Umělá inteligence autonomního automobilu se stala řidičem  
Přinejmenším podle průlomového rozhodnutí amerického úřadu pro bezpečnost provozu National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Zákony teď musejí počítat s bouřlivým rozvojem umělých inteligencí, které zvládnout řídit auto lépe, než mnozí lidé.

 

Google Self-Driving Car Project. Kredit: Google.
Google Self-Driving Car Project. Kredit: Google.

 

Kolem nás se začínají objevovat autonomní (nebo též samořídící) automobily. Tedy auta, která se prostě řídí sama. Mnozí lidé z nich mají hrůzu a považují je za velmi kontroverzní. V České republice, která si zakládá na automobilovém průmyslu, je to zvlášť citlivé téma. Ale ruku na srdce, vážně si myslíte, že by provoz na silnicích byl s umělými inteligencemi nebezpečnější, šílenější, než když auta řídí oblečené opice?


Ve světě už testují celou řadu modelů autonomních aut, včetně náklaďáků. Naši inženýři by nejspíš měli naskočit do rozjetého vlaku, pokud je ještě v dohledu. Hloupí rozhodně nejsme. Zatím převažují spíše obavy, například ohledně etiky – třeba jak by se autonomní auto zachovalo při hrozbě komplikované nehody? Anebo – nestanou se autonomní auta snadným cílem hackerů, kteří by nás pak vozili po všech čertech?


Americký úřad zajišťující bezpečnost silničního provozu National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zaujal poněkud jiný postoj, než bývá zvykem ve střední Evropě. Na místo ustrašeného řečnění se rozhodli záležitost s chytrými auty řešit. V USA mají nejvyšší čas, autonomní auta tam jsou na pokraji vstupu do běžného provozu. Regulátoři NHTSA se rozhodli, že budou považovat umělou inteligenci řídící autonomní automobil za řidiče, a že s nimi budou podle toho zacházet. Zákon prý nebude vyžadovat, aby automobil v USA řídil člověk.

 

National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).


Zní to vážně docela šíleně, ale dává to smysl. Před lety by stejně tak nikoho nenapadlo, že budou letadla řídit počítače. Úřad NHTSA to oznámil dopisem společnosti Google, která patří ke špici vývoje autonomních vozidel a v posledních letech je důkladně testuje. Toto rozhodnutí amerických regulátorů provozu otevírá americké silnice pro samořídící auta, i když nebudou mít na palubě žádného člověka nebo třeba jen spícího nebo jinak řízení neschopného. Důsledky se projeví velmi brzy, v USA mohou očekávat první automobily bez lidské posádky v běžné provozu.

 

 

Každé začátky jsou těžké. Autonomní Volkswagen Passat, Stanford University, říjen 2009. Kredit: Steve Jurvetson / Wikimedia Commons.
Každé začátky jsou těžké. Autonomní Volkswagen Passat, Stanford University, říjen 2009. Kredit: Steve Jurvetson / Wikimedia Commons.

 

NHTSA souhlasil se společnosti Google v tom, že automobil nemusí mít řidiče v tradičním pojetí, tedy z masa a kostí, pokud jeho řízení obstarává samočinný systém. Podle všeho jde o zásadní průlom, protože podle stávajících předpisů bylo nutné, aby automobil vezl člověka, který by mohl v kterémkoliv okamžiku převzít řízení. To už je v dnešní době považováno za překonané. Situace k rozhodnutí NHTSA zrála už delší dobu. Aby toho nebylo málo, automobily Google nemají klasický volant a pedály, což také dosavadní předpisy neumožňovaly. Teď se vše změnilo. Když je umělá inteligence řídící auto považována za řidiče, tak není nezbytně nutné, aby byl ve voze ještě další řidič.

 

Autonomní kapsle pro provoz v Londýně. Kredit: GATEway Project.
Autonomní kapsle pro provoz v Londýně. Kredit: GATEway Project.

Pokud je teď umělá inteligence rovna lidskému řidiči, jak to bude s náhradami škod při nehodách? Co když autonomní auto způsobí nehodu anebo se do nějaké přimotá? To přece není nepřekonatelný etický problém, ale technická záležitost. Určitě se to občas stane. Jenom bude nutné na základě konkrétní situace rozhodnout, jestli v případě zavinění nehody za škodu zodpovídá výrobce automobilu nebo jeho majitel. Odborníci ale ve skutečností očekávají, že se po masovém zavedení autonomních automobilů situace na silnicích nezhorší, nýbrž dramaticky zlepší. Podle nedávné zprávy britského Institution of Management Engineers poklesne po přechodu na autonomní automobily počet dopravních nehod o celých 95 procent. Vlastně není vyloučeno, že dopravní policie přijde o práci.

 


Podle všeho je to na spadnutí a stojíme na prahu nového věku automobilismu. USA letos v lednu ohlásily desetiletý plán v hodnotě 10 miliard dolarů, který má zásadním způsobem podpořit zavedení autonomních automobilů do amerického silničního provozu. Starý svět dohání co se dá. V Londýně zahajují testy prvních autonomních kapslí pro pasažéry v ulicích Londýna.


Video:  Google Self-Driving Car: Computer Qualifies as Driver


Literatura
IFL Science 12. 2. 2016, Wikipedia (Autonomous car).

Datum: 16.02.2016
Tisk článku


Diskuze:



Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace