny desetiny milimetru.

Zkuste si někdy vzít tužku, udělat tečku na papír, zvednout ruku a během 1 sekundy se trefit zpět na stejné místo na papíře... prakticky nemožné. Robot tyto činosti zvládá s přesností 0,02 mm.

Toto vše jsou jen pracovní úseky nebo úkony. Např neexistuje robot který by sám doletěl na místo s výbušninou a sám bez dálkového ovládání člověkem tu bombu zneškodnil. Kdyby tato činost byla jen na robotovi, můžete se spolehnout, že s 99% pravděpodobností by nezůstala vcelku ani bomba, ani robot.

Nechce se mi věřit, že by vytvořili robota který by okopíroval pohyby člověka a např jak tu je zmíněno v komentářích krájel nožem, šlehal vejce, šlehačku, apod. nechce se mi věřit, že by ta robotickáruka byla takto pohyblivá.

Odpovědět


Re: Re: Neverim

Jakub Matouš1,2015-12-05 12:31:57

Na videu jsou robotické ruce s značně futuristickou vizáži, což je ale krajně nepraktické protože je tam spousta štěrbin kam vy se dostáli potraviny a ruce by tak mohli poškodit. V reálu by ruce byli v gumových rukavicích.

Odpovědět


Re: Re: Neverim

Richard Palkovac,2015-12-05 17:27:42

S mechanikou robota ani s opakovanim pohybov by som nevidel podstatny problem, problem je ale s pocitacom , ktory by ho mal riadit, lebo ten by musel tvorivo mysliet. Totiz prekonat vsetky problemy a nastrahy ktore sa vyskytnu pri spracovani polotovarov a vsetkeho ostatneho co musite pri vareni urobit, urcite nie je opakovanie pohybov, ale tvorive riesenie problemov.

Nieco o tvorivosti som popisal aj tu :

http://hayabusa.slovakforum.net/t280-topic

Odpovědět

Nůž

Vojtěch Kocián,2015-12-04 22:32:40

Že neukázali, jak zvládne pracovat v nejoblíbenějším nástrojem kuchařů, nožem. Má tam připravená rajčata, ale nekrájí je. Nebo by mohl naporcovat kuře.
Spíš než propagační video by mohli ukázat, co opravdu umí a co k tomu potřebuje. Že umí uvařit špagety a přidat k nim ohřátou omáčku z konzervy doplněnou mletým masem, tomu věřím. Jestli by mu ty špagety neutekly z hrnce, je otázka.

Odpovědět


Re: Nůž

Milan Krnic,2015-12-04 23:02:02

Souhlasím. Z jiné strany mě při zmínce o něčem jako je robot pro širokou pro veřejnost okamžitě napadnou myšlenky v následujících sledu: hacking, titulek Blesku, restrikce, resp. zákaz "projektu".

Odpovědět

Tak poslední překážka padla

Jakub Matouš1,2015-12-04 18:21:08

Teď už nebude žádný důvod aby se člověk ženil :p

Odpovědět

Pochybujem o tom.

Richard Palkovac,2015-12-04 16:54:48

Je to zaujimava myslienka, ale neverim ze by to v praxi mohlo dnes fungovat a v priebehu dvoch rokov to fungovat urcite podla popisu v clanku nebude.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz