Jak polonium zabilo Alexandra Valteroviče Litviněnka?  
Bývalý vysoce postavený agent ruské FSB Litviněnko v roce 2006 podlehl drastické otravě poloniem-210. Jak takové polonium zabíjí?

Alexandr Litviněnko. Kredit: El Mundo / Wikimedia Commons.
Alexandr Litviněnko. Kredit: El Mundo / Wikimedia Commons.

Proč Litviněnko zemřel?
Alexandr Litviněnko byl nadějným agentem sovětské KGB a pak ruské FSB. Po úspěších v boji s organizovaným zločinem byl v roce 1997 převelen do vysoké funkce na tajné správě FSB pro rozpracovávání zločineckých organizací. Během práce v FSB zjistil, že špičky ruských silových složek jsou velmi úzce propojeny se skupinami ruské mafie. S jeho nadřízenými to moc nepohnulo. Mluvil i s Putinem, na kterého to prý neudělalo dojem. V roce 1998 vystoupil na tiskové konferenci s tím, že dostával rozkazy, které byly v zásadním rozporu se zákony, jako například rozkaz zavraždit Borise Berezovského. A pak už to jelo. Nesmyslná obvinění, zatčení, osvobození, další obvinění hned v budově soudu, a nakonec útěk z Ruska. V roce 2001 Litviněnko získal politický azyl ve Velké Británii.

Tenký film polonia na disku z nerezové oceli. Kredit: Ralph E. Lapp / Wikimedia Commons.
Tenký film polonia na disku z nerezové oceli. Kredit: Ralph E. Lapp / Wikimedia Commons.


Litviněnko v azylu nemlčel a uveřejnil celou řadu celou řadu vážných obvinění Putinova režimu z domácích i mezinárodních zločinů. V knize s příznačným názvem FSB vyhazuje Rusko do povětří, kterou sepsal s Jurijem Felštinským, tvrdí, že exploze v obytných domech v Moskvě a Volgodoňsku s více než 300 mrtvými, k nimž došlo v roce 1999, mají na svědomí agenti FSB, kteří tak vyrobili záminku pro obnovení čečenské války a znovudobytí Čečenska Ruskem.

Podle Litviněnka ruští agenti zorganizovali střelbu v Arménském parlamentu z roku 1999, při které zahynul ministerský předseda a sedm členů parlamentu a která měla poškodit mírový proces v konfliktu o Náhorní Karabach. Rovněž útok v moskevském divadle na Dubrovce měla do značné míry vyprovokovat FSB, pro kterou pracovali dva z útočících čečenských teroristů. FSB sehrála podle informací Litviněnka roli i v beslanském školním masakru, který umožnil Putinovi zvýšit dohled na médii. V knize Gang z Ljublanky Litviněnko popisuje, jak se Putin osobně podílel na krytí pašování drog z Afghánistánu, které organizoval Abdul Rašíd Dostum. Zmiňuje se i o tom, že Putin měl osobní kontakty s vedením ruského podsvětí. I poměrně překvapivé protesty proti dánským karikaturám Mohameda prý zorganizovala ruská FSB jako odvetu, když Dánsko odmítlo vydat Rusku čečenské separatisty.

Krystal bismutu. Kredit: Alchemist-hp / Wikimedia Commons.
Krystal bismutu. Kredit: Alchemist-hp / Wikimedia Commons.

Je to ho ještě mnohem víc, v podobném duchu. Podle Litviněnka není centrum světového terorismu v Iráku, Iránu, Afghánistánu, ani v Čečně. Ve skutečnosti je ho prý nutné hledat v Ljublance, tedy  ústředí FSB, a v Kremlu. Prakticky všichni světově významní teroristé, kteří mají na svých rukou nejvíc krve, prý vycvičila, vybavila, nebo alespoň podporovala KGB a pak FSB. Litviněnko pocházel z velících struktur FSB a mohl se k podobným informacím dostat. Neměl v ruce v žádné důkazy, tak ho mnozí lidé označili za fantastu. Jenže pak, na sklonku roku 2006, byl Litviněnko záhadně otráven a po třech týdnech zemřel. Přinejmenším některé jeho fantazie zřejmě ťaly do živého.


Jak Litviněnko zemřel?
Brzy vyšlo najevo, že Litviněnko zemřel na otravu poloniem-210. Polonium (Po) je velice radioaktivní a také velice vzácné, protože žádný z jeho 33 známých izotopů není stabilní. Marie a Pierre Curie objevili v roce 1898 při studiu jáchymovského smolince polonium právě v podobě polonia-210, které má poločas rozpadu 138 dní a pár hodin, a je předposledním členem uran-radiové rozpadové řady. Ta začíná uranem-238 a končí, když se polonium-210 přemění na stabilní olovo-206.

Litviněnko krátce před smrtí. Kredit: El Mundo / Wikimedia Commons.
Litviněnko krátce před smrtí. Kredit: El Mundo / Wikimedia Commons.

V dnešní době lze polonium-210 vyrobit uměle v jaderném reaktoru, v němž jsou atomy bismutu-209 bombardovány záplavou neutronů. Podle expertů mají výrobní linku na polonium jenom na jediném místě světa – v klíčovém výzkumném jaderném zařízení, které leží uvnitř stále tajného a pro cizince nepřístupného ruského města Sarov, jihovýchodně od Moskvy. Polonium-210 použité při vraždě Litviněnka prý vysoce pravděpodobně pocházelo právě odtamtud. Na celém světě se ročně vyrobí jenom kolem 100 gramů polonia, naprostá většina v Rusku.

Polonium je jedním z nejtoxičtějších jedů vůbec. Podle některých zdrojů je i o několik řádů jedovatější než kyanovodík, což je vcelku výmluvné. Polonium-210 je velice zákeřné tím, že je to silný alfa-zářič. Alfa záření, tedy vlastně jádra helia-4, nepronikne kůží a jeho vnější zdroje proto nejsou zase tak nebezpečné. Když se ale alfa-zářič ocitne v těle, může to být naprosto devastující. Poškozuje DNA a likviduje buňky. Zároveň, paradoxně kvůli své slabosti – alfa záření neprojde ani listem papíru – lze alfa zářiče, jako je polonium-210, snadno pašovat. Detektory záření jsou na ně krátké, stačí je jenom pořádně zabalit. Tohle všechno dělá z polonia-210 ideální vražednou zbraň. Zároveň je ale obtížné se k němu dostat.

Když je někdo otráven nebezpečnou dávkou polonia, a hned se o tom dozví, tak má jistou šanci přežít. Musí si rychle vypumpovat žaludek anebo použít chelatační činidlo pro léčení otrav těžkými kovy. Jestliže to ale postižený nestihne a polonium se mu dostane do krve, tak je to prakticky zaručená smrt. Polonium vyvolá akutní radiační syndrom, čili otravu z ozáření, a následuje fatální selhání orgánů. Stejně dopadl i Litviněnko, který se tak stal první potvrzenou obětí akutního radiačního syndromu z polonia. Další známou obětí polonia je dcera Marie Curieové, tedy Irène Joliot-Curie, kterou ale zabila leukémie, zřejmě vyvolaná kontaktem s poloniem. Otrava poloniem byla v podezření jako příčina smrti palestinského politika Jásira Arafata. Vyšetřování, na němž se významně podíleli ruští specialisté, ale takovou otravu nepotvrdilo. 

Už ve dvacátých letech vyšlo najevo, že se polonium v organismu dovede vyměnit za síru v aminokyselinách obsahujících síru a v podobných molekulách. Alfa částice ze zářiče v těle bombardují buňky, rozlamují DNA a vytvářejí spoustu volný radikálů, které dále poškozují tkáně. Otrávenému klesne počet bílých krvinek, což naruší fungování imunity. Polonium-210 masivně poškozuje játra, ledviny, slezinu a kostní dřeň. Během otravy rychle postupuje poškození trávicí soustavy, následované nevolností a zvracením. Po několika dnech dojde k selhání kostní dřeně, a také ke ztrátě vlasů a ochlupení. 

Po smrti Litviněnka se okamžitě vyrojila spousta konspiračních teorií ve stylu, který je nám dnes velice povědomý. Britské úřady se ale nenechaly zastrašit hromadou mediálního hnoje. V lednu 2015 začalo veřejné soudní vyšetřování Litviněnkovy smrti a britskými médii prolétlo, že zpravodajci zachytili komunikaci mezi ruskými zpravodajskými službami v Moskvě a agenty, kteří vykonali státem nařízenou popravu v Londýně. Tyto informace potvrzují, že Litviněnkovu vraždu nařídilo ruské vedení, kvůli odhalením Putinova spojení s kriminálním podsvětím. V lednu 2016 britský soudce Robert Owen dospěl k závěru, že šlo o operaci FSB , kterou zřejmě nařídil její tehdejší šéf Nikolaj Patrušev a nejspíš ji odsouhlasil Putin. Hlavními podezřelými jsou bývalý agent, dnes poslanec, nedávno Putinem vyznamenaný Andrej Lugovoj a jeho přítel, rovněž bývalý agent Dmitrij Kovtun, Na oba dva již oficiálně vydal zatykač Interpol.


Video
Litvinenko: President Putin 'probably' approved murder - BBC News

 


Alexander Litvinenko's murder: The inside story - News


Literatura
Conversation 21. 1. 2016, Wikipedia (Alexander Litvinenko, Polonium).

Datum: 24.01.2016
Tisk článku

Související články:

Kalich hořkosti     Autor: Miloslav Pouzar (27.02.2012)
Tycho Brahe rtutí otráven nebyl     Autor: Vladimír Wagner (17.11.2012)
Ricinové dopisy jsou spíše strašákem než reálnou hrozbou     Autor: Stanislav Mihulka (21.04.2013)
Cholera či otrava arsenikem - nač zemřel Petr Iljič Čajkovský?     Autor: Miloslav Pouzar (15.09.2015)



Diskuze:

stoji to za precitanie

Jozef Gatial,2016-02-07 17:06:03

http://www.novarepublika.cz/2016/02/pripad-litvinenko-britska-sudna-fraska.html

Odpovědět


Re: stoji to za precitanie

Pavel Jakubčín,2016-02-07 21:59:11

Prikladám adresu článku a videa, ktoré stoji za to prečítať a pozrieť video, je to ale po anglicky.
Oceňujem odbornú stránku o polóniu 210: „Jak polónium zabilo Alexandra Valteroviče Litviněnka?“, na druhej strane je politický zameraný na anti-ruskú propagandu. Takže súhlasím s prvým príspevkom, že je to čisto britská fraška.  

http://off-guardian.org/2016/01/25/video-the-curious-incident-of-the-polonium-in-the-nightclub/
https://youtu.be/2Xq3LXKnatw?t=303

Odpovědět


Re: Re: stoji to za precitanie

Jan Omasta,2017-03-06 04:32:12

Umírání na ozáření není bolestivé. Mějte rozum. I v Černobylu lidi nic necítili. I při ozařování nádorů nic nebolí. Bolet může jen zvracení a na to používají na onkologii silná antiemetika. Oproti spálení v peci je to pohodička, klidná smrt. Spíš je nepříjemné že to trvá několik bezesných dní.

Odpovědět

Mně přijde zajímavější

Čestmír Berka,2016-01-27 10:48:49

záměrné použití radioaktivního thoria jako kontrastní látky v RTG diagnostice. Ten obrovský počet lidí ( miliony), u kterých byl Thorotrast použit, biologický poločas 22 let ( doba, za kterou se vyloučí polovina z těla), doba, za kterou se začaly obvykle objevovat rakoviny a jejich četnost- 100x více, než u zbytku populace. https://en.wikipedia.org/wiki/Thorotrast

Odpovědět


poškozuje a zabíjí dostatečné množství energie

Josef Hrncirik,2016-01-27 18:10:34

jednorázově cca 5-10 J/kg duše, tj. cca 500-1000 J/chlapa, při zakoncentrování v životně důležitých orgánech stačí méně.
1 ug v těle zadrženého Po během 60 dnů dodá spolehlivě cca 1000 J a počáteční aktivita je cca 166 MBq(s/s), = cca 1,2*10**15 ks Bq(*s) = zkráceně 1,2 PBqs.
Thoria by bylo nutno použít 26 kg, nejlépe jako kyj.
Nůž je určitě ekologičtější.
Za max. přijatelnou dávku záření je považováno cca 100 mSv/a = rok; někde se píše že to odpovídá cca 10**7 Bq (? nejspíše na duši*s, což by při 5 MeV oblíbeného Po bylo jen cca 8 uW, které nás neustále hřejí (na duši). Za rok nám pak naúčtují 260 Ws + jističe.
Na www.fyzweb.cz/materialy/fukusima/radioaktivita.ppt#503,47,Přírodní pozadí 400 mSv/rok-Ramsar,Irán je však vidět že to dává v arabském jaru 1 Sv/a, což by odpovídalo obnovovanému zabudování onoho oblíbeného 1 ug Po.
Odpovídá to tedy zabudování 60 g sušiny kontrastní látky ThO2 s poločasem cca 10**10 let do těla.
Zajímavější to bude až v létě.
Obávám se, že na rozdíl od nás už jsou adaptovaní a že jim bude u nás zima i v Jáchymově a nejprudším arabském létě.

Odpovědět


těch slabých 60 g ThO2 vzniklo přepočtem

Josef Hrncirik,2016-01-27 21:05:11

z ekvivaletních 30 kg v Ramsaru při 1 Sv/a na české pozadí 1,5 mSv/a.
Navíc mikrokrystalický ThO2 bude silně inertní (nerozpustný a nevázatelný) a v těle asi bude málo zadržován. Dodán v škodlivé rozpustné formě, může mít malý zbytek části zabudované do kostí poločas vyloučení třeba i uvedených 20 let.
Radioaktivitu pochopitelně nechci podceňovat, zejména s ohledem na obtížně přisouditelné mutace a rakovinu a náhrada neradioaktivními kontrastními látkami je zatím určitě rozumná, minimálně z hlediska úspory potenciálního paliva.
Provokuji, aby někdo povolaný napadl řádové chyby mých odhadů.

Odpovědět

Čirá domněnka

Honza Padesátýpátý,2016-01-25 22:50:06

Zaprvé: Výrobky obsahující Polonium 210 se v podstatě volně a levně prodávají.
Například antistatické štětce pro fotolaboratoře:
http://www.company7.com/staticmaster/products/staticmaster.html
nebo učební pomůcky:
http://www.flinnsci.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=17225
Sám jsem asi před 10 lety viděl v nabídce českého dodavatele školních pomůcek také zářič obsahující polonium (cena asi 2000 Kč).
Samozřejmě nepředpokládám, že si vrazi Litviněnka tyhle výrobky rozemleli, a takhle získaný prášek použili. Naopak, jsem spíše získal dojem, že nevědí, co vlastně činí.
Tyto výrobky svědčí o tom, že existují legální obchodní kanály, které některým výrobcům dodávají polonium. Myslím, že pro nějakou tajnou službu už asi není problém získat polonium v podstatě skoro legálním způsobem běžnou obchodní cestou, a není třeba vylupovat ústavy s výrobními reaktory.

Zadruhé:
Proč mi připadá, že způsob provedení vraždy byl spíše fiaskem.
Vrazi totiž zřejmě nevěděli, co vlastně přesně mají. Zřejmě se koukali do lahvičky, či kde to Polonium měli, protože ještě před aktem použití za sebou trousili stopová množství Polonia po celém Londýně, které lze relativně dobře detekovat. To by se asi nestalo, kdyby dostali uzavřenou ampuli, kterou pak jednorázově použili s jistou opatrností.
Ohrozili také svoje vlastní životy, což asi nebylo úmyslem ani jejich, ani toho co je poslal. Kdyby vrazi v Londýně také skončili v nemocnici, tak by tento případ teprve nabral obrátky. Zřejmě si mysleli, že jde jen o nějaký chemický jed.
Plánovači akce zřejmě také nepočítali s použitím detektorů radiace, takže možná i oni nevěděli, jaké vlastnosti vlastně má jejich substance. Zřejmě ji již úspěšně někde použili v prostředí, kde nikoho ani nepadlo, že napadený zemřel na nemoc z ozáření.
Celkový dojem provedení nic moc, ukazuje to spíše na organizaci v rozkladu, popřípadě znovuvzkříšená po rozkladu. Původní vynálezce tohoto způsobu vraždy zmizel, a zbyl jen někdo, kdo si matně pamatoval,
že tento prášek kdysi dobře fungoval, a kde ho objednat. Ale už nevěděl, jak to přesně použít, čemu se vyhnout, a na co dát pozor. Zůstalo jediné knowhow "nasyp to do pití".

Odpovědět


Re: Čirá domněnka

Jozef Vyskočil,2016-01-26 06:41:36

Že by ruská tajná služba použila jed, ktorý sa vyrába len na jednom mieste na svete - v Rusku je taká hovadina, až to mláti dvermi.

Odpovědět


Re: Re: Čirá domněnka

Vojtěch Kocián,2016-01-26 07:44:03

Naopak je to velmi logické. Pokud někoho zabíjíte pro výstrahu, je nutné, aby bylo jasné, kdo to provedl. Jinak se ta výstraha dost míjí účinkem. Stejný systém používají zločinecké gangy, se kterými tajné služby (a nejen ruské) mají mnoho společných vlastností. Kdyby to provedla nějaká západní rozvědka, tak by tím v ruských špiónech vyvolala strach zběhnout a to je hodně velká ztráta (i když nepočítám ztrátu samotného spolupracujícího Litviněnka) než nějaký pofidérní zisk z pošpinění protivníka, na které se v podstatě nehledí.

Odpovědět


Re: Re: Re: Čirá domněnka

Pavel Krajtl,2016-01-26 10:06:24

Pro výstrahu?
A je to účinné?
A funguje to taky na agenty?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Čirá domněnka

Vojtěch Kocián,2016-01-26 11:30:55

Pro výstrahu ostatním samozřejmě. Vzkaz je: "Když budete zlobit, nebudeme litovat žádných prostředků, abychom se vás zbavili tím nejkrutějším možným způsobem."
Účinné to evidentně je, když se to používá stovky a možná i tisíce let na úrovni zločinu i špionážních sítí. Zkuste se vžít do role Ruského agenta, který plánoval zběhnout.
Zabíjet člověka, který je užitečný (žádný agent není úplně vyčerpaný), celkem neškodný (MI6 by musela být úplně pitomá, kdyby ho pustila k utajovaným informacím) a jehož zabitím výrazně zhorším rekrutování nových přeběhlíků... To vše za účelem propagandy s celkem malým efektem?
Pokud to byli Rusové, zajistili, že nebude mluvit, potrestali ho za to, že mluvil, zajistili si větší loajálnost vlastních lidí. To vše za cenu menšího skandálu v médiích (a nějaké té práce s pašováním polonia).
Předpokládám, že pokud někdo zastřelí Snowdena americkou pětačtyřicítkou, tak budete také tak zuřivě hájit Američany a všechno to svádět na ruskou propagandu a FSB. A co Gerard Bull? To bylo přece na Mosad moc okaté. Nebo ne?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Čirá domněnka

Jozef Vyskočil,2016-01-26 14:39:59

Máš veľmi svojráznu predstavu o činnosti TAJNÝCH služieb.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čirá domněnka

Vojtěch Kocián,2016-01-26 16:00:01

A v čem? Ty si snad myslíš, že tajná služba bude jednat proti svým zájmům i proti zájmům svého státu jen kvůli zachování utajení? A to jak MI6 (pokud by Litviněnka zabila a přišla o současný i možné budoucí zdroje) tak FSB (pokud by ho nechala být a riskovala další úniky)? Když je pro ně výhodné jednat otevřeně nebo vypouštět náznaky, tak to samozřejmě dělat budou. Dělá to Mosad i CIA. Já Rusy v tomto nijak nekritizuji (i když to polonium mi přijde trochu přes čáru, ale budiž). Dělal jim problémy, tak se ho zbavili a zařídili to tak, aby se to jen tak neopakovalo. Vážně se vše nepodřizuje propagandě a utajení, to je jen na zakrytí toho opravdu důležitého.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Čirá domněnka

Petr Kr,2016-01-26 18:41:48

Přesně, to je logické. Mafie také zabije zrádce a dá o tom vědět. Proč? Navíc, kdyby umřel na chřipku přijde druhý a bude se chovat stejně. A pak, proč by ho měli střelit nebo přejet autem? Aby vrahy chytili? Ti museli přece mít čas utéct! A vlastním lidem (Rusům) je signál o síle jejich vedení. Putin za to dostal "body". Při chřipce by to bylo nejisté, bez efektů a navíc, kdo by pak věřil, že to udělali Rusové? Pan Vyskočil je tajný agent a snaží se zpochybnit tyto praktiky. Tady přece nešlo jen o umlčení někoho, kdo už vlastně vše vykecal. Tady šlo o teátr se vším všudy.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čirá domněnka

Jan Peterka2,2016-01-27 09:34:17

Jiný pohled....

Litviněnko byl plně "vytěžen".

Již řekl vše co měl říci a řekl to přesně podle předepsaného scénáře. Už neměl co říci nového a mezi námi, kdykoli v budoucnosti se mohl pozapomenout, něco poplést, něco říci špatně a tím zbourat celou tu stavbu postavenou na jeho výpovědích. Nic již vylepšit nemohl, mohl jen (třeba i nechtíc) rozkopat britskou bábovičku. Tak dostal ještě poslední roli, kterou byla "pozlacena střecha" stavby postavené na jeho lžích.

Teátr se vším všudy.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čirá domněnka

Alexandr Kostka,2016-01-27 12:58:57

Ps: Litviněnkův osud je výstrahou VŠEM tajným agentům, které by napadlo zběhnout. Opravdu nejen Ruským.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čirá domněnka

Jaroslav Mrázek,2016-01-31 07:17:18

Byly horší varovné filmy pro ty, co podepisovali spolupráci. Rozpálená pec a do ní pomalu, nohama napřed strkaný přeběhlík ....

Odpovědět


Re: Čirá domněnka

Jaroslav Mrázek,2016-01-31 07:14:54

Bráno pozpátku - ON pašoval Polonium, ONI ho od něj koupili a cestou domů trousili nevědouc, že ON sám si utrousil a to množství větší, než zdravé. Vychází to logičtěji od něj k nim, než od nich k němu.... variant je nicméně mnoho ...

Odpovědět

Jedovatost polonia

Vladimír Wagner,2016-01-25 22:24:54

Vzhledem k tomu, že smrtelná dávka pro kyanovodík je 50 miligramů, a smrtelná dávka při orálním požití polonia 210 se odhaduje na 10 až 30 mikrogramů, tedy je jen o tři řády menší, tak nevím, kde se přišlo k té bilionkrát větší jedovatosti v článku.

Odpovědět

Alfa a gama zářič

Vojtěch Kocián,2016-01-25 20:54:39

Nevím, jestli to tu ještě bude číst někdo znalý jaderné fyziky, ale musím se zeptat. Čím je způsobené, že alfa rozpad není vždy následován gama fotonem? Konkrétně polonium 210 by mělo generovat jen kolem jedenácti gama fotonů na milión rozpadů. Čekal bych, že po rozpadu bude jádro produktu v excitovaném stavu a při pádu na základní hladinu foton vyzáří. A co se stane s jadernou energií, pokud se foton nevyzáří? Bude předána alfa částici nebo se zrodí nějaká neutrina?

Odpovědět


Re: Alfa a gama zářič

Vladislav Valt,2016-01-25 21:37:48

Dobry den
Hlavna pricina je v energii , ktora je uvolnena pri rozpade. Pri premene Po-210 na Pb-206 (platne pre vsetky premeny) je uvolnena energia rovna rozdielu relativnych atomovych hmotnosti danych izotopov podla vztahu E=mc^2. Ak je vsetka tato energia rovna kludovej energii alfa castice a kinetickej energii alfa castice a novovzniknuteho jadra tak nezostava energia na vzbudenie jadra a epitovanie gammy.

Odpovědět


Re: Alfa a gama zářič

Vladimír Wagner,2016-01-25 22:20:19

To jestli po alfa či beta rozpadu dojde k vyzáření gama závisí na tom, jestli dceřiné jádro je v základním nebo excitovaném stavu. Vše závisí nejen na energii uvolňované při rozpadu ale také na tom, jaký je základní stav mateřského jádra a jaké jsou stavy základní a vzbuzené dceřiného jádra. Například, když je velký rozdíl spinu u stavu mateřského jádra a některého ze stavů dceřiného jádra, tak pravděpodobnost rozpadu do tohoto stavu je velmi malá. A právě u polonia 210 jde téměř všechen rozpúad do základního stavu a jen zanedbatelná část do excitovaného stavu. Takže má dvě možné energie alfa. Téměř 100 % je energie 5304,4 keV a jen 0,00122 % 3516,6 keV, tady v 0,00122 5 případů se následně vyzáří gama foton s energií 803,1 keV.

Odpovědět

Spíš špionážní příběh, než věda

Čestmír Berka,2016-01-25 13:15:56

By mass, polonium-210 is around 250,000 times more toxic than hydrogen cyanide (the LD50 for 210Po is less than 1 microgram for an average adult (see below) compared with about 250 milligrams for hydrogen cyanide[66]).

Dneska jsem narazil na článek o ozařování dutin u 8000 vojáků za II. světové války a ozařování 2,5 milionu převážně dětí tubami, obsahujícími 2x25 miligramů soli radia od roku 1926 do začátku 70.let . Kupodivu nebyl zjištěn výrazný nárůst nádorů a jiných poškození u takto léčených:http://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/radiation/nasopharyngeal-radium-fact-sheet
Podobné je to v případě stejné léčby v Nizozemí:http://journals.lww.com/epidem/Abstract/2002/09000/Cancer_Incidence_After_Nasopharyngeal_Radium.11.aspx

Odpovědět


wiky píše i jen 10 ng, což je již v 50 g smolince

Josef Hrncirik,2016-01-25 14:22:02

a cca 25 M*toxičtější (rozhodně ne 1G* či zcela nesmyslně z američtiny 1kG*)než HCN, kdy smrtelná dávka smolince by byla kvůli Po (již 1 g či zcela nesmyslně 1 mg). Při poměrně vysoké těkavosti polonia by již zpracování smolince bylo extrémně nebezpečné.
Rozpadem 10 ng Po se uvolní za 60 dní jen cca 10 J tj. max. řekněme cca 40 mg peroxidu vodíku. To by mohlo v Jáchymově opět léčit.

Odpovědět

Otrava

Oskar Zemcik,2016-01-25 12:00:45

Mě to spíš přijde že si ta obvinění nakonec cucal z prstu jako pomstu. Navíc co se psalo tak nebyl klasický "mírotvůrce" a azylant, ale pracoval pro mi6, čili přeběhlík/dvojitý agent?
Ohledně té otravy to dává smysl jen jako demontrace síly. Je to drahé, nebezpečné a příliš okaté...

Odpovědět


Re: Otrava

Petr Kr,2016-01-25 14:34:15

Asi by bylo méně nápadné ho píchnout dýkou? No to, by zase nebyla jistota, že ho to zabije. Tak odstřelit nějakým sebevražedným atentátníkem? To by byla demonstrace schopnosti udělat cokoli!

Odpovědět


Re: Otrava

Josef Šoltes,2016-01-25 17:13:20

Ta otrava je jedním z nejbolestivějších a nejkrutějších způsobů smrti. Možná šlo i o to. Ono není jen tak, někde schrastit polonium, abyste s tím pak vraždil.

Odpovědět

Indický šátek.

Karel Rabl,2016-01-25 10:54:24

Je už nepsaným zvykem použití Indického šátku při vraždách tajných služeb v Indii aby nepadlo podezření právě na tuto službu.Protože použití polonia kdy je jediný "výrobce" v Rusku ve mě vyvolává pochyby zdali ho od těch Rusů třeba za Jelcina někdo nekoupil či nevyrobil i mimo Rusko než je průmyslová výroba.

Odpovědět


Re: Indický šátek.

Marek Hoger,2016-01-25 12:35:30

V článku máte uvedený polčas rozpadu polónia približne 138 dní. Skúste si spočítať, keby niekto ešte za Jelcina kúpil pokútne polónium (Jelcin rezignoval v roku 1999), koľko by z neho zostalo v roku 2006, keď otrávili Litvinenka?

Odpovědět


Re: Re: Indický šátek.

Karel Rabl,2016-01-25 13:13:08

To je pravda dalo by se přesně určit kdy a kde bylo vyrobeno protože polonium je velmi specifické stejně také bismut, ze kterého je vyroben.To že někde existuje závod kde ho vyrábí ve velkém neznamená že pochází právě odtud.Vdyť ve Velké Británii je také mnoho labolatoří stejně tak v Americe či ve Francii schopných "poloprovozní" výroby.Rusy bych podezdříval spíše kdyby nahle dostal infarkt díky "Ruskému sirupu" ale tohle mi spíše připadá na jinou rozvědku, která se snaží na někoho hodit podezdření a zbavit se krtka.

Odpovědět


Re: Re: Re: Indický šátek.

Vojtěch Kocián,2016-01-25 13:44:39

Pokud už je polonium rozpuštěné v těle, je jeho analýza nejspíš nemožná. Vyrobit ho jinde by jistě šlo, ale spíš nedává smysl, proč by se Litviněnka chtěl zbavit někdo jiný než ruské tajné služby. Jediný rozumný motiv je svedení viny na ně. Pro jiné státy nebezpečný nebyl - jako přeběhlík byl zajímavější živý, protože i kdyby pro Rusy nadále skrytě pracoval, dal by se využít k podstrčení falešných zpráv. Jeho infiltraci do nepatřičných míst by si Britové snadno pohlídali. Navíc existuje spousta mnohem jednodušších způsobů, jak se ho zbavit a zařídit to tak, aby to ukazovalo na Rusy, by také nebylo ani zdaleka tak složité jako někde pokoutně shánět polonium (ať už úkolovat vlastní laboratoř nebo ho kupovat z Ruska). Spíš to vypadá na vraždu pro výstrahu způsobem, aby oběť co nejvíc trpěla a aby bylo všem ostatním jasné kdo a za co to zařídil. Koneckonců ani západní či Izraelské tajné služby se moc netají, když provedou atentát na pro ně nepohodlného člověka v zahraničí. Sice to nepřiznají, ale většinou to z toho kouká na sto honů (třeba takový Gerald Bull).

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Indický šátek.

Andreas D.,2016-01-29 13:30:08

Souhlasím s Vámi a to nejsem žádný protiruský fanatik. Litviněnkova vražda měla největší smysl pro FSB, která v má v teatrálních vraždách svých zrádců slušnou tradici. Již zběhlý ruský agent používající pseudonym Viktor Suvorov popisuje ve své knize Akvárium (jistě, lze spekulovat, nakolik jde o literaturu faktu) jak se odchází z ruské rozvědky - nohama napřed. Také zde popisuje popravu takového zběha, v tom případě Olega Peňkovského, nejvýznamějšího agenta západu v dějinách, který ač byl oficiálně zastřelen , byl možná spálen v peci zaživa. Viz cit. wiki : "O tom, jak Peňkovskij skutečně zemřel, panují dodnes jen dohady. Některé důkazy však naznačují, že nebyl zastřelen a jeho hrozná smrt měla sloužit jako výstraha pro ty, kdo by se snad chtěli dopustit něčeho podobného. Jeden z agentů GRU (Viktor Suvorov - Vladimir Rezun), který v roce 1978 emigroval do Velké Británie, uvádí ve své knize Akvárium (ISBN 80-206-0594-0), jak mu před přijetím k této vojenské rozvědce pouštěli černobílý amatérský film, na němž byla vidět ponurá vysoká místnost bez oken s pecí uprostřed – krematorium. U ní pak opřená nosítka, k nimž je ocelovým lanem přivázán živý muž v obleku tak, aby viděl na pec. Muž křičí. Strašlivě řve. Čtyři muži berou nosítka za rukojeti, opatrně spouští na zem a společně je zvedají. Přivázaný muž se snaží ze všech sil jim v tom zabránit. Marně se pokouší kousnout jednoho z nich do ruky. Snaží se nosítka rozhoupat, aby si jejich pádem přivodil lehkou smrt nebo alespoň ztrátu vědomí. Zabral vší silou, lano však bylo pevné. Nosítka jsou již na kolejích a pomalu kloužou vstříc otevřeným dvířkům pece. Konečky roztažených prstů na rukou toho muže pátrají po sebenepatrnější opoře. Plameny jasně září, jistě jsou syceny kyslíkem. Již olizují lakované polobotky. Topiči silně popostrčí nosítka směrem k jícnu pece. Vrata se zabouchnou, a tím končí i film.".

Odpovědět


Re: Re: Re: Indický šátek.

Alexandr Kostka,2016-01-25 13:46:27

Bismut je vzácný kov, ale poměrně široce používaný, opatřit potřebných pár gramů by nebyl sebemenší problém. A reaktor schopný z něj vyrobit potřebný zlomek gramu polonia také není jen v Rusku. Opravdu není třeba reaktor v elektrárně, malým disponuje kdejaká fakulta, výzkumák atd. Dost se mi nezdá, že by byl Putin tak hloupý, že by L. nařídil odstranit látkou, kterou oficiálně vyrábí prakticky jen Rusko. Ovšem na druhou stranu, ještě za sto let si naprosto každý agent při myšlence na zradu vzpomene, jak se Litviněnko rozpouštěl zaživa. A to nejen Ruský agent.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Indický šátek.

Andreas D.,2016-01-29 13:34:29

Ne, není tak hloupý, je tak chytrý, protože chce, aby všichni věděli, jak dopadne zrádce. A je mu jasné, že mu to nikdy nikdo nedokáže a že se to říká? To mu jen v na domácí scéně získá body. Podle mě všichni, kteří mají vědět, že šlo o čin FSB, to ví a ostatní se mohou jen dohadovat. Není nikdo jiný, kdo by si takovou teatrální vraždu mohl dovolit a hlavně není nikdo jiný, kdo by ji měl chtít, jen FSB pro výstrahu a jako důkaz, že před jejich dlouhými prsty se člověk neschová nikde.

Odpovědět

Otravování chemiků. Polonium určitě nenahrazuje síru v biomolekulách, ale aktivnější sírou je chelatováno či vázáno a jen pomalu vyplavováno

Josef Hrncirik,2016-01-25 08:50:00

KVANTITA SE MĚNÍ V KVALITU.
Jediné průmyslové zařízení na výrobu Po je v Sarově, kde se ho vyrobí ročně cca 100 g; je-li biliónrát silnější jed než HCN, pak to představuje 10**2+12 = 10**14 g HCN, tj. pouhých 10**8 tun, tj. pouhých 100 Mt Zyclone B.
Na neprůmyslová nezařízení pak zbývá jen několik málo neregistrovaných Mt Zyclone.
Alchymystikové budˇ ukázaný krystal vizmutu silou zvyku cvičně ozářili neutrony, nebo ofoukli sirnými parami či i jen H2S, aby hrál duhovými barvami a stoupla jeho cena.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz